בונז'ור במבטא אמריקאי

למד את המסלול שהוביל אותו להתרסקות וכמו עוף החול המריא ממנו מחדש. טומי הילפיגר | צילום: יח"צ
למד את המסלול שהוביל אותו להתרסקות וכמו עוף החול המריא ממנו מחדש. טומי הילפיגר | צילום: יח"צ

טומי הילפיגר, מעוז הסטייל האמריקאי, חוגג 30 שנות קריירה דווקא בפריז ומספר בראיון מיוחד ובלעדי מה הוא חושב על הסטייל של הישראלים, איך מצליחים להרים ראש אחרי כישלונות קולוסאליים, ולמה הוא חייב את התקומה שלו להיפסטרים שלא בהכרח יכולים לממן את הבגדים שלו

88 שיתופים | 132 צפיות

ביום אחד, לא כל כך בהיר, טומי הילפיגר הפסיק להיות "קול" והוגלה אל שממת ה"האז בין". המותג שהוקם ב־1984 והגיע לפסגה בשנות ה־90 (עם מחזורי מכירות שנעו סביב שני מיליארד דולר), צנח ממנה בתחילת שנות האלפיים והוצע למכירה בעיקר ברשתות הכלבו המסחריות דוגמת וול מארט. היצע גדול מביקוש, לוגו גדול ובולט מדי על פריטים רבים מדי וזיהוי המוצרים עם תרבות הרחוב השחורה, לצד רכילויות על גירושיו, הרומנים שניהל והאשמות (חסרות שחר) בגזענות ואנטישמיות – כל אלה הפגישו את הלוגו של הילפיגר עם ים המוות של עולם האופנה.

אבל הילפיגר עשוי מחומר אחר. אחרים היו מוותרים, הוא בחר להקדיש את הזמן ללמוד את המסלול שהוביל אותו להתרסקות ולהמריא ממנו מחדש, כמו עוף החול. הוא הבין שלמרות הכישלון בארצות הברית, המכירות שלו ברחבי העולם גדלו במהלך השנים ולכן עליו להעביר לשם את הפוקוס המסחרי. בהיבט היצירתי, הוא החליט לחזור למקורות ההשראה שלו: הלבשת פרפי (אופנת הקולג'ים האמריקאית) – קז'ואל אמריקאי מתוחכם עם קריצה בריטית. ההימור היה נכון. בטיימינג מוצלח בסוף העשור הראשון של שנות האלפיים הסגנון הפרפי־היפסטרי המזוהה כל כך עם המותג, חזר למרכז הסטייל והילפיגר חזר להיות רלוונטי.

אול אמריקן פמילי. משפחת הילפיגר (מימין): אלכס (20) וג'וליאן (18) בניה של די אשתו השנייה, טומי ובזרועותיו בנם המשותף סבסטיאן (5). ילדיו מנישואים ראשונים: אליזבת (22), ריצ'ארד (25), אלי (30) וקטלין (20). | צילום: יח"צ
אול אמריקן פמילי. משפחת הילפיגר (מימין): אלכס (20) וג'וליאן (18) בניה של די אשתו השנייה, טומי ובזרועותיו בנם המשותף סבסטיאן (5). ילדיו מנישואים ראשונים: אליזבת (22), ריצ'ארד (25), אלי (30) וקטלין (20). | צילום: יח"צ

עכשיו טומי הילפיגר, 64, ניצב מולי בגודל טבעי בחיוך קפדני מלא שיניים. אנחנו נפגשים במשרדי מותג האופנה שלו באחד הרחובות האופנתיים ביותר בפריז. לא לחינם מיקם שם את משרדיו, סנט אונורה הוא עמוד השדרה של עולם האופנה והילפיגר, ממעצבי האופנה האמריקאיים הוותיקים בשטח, לא יכול להרשות לעצמו להיגרע ממנו. את המשרדים המפוארים הוא חולק עם המותג קלווין קליין, שניהם בבעלותה של חברת האופנה PVH, שרכשה את המותג טומי הילפיגר בשנת 2010בשלושה וחצי מיליארד דולר. הילפיגר, שאחרי מכירת המותג שלו נותר איש החזון של החברה וזה שמנחה את הצוות היצירתי שלה, פוגש אותי בבוקר שאחרי הפתיחה של חנות הדגל החדשה בפריז, באיזור המבוקש בעיר, בין כיכר האופרה לכיכר מדלן.

האם אחרי כל כך הרבה שנים אתה עדיין מצליח להתרגש מאירועים כאלה?

"כמובן. כשהגעתי לפריז בפעם הראשונה בתחילת שנות ה־70, לא היה לי מושג שיום אחד תהיה לי חנות כאן. הסתכלתי על כל הבוטיקים המפוארים בגדה השמאלית כמו איב סן לורן ואחרים וחשבתי לעצמי: 'כאן זה באמת עולם האופנה'; מבחינתי זו הגשמת חלום ואני באמת נרגש מאוד".

האם אתה מזהה שוני אמיתי בין עולם האופנה האמריקאי לעולם האופנה האירופי?

"אנחנו, האמריקאים, חושבים קודם כל על המקסימום שאנחנו יכולים למכור. המעצבים הצרפתים והיפנים, למשל, לא באמת חושבים עד כמה המוצרים שלהם אמורים להיות מסחריים או כמה אנשים באמת הולכים ללבוש אותם. מה שמנחה אותם הוא היצירתיות והאמנותיות ועד כמה בלתי רגיל יכול להיות המוצר שלהם. אם מסתכלים על השוק היפני לדוגמה, רואים עד כמה המעצבים היפנים מושפעים מקלאסיקה אמריקאית אבל הפרשנות שלהם שונה לגמרי. המותג היפני קום דה גרסון, למשל, נע בין אופנה עילית למשהו יותר משועשע ופשוט. אלו פשוט פילוסופיות שונות".

חזר להיות קול. ריטה אורה בבגדים בעיצוב טומי הילפיגר | צילום: GettyImages
חזר להיות קול. ריטה אורה בבגדים בעיצוב טומי הילפיגר | צילום: GettyImages

משפחה משוגעת

הקולקציות החדשות של הילפיגר מדגישות, כמו בעבר, את אופנת הקולג'ים בקריצה להלבשה ספורטיבית אמריקאית קלאסית. אם שאלתם את עצמכם מה בין הקלאסיקה האמריקאית לשיק הצרפתי של רחוב סנט אונורה, יענה הילפיגר שהמראה בהחלט גלובלי. "אני חושב שהביגוד האמריקאי הקלאסי הוא ההשראה המרכזית שלי, כי זה מה שאנשים באמת לובשים היום בעולם וזה מה שהם ילבשו בעתיד הנראה לעין. המקור של סגנון הקולג' מגיע אולי מניו אינגלנד ומבתי הספר בחוף המזרחי, אבל אנחנו אוהבים לתבל אותו בכל עונה. בקולקציה האחרונה למשל עשינו פרפי בסגנון פוטבול ושנה קודם לכן עשינו קולקציית רוקנ'רול – לא רוק כבד של מעילי עור שחורים ושרשרות, אלא משהו עדין יותר, נשי יותר, שיק וקוּל בעת ובעונה אחת. אנחנו כל הזמן משקיעים מחשבה בפיתוח המותג בלי לאבד את הדנ"א שלו, וזו חתיכת עבודה".

קמפיין המשפחה שלך תאם מאוד את הרוח האמריקאית: להתלבש כמו משפחת קנדי. איך זה עובד בעולם?

"בטח ראית את הסרט 'משפחת טננבאום' נכון? ובכן, אנחנו אהבנו את הרעיון שזה אמיתי, שככה זה בחיים. בכל משפחה יש טיפוסים מוזרים ומעניינים. המשפחה שלי למשל גדולה ויש בה המון טיפוסים שונים ומשונים. רצינו לקחת את הקונה למקום הזה. הרעיון הזה עדיין מתפתח עם כל קולקציה וזה מייצג אותנו. זה מי שאנחנו". כך אומר הילפיגר, אב לחמישה ילדים, ארבעה מנישואיו הראשונים לסוזי, ואחד מנישואיו השניים לדי. השניים גם מגדלים את שני בניה של די מנישואיה הראשונים. הילפיגר מורגל במשפחות גדולות והוא השני מבין תשעה אחים עם אילן יוחסין ענף שמסתעף, לטענתו, עד המשורר הלאומי הסקוטי רוברט ברנס.

בראדלי קופר בבגדים בעיצוב טומי הילפיגר | צילום: GettyImages
בראדלי קופר בבגדים בעיצוב טומי הילפיגר | צילום: GettyImages

אתה חוגג עכשיו את יום השנה ה־30 למותג שלך. האם אתה יכול לספר לנו משהו על זה? הזיכרונות הכי טובים שלך? אנקדוטות בלתי נשכחות?

"הזיכרונות הכי טובים הם מההתחלה ממש. הייתי הולך לבתי החרושת, עם מחברת ועיפרון, ועומד שם ומצייר את הבגדים. מעצבי הדוגמאות היו עושים אותן מול עיניי והתופרים היו תופרים מולי. ארזנו את הבדים ומכרנו אותם יחד. אלו היו זמנים יפים אבל זה גם היה כיף לגדול. כל קולקציה היא חדשה ומרגשת".

זה מדהים, שלא לומר מוזר, שמבין שבע חנויות עוגן ברחבי העולם, אחת מהן היא בתל אביב. למה דווקא תל אביב? מה הופך אותה למיוחדת?

"מה מוזר בזה?".

זה לא המקום הראשון שאנשים חושבים עליו בהקשרים אלה.

"אני חושב שהם צריכים לחשוב. יש הרבה כסף בישראל והרבה צרכני אופנה. אלו צרכני אופנה גלובליים שמטיילים וקונים ברחבי העולם, והם רוצים שיהיה להם משהו מזה גם בבית".

הילפיגר אמנם לא מכיר שמות של מעצבים ישראלים, אבל אוחז בדעה ברורה על הסגנון התל אביבי, אחרי שביקר בעיר לרגל פתיחת החנות, לפני כשנה.

"הם מאוד מאוד אופנתיים בתל אביב. אנשי האופנה שאני פגשתי היו בדיוק כמו אנשי האופנה שאני פוגש בלונדון, בניו יורק, בפריז וברומא. שמע, זה השתנה בכל העולם. פעם היית מבקר בסן פרנסיסקו והיית חושב וואו, איזה שעמום. אבל בעשור האחרון זה השתנה, בכל העולם. המכירות שלנו מראות שהישראלים הם צרכני אופנה רציניים ביותר".

ג'סיקה אלבה לובשת טומי הילפיגר | צילום: GettyImages
ג'סיקה אלבה לובשת טומי הילפיגר | צילום: GettyImages

נורא נחמד שאתה אומר את זה. איך היה הביקור שלך בישראל?

"אהבתי את זה. זו הייתה הפעם הראשונה שלי שם וזה היה סופּר מרגש. כשביקרתי בישראל היינו חייבים ללכת לחנות ולפתיחה וכל זה, אבל הראש שלי היה במקום אחר. רציתי לבקר בירושלים. ביקרנו בכותל וזה היה פשוט מדהים. זה עדיין במוחי ובלבי".

אבל גם בתל אביב כיף לא?

"תל אביב היא עיר בינלאומית כמו כל עיר גדולה אחרת בעולם ומה אני אגיד לך? אני הכי רוצה לבקר שם שוב".

אחרי 30 שנה בעסקי האופנה, האם אתה עדיין מתרגש מזה?

"בטח מתרגש. אני חושב שאם הייתי מעצב כוסות והעיצוב היה משתנה אחת לעשור אז הייתי מת משיעמום, אבל בעולם האופנה הכל משתנה מעונה לעונה. בעוד שנה השואו רום הזה ייראה שונה לגמרי. זה מרגש אותי". בדרך החוצה אנחנו חולפים על פני זוג נעלי לופרס בצבע בורגונדי. הן יפהפיות. "מהקולקציה החדשה?", אני שואל, והילפיגר אומר שכן. "קח אותן. מה המידה שלך?" הוא שואל בהתרגשות של נער. "אני נותן לך אותן כי אני אוהב את הסטייל שלך, לא בגלל הכתבה", ממשיך הילפיגר ואני מסביר שלצערי איני יכול לקחת אותן. פאקינג שיט.

אד ווסטוויק לובש טומי הילפיגר | צילום: GettyImages
אד ווסטוויק לובש טומי הילפיגר | צילום: GettyImages