גאולה אבן-סער: "עצוב לי לראות מה קרה לערוץ הראשון"

גאולה אבן-סער: שמלה ‏טום פורד בבוטיק אניגמה  | צילום: דודי חסון
גאולה אבן-סער: שמלה ‏טום פורד בבוטיק אניגמה | צילום: דודי חסון

האם בעוד כמה שנים תארוז מגישת החדשות גאולה אבן־סער את חמשת ילדיה ותעבור עם בעלה גדעון סער למעון ראש הממשלה? ריאיון מיוחד

88 שיתופים | 132 צפיות

 

עבור גאולה אבן־סער, שתחגוג ביוני 45, עונת האביב נפתחה בסימן התחלות חדשות. אחרי חופשת לידה שהוארכה חזרה להגיש את "מוסף" בערוץ 1. בחודש נובמבר ילדה את שירה, בתה החמישית אחרי תמר (20), יואב (17), איה (11) ודוד (3), ואותה היא מגדלת עם בעלה גדעון סער, שגם לו שתי בנות מפרק א', דניאלה (24.5) ואלונה (20). זמן קצר קודם לכן חתמה עם תאגיד השידור הציבורי על חוזה שהעניק לה את המינוי הנחשק של מגישת מהדורת החדשות המרכזית של תאגיד השידור.

אבל בתחילת אפריל, עם התינוקת שירה במנשא, חזרה אבן־סער דווקא לערוץ 1, להנחות את מגזין האקטואליה היומי, "המוסף". "נגמרה חופשת הלידה וחזרתי לעבוד", היא אומרת. "הארכתי אותה ככל שיכולתי וחזרתי לשדר ולראיין".

מה קרה לתאגיד? ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ביקש לדחות או להשעות את פעילות גוף התקשורת החדש, שהיה אמור להחליף את רשות השידור. נתניהו נלחם בתאגיד כבר שנתיים, מאבק שהתחיל כמעט רגע אחרי שאישר את הרפורמה הזו, והגיע לשיאו אחרי ההודעה על מינויה של אבן־סער.

עד ירידת גיליון זה לדפוס לא ברור מה יעלה בגורל התאגיד: בסוף אפריל צפוי להתקיים בכנסת דיון על דחיית מועד עלייתו לאוויר, מתחילת מאי לאמצעו. במקביל לעלייתו לאוויר תיסגר רשות השידור, אלא אם יוחלט להקים חטיבת חדשות היברידית, שאנשיה יגיעו מהתאגיד או מרשות השידור. במקביל מוגשים בג"צים כנגד החלטתו של ראש הממשלה. אבן־סער חוזרת מחופשת הלידה בלי לדעת לאן בדיוק יוביל אותה עתידה המקצועי, מצב שבו נמצאים רבים מעובדי התאגיד – בחזרה אל ערוץ 1 או שמא אל התאגיד החדש. אבל האישה שבלב הסערה המשיכה לשמור על קור רוח. "הסכמתי לקחת על עצמי את הובלת המהדורה המרכזית בתאגיד כי חשוב לי לסייע להצלחת השידור הציבורי ולהביא לצופים את החדשות באופן נטול פניות, ענייני, עצמאי, מקיף ומלא", אומרת אבן־סער. "אני חוששת לחברים, לעובדים בערוץ 1 שלא התקבלו לתאגיד ויהפכו למובטלים בעל כורחם".

אצבע בעין של נתניהו

בציבור הישראלי ובעולם התקשורת אהבו את המינוי של אבן־סער, אמרו שמדובר באחת המגישות הטובות בארץ, שהיא עשויה ללא חת, מושחזת, חריפה, חדת לשון, ידענית, דעתנית, מקצועית, עם הבנה פוליטית מרשימה, ורבליות נדירה ומה לא. "היא חכמה, מנוסה, ידענית וסקרנית", פרגנה שלי יחימוביץ' בעמוד הפייסבוק שלה. איחולים המשיכו לזרום. "שתנהיג מהדורה משובחת של שידור ציבורי עצמאי חופשי וחזק שכולנו זקוקים לו", אמרה מיקי חיימוביץ'.

אבל מה שנראה כליהוק טבעי, מתבקש, של אחת המגישות הוותיקות בישראל, לא התקבל טוב אצל כולם: "למנות את גאולה אבן זה לתקוע אצבע בעין", צוטטו מקורבים לראש הממשלה בנימין נתניהו למחרת המינוי. רבים תלו בה את הסערה הפוליטית העכשווית, על אף שבפועל התנגדותו של ראש הממשלה לגוף התקשורת החדש התחילה הרבה לפני ההודעה על מינויה.

אבן־סער עוררה סערות לאורך כל הקריירה שלה. בגיל 25 בלבד נבחרה להגיש את מהדורת "מבט" של ערוץ 1, מינוי חתרני כמעט ברוממה. "היה קושי לעכל אותי כמגישה היחידה של המהדורה המרכזית, לראשונה בתולדות המדינה", היא אומרת. הקולות המפקפקים חלחלו למקבלי ההחלטות והיא לא נשארה בתפקיד זמן רב. "מוטי קירשנבאום ז"ל נתן לי את המפתחות והאמין בי, אבל אחר כך הגיע המנכ"ל אורי פורת שחשב שעדיף להחזיר את הגבר לעמדת ההגשה, ומינה את חיים יבין, מה שהסיט את מסלולי המקצועי ושם דגש על ראיונות".

"לא תמיד היה לי קל", היא מודה. "שנים של מנהלים שלא אהבו את העובדה שסירבתי להתכופף בפני דרג פוליטי, שגיליתי עצמאות, שהרגשתי תמיד אוטונומיה, מובלעת, בערוץ שעובדים בו אנשים מצוינים ופוליטיקאים בוחשים בו בלי הפסקה, אבל אצלי הם תמיד ידעו שלא יוכלו להתערב לעולם. עכשיו אני ניצבת בפני פרק חדש בחיי המקצועיים: התאגיד, המקום שהוקם על חורבות הערוץ הישן ואני מקווה שיהיה מקום טוב, מוצלח, וישיב לשידור הציבורי את המקום הראוי לו".

ראש הממשלה ורעייתו שרה | צילום: GettyImages
ראש הממשלה ורעייתו שרה | צילום: GettyImages

 

"עצוב לי לראות מה קרה לערוץ שבמשך שנים היה ביתי המקצועי. כשהגעתי לשם בגיל 21 זכיתי לעבוד עם נפילים: ישראל סגל, יורם רונן, שמעון טסלר ודן סממה זיכרונם לברכה, וגם ניסים משעל ודניאל פאר, ייבדלו לחיים ארוכים. למדתי מהם המון. עיתונות הייתה אז מקצוע להתכבד בו. היום לטעמי הרבה פחות".

אני מתארת לעצמי שהיו לך במהלך השנים הצעות מערוץ 2 ומערוץ 10.

"קיבלתי הצעות מהערוצים המסחריים, גם בשנים אחרונות. הבחירה שלי עד כה הייתה להישאר בשידור הציבורי".

אל תחשדו באבן־סער שהיא תמימה. הטענות שלה על סתימת פיות ידועות זה מכבר והיא חוותה את נחת זרועה של לשכת ראש הממשלה גם בעבר. אחרי שנישאה לסער, טענה אבן־סער שהמאבק נגדה העלה הילוך. לפני שלוש שנים הודתה בריאיון ב"ידיעות אחרונות": "יש בישראל אובססיה לנסות ולסתום פיות ולמנוע שאילת שאלות ולהשתלט על כלי תקשורת, לא רק בערוץ 1, אלא בכלל, כדי שלשלטון יהיה נוח ונעים, אני לא שם בשביל לעשות נעים לאף אחד, לא משנה מי המרואיין, אני יודעת שסומנתי כמטרה לחיסול, אני יודעת מי סימן את המטרה ואני יודעת מה נעשה כדי להשיג את המטרה הזאת, כדי שאני לא אשדר".

הגברת הראשונה של ערוץ 1

בתוך כל אלה באה גם הכרזתו של סער על שובו לחיים הפוליטיים מההפוגה שאליה יצא קצת אחרי לידת בנם הבכור, ב־2014.

המבקרים טענו שלא ייתכן שאבן־סער תנחה את מהדורת החדשות המרכזית כשבעלה הוא מבכירי הפוליטיקאים בארץ, עם או בלי קשר לנתניהו. בריאיון לאמנון אברמוביץ' ב"אולפן שישי" הסביר סער את עמדתו: "האישה היא לא חפץ של הגבר. הקריירה שלה עומדת בפני עצמה. היא הייתה עיתונאית מקצועית, מוערכת, חריפה, לפני שהיא התחתנה איתי. מה דורשים מגאולה? שהיא לא תעסוק במקצוע שלה? גאולה הייתה מגישת מבט לפני למעלה מ־20 שנה. אף אחד לא עושה לגאולה טובה".

חזרתו לליכוד של סער הביאה לפיצוץ את מצבה הרגיש גם ככה של רעייתו. סער, שהיה מזכיר הממשלה של נתניהו ושר בשתי ממשלות בראשותו, נחשב ליורש עתידי של ראש הממשלה. ייתכן שבעתיד יתמודד מול נתניהו בפריימריז על ראשות הליכוד – וינצח. הסקרים האחרונים, שמראים שהליכוד בראשותו של סער חזק יותר מהליכוד בראשות נתניהו, ודאי לא תרמו. כך, בעל כורחה הפכה אבן־סער לפנים היפות של מלחמת נתניהו בתאגיד.

אבן־סער בחרה שלא להתראיין בנושא והדפה כל בקשה לתגובה מאמצעי התקשורת ששיחרו לפתחה, ולא פשוט לראיין אותה בימים הטרופים שעוברים עליה. אף שקל לפתח כלפיה אמפתיה, היא ממש לא מתאמצת למשוך אותה אליה, היא לא מתמסרת בקלות, הודפת שאלות במומחיות ובוררת תשובות בקפידה.

"אנשים בשני הגופים, בתאגיד וברשות, עוברים טלטלה קשה. בני 30, 40, 50, 60, בעלי משפחות, שעדיין לא יודעים מה יקרה איתם בעקבות החקיקה. יש אנשים שבוודאות יאבדו את מקום עבודתם ויצאו לשוק רווי שלא מחכה להם, ומכאן שהסיכוי שלהם למצוא מקום עבודה – נמוך. העיסוק בחוק נמשך שנים, וזה לא משחק. אולי זאת לא הייתה הכוונה, אבל במבחן התוצאה, מאות אנשים הולכים הביתה, ובעיניי זה דבר נורא".

גדעון סער אמר שחזר לחיים הפוליטיים כדי להוביל את ישראל בעתיד, אבל שלא אצה לו הדרך. עודדת אותו לזה? עוד נראה אותך יום אחד ברחוב בלפור?

"זה לא בין חלומותיי, אני תמיד אעדיף חיים משפחתיים מלאים ושקטים. אבל גדעון הוא איש ציבור בנשמתו וההחלטות שלו עשויות להשפיע גם על חיי".

הכל אודות גאולה

הוריה עלו לארץ מווילנה, ליטא, כשאמה הייתה בהיריון איתה. הם הגיעו היישר לאולפן בעתלית ואחר כך לחיפה. המשפחה גרה בקומה הרביעית בבניין של חברת עמידר שאוכלס בעולים חדשים. בקומת הקרקע גרו סבה וסבתה שעלו איתם. באותו בניין גרה גם המטפלת שלה שעלתה מצרפת. "ספגתי וקשקשתי בבליל של שפות: רוסית, צרפתית וקצת עברית, כי לא היה מי שילמד בבית".

כשהייתה בת 6 עברה המשפחה לבת ים בעקבות עבודתו של אביה, פסיכיאטר בבית החולים אברבנאל. "גדלתי בבית מאוד ימני, עם אבא חבר ליכוד. המצב הכלכלי לא היה טוב. אבא היה רופא ואימא אחות. עולים חדשים. הם באמת השתדלו שלא נרגיש שאין ולא לחסוך ממני ומאחי ומאחותי הקטנים דבר, אבל כסף לא היה, לפעמים גם לא לנסיעה באוטובוס. המצב החמיר כשהוריי חתמו ערבות לחבר, עולה גם הוא שהסתבך בחובות, עזב את הארץ והשאיר אותם עם הנושים והעיקולים. השתדלתי לא לבקש, כי ידעתי שאין".

דיברתם בבית רוסית?

"אני נבוכה לספר שכילדה התביישתי, הייתי מהסה את הוריי כשדיברו איתי רוסית ברחוב וקיוויתי שלא חשים במבטא הכבד שלהם, רציתי להיות ישראלית. לימים הבנתי איזו מתנה אדירה קיבלתי בדמות שפה נוספת, יפהפייה, מתנגנת על הלשון כמו שיר".

באופן לא מפתיע, אבן־סער היתה ילדה סופר חרשנית (להגדרתה), עם מספר מינויים לספרייה כדי שתוכל לקרוא כמה שיותר ספרים במקביל. בתיכון כבר ידעה שחדשות זה הכיוון שלה: היא האזינה לגל"צ ולמדה מהשדרנים גוני מרדור ז"ל ומיכה פרידמן איך מגישים חדשות. השירות הצבאי בגלי צה"ל היה הצעד הראשון המתבקש. "ניגשתי למבחנים והתקבלתי", היא אומרת.

מגל"צ עברה מיד לערוץ 1. היא הנחתה את "ערב חדש", "יומן שישי", "הערב עם גאולה אבן", תוכניות ברדיו, ולאחרונה את "מוסף".

את פורחת גם מחוץ לכיסא המגישה, למשל בתוכניות ראיונות.

"כן. אני אוהבת לראיין. אנשים מסקרנים אותי, הידע שלהם, הרצון להוציא מהם כותרת, מדרבנים אותי. אני משקיעה המון לפני כל תוכנית, לפני כל ריאיון, בהכנה, בשיעורי בית, בלמידת המרואיין, עמדותיו, הנושא שלשמו התכנסנו ומה עשוי לעניין את הצופים. קלישאתי ככל שזה יישמע, אני מרגישה שאני הפה והעיניים של הצופות והצופים, השליחה שלהם לקבלת מידע".

יש לך חרטות מקצועיות או אחרות?

"אני אף פעם לא מסתכלת אחורה".

מחשבות על שינוי כיוון?

"אף פעם לא חשבתי על כיוונים אחרים. אמנם היום מקובל שאנשים מחליפים במהלך החיים כמה קריירות וכמה מקצועות. אבל אני עוסקת במקצוע שבחרתי ואני אוהבת ולכן לא חשבתי על כיוונים אחרים".

בואי נודה שהמצב במדינה לא משהו בלשון המעטה. מה הכי מפריע לך?

"מפריעה לי גסות של אנשים, מפריעה לי נחרצות יתר, חלוקה לשחור לבן, בלי סימני שאלה, בלי סקפטיות, בלי נכונות להקשיב לדברים שלא תואמים את סט דעותייך מהבית. מפריע לי שהחברה הישראלית נעשית מקוטבת ומשוסעת מיום ליום ולא נראה שיש מי ששם לו למטרה לאחד. להפך, יש מי שנהנים מכך. מפחידה אותי אלימות מילולית, לא כל שכן פיזית. לעומת זאת, אני אוהבת את הדוגריות הישראלית, הישירות, היעדר המסכות, משוגעת על מזג האוויר בארץ, החמים יחסית בכל עונה".

גאולה אבן-סער: שמלה ‏טום פורד בבוטיק אניגמה | צילום: דודי חסון
גאולה אבן-סער: שמלה ‏טום פורד בבוטיק אניגמה | צילום: דודי חסון

 

אהבה גדולה

אבן־סער נישאה לבן זוגה מימי הצבא, עמית אוברקוביץ' (53), והשניים גידלו את ילדיהם בנס ציונה, הרחק מהתקשורת. ב־2012 התגרשו, אחרי 20 שנות נישואים.

לא פחדת להיות לבד אחרי זוגיות ארוכה?

"אימא שלי, גרושה בעצמה, הייתה מבוהלת מהאפשרות שאגמור את חיי בודדה. או כמו שהיא תמצתה זאת, 'את תגמרי את החיים לבד על הספה מול הטלוויזיה'. אני מודה שהיא ממש לא הצליחה להדביק אותי בחרדתה". זמן קצר אחרי גירושיה פרץ הרומן שלה עם גדעון סער, שהתגרש גם הוא מאשת נעוריו ואם שתי בנותיו, שלי.

כשאבן־סער כבר בהיריון עם בנם דוד הם התחתנו בטקס דתי מצומצם בביתו של איש העסקים טל רובינשטיין מול 60 בני משפחה וחברים.

כשהתחילו השניים לצאת הפסיקה אבן־סער לראיין את סער, ולמען הגילוי הנאות הצהירה בשידור: "כולם יודעים שאני קשורה קשר עז ואישי לשר החינוך גדעון סער". אז גם כולם נזכרו שבראיונות שלה איתו ניכרה החיבה ביניהם.

יותר מכל, זאת אהבה גדולה.

"תמיד כששואלים אותי עליו, עלינו, אני מרגישה שאני מתארת נס. כי מה הסיכוי שאדם ימצא את אהבת חייו באמצע החיים ועוד יספיק להביא איתו ילדים לעולם? גדעון הוא הקסם שלי, אני כל כך אוהבת אותו. כשהוא לא לידי אני חסרה. אף פעם לא נמאס לנו להיות ביחד. המצב הלא נורמלי הוא כשנאלצים להיפרד במהלך היום. אני כל כך נפעמת מכך שהגבר הזה, המושלם, היפה, המבריק, הטוב, האבא הנפלא והאיש שיודע להצחיק אותי, הוא בעלי. ונחשו מה? הוא אוהב אותי! והוא משתדל להפתיע אותי ולשמח אותי".

בואי נדבר על האימהות.

"תמיד רציתי להיות אימא. אימא להרבה ילדים. בדמיוני, אני אימא אווזה גאה שסביבה מתקבצים כל אפרוחיה. אני כל כך אוהבת אותם, הם ממלאים אותי, הם מפרים אותי, הם מעשירים אותי, הם מצחיקים, מקוריים וטובים. אני אומרת להם שוב ושוב – בכל גיל תהיו טובים לסביבתכם, לאחרים. החוכמה זה כבר בונוס. אני מאמינה בהשקעה אינסופית, אני לא מאמינה בזמן איכות אלא בזמן. לא שופטת אחרים. כל הורה חי עם אילוציו ובחירותיו. חלק לא יכולים להרשות לעצמם להיות יותר בבית מטעמי פרנסה, חלק אישיותם מושכת אותם מחוץ לבית. אני חייבת את הילדים, להיות איתם כמה שיותר".

את טועה כאימא?

"בוודאי. כל הזמן. מתחרטת כל יום ומשתדלת כל יום מחדש. אני לא מושלמת אבל אני כל יום משתדלת לעשות הכי טוב שאני יכולה. תמיד משתדלת לשדר להם אופטימיות, שמחה. אני מבלה איתם הרבה, שרה ורוקדת ומפעילה ככל יכולתי".

אם הם יתבקשו לתאר אותך, מה הם יגידו?

"הם יתארו אותי, אני מניחה, קצת כמו מדריכה בקייטנה, וחופרת הרבה".

היית רוצה עוד ילדים?

"הלוואי שיהיו לי עוד ילדים. אבל גם כך אני מרגישה בת מזל שילדתי את דוד בגיל 41 ואת שירה בגיל 44".

גאולה אבן-סער: חולצה בלנסיאגה בבוטיק אמור, עגילים ג'יבנשי בלוני וינטג'‎ | צילום: דודי חסון
גאולה אבן-סער: חולצה בלנסיאגה בבוטיק אמור, עגילים ג'יבנשי בלוני וינטג'‎ | צילום: דודי חסון

 

קלאסית, מודרנית

ברמה האישית, וביכולת העל־אנושית להפיק את המקסימום מ־24 השעות שקיימות ביממה, אבן־סער היא תופעה. צריך להגיד את זה: האישה מגדלת חמישה ילדים ומנהלת את אחת הקריירות הענפות בתקשורת הישראלית. בין לבין, אם לחטט לה בחשבון הטוויטר, היא מאריכה את חופשות הלידה שלה למקסימום האפשרי, מלווה את הילדים לטיולים שנתיים, לוקחת אותם להצגות, יוצאת עם בעלה להופעות בבארבי ונראית מצוין. "לו"ז הוא דבר מאוד מורכב ולכן כל יום מתוכנן בקפידה. אני קמה בשעה חמש בכל בוקר כדי להספיק הכל וכל יום הוא סוג של מרתון עד השינה", היא אומרת. "העסק דורש תמרון לא פשוט. בכל יום יש כביסות, ארוחות, שיעורים, חברים, והכי חשוב, הזמן שלי איתם, עם כל אחד מהם בנפרד ועם כולם ביחד. היתרון בהפרשי גיל כל כך גדולים בין הילדים הוא שבגדולים את כבר לא צריכה לטפל והם יכולים לסייע ומסייעים, אבל גם להם יש צרכים רגשיים ואת אמורה להיות שם בשבילם".

מורכב.

"לא הכל כיף כל הזמן, זו עבודה קשה, מתישה אם תרצו, דמיינו אותי עם 20 כדורים באוויר מנסה לתמרן, לענות על הצרכים של כולם ולקוות שאף כדור לא ייפול, והם נופלים כמובן".

גאולה אבן-סער: חולצה בלנסיאגה בבוטיק אמור, עגילים ג'יבנשי בלוני וינטג'‎ | צילום: דודי חסון
גאולה אבן-סער: חולצה בלנסיאגה בבוטיק אמור, עגילים ג'יבנשי בלוני וינטג'‎ | צילום: דודי חסון

 

אני חייבת לשאול: איך את מצליחה לשמור על הגזרה?

"משמעת עצמית. אני מאד אוהבת לאכול הכל. לצערי מחבבת במיוחד קינוחים, אבל אחרי יום שבו אני מתפרעת מדי עם אוכל, ארסן את עצמי ביום שאחריו. ככלל, אני לא מאמינה בדיאטות אלא במינונים".

בין העבודה לילדים, היא מוצאת זמן לחיי פנאי שלא השתנו בהרבה מאז ימי ילדותה. "ספרים, ספרים ועוד פעם ספרים", היא אומרת. "לילדים אני כמעט שלא צריכה לקנות. הקלאסיקות נשמרות בבית ואני מגה קמצנית בהשאלת ספרים. אני אוהבת לצאת לחופשות זוגיות. אשמח לחזור בכל עת לחופשה במדריד, גדעון גילה לי אותה, יש בה שילוב של קלאסי ומודרני שקוסם לי".

טלוויזיה את מספיקה לראות?

"אני אוהבת תוכניות סאטירה – 'גב האומה', 'ארץ נהדרת' – אוהבת לצפות גם בגורי אלפי. חולה על סדרות בריטיות, רצוי בלשיות אבל גם תקופתיות מדברות אליי מאוד. לרוב רואה אותן בלילה, ברצף, בווי.או.די מטעמי קוצר זמן במשך היום".

יש לך מודעות אופנתית?

"אני מאוד אוהבת בגדים. המבחן לרכישה הוא אם הם יפים בעיניי ואם יהיה להם שימוש רב פעמי, אבל לא מיתוג. לרוב אני אפילו לא מודדת בחנות, אין לי סבלנות לזה. אני משתדלת להתעדכן בצו האופנה אם כי לעולם לא צמודה לתכתיבים. בדרך כלל אפשר למצוא אותי בג'ינס ונעלי התעמלות, הכי נוח לי להסתובב כך".

מה הכי יפתיע לשמוע עלייך?

"אני מאוד אוהבת לרקוד ולשיר. יש לי פנטזיה כזו שכנראה לעולם לא תתממש, על הופעה במחזמר ענקי, לא חובה בברודווי, כמו 'שיקגו' או 'עלובי החיים'. אף פעם לא חשבתי ואני עדיין לא חושבת שאני טובה מספיק, אבל אני מאוד אוהבת ומדי פעם מבקשת מגדעון שייקח אותי למקום עם שירה בציבור או מקום שאוכל לרקוד בו".

גאולה אבן-סער: שמלה לבנה Liz Martinez‎, שמלת קומבינזון Fashion List‎ | צילום: דודי חסון
גאולה אבן-סער: שמלה לבנה Liz Martinez‎, שמלת קומבינזון Fashion List‎ | צילום: דודי חסון

 

צילום דודי חסון | ניהול קריאייטיב טל קליינבורט | סטיילינג שי לי נסים
איפור תהילה גוטליב לסולו במוצרי MAC | שיער גיא סמואל לסולו | ע. צלם נדב יהלומי | ע. סטיילינג מאיה דוידוביץ | ריטוש תמונות קרן סעד