אוטיזם וחיסונים: קשר שלא קיים

הקשר בין אוטיזם לחיסונים הוא מיתוס, לא יותר

88 שיתופים | 132 צפיות

הורים "רוחניים" רבים אינם מחסנים את ילדיהם על סמך תחושות בטן ומחקרים מפוקפקים הקושרים בין חיסונים לאוטיזם. בשם הפחד המיסטי מחברות התרופות ו"מזימותיהם", והזלזול במדע וברפואה, נוהים הורים אלו אחרי שרלטנים מסוכנים ו"מדענים" מסוכנים לא פחות. הורים אלו מסכנים את שלום ילדיהם וילדי אחרים, ומוכיחים בכך שוב כי את "הרוחניות" המודרנית לא ניתן לבלבל עם עובדות.

בעד: חיסונים גורמים לאוטיזם. וזה מוכח

וייקפילד וימי הביניים

גרמניה, אי שם במאה החמש-עשרה. הזקנה יוהנס הולכת ליד החווה של אחד, קרלר, ומסתכלת על פרתו. כעבור יומיים מתה הפרה ממחלה פתאומית. כשבוע לאחר מכן, לקול צהלות ההמון מועלה הזקנה על המוקד, ומוצתת. ההגיון פשוט: הזקנה, שאף אחד לא אהב ממילא, הסתכלה על הפרה, הפרה מתה, ולכן זוהי אשמתה של הזקנה, שהיא כמובן מכשפה.

בריטניה, 1998. אנדרו ויקפילד, רופא, מפרסם מאמר ב"לנסט" שקובע כי יש קשר בין אוטיזם לבין החיסון המשולש (MMR) נגד חצבת, אדמת, וחזרת. הוא טוען כי הכספית ב"תימרוסאל", חומר הנמצא בחיסונים, יוצרת נזק נוירולוגי שגורם לאוטיזם. ליתר דיוק, וייקפילד דיווח על קשר בין מחלות מעיים כרוניות, אוטיזם, והחיסון המשולש. מחקרו של וייקפילד, כדאי לדעת, מסתמך על 12 ילדים שנבדקו בלבד.

המחקר עשה גלים. הורים שילדיהם אובחנו כאוטיסטים מספר חודשים לאחר שחוסנו בחיסון המשולש, חיפשו גורם כלשהו להאשים באסון שאירע להם, והמחקר נפל לידיהם כפרי בשל. חלה ירידה משמעותית באחוז המחוסנים בבריטניה, ארה"ב, ואירופה.

וכך, מחקר מדעי נופל לאותו היגיון אבסורדי שגרם להמון להצית את הזקנה יוהנס. העובדה כי כספית, בכמויות גדולות מספיק, עלולה לגרום לנזק נוירולוגי, וכי אוטיזם נובע (כנראה) משינויים במבנה המוח, התחברו יחדיו לטענה כי הכספית, שנמצאת בחיסון אך בכמות מזערית, היא הגורם לאוטיזם.



 אחוז הילדים המחוסנים בבריטניה ובחלקים מסוימים של ארהאילוסטרציה: ASAP photos" src="https://atmagil-static.s3.eu-central-1.amazonaws.com/misc/prev_images/pagemodule/image1/579/6579/380×144.jpg?1165936225" />

אחוז הילדים המחוסנים בבריטניה ובחלקים מסוימים של ארה"ב ירד לשמונים אחוז בלבד
אילוסטרציה: ASAP photos

המדע חוקר

מחקרו של וייקפילד נראה תמוה לחוקרים רבים, שניסו לשחזרו. מחקרים רבי משתתפים נערכו באירופה ובקנדה במטרה לחקור את הנושא. ליתר בטחון, הוחל גם השימוש בחיסונים משולשים שאינם מכילים את החומר המשמר.

במחקר הולנדי, שכלל 140,000 ילדים – ולא 12 כבמחקר המקורי – לא מצא כל הבדל משמעותי בין אוכלוסיות שחוסנו בחיסון הישן, אוכלוסיות שחוסנו בחיסון החדש ואוכלוסיות שלא חוסנו.

במחקר קנדי דומה, נבדקו 28,000 ילדים שקיבלו חיסונים שונים המכילים כספית. אולם למרות שבקנדה הפסיקו את השימוש בחומרים משמרים מכילי כספית עוד ב-1996, לא היתה ירידה במקרי האוטיזם לאחר שנה זו. למעשה, יותר מקרי אוטיזם נצפו.

יתר על כן, ככל שהשתפרו השיטות לגילוי אוטיזם בפעוטות, התברר כי ניתן לזהות סימנים ראשונים לאוטיזם הרבה לפני שניתן החיסון המשולש. היום, רוב החוקרים בעולם מייחסים את "מגפת" האוטיזם לשיפור באמצעי האבחון.

האמת מתגלה

במספר תוכניות תחקיר בשנת 2004, התבררו כמה עובדות לא נעימות. מסתבר כי וייקפילד הגיש באותו זמן בקשה לפטנט לחיסון חצבת שהוא כביכול בטוח יותר. בנוסף, התברר כי הורי הילדים שנבדקו על ידי וייקפילד תכננו לתבוע את חברות התרופות המייצרות את החיסונים, וכי עורכי הדין שנשכרו לשם כך שילמו לוייקפילד בזמן שהוא ערך את מחקרו.

מיותר לציין כי וייקפילד לא דיווח על ניגוד עניינים זה כאשר הוא פרסם את מחקרו. היום הוא עומד מול בית דין אתי על עברות אלו ועל ביצוע מחקר בילדים ללא קבלת האישורים המתאימים. אם ימצא אשם, יישלל ממנו רשיונו הרפואי.

התוצאות ההרסניות

כתוצאה ממחקרו של וייקפילד, ירד אחוז הילדים המחוסנים בבריטניה ובחלקים מסוימים של ארה"ב לשמונים אחוז בלבד. בשנה האחרונה התפרצו מגפות חצבת וחזרת בבריטניה ובאיווה. מספר ילדים מתו, וכן אירעו לא מעט סיבוכים כגון דלקת קרום המוח. מחלות אלו, שהיו נחלת העולם השלישי בעבר, חזרו להיות מחלות מסוכנות במערב.

המצב חמור אף מכך, מכיוון שהרופאים היום אינם מסוגלים לאבחן מחלות אלו במהירות הנדרשת, לאור העובדה שבתקופה שבה חוסנו מעל כתשעים אחוז מהילדים, מחלות אלו לא נצפו בכלל במערב.

היורשים של וייקפילד

לתוך זירת הקרב הצטרפה לאחרונה משפחת גאייר. אב ובן, רופאים במקצועם, שממשיכים לדחוף את הקשר בין כספית לאוטיזם למרות כל הממצאים הרפואיים. למעשה, הם שכללו את הנושא עוד יותר, כאשר הם טענו כי טסטוסטרון נקשר לכספית ומפריע לה להיפלט מהגוף, ולכן יש לסרס ילדים אוטיסטים כימית כדי לרפא אותם. יש לציין שהגאיירים צודקים: טסטוסטרון נקשר לכספית. הם רק שכחו לציין שזה קורה כאשר "מבשלים" את השניים יחדיו בבנזין בטמפרטורת רתיחה. רוב הילדים, יש לקוות, אינם מכילים בנזין רותח.

בנוסף לכך, הגאיירים מסתמכים על מאגר נתונים המכיל דיווחים על מקרי אוטיזם בפעוטות לאחר חיסון. הבעיה היחידה היא שעדכון המאגר יכול להיעשות על ידי כל אחד, ואין אימות של הנתונים. כאשר התבצעה בדיקה של המאגר, התברר כי יש בו דיווחים כפולים, ודיווחים החסרים כל ביקורת קלינית או מדעית. ואם זה לא מספיק, בניתוח הסטטיסטי של המאגר נפלו שגיאות רבות, שבדרך מקרה מחזקות את טענות הגאיירים.

גם כאן הגיע העניין לתחקיר ציבורי כאשר הגאיירים העידו כעדי תביעה בתביעה כנגד חברות תרופות. השופט כתב על הזוג כי הם אינם עדים מהימנים ואין להם את הרקע המקצועי או המומחיות הנדרשת למחקר אוטיזם. בנוסף, התברר כי אישור הניסויים של הגאיירים בילדים התבצע על ידי ועדה אתית המועסקת על ידי המכון הרפואי שהם הקימו, וכי שניהם משתמשים בשמות מוסדות שבהם לעולם לא היו עמיתי מחקר כדי לקדם את מחקרם.

האמת העירומה

עד היום לא התקבל כל ממצא אמין המקשר בין חיסונים לאוטיזם. לעומת זאת, אפשר להגיד בוודאות כי אי חיסון הפעוטות מסכן את חייהם. ללא כחל ושרק, אין הבדל בין אי חיסון ילד לבין התעללות בו. הורה שאינו מחסן את ילדו אינו שונה מהורה שאינו מאכיל את ילדו בכמות מספקת של אוכל. ייתכן והילד יגדל בריא, וייתכן שהילד יפגע או ימות מתת-תזונה.

אבל הורים אלו לא מסכנים רק את הילדים שלהם, אלא גם ילדים אחרים. כדי שתתפרץ מגפה, נדרש כי כמות מינימלית של אוכלוסיית הילדים תחלה. כאשר כולם מחסנים את ילדיהם, גם ילד אחד שאינו מחוסן לא יחלה. לעומת זאת, כאשר מתפרצת מגפה, גם ילדים מחוסנים בסכנה, כי החיסון לעולם לא יעיל במאת האחוזים, וכמות הנגיפים שאליהם חשוף הילד עולה במאות מונים.

מפליאה העובדה כי הורים, המתייחסים לאדם הנוהג במהירות מופרזת ליד גן ילדים כלא-אחראי ואף כרוצח בפוטנציה, מתייחסים בסלחנות לאדם שאינו מחסן את ילדיו ומסכן את ילדיהם.

בזכות החיסונים, הפכו האדמת, הפוליו והחצבת לנחלת העבר. למעשה, רוב החוקרים מייחסים את הירידה הנכרת בתמותת הילדים של המאה העשרים ברובה לחיסונים. ייתכן ויש קשר בין חיסונים לאוטיזם, אבל עד שלא יפרסם מחקר שאינו מבוסס על הנחות מפוקפקות ו/או סטטיסטיקה קלוקלת, או שתמצא בעיה מתודולוגית חמורה במחקרים רבי המשתמשים שנערכו בקנדה ובהולנד, אין לקשר זה שום ביסוס. הסיבה היחידה לכך שהנושא נמצא עדיין במאבק היא חוסר המוכנות של חלק מהאנשים להתמודד עם העובדות. אנשים אלו, שטוענים כי הכל מזימה של חברות התרופות, בעוד שמשיחי השקר שלהם, וייקפילד וגאייר, נהנים מכספים של בעלי עניין. עד שהמאמינים לא יחזרו לזמנים מודרניים, הם מסכנים את ילדי כולנו.

: לכותב המאמר אין כל קשר לחברות התרופות, ואין לו אפילו מניות ב"טבע".

לתגובות, נאצות וקיטורים אפשר לכתוב לאימייל זה »