קטנים במשקל גדול

הילד מתמודד עם עודף משקל? הנה שלל פתרונות אפשריים

88 שיתופים | 132 צפיות

הירשמו לניוזלטרים של ifeel, וכל הכתבות הכי חמות בדרך אליכם

עודף משקל היא בעיה נפוצה אצל ילדים רבים. ההורים המודאגים מחפשים פתרונות פרקטיים לתזונה בריאה ומשביעה. לכאורה, נראה שהפתרון המתבקש להשמנה הוא דיאטה ופעילות גופנית, אבל כשמדובר בילדים קטנים הזקוקים למזון כדי לתמוך בתהליכי הגדילה וההתפתחות הדגש הוא על האטת ההשמנה ולא על הרזייה.

כך תאטו את קצב ההשמנה

גיבוש זמנים קבועים של ארוחות וארוחות ביניים
על הארוחות לכלול מגוון רב של מזונות הכוללים את כל אבות המזון. מומלץ לחלק את האכילה לשלוש ארוחות מרכזיות ושתיים-שלוש ארוחות ביניים, כאשר כל ארוחה או ארוחת ביניים תהיה מורכבת לפחות משני אבות מזון (לדוגמה: פרי ויוגורט). חשוב שיהיה ברור לכולם מתי זמני הארוחות, כלומר מתי אוכלים, ולא פחות חשוב מכך – מתי לא אוכלים. לכן, בקשת חטיפים בזמנים שבין הארוחות או ארוחות הביניים צריכה להיענות בסירוב.

אין משיחין בשעת הסעודה? דווקא כן…
אווירה נעימה ונינוחה בזמן הארוחה, כמו גם שיחה משותפת, יסייעו להאטת האכילה ולהקטנת הכמויות הנאכלות.

זיהוי תחושות עצמיות של רעב ושובע
חשוב מאד ללמד את הילד לזהות בעצמו אותות רעב ושובע. לשם כך, יש להימנע מאכילה מול הטלוויזיה או המחשב, אשר מונעים את האפשרות להתמקד בתחושות הגופניות. מחקרים רבים מראים כי אכילה לבד ומול מחשב או טלוויזיה הינה אחד מהגורמים לאכילה לא מבוקרת.



אין מזון שלא יכול להיות כלול בתפריט [אילוסטרציה: photos to go]

אין מזון שלא יכול להיות כלול בתפריט [אילוסטרציה: photos to go]

חלוקת אחריות בנושא האוכל בין הורים לילדים
אלן סאטר, פסיכותרפיסטית תזונה מארצות הברית, הציגה את רעיון חלוקת האחריות בין הורים וילדים בנושא אוכל, לפיו – באחריותם של ההורים לספק לילדים ארוחות מזינות ומגוונות בזמנים קבועים, בעוד באחריותם של הילדים להחליט מה מתוך זה לאכול, כמה לאכול ואם בכלל לאכול. רעיון זה יכול להקל על ההורה בכך שהוא מסיר ממנו את האחריות על דברים שבהם אינו יכול לשלוט.

"הכל במידה"
מוטב ליצור קשר בריא עם אוכל, וזה אומר שאין מזון שלא יכול להיות כלול בתפריט. איסור מוחלט על אכילת חטיפים וממתקים לא מומלץ. הדבר עלול לגרום לאכילת יתר של מזונות אלו כאשר ההורים לא בסביבה. ניתן להגביל את כמות החטיפים והממתקים שנכנסים הביתה, כמו גם את סוג המוצרים האלו.

ארוחות ביניים טעימות ומזינות

מקלות מלוחים – טבולים בגבינה לבנה או בכפית חמאת בוטנים.
יוגורט לבן עם שתי כפיות של שוקולד צ'יפס וחמוציות – כך תהפכו את השוקולד למאכל מזין יותר וילדיכם ירוויחו מנת סידן.
פירות חתוכים – בצורות מעניינות ואטרקטיביות לילדים.
שייק פירות – ניתן להוסיף חלב כדי להעשיר את השייק בסידן וחלבון, ניתן גם להוסיף זרעי פשתן טחונים כדי להעשיר את השייק בשומן בלתי רווי כדוגמת אומגה 3.
עוגיות או עוגות תוצרת בית – ניתן להכין עוגיות משיבולת שועל או לחם בננות המציעים יותר ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים.

עידוד לפעילות גופנית
מכיוון שפעילות גופנית הינה דרך חיובית ובריאה להאט את קצב ההשמנה, כדאי לעודד אותה בכל הזדמנות. אפשר לתכנן פעילות משפחתית אקטיבית בסוף שבוע או פעילות בגינה או בפארק אחה"צ, כמובן שאלו עדיפים על ישיבה מול הטלוויזיה או משחק במחשב. מוטב להגדיר מראש בתחילת כל שבוע, מהו זמן צפיית הטלוויזיה המותר, חשוב לציין, שארגון רופאי הילדים האמריקאי ממליץ לצפות במקסימום שעתיים של טלוויזיה ביום.

'פחות' זה 'יותר'
מומלץ שרוב מוצרי החלב בבית יהיו דלי שומן שכן מקור השומן העיקרי במוצרי חלב הוא שומן רווי שיכול לגרום לעלייה בערכי הכולסטרול בדם ולחסימת עורקים. אכילת מוצרי חלב דלי שומן עדיין תספק את כמות הסידן הרצויה אך תחסוך שומן רווי וקלוריות מיותרות.

שינוי הרגלי התזונה בבית הינו תהליך קשה שדורש את מעורבות כל בני המשפחה. מומלץ להכניס את השינויים לאורח החיים באופן הדרגתי- בכל פעם שינוי קטן נוסף ולאו דווקא מעבר חד מקיצוניות אחת לאחרת. על מנת להצליח בתהליך חשוב לגייס את כל בני המשפחה לשינוי ההרגלים. כולם ירוויחו יחד מהעניין.

נורית קליפר – דיאטנית קלינית המתמחה בהרזיה, ניהול ומניעת מחלות ואלרגיות, ומנהלת פורום תזונה»

הכתבות שירתקו אתכם אל מסך המחשב עכשיו ב-Twitter ובפייסבוק