האיש הבוער בשדה בוקר

צילום: משה שי
צילום: משה שי

בכל שנה באוגוסט מתקיים במדבר בנוואדה שבארצות הברית אירוע הברנינג מן, "האיש הבוער", שבמהלכו מוקמת עיר ענקית בלב המדבר ובסיומו מבעירים פסל ענק בדמות אדם. השנה התקיים לראשונה בנגב אירוע המידברן, הגרסה הישראלית לאירוע המיתולוגי. הצלם משה שי, בוגר הברנינג מן שבנוואדה, ירד לשדה בוקר ומביא את סיפור המידברן בתמונות

88 שיתופים | 132 צפיות

העקרונות המובילים את פסטיבל הברנינג מן (Burning Man) המפורסם, שמתקיים בכל אוגוסט במדבר הסלע השחור שבנוואדה, ארצות הברית, הם חופש אמנותי וביטוי עצמי רדיקלי. ראשיתו של האירוע בקיץ 1986, כשקבוצה של כ-20 אנשים התקבצה בחוף בסן פרנסיסקו ושרפה דמות איש מעץ כפעולה ספונטנית של ביטוי עצמי רדיקלי. כעבור חמש שנים עבר האירוע למדבר בנוואדה ומאז הוא מתקיים שם. במהלך הפסטיבל בנוואדה מוקמת עיר באמצע שומקום למשך שבוע. בשנת 2011, כמה ישראלים שחזרו מאירוע הברנינג מן של אותה שנה החליטו להקים קהילה ישראלית שתשמר את רוח האירוע כאן בישראל. לאחר כמה אירועים בקנה מידה קטן יחסית בחוף הבונים, התקיים ביוני האחרון באזור שדה בוקר בנגב אירוע המדברן הראשון, שנמשך חמישה ימים ושגם במהלכו הוקמה עיר במדבר. עשרות מתנדבים עסקו בהכנות לאירוע.

צילום: משה שי
צילום: משה שי

הפערים בין הברנינג מן למידברן עצומים בכל פרמטר שהוא, וזה מובן ואולי אף מבורך במידה מסוימת. לפסטיבל האחרון במדבר נוואדה הגיעו כ-70 אלף משתתפים אחרי שנמכרו הכרטיסים תוך כמה דקות, ולאירוע בארץ הגיעו כ-3000 משתתפים, גם מחו"ל, ללא כל פרסום פומבי. גם הפעם, כמו בפסטיבל הברנינג מן, נשרפו פסלי עץ גדולים לקראת סיום הפסטיבל – מחזה מרהיב ומרגש.

צילום: משה שי
צילום: משה שי

הייתי בפסטיבל הברנינג מן המקורי, חוויתי אותו במלוא עוצמתו וזו הייתה חוויה של פעם בחיים – עוצמתית ומטלטלת ומלאת השראה מכל בחינה שהיא. ביוני האחרון, כאשר נסעתי לשדה בוקר שלנו, הייתי תחת הרושם הזה והציפיות שלי מן האירוע היו בהתאם. עם זאת, מהר מאוד הבנתי שאני במקום אחר לגמרי ושעדיף להשאיר את החוויה ההיא במקומה ולפנות מקום חדש לחוויה מסוג אחר. הייתה שם תחושה של התחלה נאיבית, בתולית ומקסימה, ישראלית יותר וקרובה מבחינה מנטאלית אלינו. זה היה כיף מסוג אחר, אך אמיתי לא פחות.

צילום: משה שי
צילום: משה שי

עשרת העקרונות של הברנינג מן

בשנת 2004 ניסח לארי הארווי, מייסד הברנינג מן, עשרה עקרונות המובאים באתר האינטרנט של מידברן. עקרונות אלה משקפים את מערכת האמונות ואת התרבות הקהילתית של הברנינג מן כפי שהתפתחו בצורה טבעית מאז האירוע הראשון. מאז ועד היום הם משמשים כקווים מנחים באירועי קהילות הברנינג מן ברחבי העולם, ואנו מביאים אותם פה:

הכללה רדיקלית: כל אחד יכול להיות חלק מהברנינג מן. אנו מכבדים כל אדם זר ומקבלים אותו בברכה. אין דרישות מקדימות להשתתפות בקהילתנו.

מאמץ קהילתי: קהילתנו מעריכה שיתופי פעולה יצירתיים ומאמץ משותף. אנו שואפים ליצור רשתות חברתיות, מרחבים ציבוריים, עבודות אמנות ודרכי תקשורת שתומכים ביחסי גומלין מסוג זה, לקדם אותם ולהגן עליהם.

צילום: משה שי
צילום: משה שי

הענקת מתנות: הברנינג מן מוקדש להענקת מתנות. ערכה של מתנה הוא בהיותה בלתי תלויה בדבר. הענקת מתנה אינה מותנית בקבלה או בהחלפה של דבר מה שווה ערך.

אחריות אזרחית: אנו מכירים בערך החברה האזרחית. על חברי קהילה שמארגנים אירועים לקחת אחריות על שלום הציבור ולדאוג לתקשר למשתתפים את אחריותם האזרחית. כמו כן המארגנים אחראים לקיים את האירועים בהתאם לחוקי המקום והמדינה.

א-מסחריות: במטרה לשמר את רוח הענקת המתנות, קהילתנו שואפת ליצור סביבה חברתית נטולת חסויות מסחריות, עסקאות או פרסום. אנו עומדים על המשמר כדי להגן על תרבותנו מפני ניצול שכזה. אנו מעודדים השתתפות בחוויה על פני חוויה של צריכה.

לא להשאיר עקבות: קהילתנו מכבדת את הסביבה. אנו מחויבים לא להשאיר עקבות של פעילותנו בכל מקום שבו אנו מתכנסים. אנו מנקים אחרינו ושואפים להשאיר מקומות במצב טוב מכפי שמצאנו אותם.

הסתמכות עצמית רדיקלית: הברנינג מן מעודד את הפרט לגלות את משאביו הפנימיים, לתרגל אותם ולהסתמך עליהם.

צילום: משה שי
צילום: משה שי

השתתפות: קהילתנו מחויבת למוסר השתתפות רדיקלי. אנו מאמינים ששינוי, בין אם בפרט ובין אם בחברה כולה, יכול להתרחש רק דרך מעורבות אישית עמוקה. אנו מממשים הוויה דרך עשייה. כל אחד מוזמן לעבוד. כל אחד מוזמן לשחק. אנו הופכים את העולם לממשי דרך פעולות הפותחות את הלב.

ביטוי עצמי רדיקלי: ביטוי עצמי רדיקלי נובע מתוך הייחודיות של הפרט. איש חוץ ממנו וחוץ מהקבוצה שעמה הוא משתף פעולה אינו יכול לקבוע את תוכן הביטוי העצמי. ביטוי זה מוצע כמתנה עבור אחרים. ברוח זו, על מעניק המתנה לכבד גם את זכויותיו וחירויותיו של הנמען.

מיידיות: חוויה מיידית היא במובנים רבים הנדבך החשוב ביותר בתרבות שלנו. אנו שואפים להתגבר על מחסומים העומדים בינינו ובין החיבור לאני הפנימי שלנו, למציאות של הסובבים אותנו, למעורבות בחברה ולקשר עם עולם הטבע שמעבר לשליטתם של בני אנוש.