צעד-צעד

הקרקס החקלאי במושב היוגב | צילום: כריסטיאן קולומבוס
הקרקס החקלאי במושב היוגב | צילום: כריסטיאן קולומבוס

בחודש מרס ריח האביב כבר נישא באוויר, הימים מתחממים ומתארכים והפריחה שולטת בנוף. אין זמן טוב מזה ליהנות מהטבע דרך הרגליים, והכי כיף באזור הגלבוע הפורה

88 שיתופים | 132 צפיות

בתפר שבין החורף לאביב מתחילה עונת הצעדות בארץ. ובצדק. לפני שהחורף עוזב, במהלך ינואר-מרס, משובצות בלוח השנה צעדות שונות בכל רחבי הארץ. במרס מגיע המפעל הזה לשיאו (ראו מסגרת), כשריח האביב כבר נישא באוויר, הימים מתחממים ומתארכים והפריחה שולטת בנוף. כל זה נכון במיוחד לגבי אזור הגלבוע: האדמה הפורה, כמות המשקעים הנאה והטופוגרפיה הייחודית יוצרות שילוב מעניין של צמחייה, הכוללת מינים מדבריים, מינים של ספר-המדבר ומינים ים-תיכוניים. מה רואים בגלבוע? בין היתר פרגים, חרציות, תורמוסים והאציל מכולם – אירוס הגלבוע, שיוצרים יחד יופי של מרבדים צבעוניים.

כל צועד ומנת הגלבוע שלו

כדי לראות את כל אלה וליהנות מהטבע "דרך הרגליים", כמו שאומרים, כדאי לפנות את סוף השבוע של 21-20 במרס, אז מתקיימת צעדת הגלבוע הבינלאומית, השנה בפעם ה-49 (בתשלום, www.hagilboa.org.il). כ-15 אלף משתתפים, ממשפחות עם זאטוטים במנשאים וילדים בגיל גן ועד צועדים נמרצים ומנוסים בכושר שיא, מגיעים להשתתף בצעדה מדי שנה. אין סמלי יותר מהעובדה שהיא מתקיימת בדיוק בימים הראשונים של האביב, כשהחורף מפנה רשמית את מקומו. כדי לתת לכל צועד את מנת הגלבוע המתאימה לו, יש כמה מסלולים: ביום שישי (20 במרס) נערכים מקצה באורך שני קילומטרים וחצי המיועד לילדים צעירים ולמשפחות; מקצה באורך שישה קילומטרים המוגדר כמסלול משפחתי; וחלק מצעדה באורך 20 קילומטר במקצה הבינלאומי המיועד למיטיבי לכת (הממשיכים לצעוד גם למחרת, ב-21 במרס). בשבת מתקיים שוב מסלול משפחתי בן שישה קילומטרים, ומלבדו נערך גם מקצה באורך 12 קילומטר הנחשב למקצה עממי ונמשכת ההליכה במסלול הבינלאומי, שהחלה ביום הקודם.

כ-15 אלף משתתפים מגיעים לצעדת הגלבוע מדי שנה | צילום: ישראל פרץ
כ-15 אלף משתתפים מגיעים לצעדת הגלבוע מדי שנה | צילום: ישראל פרץ

אין דבר שמרחיב לנו את הלב יותר מאשר לראות זוגות של רגליים זעירות הפוסעות בצעדים מדודים לצד זוגות של רגליים בוגרות הצועדות בבטחה, על רקע הנופים העוצמתיים של הגלבוע כמו כתף שאול, גבעת יונתן, גן לאומי מעיין חרוד, הר ברקן, העמק הנעלם ושמורת אירוס הגלבוע. אלו הם נופי עמק יזרעאל הנפרשים מדרום לכביש 71.

בסוף צעדת הגלבוע, אחרי שמקבלים מדליה ותעודת השתתפות, נערך הפנינג בגן לאומי מעיין חרוד, עם הופעות, דוכנים, פעילויות יצירה, הסברים, מתנפחים, אוכל ומתחמי מנוחה. מפליא לגלות שהילדים הקטנים, שעד לפני רגע גררו רגליים רק בקושי או נתלו על הכתפיים של אבא כדי לסיים את המסלול, מוצאים כמויות בלתי נדלות של מרץ כדי לקפץ במתקנים המתנפחים.

עין חרוד איחוד: תשוקה מתוקה

ואם כבר מגיעים לאזור, לא כדאי להחמיץ עוד כמה מהאטרקציות שיש פה. רובן מוכרות היטב וממותגות היטב, אבל אני נרגשת לגלות מדי שנה יוזמות חדשות, רובן קטנות ומקומיות ואינן ממוסחרות עד זרא. אחת מהן היא שאקאלאד – בוטיק שוקולד בעבודת יד של יעל לב בקיבוץ עין חרוד איחוד. שאקאלאד, שפירושו "שוקולד" ביידיש, הוא תוצר של התשוקה של יעל לפתוח מקום שבו לצד כוס קפה היא תמכור את המתוקים שהיא מייצרת ואף תעביר סדנאות (בעיקר למבוגרים, אך גם לילדים). בין האורווה לרפת ממוקמת החנות המתוקה של יעל, ובה היא רוקחת מיני מתיקה מחומרי גלם שנעים משוקולד יוקרתי מאיטליה ומצרפת ועד פסיפלורות וגויאבות מהמטפסים ומהעצים שבקיבוץ. "הכול עניין של ניסוי וטעייה", מספרת יעל. "אני מנסה לרקוח טעמים מקוריים ומפתיעים ומכינה פרלינים מיוחדים, למשל הממולאים בצ'אי מסאלה עם נגיעות ערק או מרשמלו אמיתי מפירות טריים". הסדנאות נערכות בתיאום מראש, אבל בבית הקפה אפשר להתארח מדי יום (בבקרים) ובסופי שבוע. "אני מארחת כל לקוח כאילו הוא הלקוח היחידי בחנות ולרוב אני גם מנחשת איזה שוקולד הוא הכי יאהב", אומרת יעל (052-3702135, www.facebook.com/chacalad.art).

הפרלינים של שאקלאד | צילום: יעל לב
הפרלינים של שאקלאד | צילום: יעל לב

 

קיבוץ חפציבה: רזי הקליעה

עוד מיזם מרתק שייך לסימה אורן, האישה שעומדת מאחורי סלימה – קליעת סלים מחומרים טבעיים בשיטות מסורתיות. סימה אינה רק מדריכה את אורחיה ברזי הקליעה, היא גם מעבירה אותם במעין מסע רגשי, בדומה לזה שהיא עברה סביב גיל 40. "איך שנגעתי בכפות התמר, השתנו חיי ב-180 מעלות", היא מספרת. "זה שינוי שיצר אותי ולא אני אותו. מאז לא הפסקתי לקלוע בכפות תמרים, בנצרים, בפילדנדרום, בדרצנה ובמיני עלים, שרכים וענפים". סימה פועלת בסטודיו שלה בכניסה לקיבוץ חפציבה, אבל גם נודדת בכל רחבי הארץ ומפיצה את הבשורה שלה: כל אחד יחיד ומיוחד, בדיוק כמו הסל שהוא קולע. סימה עובדת עם נגמלים מסמים, עם מעגלי נשים, עם מנהלים בכירים, עם ילדים מגיל שש וגם עם נשים דרוזיות, יהודיות וערביות במטרה לגשר על הפערים ולתת להן כלים ללמוד מיומנות ולכלכל את עצמן. אפשר להגיע לסדנה בת שעה וחצי בסטודיו שלה (בתיאום מראש, מ-50 שקל למשתתף, 050-6464205, www.salima.co.il) ו"לצאת עם עיניים בורקות", כהגדרתה. "אני גם 'קוראת בסל' – קריאה הדומה לקריאה בשפת גוף – ומספרת לכל אחד משהו חיובי על עצמו, וזה כשלעצמו מעצים".

קליעת סלים מחומרים טבעיים בסלימה | צילום באדיבות סימה אורן- סלימה
קליעת סלים מחומרים טבעיים בסלימה | צילום באדיבות סימה אורן- סלימה

 

מושב היוגב: קרקס בלב המשק

אם בורכתם בצאצאים מהסוג התזזיתי, לא רחוק משם, במושב היוגב, נמצא הקרקס החקלאי של נטלי והילל פרץ (054-5500175, www.agricircus.com). הפעילות בקרקס מתחילה בהליכה בין הגידולים במשק, תוך כדי פתירת כתב חידה. בדרך עוצרים לזרוע ולקשט עציץ (שמקבלים הביתה). בהמשך הפעילות רוכבים באופני שיווי משקל (ללא פדלים) ובחדי-אופן ומשתתפים בסדנת קרקס הפתוחה להתנסות עצמית עם חפצי ג'אגלינג. בסיום הפעילויות הנמרצות, המבטיחות שהילדים יירדמו טוב-טוב בדרך חזרה הביתה, צופים במופע קרקס היתולי. הם עדיין לא עייפים מספיק? אפשר להמשיך לקטיף ירקות עצמי בגינה האורגנית של נטלי והילל (בתשלום לפי משקל).

הקרקס החקלאי במושב היוגב | צילום: כריסטיאן קולומבוס
הקרקס החקלאי במושב היוגב | צילום: כריסטיאן קולומבוס

הצומח והפורח של הגלבוע

אם אתם נמנים עם חובבי הפריחה, אל תחמיצו את אירוס הגלבוע בשמורת אירוס הגלבוע. מרס ואפריל הם שעתו היפה של האירוס הסגול הזה, השייך למשפחת אירוסי ההיכל והאנדמי לישראל. אם חפצתם בעצים ותיקים, תוכלו לנסוע לקיבוץ ניר דוד, שם מתנשאים לרום של כ-20 מטר הדקלים של התמר הקנרי, שגילם מוערך בכ-70 שנה. את העצים שבשדרה נטעו, איך לא, יוצאי מקווה ישראל, ממקימי הקיבוץ.

שיערנו שנהייה עייפים מכדי לחזור הביתה למרכז והזמנו מראש חדרים במלון המשפחתי הקטן בינהרים (www.benharim.com) שבמושב גדעונה. במבנה עשרה חדרי אירוח בגדלים שונים, נקיים ונוחים. הנוף המקסים של כל העמק נשקף מהחלונות הגדולים, וגולת הכותרת היא הקומה התחתונה. יש בה פינות ישיבה ומשחקים לרוב, פינת קפה ותה, מטבח מאובזר המתאים לבישול, עמדת גריל וחצר חביבה.

צועדים במרס

לא מסתדר לכם להגיע לצעדת הגלבוע? תשמחו לגלות שחודש מרס הוא אלוף הצעדות בלוח השנה שלנו. יותר מ-20 צעדות משובצות החודש, רובן בסופי שבוע:

06.03 – צעדת כנרת למיטיבי לכת

07.03 – צעדת הרצל

08.03 – צעדת האביב ביפיע

10.03 – צעדת חצור

13.03 – צעדת יבנה

13.03 – צעדת הארבל

13.03 – צעדת עמק חפר

14.03 – צעדת סובב חוף כרמל

14.03 – צעדת כפר שמריהו

15.03 – צעדת רמת ישי

20.03 – צעדת חדרה

20.03 – צעדת ערד-מצדה

20.03 – צעדת אביב בהר במטה יהודה

20.03 – צעדת לכיש

21-20.03 – צעדת הגלבוע הבינלאומית

21.03 – צעדת אלפי מנשה

24.03 – צעדת אמיר

24.03 – צעדת חצור

27.03 – צעדות ברנר

28.03 – צעדת יבנאל

31.03 – צעדת השלושה בראשון לציון

 

יוליה פריליק-ניב – עיתונאית

julia.prilik@gmail.com