הרפתקאות בארץ השטוחה

הולנד היא יעד נהדר לטיול מגוון שכל אחד ימצא בו עניין. מסלול נוח, נגיש וקרוב למתבגרים הצעירים ולבני משפחתם

88 שיתופים | 132 צפיות

אפתח בווידוי קטן. שמעתי אינספור פעמים שהולנד היא יעד נפלא לילדים, שקל ונוח לטייל בה ושהיא ידידותית להפליא. אפילו היו לי זיכרונות חמים מהטיול המשפחתי שערכנו שם כשהייתי בת 11 וגני קאוקנהוף (Kaukenhof) נחשבים בעיני לאחד מהמקומות היפים בתבל. עדיין, לא הצלחתי להבין על מה כל ההתלהבות. זו בסך הכל ארץ שטוחה עם נוף מונוטוני, מה כבר יש לעשות שם חוץ מלהסתכל על צבעונים ולבקר במדורדם (Madurodam)?

ובכן, אני שמחה לבשר שראיתי את האור. כיום, אחרי כמה וכמה טיולים משפחתיים, גם אני יכולה להגיד בהתלהבות – הולנד היא יעד נהדר לילדים, לצעירים ולמבוגרים כאחד, הטיול בה הוא חוויה מהנה ומרתקת. ההולנדים, שייבשו את הים ויצרו שטחי אדמה חדשים, שבנו סכרי ענק ושהצמיחו אמנים דגולים כמו ואן גוך ורמברנדט, הם אלופים ביצירת יש מאין. אם אין להם נופי טבע דרמטיים הם דואגים ליצור את העניין והיופי בעצמם. יש בהולנד מבחר גדול של אתרים ואטרקציות המיועדים לכל המשפחה, והכל מסודר, נוח ומותאם במיוחד למבקרים.

אחד היתרונות הגדולים של טיול בהולנד הוא ההיצע הרחב של אתרים על פני שטח לא גדול. תוכלו לערוך טיול של שבוע או של עשרה ימים שיהיה מגוון, מעניין ומלהיב לצעירים ולמבוגרים, והכל במרחקי נסיעות קצרים.

יתרון זה מאפשר לינה במקום אחד, סידור שמקל מאוד על התנהלות הטיול. אחת מצורות הלינה הפופולריות ביותר בהולנד היא כפרי נופש, ויש עשרות אם לא מאות כאלה, המציעים למשפחה דירות מאובזרות ומתקנים נלווים שנועדו לשפר את הביקור, כולל בריכות, מסעדות, מתקני שעשועים, פעילויות ואפילו פארקי מים של ממש. הבונוס מבחינת בני הנוער הוא שבשעות הערב, לאחר יום ארוך עם כל בני המשפחה, תהיה להם אפשרות לבלות קצת לבד – ללכת לבריכה, לשחק באולינג או לאכול פיצה בלי ההורים.

יש מטיילים, כמוני למשל, שיודעים מראש שלא ינצלו את מתקני כפר הנופש, והעיקר הוא שיהיה להם מקום נעים וחמים לחזור אליו לאכול ולישון. קיימת אפשרות לינה מצוינת נוספת: דירה מרוהטת באזור כפרי. ברחבי הולנד יש בתי חווה או יחידות דיור המותאמות למשפחה המטיילת. לא תמצאו כאן בריכה, אבל תוכלו לישון במקום מרווח ובעל אופי שירגיש כמו בית (שני).

אז אחרי כזו הקדמה מבטיחה, כשאתם כבר סופרים את ימי החופש בקיץ ואוטוטו מזמינים כרטיסי טיסה, נותרה עוד שאלה חשובה: מה עושים ולאן הולכים? הנה הצעה למסלול של שבעה ימים, המתאים לטיול עם ילדי בר או בת המצווה. במסלול מיטב הקלאסיקות של הולנד: רכיבה על אופניים, שיט בתעלות, שוק גבינה ויום באמסטרדם.

יש כאן פעילויות החביבות על בני נוער, כמו פארק שעשועים וטיפוס על חבלים, וגם מדע, תרבות, אמנות והיסטוריה כדי להעשיר ולהעמיק את החוויה. אפשר אפילו לבקר במרכז קניות, שהרי אם הילדים מתעקשים לבזבז את דמי הכיס השנתיים שלהם על בגדים אין טעם להיאבק בזה. היופי הוא שאפשר לשלב: שופינג לצד טיול בחיק הטבע, פארק שעשועים ביום אחד ומוזיאון לאמנות או מוזיאון טבע ביום אחר.

מוזיאון פתוח בארנהם ופארק הוחה פלואה

במוזיאונים רבים בהולנד יש התייחסות מיוחדת למבקרים צעירים, עם הפעלות ותערוכות אינטראקטיביות המעודדות את המבקר להשתתף וללמוד בצורה מהנה וחווייתית. המוזיאון הפתוח בארנהם (Openluchtmuseum Arnhem) מעורר לחיים את המסורת וההיסטוריה ההולנדיים בצורה חיה ומוחשית. מטיילים ברחובות בין בתים ובתי מלאכה, התפאורה מדויקת לפרטי פרטים ואנשי המוזיאון לבושים בבגדים מסורתיים המשלימים את התמונה.

למעט רכבת התיירים המקיפה את האתר יש תחושה שזה מקום אמיתי. תוכלו לראות כיצד נראים בתים הולנדיים טיפוסיים מבפנים, להיכנס לטחנת רוח, לחזות בהדגמות ובהפעלות ולנסות את מזלכם ברכיבה באופניים עתיקות. אל תשכחו לטעום כאן את המעדן ההולנדי פופרטייס (Poffertjes), פנקייקים קטנים ועגולים עם הרבה אבקת סוכר (לא בדיוק גורמה, אבל טעים מאוד).

אחרי בילוי של כמה שעות מהנות במוזיאון תוכלו לנסוע כחצי שעה נסיעה לפארק הלאומי הוחה פלואה (Hoge Veluwe), המכונה גם פארק האופניים הלבנים. זהו הפארק הלאומי הגדול ביותר בהולנד והמקום הקלאסי לטיול אופניים משפחתי ונינוח של כמה שעות.

שוק הגבינה באלקמאר או באדם, וולנדם ומרקן

יום זה עומד בסימן תיירותי, אבל זה מוצדק לגמרי. שוקי הגבינה ההולנדים הם יותר מופע פולקלור עליז מאשר שוק של ממש. בכיכר המרכזית של העיר עסוקים סוחרי הגבינה בהצגת מרכולתם בעוד שמומחי גילדת הגבינה, במיטב התלבושות המסורתיות, דוגמים את התוצרת. כל זאת בליווי מוזיקה עממית ואווירה שמחה וצוהלת. המבקרים מתקהלים סביב, מצלמים ללא הפסקה וטועמים גבינות לרוב.

שוקי הגבינה מתקיימים בחודשי הקיץ. השוק הגדול ביותר נערך באלקמאר (Alkmaar) בימי שישי בבוקר (אפריל-ספטמבר, מ-10:00). שווקים נוספים יש באדם (Edam) בימי רביעי בבוקר (יולי-אוגוסט, 12:00-10:00), בעיר חאודה (Gouda) בימי חמישי בבוקר (יוני-אוגוסט) ובעיר הורן (Hoorn) בימי חמישי בצהריים (13:45-12:30).

בתום הביקור בשוק של אלקמאר (או באדם) ובסביבתו תוכלו להמשיך לכפר פולנדם (Volendam), שהדעות לגביו חלוקות: אין ספק שהכפר הוא משאבת תיירים משומנת היטב, אך זהו גם מקום יפהפה. עיקר הטיול סובב רחוב אחד – טיילת עמוסת בתי קפה, דוכנים של דגים ופירות ים וחנויות מזכרות. הבתים מרהיבים, הרחוב הומה, האוכל טעים ואפילו המזכרות במחירים טובים.

גם המוזיאון הקטן של וולנדם מצדיק ביקור. אם אתם זריזים ונותר לכם זמן להמשיך לטייל, מהנמל של וולנדם תוכלו לשוט לכפר הדייגים מרקן (Marken), שהוא יפה והרבה יותר רגוע. מעבורת שטה בין הכפרים ובמרקן אפשר לטייל ברגל, לשכור אופניים או לשבת וליהנות מיופיו של הנמל.

יום באמסטרדם

באמסטרדם אפשר כמובן לטייל הרבה יותר מיום אחד, אולם בטיול משפחתי אפשר להתרשם מהעיר גם בטיול בן יום. ילדי בר ובת מצווה ימצאו כאן מבחר אתרים מעניינים ומתאימים, אבל אם מטיילים עם ילדים קטנים יותר אפשר לוותר על הביקור בעיר לטובת עיירות ואתרים סואנים פחות.

אפשר להתחיל במוזיאון מאדאם טוסו (Madame Tussauds) בכיכר דאם (Dam). יש שיאמרו שזה קיטשי, יש שיאמרו שזה נדוש, אבל אילו בני נוער לא ישמח להצטלם עם כוכבי קולנוע, זמרים מפורסמים, ספורטאים או דמויות ידועות מכל תחומי החיים. לבעלי לב חזק יש בתוך המוזיאון אטרקציה מפחידה ומבדרת במיוחד.

מכיכר דאם אפשר להמשיך ברגל דרך המדרחובים הססגוניים ועמוסי החנויות לעבר שוק הפרחים הצף (Bloemenmarkt) וממנו לכיכר ליידספליין (Leidseplein) הומת האדם. בהליכה זו מתרשמים מהתעלות, מהגשרים ומהבתים ההולנדיים הייחודיים. מכיכר ליידספליין אפשר לצאת לשיט תעלות קלאסי בעיר. את היום מוצע לסיים בנימה רצינית בבית אנה פרנק. באופן מופלא, המוזיאון מצליח לעסוק בנושא הכאוב של השואה בצורה רצינית ומרגשת בלי להיות מדכא. סיום משמעותי וחשוב ליום ארוך בעיר.

שופינג, אוניית בטפייה וחיטהורן

כאן עומדות בפני המטיילים כמה אפשרויות, בהתאם לאופי המשפחה. אפשר להגיע למרכז חנויות אאוטלט, בהנחה שאחד הבילויים המשפחתיים המועדפים הוא שופינג. מרכז הקניות של בטפייה (Batavia Stad), כ-60 קילומטר מזרחית לאמסטרדם, מעוצב בטוב טעם כמו מבצר ובו חנויות מותגים בינלאומיים ידועים.

המדריך המהיר
המוזיאון הפתוח בארנהם
פארק הוחה פלואה
מוזיאון וולנדם
מאדאם טוסו
בית אנה פרנק: מומלץ להזמין כרטיסים מראש באינטרנט כדי לחסוך עמידה בתור
מרכז קניות בטפייה

אוניית בטפייה
אפטלינג
ווליבי
גן החיות בורחרס
פארק החבלים קלימבוס (בהולנדית בלבד) קורפוס
פנורמת מסדח
מדורדם
עונה מומלצת: ממאי עד סוף ספטמבר
לינה: יש שתי רשתות ידועות של כפרי נופש המשווקות גם בישראל:
רשת לנדל (אתר מקומי)
רשת סנטר פארקס (אתר מקומי)
רשת מומלצת נוספת היא סאן פארקס
אתר טוב למציאת דירות או צימרים
ציוד: מפה, מצלמה

צמוד למרכז הקניות עוגנת האונייה המשוחזרת בטפייה, אוניית סחר מרשימה שטבעה בשיט הבתולין שלה בשנת 1629. הסיפור שעומד מאחורי טביעת האונייה הוא מרתק ומומלץ לבקר באונייה, להתרשם מתנאי המחיה בה ובעיקר ממלאכת המחשבת של השחזור.

מכאן תוכלו לנסוע אל אחד הכפרים היפים והציוריים ביותר בהולנד: חיטהורן (Giethoorn). במקום רחובות יש כאן תעלות צרות ובמקום מכוניות סירות. כדאי לשכור סירת מנוע שקטה לשעה-שעתיים וליהנות מהאווירה השקטה והמיוחדת. מומלץ גם לטייל בכפר ברגל, לאכול באחת המסעדות ולהיכנס למוזיאון של קריסטלים ואבני חן.

יום בפארק שעשועים: ווליבי או אפטלינג

לבקר באפטלינג (De Efteling) או בווליבי וורלד (Walibi World) – זאת השאלה. ואין תשובה נכונה. בשניהם כיף ושניהם פארקי שעשועים מהשורה הראשונה. ובכל זאת, אפטלינג יפה יותר, מטופח יותר ומיוחד יותר. בווליבי יש יותר מתקנים, בעיקר לחובבי אדרנלין, אבל גם לילדים קטנים, הוא קרוב יותר למרכז והוא בדרך כלל מסעיר יותר את בני הנוער. בחירה קשה, אבל מי אמר שהחיים קלים?

גן החיות בורחר וטיפוס בפארק חבלים

גן החיות בורחרס (Burgers' Zoo) ליד ארנהם (Arnhem) מצליח להפתיע גם את מי שלא תמיד מתלהב מגני חיות. גן החיות מחולק לאזורים שכל אחד מהם מוקדש לאזור גיאוגרפי אחר. תוכלו להיכנס לחממת ענק שבתוכה מזג אוויר טרופי ובה צמחייה ובעלי חיים טרופיים, לאקווריום מרשים או לאזור המדמה אקלים מדברי. כך הופך טיול בגן החיות למסע מגוון ברחבי העולם.

במרחק של כחצי שעה נסיעה מגן החיות, בעיר אפלדורן (Apeldoorn) יש אטרקציה שתשמח בוודאי את בני המצווה: פארק החבלים קלימבוס (Klimbos). עם רתמה מיוחדת והדרכה הם יוכלו לעבור מכשולים, לגלוש באומגות ולהיתלות להנאתם בין שמים לארץ.

קורפוס, פנורמת מסדח ומאדורדם

בערים ליידן (Leiden) והאג (Den Haag) הסמוכות זו לזו יש מגוון אטרקציות ואפשרויות בילוי מרובות. נזכיר שני אתרים מעניינים במיוחד: מרכז קורפוס (Corpus) שליד העיר ליידן הוא אטרקציה חדשה יחסית שמטרתה להציג את גוף האדם מקרוב. הסיור נערך בקבוצות קטנות ובמהלכו הולכים מחדר לחדר, כאילו הולכים בתוך הגוף, עם אפקטים אור-קוליים מבדרים. בתום הסיור יש תערוכה מוזיאונית רגילה. הסיור מהנה ומחכים ביותר, אך רצוי שהילדים יבינו אנגלית ברמה טובה (הכניסה היא מגיל שמונה ומעלה).

מקורפוס תוכלו להמשיך לאטרקציה מיוחדת נוספת, הציור הפנורמי של מסדח (Panorama Mesdag) שנמצא בהאג. זהו ציור פנורמי ענק התלוי במבנה עגול מיוחד ומקיף את הצופים. בציור נופי כפר הדייג סכפנינחן (Scheveningen) והעיר האג בפרטי פרטים באופן שמעורר לחיים את המציאות, כפי שהיתה במאה ה-19. תחושת הריאליזם היא יוצאת דופן והביקור הוא חוויה נפלאה.

סוף הטיול הגיע, ולקינוח נותר דובדבן: פארק המיניאטורות מדורדם ליד האג. כדאי להגיע אליו לקראות סוף הטיול, מכיוון שככל שתזהו יותר אתרים תיהנו יותר ותעריכו את הדיוק ואת מלאכת המחשבת של הדגמים המוקטנים. אם תגיעו לכאן בשעות אחר הצהריים תוכלו להישאר עד לרדת החשיכה ולזכות במחזה מרהיב של כל הדגמים מוארים. פרידה נפלאה מהולנד, עד לפעם הבאה.

שלומית יפת-ביאליק – מחברת סדרת מדריכי הטיולים "המשפחה המטיילת" לטיולי משפחות בחו"ל.