זהירות, ברווזים חוצים!

אי נופש יפהפה ושלו. ברוכים הבאים לאי הקסום ננטקט

88 שיתופים | 132 צפיות

הירשמו לניוזלטרים של ifeel, וכל הכתבות הכי חמות בדרך אליכם

אחת משורות הפתיחה המפורסמות ביותר בחמשירים אמריקאים היא "היֹה היה אדם מנָנְטָקֶט…". איש אינו יודע מי היה אותו אדם שזכה בכבוד פתיחת החמשיר אבל המקום ממנו בא הוא אי נופש יפהפה ושלו עד היום.

כבר בסיבוב הראשון באי, לאחר הירידה מהמעבורת, קל להבין שהכללים בננטקט (Nantucket) מעט שונים. בננטקט אנשים זרים מחייכים זה לזה ברחוב ומברכים זה את זה לשלום. בננטקט אין רמזורים. הכלל הלא כתוב קובע כי הרכב הראשון שמגיע לצומת יהיה גם הראשון שיחצה אותו. המצב בפועל מעט שונה, אבל ההיפך ממה שהייתם חושבים. ברוב הצמתים ניתן לראות נהגים מסמנים אחד לאחר בתנועות ידיים וחיוך חביב "כנס, כנס אתה לצומת! אתה בוודאי ממהר לים. אני? איני ממהר לשום מקום…".

בננטקט אנשים זרים מחייכים זה לזה ברחוב ומברכים זה את זה לשלום

בננטקט נהגים נוסעים לאט, לאט מאוד. אין שום סיבה אמיתית למהר וגם שלטי תנועה כמו "זהירות רוכבי סוסים חוצים!" או שלט בו מצוירת אמא ברווזה חוצה את הכביש ואחריה עדר ברווזונים מתנדנדים מזכירים כי ללחוץ על הדוושה בגן עדן שכזה, זה פשוט לא מתאים. בננטקט אין מרכזי קניות וסניפים של רשתות שיווק. האי מכיל רק עסקים וחנויות קטנות, מקומיות ויפות של מוכרים שחנותם אומנותם ופרנסתם. בחופים המקיפים את האי אסור למכור דבר על החוף עצמו, כדי לא להפריע את שלוות הנופשים.

שלושים פאונד ושני כובעי פרווה

ננטקט נמצאת בחלק הדרומי של ניו אינגלנד. כשעתיים וחצי נסיעה מבוסטון מביאות אותנו לקייפ קוד, חצי אי המתפתל לאורך כמאה קילומטר של רצועת חוף המשובצת בעיירות קיט יפות וחביבות. המוכרת בהן היא פרובינסטאון (Provincetown) הצפונית, הנודעת בזכות חופיה היפים וסצנות אמנות וגייז מפותחות. מן העיירה היאניס (Hyannis), ששיכנה בחודשי הקיץ את בני משפחת קנדי בבית הקיט שלהם, אפשר לקחת מעבורת, מהירה יותר או פחות בהתאם למחיר, או טיסה, ולהגיע לננטקט הרחוקה כחמישים קילומטר.

היום, וגם בימים עברו, גאוותם ופרנסתם של תושבי ננטקט התמקדה בים שמסביבם. בימים עברו שימש האי בסיס שממנו יצאו ספינות לציד לווייתנים, מצרך רב ערך בשוק הסחורות הקדום, שבני אדם היו משקיעים בו כמו במניות ממש ומקבלים שבר אחוז כלשהו מערך המטען שתחזיר איתה הספינה. ישמעאל, גיבור יצירתו המופלאה של הרמן מלוויל "מובי דיק", מתאר בספר את לידתה של ננטקט, שממנה יצאה ספינתו 'פיקווד' לנסות וללכוד את הלוויתן הלבן האימתני. בימי קדם, הוא מספר, עט נשר אחד על חופי ניו אינגלנד מסצ'וסטס, תפס תינוק אינדיאני, קרקר בצרידות אכזרית ונעלם. ההורים הבוכיים קפצו לסירת משוטים והחלו חותרים בכיוון מעופו של הנשר עד שהגיעו לאי ומצאו בו תיבת שנהב ריקה ובתוכה שלדו של הפעוט האינדיאני המסכן. במקום קבורת ילדם קבעו זוג האינדיאנים את ביתם והיו למתיישבים הראשונים בננטקט, "האדמה הרחוקה" בשפת שבט הוָומפּאָנוֹאָג.



בלועו של לווייתן. צילום: ויקי ביבר

בלועו של לווייתן. צילום: ויקי ביבר

ב-1659 השכילו חבורה של תשעה אנגלים ממסצ'וסטס לרכוש לעצמם את האי במחיר שלושים פאונד ושני כובעים עשויים מפרוות ביבר. מאחר שמגזין פורבס מצא ב-2006 כי הערך הממוצע של בית בננטקט הוא הגבוה במדינת מסצ'וסטס ובתים שמחירם עובר את העשרה מיליון דולר יש מלוא החופן, יש לקוות שכובעי הביבר סיפקו קצת חום ונעימות לצינת העסקה המחרידה שכרתו תושבי האי האינדיאנים, בהנחה שהבחירה אכן היתה בידיהם.

מקור משיכה לתיירים

ננטקט ו'הכרם של מרתה' (Martha's Vineyard), אי סמוך וגדול יותר בעל מאפיינים דומים, הם מקור משיכה גדול לאמריקאים עשירים בעונת התיירות. בין בעלי בתי הקיץ בננטקט נמנים הפוליטיקאי ג'ון קרי, אושיית האופנה קוקו שאנל, מנכ"ל ג'נרל מוטורס לשעבר ג'ק וֶולץ', השחקן ג'רי סטילר ומעצב האופנה טומי הילפיגר. במועדון הגולף של האי חברים ג'ק וולץ', דן קווייל (מי שהיה סגן נשיא ארה"ב), המיליארדר וורן באפט שיחק שם, ועוד ועוד. על פי השמועה, חברות במועדון עולה כחצי מיליון דולר. עם זאת, כסף לא מספיק; צריך גם להיות מוזמנים על ידי אחד מהחברים במועדון או על ידי ההנהלה עצמה. כצפוי, המסלולים מעולים והמקום יפהפה ומטופח למשעי.

מבחר החופים לאורך 130 קילומטר של רצועת חוף ציבורית ברובה, מאפשר בחירה של החוף על פי סגנון הנופש

"המראה הראשון שתופס את העין עם ההגעה לאי היא של הבתים עתיקי היומין בעלי הגג המשופע והארובה הענקית שמשווים להם קסם מוזר", התרשם כתב הניו יורק טיימס ב-1867, והרושם לא קהה. המראה המרהיב שנגלה מהמעבורת הקרֵבה הוא של דרכים מרוצפות אבנים חלקות ולצדן בתים ציוריים, אפורי רעפים ומחופים בלוחיות עץ טבעי שמשווים למקום סגנון אחיד ונעים. מרכז האי נמצא סביב הרחוב המרכזי (ששמו Main Street, כמו במקומות רבים אחרים) ושם נמצאות רוב החנויות, המסעדות ובתי הקפה.

המרכז ההיסטורי של ננטקט הוא בין הגדולים בארצות הברית והגדול במסצ'וסטס, והוא כולל כ-800 בתים שנבנו בין 1740 ל-1840 והשתמרו בצורה מצוינת, ואחדים מהם הפכו למוזיאונים קטנים. החופים היפים, הצמחייה והבתים הייחודים והמטופחים, האוכל המצוין ומעל הכל האווירה המיוחדת, מושכים כחצי מיליון מבקרים לעונת התיירות הקצרה שנמשכת מיוני ועד תחילת ספטמבר.

רק אני והלווייתן שלי

הלווייתנים אדירי הממדים, גבנוניים אך הרבה פחות מפלצתיים כשלא מכוון אליהם צלצל מושחז, מהווים אטרקציה גדולה. אזור קייפ קוד נהנה מהכנסות של כמאה מיליון דולר בשנה הזורמות מפעילות של צפייה במינים הרבים של הלווייתנים הפוקדים אותו בעונה. מננטקט יוצאים סיורים יומיים, ורצוי להזמינם מראש, לצפייה במיני הלווייתנים שמתקבצים באזור בין תקופת האביב לתחילת החורף.

הלווייתנים נמשכים לאזור בעיקר בגלל Stellwagen Bank הקרוב לפרובינסטאון, פארק ימי של כ-2,200 קילומטר רבוע המתאפיין במים רדודים, עשירים בצורות חיים ימיות ובמזון מגרה ללווייתנים ושוחים אחרים. בדומה לתיירים, הלווייתנים מגיעים לאזור הקייפ בעונה החמה, ועם התקררות המים ממשיכים לשוט עם הבטחה לחזור בעונה הבאה. במרבית הסיורים מצליחים לצפות בלווייתנים רבים ומקצת החברות אף מציעות כרטיס חינם אם לא נראו לווייתנים בשיט, הזדמנות שעל פי רוב אינה ממומשת.

הרגע המרגש מכולם, אם אכן התמזל מזלכם והוא בא, הוא שהלווייתן מגיח ופורץ מתוך המים וצולל בחזרה בקול גדול תוך סחיטת קריאות "וואו" גדולות מצופי האונייה. עם החזרה לאי אפשר לבקר במוזיאון נחמד, The Whaling Museum, המספר על הלוויתן ומערכת היחסים של תושבי האי עימו לאורך השנים.



כשלא משייטים כדאי ליהנות מימי ים מהנים בחופים השמורים, שבכוונה אינם בנויים או מכילים מתקני נוחיות לנופשים מעבר לבסיסי<br />אילוסטרציה: GettyimagesImagebank" src="https://atmagil-static.s3.eu-central-1.amazonaws.com/misc/prev_images/pagemodule/image1/2/48002/380x225____.jpg?1221745258" />                             </p>
<div>כשלא משייטים כדאי ליהנות מימי ים מהנים בחופים השמורים, שבכוונה אינם בנויים או מכילים מתקני נוחיות לנופשים מעבר לבסיסי<br />אילוסטרציה: GettyimagesImagebank</div>
</p></div>
<h2>חופים לכולם</h2>
<p>סיורים יוצאים גם לאזור האי הקטן מסקגט (Muskeget) שממזרח לננטקט, אכסניה למושבה ידידותית של כלבי ים. ספינות דיג מציעות סיורים עם חכה ורשת, ואפשר להקשיב לסיפורים של הצוות על דגי הטונה שתפסו עם המבקרים ממחזור קודם, ולקוות שהדג שיממן את עלות החופשה כבר שוחה בכיוון החכה שלכם.</p>
<p>כשלא משייטים כדאי ליהנות מימי ים מהנים בחופים השמורים, שבכוונה אינם בנויים או מכילים מתקני נוחיות לנופשים מעבר לבסיסי. מבחר החופים הגדול לאורך 130 קילומטר של רצועת חוף ציבורית ברובה, מאפשר בחירה של החוף על פי סגנון הנופש. התחבורה הציבורית מקשרת בנוחות את מרבית החופים הגדולים למרכז העיר ואל אלה שאינם מחוברים, כמו אל מרבית המקומות באי, אפשר להגיע באופניים שכורים, שהם אמצעי תחבורה מצוין להתניידות באי. </p>
<p>החופים הפופולריים והמאובזרים יותר לנוחיות הנופשים הם חוף הילדים (Children's Beach) שמצויד גם במשחקייה, גֶ'טיס (Jetties Beach), סֶרְף סייד (Surfside Beach) וסיסקו (Cisco), כשסרף סייד וסיסקו הם גם נקודת מפגש טובה לגולשים. חופים מבודדים יותר הם טום נברס (Tom Nevers), נוֹבָּדיר (Nobadeer) או מִיָאקוֹמֶט (Miacomet), שהוא גם בית לנטוריסטים נטולי בגדים ודאגות. מָדָקֶט (Madaket), הנקודה המערבית באי, הוא עוד מפגש גלישה ונקודה מפורסמת לצפות בשעות בין ערביים בשמש הגדולה והאדומה שוקעת אל תוך הים. קוקטייל "המסתורין של מדקט", הגאווה והדגל של בר-מסעדה בשם ווסטנדר (Westender) הסמוך החוף, הוא בן לוויה מצוין לשקיעה. </p>
<p>איש אינו יודע מתי נולד, מתי מת ואם אכן היה, אבל אין ספק כי האיש מננטקט בחר מקום מצוין לחיות בו.</p>
<p><strong><em>הכותב הוא עורך דין ועיתונאי לשעבר ששהה שתי עונות בננטקט</em></strong></p>
<h2>מדריך מהיר למטיילים בעקבות הכתבה</h2>
<p><strong>סיורים יומיים בעקבות לווייתנים<br />נקודת יציאה:</strong> Town Pier במרכז ננטקט.<br /><strong>אורך:</strong> כ-40 קילומטר מהחוף. <br /><strong>משך: </strong>6 שעות.<br /><strong>פתוח:</strong> אמצע יוני עד אמצע אוקטובר בימים א', ד', ו'.<br /><strong>תשלום:</strong> מבוגר – 148 דולר; ילד (עד גיל 12) – 130 דולר.<br /><strong>טלפון: </strong>1.508.228.7037<br /><a href=לאתר»

סיורים לאי מסקגט
נקודת יציאה:
Town Pier במרכז ננטקט.
משך: 2.5 שעות.
פתוח: מדי יום כל השנה. יש להתקשר ולוודא שעות יציאה באותו יום.
תשלום: מבוגר – 90 דולר; ילד (עד גיל 12) – 70 דולר.
טלפון: 1.508.228.7037.
לאתר»

מסעדות

ננטקט מציעה מגוון אדיר של מסעדות שהמנות המככבות הן מנות ים, ובמיוחד הצ'אודר, מרק צדפות קטיפתי שהוא מהמיצגים הנאמנים ביותר של אזור ניו אינגלנד. הלובסטר המקומי (עם חמאה מזוקקת לצדו) הוא מעדן נפלא וכך גם צדפות הקוקי סאן ז'ק השמנמנות שנצלות על הגריל או נצרבות קלות במחבת. להלן שלוש מסעדות מומלצות:

21 Federal
מיקום:
21 Federal St. Nantucket Island, MA
פתוח: אמצע מאי עד אמצע אוקטובר: 18:00-21:30 (הבר נפתח ב-17:30)
טלפון: 1.508.228.2121
לאתר»

American Seasons
מיקום:
80 Centre Street, Nantucket, MA
פתוח: מיום חמישי הראשון בחודש באפריל ועד השבת השנייה בחודש דצמבר, א'-שבת, 18:00 עד אחרון הלקוחות
טלפון: 1.508.228.7111
דוא"ל: reservations@americanseasons.com
לאתר»

DeMarco Restaurant
מיקום:
9 India Street, Nantucket, MA
טלפון: 1.508.228.1836
דוא"ל: dondmrc@aol.com
לאתר»

 

מתוך: מגזין מטיילים

לעשיית מנוי, לקבלת גיליון מתנה

הכתבות הכי מעניינות שירתקו אתכם אל מסך המחשב עכשיו ב-Twitter