פראג הסמויה מן העין

מהעיר הגלויה והמתוירת תוכלו להגיע דרך מרתפים, סמטאות צדדיות, מעברים מתחת לאדמה אל חלקיה הלא שגרתיים הסמויים מן העין | צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | olly - Fotolia.com
מהעיר הגלויה והמתוירת תוכלו להגיע דרך מרתפים, סמטאות צדדיות, מעברים מתחת לאדמה אל חלקיה הלא שגרתיים הסמויים מן העין | צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | olly - Fotolia.com

לצד פראג הרומנטית, העמוסה תיירים, קיימת עיר נוספת, סמויה ורבגונית. קבלו הצעה לכמה טיולים קצרים במרתפים, במנהרות ובפינות נסתרות בעיר

88 שיתופים | 132 צפיות

פראג היא אחת הערים השמורות באירופה. מלחמת העולם השנייה כמעט שלא פגעה באתריה העתיקים, ובשנים שחלפו מאז שהורם מסך הברזל היא הפכה במהירות לבירה מרכז-אירופית צבעונית, לפעמים אפילו זוהרת.

היא קורצת למבקרים בממדיה הקומפקטיים, בריכוז האתרים שבה ובמחיריה הנמוכים עדיין. אולם מלבד העיר הגלויה לעין חיה פראג במשך מאות שנים גם במרתפים, בסמטאות הצדדיות, מתחת לאדמה ובמעברים סמויים מן העין. ביקור במקומות האלה, הנמצאים לא פעם רק מטרים ספורים מהמולת מוקדי התיירות המרכזיים, מאפשר התבוננות קצרה בחייהם של תושבי העיר.

לא שאפשר לדלג על אתרי התיירות ועל המונומנטים של פראג. אי אפשר לבקר בפראג בלי להעביר זמן בכיכר העיר העתיקה, או בלי להשקיף על אלף מגדליה מגבעת המצודה; אבל התייר המסתפק באלה עשוי לתהות לרגע: מי בעצם גר בעיר הזאת, שנדמה כי היא מיושבת רק בעוד תיירים אחרים? למבקר שמגיע העירה לפרק זמן ממושך, אפילו למעט יותר מסוף השבוע הארוך המסורתי, כדאי לבחון גם מרחבים המציירים תמונה אחרת של העיר – עמוקה יותר ומרובדת מבחינה אדריכלית, היסטורית וחברתית.

 

כיכר העיר העתיקה, אבל אחרת

בכיכר העיר העתיקה (Staroměstské náměstí), מהמקומות המתוירים ביותר בעיר, חבויות גם כמה דרכי מילוט אל מרחבים שקטים יותר, אפילו פרטיים כמעט. נסו למשל להערים על האינסטינקטים התיירותיים: במקום להקיף את כנסיית טין (Týnský chrám) החולשת על הכיכר מצדה הימני, במדרחוב צלטנה (Celetná) היפהפה והעמוס, נסו להקיפה מצדה השמאלי דווקא, בסמטה הצרה המפרידה בינה ובין "בית פעמון האבן" הגוֹתי, שבו שוכן היום סניף של הגלריה הצ'כית הלאומית.

הסמטה הזאת מוליכה אל חצר טין השלווה. אם תפנו שמאלה לפני הכניסה לחצר ותוסיפו ללכת ברחוב טינסקה (Týnská), תמצאו את עצמכם באחד הרחובות השקטים ביותר במרכז התיירותי של פראג. רחוב טינסקה הצר יוליך אתכם אל אזור כנסיית יעקב הקדוש (Kostel svatého Jakuba Většího), אל הרובע היהודי יוספוב (Josefov), ואל חנות הספרים האנגלית ביג בן.

מכאן נחזור לכיכר העיר העתיקה. מאות בני אדם ניצבים מדי שעה עגולה למרגלות השעון האסטרונומי שעל קיר מגדל העירייה. רבים מהם ממשיכים אחר כך ומטפסים, או עולים במעליות, אל גג המגדל – לתצפית שמזמנת את מה שהוא אולי הנוף היפה ביותר של פראג. רק מעטים, מתי-מעט ממש, מבקרים בחדריו של בית העירייה (Staroměstská radnice). אולמות העירייה יפים באמת, והסיור בהם כולל גם ביקור בקפלה של מגדל העירייה ומבט מקרוב על פסלי השליחים המציצים מדי שעה מחלונות השעון האסטרונומי. אלא שגולת הכותרת של הביקור היא הסיור המודרך, הנערך אחת לשעה, במבוך החדרים התת-קרקעיים של המבנה – כולם בעומק של חמישה עד תשעה מטרים מתחת לאדמה. האולמות הענקיים האלה, המחוברים בשרשרת של מסדרונות ומדרגות, שימשו במשך מאות שנים לאחסון מוצרי מזון ולכליאת אסירים.

הביקור בחדרים התת-קרקעיים מעלה תובנה מפתיעה: כיכר העיר העתיקה כולה היתה פעם בגובה רצפת האולמות הללו – כלומר נמוכה בחמישה מטרים שלמים מגובהה הנוכחי. האולמות התת-קרקעיים היו, עד המאה ה-13 לערך, בתי מגורים. במאה ה-13 וה-14, בגלל השיטפונות שגרם נהר וולטבה (Vltava) העולה על גדותיו, העיר הוגבהה, והבתים כוסו באדמה והפכו למרתפים.

מחיר: תצפית – 100 קורונה (כ-19 שקל), ביקור בחדרי בית העירייה – 50 קורונה, אם קניתם כרטיס לתצפית. מחיר בנפרד: 100 קורונה.


אולמות מתחת לבית העירייה ששימשו לכליאת אסירים ולאחסון מוצרי מזון. צילום: פאר פרידמן

דרך מסדרונות האוניברסיטה

על גדת הנהר, לא רחוק מכיכר העיר העתיקה, ניצב היום הבניין הראשי של הפקולטה למדעי הרוח של אוניברסיטת קארל (Univerzita Karlova) – אחת האוניברסיטאות העתיקות באירופה. לפקולטה יש מבנה נוסף, גדול יותר, מעבר לכיכר העיר העתיקה. המבנה הזה מורכב מבניינים אחדים שחוברו יחד. חלקו המערבי כולל את שרידיה של האוניברסיטה המקורית מהמאה ה-14, ושאר חלקיו מודרניים יותר.

העובר במסדרונות המבנה הזה, העשוי טלאים-טלאים, מרגיש לא אחת כאילו הוא מטייל בציוריו של אֶשֶר המציגים גרמי מדרגות ומסדרונות בלי התחלה ובלי סוף. בכל זאת כדאי לעבור בין הבניינים הללו, החולקים לא רק מסדרונות אלא גם חצרות פנימיות שבמקצתן עומדים סטודנטים ופרופסורים בין השיעורים ומעשנים. היכנסו אל הבניין דרך דלת העץ הכבדה שברחוב צלטנה מספר 20 (מול חנות הקריסטלים הענקית). חצו את אולם הכניסה אל החצר שמולכם, ואז חצו את החצר והיכנסו אל הבניין הבא דרך דלתות הזכוכית. פנו מיד ימינה, ועברו שוב (ישר כל הזמן) דרך בניינים וחצרות.

בסך הכל יהיה עליכם לפתוח בדרככם שלוש דלתות כפולות זכוכית זהובות. הציצו בחצרות שמימינכם: כמה מהן מאפשרות מראה מרענן על צריחי העיר העתיקה. הדלת השלישית שתפתחו תוליך אתכם אל חדר מדרגות. מהחלון שמולכם תראו את הבניין האדום הכולל את שרידי המבנה העתיק של האוניברסיטה, הקרולינום (Karolinum).

צאו מהחדר שאתם נמצאים בו דרך הדלת שמימין, פנו שמאלה בקצה המסדרון וצאו אל רחבת הכניסה של המבנה הישן. אתם נמצאים עכשיו בשוק הפירות (Ovocný trh). ממולכם – אחוריו של תיאטרון האחוזות (Stavovské divadlo). מרחק הליכה קצרה לשמאלכם, שוב במדרחוב צלטנה, נמצא מוזיאון הקוביזם הצ'כי (Muzeum českého kubismu). מימינכם – שרידי המבנה העתיק של האוניברסיטה, שבתוכם בולטת הקפלה היפהפייה על שם צמד האחים הקדושים קוסמס ודמיאן, פטרוני הרפואה.

איפה: Ovocný trh 3 (גם דרך Celetna 20).
מחיר: חינם.

 


פסל יאן ז'יז'קה בשכונת ז'יז'קוב. צילום: פאר פרידמן

רומנטיקה חבויה מתחת למצודה

כל מי שהעפיל אל המצודה של פראג בחשמלית מכיר את הסיבוב שהיא עושה במעלה הגבעה כמה רגעים לפני שהיא מגיעה אל המצודה. או אז נשקף מימין נוף מרהיב של העיר כולה הנפרשת תחתיכם. בנקודה זו ניצב בצד הכביש שער עץ, ובו מסתיים החפיר הגדול של המצודה – אותו חפיר שמעליו עובר הגשר המוליך אל המצודה מתחנת החשמלית, מצפון. בקצה הגשר הזה, ממש ליד רגליו של השומר, מימין לשער המצודה, נמצא שער עץ זעיר המאפשר ירידה אל השביל היורד אל הערוץ. שימו לב: שעות הכניסה לחפיר משתנות, ולעתים – בייחוד בחורף – הכניסה אליו אסורה (כשהיא מותרת, הכניסה חינם).

אם השער פתוח אפשר לרדת, ובקצה השביל לפנות שמאלה אל אחו רחב. באחו הזה חיו עד שנות ה-50 של המאה ה-20 דובים שהנשיא מסריק קיבל במתנה מהלגיון הרוסי. ביתו של האחראי על הדובים עדיין עומד בלב האחו. לא רחוק ממנו יש מערה מלאכותית ששימשה ככל הנראה בית לדובים הללו. הליכה קצרה תיקח אתכם אל אחד האתרים המרכזיים בחפיר: מנהרה קטנה להולכי רגל, המחברת בין שני חלקיו. מנהרה זו, שנפתחה בשנת 2002 ושנראית כאילו נחפרה במיוחד כדי שיהיה אפשר לצלם בה סרטי אימה זולים, היא פרי יוזמתו של הנשיא המנוח ואצלב האבל.

המנהרה עוברת מתחת לביצורי הגשר המוליך אל המצודה. עִברו בה כדי להגיע אל חלקו המיוער יותר של הערוץ. בקצה הדרך, כשמולכם אותו כביש שבו החשמליות עושות את דרכן במעלה הגבעה, הביטו לימינכם. מדרגות יוליכו אתכם אל גשרוני עץ תלויים על המדרון המוריק. הגשרים האלה יוציאו אתכם מן הערוץ, מעל הכביש ובמורד הגבעה. מכאן קצרה הדרך אל מדרגות המצודה העתיקות, אל תחנת המטרו מלוסטרנסקה (Malostranská), ואל סמטאות הרובע הקטן (Malá Strana). החפיר הוא אתר אהוב על זוגות מקומיים לטיולים רומנטיים קצרים, ובכל זאת הוא עדיין בגדר סוד גם לרבים מתושבי פראג.

איפה: הדרך הפשוטה ביותר להגיע אל המצודה היא בנסיעה בחשמלית מספר 22, החוצה את פראג ממזרח למערב. יורדים בתחנת Pražský hrad, חוצים את הכביש (לבאים מכיוון מרכז העיר) והולכים ישר אל שער המצודה שלפניכם.


גשר עץ בחפיר הגדול של המצודה מומלץ לטיולים רומנטיים קצרים. צילום: פאר פרידמן

גיבור לאומי ושכונת מהגרים

גשר מאנס (Manesův most) שבקרבת תחנת המטרו מלוסטרנסקה חוצה את הוולטבה ומוליך אל כיכר יאן פאלאך (Náměstí Jana Palacha), שבה ניצב הרודולפינום (Rudolfinum) – משכנן של התזמורת הפילהרמונית הצ'כית ושל הגלריה הנחשבת לאמנות. מצדו האחר של הבניין, בצמוד לחומת בית הקברות היהודי העתיק, נמצאת תחנת המוצא של אוטובוס מספר 207 אל שכונת ז'יז'קוב (Žižkov) האורבנית, מרחק נסיעה קצרה ממרכז העיר.

מדריך מעשי
* חינם:
סיורים מודרכים בחינם יוצאים מכיכר העיר העתיקה פעמים אחדות ביום. כאן כדאי להבהיר: אמנם הסיורים ניתנים "בחינם", אבל ראוי, מתבקש ומצופה מכם לשלם למדריך כראות עיניכם (מקובל לתת מ-100 קורונה למשתתף ומעלה. 200 קורונה נחשבים לתשלום מכובד).
לאתר

* מידע לתיירים:
ברחבי העיר פועלים כמה מרכזי מידע. הגדול והנגיש שבהם נמצא בבית העירייה שבכיכר העיר העתיקה של פראג.
לאתר

לאתר נוסף

ז'יז'קוב, פעם שכונה בעלת מוניטין רע למדי, היא היום לא רק שכונת עובדים ומהגרים, אלא גם מרכז של אמנים, סטודנטים ואינטלקטואלים. מעל השכונה מתנשאת גבעת ויטקוב (Vítkov), שבראשה פסלו אדיר הממדים של הלוחם ההוסיטי (מאנשיו של יאן הוס) יאן ז'יז'קה. ולפי הבדיחה העגומה – גם המצביא הצ'כי הגדול האחרון. מאחורי פסלו של ז'יז'קה, שנראה לעין כמעט מכל נקודה ברחבי העיר, ניצב מבנה הבטון המרשים של אתר הזיכרון הלאומי (Národní památník). המבנה עצמו ראוי לביקור: הסלון הנשיאותי, אולם הכנסים ומה שהיה בעבר המאוזוליאום של הנשיא הקומוניסטי קלמנט גוטוואלד, מקרינים הוד גרמאני כמעט. גם עמידה מתחת לפסלו אדיר הממדים והמאיים של ז'יז'קה היא חוויה מסחררת בהחלט.

בצדה האחר של הגבעה נמצאת שכונת קרלין (Karlín), שעליה נאמר כי שם מסתיימת אירופה: באופן מסורתי יושבים בה צוענים רבים ומהגרים ושוררת בה תחושת "קצה העולם". השכונה מקיימת את עצמה כמעט בלי קשר לשאר העיר, ואפשר לומר במידה גדולה של ביטחון שלקרלין לא מגיעים תיירים – וחבל שכך. השכונה עצמה אולי אפורה ומשעממת למדי, אך היא אינה נחשבת מסוכנת, ובמרכזה ניצבת אחת הכנסיות היפות של פראג, כנסיית ציריל ומתודיי ( Kostel sv. Cyrila a Metoděje ) שעיצוב הפנים הגרנדיוזי שלה – כולו בצבעי אדום וזהב – משלב גם מוטיבים מזרחיים.

בין ז'יז'קוב לקרלין, עמוק מתחת לגבעת ויטקוב, נפתחה ב-1953 מנהרה להולכי רגל. אורכה של המנהרה 303 מטר, והיא נקייה ומוארת יותר ממה שנדמה כשעומדים בפתחה. ובכל זאת ההליכה בה מזמנת חוויה מוזרה: מכיוון שהמנהרה מתפתלת שמאלה לקראת סופה, ההליכה בתוכה נראית כאילו אין לה סוף. התחושה מוזרה ומעורפלת, ויש בה משהו פראגאי שקשה להצביע עליו במדויק, אבל ברור שהוא שייך לעיר הזאת בדיוק. ז'יז'קוב וקרלין ככלל מאפשרות לחוש את פראג האחרת, שצבעיה פסטליים פחות. מנהרת הולכי הרגל לוכדת משהו מרוח השכונות הללו, והכנסייה היפהפייה שבקרלין מעניקה חותם אחרון לגיוון יוצא הדופן של חיי העיר הנפלאה הזאת.

איפה: הנסיעה לז'יז'קוב באוטובוס 207 מכיכר יאן פאלאך נמשכת כ-15 דקות. האוטובוס עוצר בין היתר גם מחוץ לתחנת המטרו פלורנץ (Florenc). רדו בתחנת כיכר טאכוב (Tachovské náměstí), המשיכו ברגל כ-50 מטר בכיוון הנסיעה, ומעברו האחר של הרחוב תראו את פתח המנהרה. משמאל למנהרה יש מדרגות המוליכות אל שביל תלול שמתפתל ימינה ואז שמאלה במעלה הגבעה, וקצהו מגיע בדיוק למרגלות אתר הזיכרון הלאומי. חִזרו אל המנהרה ולכו בה לאורכה. תחנת המטרו קריז'יקובה (Křižíkova) שממנה חוזרים לעיר, נמצאת מחוץ למנהרה, ישר בהמשך הרחוב. הכנסייה נמצאת מרחק חמש דקות הליכה מקצה המנהרה: פנו שמאלה ברחוב השני (גם שמו של הרחוב הזה קריז'יקובה) ולכו בו ישר עד לכנסייה.

מחיר: אתר הזיכרון הלאומי – מחיר מלא (כולל עלייה למרפסת התצפית) 110 קורונה; הכניסה לשטח האתר ולפסל ז'יז'קה – חינם. כנסיית ציריל ומתודיי – חינם.


מנהרה להולכי רגל למרגלות המצודה של פראג, נראית כאילו נחפרה כדי שיהיה אפשר לצלם בה סרטי אימה זולים. צילום: פאר פרידמן

מבקרים בעיר


תחבורה

בניגוד למצוין במדריכי הנסיעות, כרטיס לנסיעה קצרה (עד 30 דקות או חמש תחנות מטרו) עולה עתה 24 קורונה (כ-4.5 שקל), וכרטיס לנסיעה ארוכה (עד 90 דקות) עולה 32 קורונה. כרטיסים אפשר לקנות במכונות המוצבות בתחנות המטרו ובכמה מתחנות החשמליות, וכן בקיוסקים ובאחדים מבתי המלון. הכרטיסים יפים לכל אמצעי התחבורה הציבורית בפראג: מטרו, חשמליות ואוטובוסים. הכרטיס היקר מאפשר מעבר חופשי בין כל אמצעי התחבורה במסגרת הזמן הנקוב. אפשר לקנות כרטיסים שתקפים ליום שלם (110 קורונה, כ-21 שקל) או לשלושה ימים (310 קורונה, כ-60 שקל).
לפרטים נוספים לחצו כאן
לחיפוש מסלול בתחבורה הציבורית בפראג לחצו כאן
לחיפוש רכבות ואוטובוסים בכל רחבי צ'כיה לחצו כאן

מוזיקה
פראג עדיין זולה גם בתחום התרבות הגבוהה. הכרטיס היקר ביותר לקונצרט של הפילהרמונית של צ'כיה עולה 600 קורונה (כ-115 שקל), ויש גם כרטיסים זולים בהרבה. בקופת הרודולפינום ניתנות הנחות גדולות לזכאים – עד 50% הנחה על כל סוגי הכרטיסים. הביאו איתכם כל כרטיס אפשרי שעשוי להוכיח את זכאותכם – בייחוד תעודות סטודנט ואזרח ותיק.

באתר האינטרנט של הפילהרמונית אפשר להזמין כרטיסים לקונצרט ספציפי חודשים רבים מראש, ולשלם עליהם בקופה עם הגיעכם לעיר. הכרטיסים יישמרו לכם עד יום לפני הקונצרט. קונצרטים מכל הסוגים מתקיימים בעיר כמעט בכל מקום, מכנסיות ועד פאבים. במהלך 2012 יופיעו בפראג בין היתר סטינג, ברוס ספרינגסטין, קולדפליי, ג'ודאס פריסט ולהקת בלאק סבאת' בהרכבה המקורי, במסגרת סיבוב האיחוד העולמי שלה. כרטיסים לאירועים האלה ולרבים אחרים אפשר לקנות עוד בארץ באתרי הכרטיסים טיקטפרו וטיקטפורטל. האתרים הללו מציעים גם כרטיסים לאירועי ספורט, תיאטרון ועוד.

מוזיאונים ותערוכות

המבנה המרכזי של המוזיאון המפורסם ביותר בפראג, המוזיאון הלאומי שבראש כיכר ואצלב, נסגר לשלוש שנות שיפוצים. המבנה ההיסטורי לא איבד מזוהרו, אבל פרנסי המוזיאון מבקשים בין היתר להפוך אותו למודרני יותר, לשלב בין התצוגות עמדות מחשב ולשנות מעט את פנים המבנה. המבנה החדש של המוזיאון פתוח כרגיל.
לאתר

בגלריה הלאומית של פראג מוצגות תערוכות רחבות היקף.
לאתר

מומלץ לבקר גם במוזיאון הטכני של פראג, הכולל בין היתר אולם עצום בן שלוש קומות ובו מוצגים מטוסים וכלי רכב.
לאתר

אוכל
* צ'כי אמיתי: לאוכל אותנטי שעשוי לעילא הזמינו מקום במסעדת קולקובנה (Kolkovna) שבקרבת הרובע היהודי וכיכר העיר העתיקה.
לאתר

* על הדרך: ברשת בתי הקפה פנרייה (Paneria) מציעים מנות קלילות ועוגות נפלאות.
לאתר

* מתוק: בקרבת כיכר ואצלב תוכלו לטעום עוגות יוצאות דופן במחיר מגוחך, בקונדיטוריה החביבה שבפסאז' סבייטוזור (Světozor).

גן החיות של פראג
גן החיות של פראג הוא אטרקציה שחבל לוותר עליה, וראוי להקדיש לו אפילו יום שלם. הוא נחשב לאחד מגני החיות המרשימים ביותר בעולם, ובשנים האחרונות השתקם באורח נסי כמעט מהנזקים העצומים שגרמו לו השיטפונות של ב-2002.
איפה: סעו במטרו C עד לתחנת נדרז'י הולשוביצה (Nádraží Holešovice), ומשם באוטובוס 112 עד לתחנה האחרונה (כ-10 דקות).
לאתר

הכותב הוא חוקר את הפרוזה של קארל צ'אפק, מתרגם ספרות יפה מצ'כית לעברית ולומד במכון ללימודים צ'כיים באוניברסיטת קארל בפראג. הוא גם כותב את הבלוג "מקרה מקרופולוס", העוסק בתרבות הצ'כית