איך מתכננים לו"ז לחופש?

אמא, משעמם לי! איך מתכננים לו"ז לחופש הגדול? | צלם: shutterstock, א.ס.א.פ קרייאיטיב
אמא, משעמם לי! איך מתכננים לו"ז לחופש הגדול? | צלם: shutterstock, א.ס.א.פ קרייאיטיב

האטרקציות המוצעות לילדים בחופש יכולות לבלבל ולעלות הרבה מאוד כסף. איך בוחרים את הפעילות המתאימה, איך חוסכים כסף ולמה חשוב לתכנן לו"ז חודשי?

88 שיתופים | 132 צפיות

אם נשים לרגע בצד את נקיפות המצפון, החסכים והנורמות שלנו, אולי נבין שלא נדרש הרבה בשביל לעבור את חופשת החג בהנאה מרובה. מיכל שפר-מיכאלי, מנהלת מרכז "עיגולים של שמחה", המתמחה באבחון וטיפול בקשיי תפקוד ולמידה בקרב ילדים ומבוגרים ומדריכת סדנאות מוכנות לכיתה א', נותנת טיפים שיעזרו לכם להפוך את החופש למהנה, בלי להגזים בפעילויות שגם עולות לא מעט.

"ראשית, יש לבחון מאיפה נובעות הבחירות שלנו", אומרת שפר-מיכאלי. האם מדובר בעבר שלנו שגורם לנו לרצות לתת לילדנו יותר, או שמא הבחירות שלנו נובעות מהשפעות חברתיות ומהרצון לתת לילדינו את 'מה שנהוג'. ההחלטה בידינו והיא צריכה להיות בהתאם לאורח החיים שלנו, לערכים שאנו רוצים להעניק לילדינו וליכולת הכספית שלנו לממן את האטרקציות השונות. הרי אין סוף לריגושים ולחוויות המסעירות שניתן לספק להם".

איך עוצרים את טירוף הפעילויות וההוצאות?

"דבר ראשון שצריך לדעת הוא שנתינה חסרת פרופורציות לא בהכרח מטיבה עם הילדים. יש לחשוב לאן זה מוביל ומהו המסר הערכי שאנו רוצים להעביר לילדינו. הרי למה לרשום אותו לקייטנה אחת אם אפשר לרשום גם לשני מחזורים, או למה לנסוע לחופשה בארץ אם אפשר לצאת לחופשה בחו"ל? חשוב להזכיר שהחופשה מהלימודים, מהמחויבות מהלמידה ומהלחץ הם האטרקציה, וכל השאר הם תפאורה. בילוי עם בני משפחה, חברים והורים לא בהכרח "משעמם" או פחות "מרגש".

תכננו מראש ושמרו על שגרה

שפר-מיכאלי מציגה כמה טיפים ותובנות שיעזרו לכם לבחור את הפעילויות המשפחתיות בצורה מושכלת ונכונה יותר:

1. תכננו מראש את הפעילויות
ילדים זקוקים לסדר, לתכנון ולשליטה במתרחש, ולכן מומלץ לתכנן מראש את הפעילויות שאתם מתכננים לחופש.

טיפ: הכינו את התוכנית יחד עם הילדים. עשו רשימת פעילויות שהם היו רוצים לעשות בחופש. לשם כך יש להכין על בריסטול גדול רשימה של תוכניות שצפויות מראש, כגון: נופש, אירועים כמו מסיבה, יום הולדת או כל אירוע שיכול לעורר עניין ולהוות אתגר אם נערכים לו מראש. יש לחלק באופן שווה את האירועים בין ימי החופש.

2. ילדים אוהבים שגרה
בניגוד למה שאנו חושבים, ילדנו זקוקים למסגרת, אחרת הם "הולכים לאיבוד", משתגעים ואנחנו איתם.
טיפ: במסגרת תכנון החופשה מראש אפשר לחלק את היום לשלוש: בוקר, צהריים וערב, ולשלב זמנים משוערים של קימה בבוקר, כולל התנהלות שגרתית של ארוחות בוקר או כל מה שאתם חפצים שהילד יעשה. רצוי לא ליצור פערים משמעותיים של שעות ללא מעש. למרות החופש – חצי שעה עד שעה זה זמן סביר לבטלה. זכרו: החופש ארוך וייקח זמן רב להחזירם לאחר מכן לשגרה.

3. ילדים נוטים לשכוח מהר
טיפ: כאשר הכל רשום על גבי בריסטול, הילדים יכולים להסתכל על כל החווית שהם עברו, לראות את זה בצורה מרוכזת וליהנות מעצם הזיכרון מאותם חווית. מה שנקרא – הכול מתועד.

4. ילדים זקוקים לזמן הסתגלות
טיפ: יומיים לפני תחילת הלימודים, חשוב לחזור לשגרה עד כמה שניתן ולדבר עם הילדים על החזרה לבית הספר. "זה הזמן להיפגש עם חברים מהכיתה אם זנחנו את הנושא" אומרת שפר-מיכאלי.

5. הילדים שלנו ימשיכו להתלונן.
טיפ: צאו מהר לחופשה זוגית באלסקה.

מתכננים לו
shutterstock, א.ס.א.פ קרייאיטיב

אז מה עושים היום?

הנה כמה הצעות לפעילויות שתוכלו לשלב בלו"ז הפעילויות לחופש:
* בילוי עם המשפחה המורחבת – ביקור אצל הסבתא/סבא, ביקור של יום-יומיים אצל בני דודים (כולל לינה).

* ביקור אצל חברים – אפשר לעשות החלפה בין המשפחות – ילדכם יתארח אצל חבר במשך כמה ימים, ולאחר שבועיים החבר יתארח אצלכם.

* ביקור בעבודה של אבא/אימא.

* קבוצת בית חם: כל ילד בתורו מארח 4-5 חברים בביתו ליום אחד. אפשר לתכנן פעילות מקסימה לאותו יום, וכך ייצא שכל הורה יארח בביתו פעם אחת, והילד שלו "מסודר" לעוד כמה ימים.

* יום סדר וניקיון בחדר: הזדמנות טובה להיפטר מדברים שאגרנו בשנת הלימודים שעברה (אפילו כריכים ישנים), ולפנות מקום לספרים החדשים או לצעצועים שנרכוש בחופש.

* יום חופש ללא פעילות.

* יום הכנת שיעורים או מטלות לחופש.

* יום החלפת ספרים בשוק יד שנייה: אפשר לארגן בבניין המגורים או בין מספר חברים שוק יד שנייה, שבו יוכלו ילדים מכל הגילאים להחליף ביניהם ציוד לבית הספר, מחולצות בית ספר קטנות שיכולות לשמש ילדים אחרים, ועד לספרים או לציוד אחר. באותה הזדמנות אפשר לחשוב על תרומה של ציוד לצדקה.

* בילוי קבוצתי בקולנוע.

* טיול מודרך בטבע (יש מגוון הצעות באתר קק"ל, באתר רשות הטבע והגנים ובאתר החברה להגנת הטבע למסלולים קצרים/ ארוכים).

 

הכתבה גובשה בעזרתה המקצועית של מיכל שפר מיכאלי, מנכ"לית מרכז עיגולים של שמחה