ארבע לפנות בוקר לא נרדמת

הרגלת את תינוקך להרדם על הידיים, אגב המהום שיר עם פרסי, אור עמום והנקה? נדפקת. כעת עלייך לצעוד חרש אל חדרו ולנסות להניח אותו בעדינות של מטען חבלה העומד להתפוצץ בכל רגע

88 שיתופים | 132 צפיות

השעה חמש לפנות בוקר. כמו לוחם ששב מהחזית אני מזדחלת בחזרה אל המיטה עם אור ראשון ומנסה לתפוס עוד שעתיים של שינה לפני שאסתער שוב על המולת היום.

רגע לפני שהצטרפתי גם אני למקהלת היבבות של אותו לילה, חלפה בלבי מחשבה מעוררת חיוך. עוד יבואו לילות בהם הקטנה תשאר לישון אצל החבר, הפעוט ישלח מייל מדרום אמריקה ואני אשכב במיטתי השקטה, מנסה לזמן את קורי השינה אל עפעפיי הכבדים ואתגעגע כל כך לימים בהם הילדים היו קטנים ומוגנים וריחניים מזיעת תינוקות מתוקה בחדר הסמוך, צמודים לאבא ואמא.

עם שוך הסערה הלילית אני מוצאת במיטתנו את הפעוט, שוכב לרוחב, כפות רגליו החמימות מסיטות את פניו של האיש, זרועותיו פרושות לכל עבר. רק ילדים קטנים ורגועים מצליחים לישון בתנוחת האדם הוויטרובי החשופה והבטוחה הזו. אני מעבירה אותו לתנוחת כפית. הקטנה שוכבת על בטנה, תלתליה לחים, תשושה משעתיים של שפשוף עיניים באגרופים קפוצים, בכי לפרקים ושיני פנינים קטנות ולבנות שבוקעות את דרכן החוצה ומפריעות את שנתה.

איך אומר צדי? "האמנתי לו"

הורים מוכנים לעשות כמעט הכל כדי שהילדים ישנו סוף סוף. חברה הייתה עולה ויורדת במדרגות הבניין עם תינוקה הנתון במנשא, באחד הפורומים קראתי פעם על אבא שנהג להישען על המקרר הרוטן עם בתו התינוקת על מנת שתרדם ואחותי נזקקה בילדותה לטלטול עגלה במקצב מדויק על גבי שטיח ספציפי בעובי מסוים ומרגיע.

בספרות המקצועית זה נקרא "הורות משובשת". הפעוט מתרגל לתנאי חמישה כוכבים בלתי אפשריים וההורה התשוש נשבה במעגל שוטה של עייפות בלתי נגמרת. הרגלת את תינוקך להרדם על הידיים, אגב המהום של שיר עם פרסי, תאורה רכה והנקה לילית? נדפקת. כעת עלייך לצעוד חרש אל חדרו ולנסות להניח אותו בעדינות של מטען חבלה העומד להתפוצץ כל רגע בזווית המדויקת שתשמר את התנומה. ברגע שתמלטי מהחדר אל צביליזציית הסלון הנחשקת, פעיית בכי תובענית תחזיר אותך אל אפלת חדר הילדים.

רצית לראות הערב כוכב נולד? הכוכב הפרטי שלך עומד ברגעים אלו ממש במיטתו, מטלטל את סורגיה ונותן ביצוע בלתי נשכח. איך אומר צדי? "האמנתי לו".

הורות יצירתית

אני באופן אישי ויתרתי על האג'נדות בענייני השינה. באופן חד משמעי אני מעדיפה הורות משובשת על פני שינה משובשת. כל מה שיאפשר לי, לבן זוגי ולילדיי שינה רציפה ונינוחה (ואינו כרוך בשימוש בלתי חוקי בחומרים כימיים) – מקובל עליי.

כדי לזרום באמת עם ההחלטה רצוי להיצמד לכמה עקרונות יסוד:

  • להוציא את השעון/פלאפון מחדר השינה ולהפסיק לספור כמה פעמים התעוררו הילדים ומתי.
  • להפסיק להתחשבן. שווה לנסות לעשות תורנויות/משמרות/כל חלוקה שתקל על העסק.
  • לזכור ששינה של תינוקות ופעוטות, כמו הילדים עצמם, היא תהליך דינמי ומשתנה. יש תקופות טובות ופחות טובות ולא הכל תלוי בנו.
  • להזכיר לעצמכם שבסופו של דבר משלימים את השעות החסרות, כך או אחרת.

מיתוס משפחתי מדווח על פעוטה שנזקקה ליד מנחמת על גבה כדי לשקוע בתנומה איכותית. בכל ערב בחר האב להחליף את ידו החמה בנעל בית משובצת בדיוק בגודל ובמשקל הנכון על מנת שיוכל לנטוש את החדר ולשוב לענייניו.

הורות משובשת? אני מעדיפה לקרוא לזה הורות יצירתית.