החופש גדול עליהם

נדמה שכל הילדים כמהים לצאת לחופש הגדול, אולם לעיתים, כשהחופש בעיצומו, הוא נראה להם אינסופי. אילו ילדים מועדים לסבול מ"חרדת חופש", מהם הסימפטומים והכי חשוב: איך מתמודדים?

88 שיתופים | 132 צפיות

"עם התקדמות החופש הגדול, פונים אלי הורים מודאגים שמספרים על קשיי הסתגלות אצל ילדיהם. עבור חלק מהילדים, היציאה מהשגרה מעוררת חרדה. סדר היום משתנה, הקשרים החברתיים דועכים בתקופה זו, ויש יותר שעות שעמום", מספרת מאיה שפילמן, (MA), בעלת קליניקה לטיפול ולייעוץ לילדים ולמבוגרים, והדרכת הורים ואנשי חינוך.

שוב לא שקט

"השגרה חשובה מאוד לילדים ונותנת מקצב קבוע המייצר שקט וגבולות ברורים", מסבירה מעיין סבג חטואל dipl.acu, מטפלת מוסמכת ברפואה סינית, בתזונה ובארומתרפיה, מנהלת קהילת רפואה סינית בפורטל beOK ובעלת הקליניקה "רגע לנשימה". "על פי הרפואה הסינית, חוסר הידיעה וחוסר היציבות מרעידים לילדים את ה'מרכז' שמיוצג על ידי אלמנט האדמה, המסמל את היציבות, הסדר, מרכז ההוויה, הבית, המחזוריות וגם את התזונה – העיכול החומרי והעיכול הלמידתי. ככל שנשמור על סדר יום קבוע, כך יוקל להם. לכן חשוב להקפיד על שגרת שינה, על שעות ארוחה קבועות, על שעה קבועה לשיעורים של חופש, ועם זאת, לשלב תחושה של כיף וחופש בתוך הגבולות".

מי הם הילדים ה"מועדים" יותר לחרדה בחופש הגדול?
שפילמן: "ילדים שהארגון הפנימי שלהם נשען במידה רבה על הרגלים ועל שגרה יומיומית, המתקשים בהסתגלות לשינויים; ילדים שהארגון הפנימי שלהם נשען במידה רבה על דברים שמחוץ לבית (פעילויות, חברים, חוגים, לימודים) ופחות על דברים שעושים לבד (תחביבים, בילוי בבית); ילדים שגם בשגרה מתקשים עם מצבי חוסר ודאות ושינויים; ילדים שגם בשגרה סובלים מחרדה וממתח (למשל, נלחצים מאוד ממבחנים); ילדים בעלי קשרים חברתיים חזקים שחוששים שמא יינתקו בגלל החופש; וילדים הנמצאים במערכת משפחתית רוויית מתחים, שעבורם השהייה מחוץ לבית היא בבחינת הקלה".

סבג חטואל מוסיפה כי ילדים שיושבים זמן ממושך מול המסך (מחשב/ טלוויזיה/ סמארטפון) מעלים את הסיכוי לפתח מתח ואי שקט, כמו גם השמנה.


התפרצויות זעם ואלימות הם חלק מהסימנים לחרדת חופש. אילוסטרציה: ingimage

לילה לא שקט

איך מזהים את הסימפטומים של חרדה כזו?
שפילמן: "יש מגוון סימנים: בעיות שינה, סירוב לישון לבד, סיוטי לילה, חוסר תיאבון או אכילה מופרזת, היצמדות להורה, סירוב לקחת חלק בפעילויות, תלונות על כאבים גופניים שחולפים ללא טיפול, התפרצויות זעם, חוסר שקט, תחושת חוסר ערך, תגובות רגשיות לא מאוזנות, ירידה בתפקוד, אדישות וחוסר אנרגיה, דיכאון, בכי, הבעת מצוקה או תסכול, מחשבות טורדניות, הופעה פתאומית של פחדים או החרפת פחדים קיימים".

סבג חטואל מסבירה כי הרפואה הסינית מאפיינת ילדים על פי שני "טיפוסים" עיקריים: טיפוס מסוג "עודף", וטיפוס מסוג "חוסר". טיפוסי ה"עודף" יבטאו מתיחות בהתפרצויות זעם, אלימות, אי שקט וחוסר מנוחה; ואילו טיפוסי ה"חוסר" יתבטאו במופנמות, בקשיים בשינה, בחוסר תיאבון, בחוסר תקשורתיות, בחוסר חשק להתעורר או לעשות דברים. לדבריה, טיפוס ה"עודף" זקוק לפעילויות ספורטיביות, וחשוב לייצר לו גבולות בריאים וברורים; לטיפוס ה"חוסר" חשוב לשמור על סדר יום, להקשיב ולתמוך, לחזק אותו באמצעות תזונה ופעילות גופנית הכוללת חברה.

מתי מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי?
שפילמן: "ייתכן כי הימים הראשונים לחופש או ימים מסוימים במהלכו יהיו קשים יותר, וזה תקין. אם נראה שהילד מתקשה להסתגל תוך זמן סביר, אינו חש הקלה והמצב אינו משתנה או אף מחריף, כדאי להיעזר באיש מקצוע".

סבג חטואל: "כשהילד סובל ומתקשה מאוד והדבר מפריע להתנהלות בבית; אם הוא הופך לאלים ולמתוסכל, או לחילופין למופנם, לשקט, לחסר אנרגיה ומסרב לשתף פעולה עם ההתנהלות המשפחתית. כדאי לשלב טיפולים מתוך הרפואה הטבעית עם טיפולים בשיחה או באמנות".


חשוב להקפיד על שגרת שינה. אילוסטרציה: ingimage

הזמן השקט

"הטיפולים ברפואה הסינית הם מערכתיים ועובדים על איזון גוף ונפש. בנוסף לסיוע בחרדת החופש, הם יסייעו גם בעוד תחומים, כגון התמודדות עם מבחנים וסיטואציות מלחיצות אחרות. טיפול בדיקור סיני המותאם לילדים מסייע לשחרור החרדה והסטרס ולאיזון אלמנט האדמה", מסבירה סבג חטואל. היא מוסיפה כי עיסוי בשמנים אתריים מדי ערב מסייע מאוד, כמו גם תרגול נשימות, ואת אלה ההורים יכולים לעשות בעצמם בבית. "אם נשקיע 15 דקות לכל ילד בעיסוי ובנשימות ניצור זמן איכות קסום ואינטימי", היא מייעצת, ומסבירה:

עיסוי מאזן: קחו 10 מ"ל שמן בסיס מכל סוג והוסיפו לו חמש טיפות לבנדר, שלוש טיפות שמן רוזמרין, שתי טיפות קמומיל רומי (להשיג בחנויות טבע או אצל המטפלים). שמנים אלה ידועים בהשפעתם המרגיעה והמאזנת. יש לעסות את הגב, את השכמות ואת החזה.

תרגילי נשימה מרגיעים: הניחו את ידכם בעדינות על החזה של הילד, כשהוא שוכב במיטתו. הנחו את הילד והדגימו לו: לקחת נשימה עמוקה, להחזיק את האוויר בריאות, לספור עד שלוש בקול, לשחרר באיטיות את האוויר ולספור עד שלוש בקול לפני שלוקחים אוויר חדש. הילד ימשיך את הנשימות כשידו מונחת על חזהו. אפשר לשלב את תרגול הנשימות עם עיסוי השמנים המרגיע. מומלץ להכניס זאת לשגרת הערב, במיוחד עם ילדים הנוטים למצבי רוח וללחצים.

סבג חטואל מוסיפה, "רצוי לשמור על סדר יום הכולל ארוחות קבועות. את הממתקים החליפו בפירות בעלי רמות גבוהות של סיבים, מינרלים וויטמינים. הכינו קערת פירות קיץ מגרה או שייקים טעימים על בסיס מים/ חלב אורז/ שיבולת שועל. רצוי להחליף את החטיפים מהקמח הלבן בחטיפים על בסיס קמח מלא בעלי סיבים תזונתיים, ולהפחית מוצרי חלב המעמיסים על מערכת העיכול. קרטיבים וגלידות בזמן הבריכה מחלישים את המערכת החיסונית. יש להמתין שהילד יתייבש לפני שהוא אוכל את הגלידה, ולפחות חצי שעה אחרי הגלידה לא לחזור למים".