כך תבחרו משחק קופסה

על חשיבותם של משחקי קופסה ועל התאמתם לילד

88 שיתופים | 132 צפיות

משחקי הקופסה לא תמיד זוכים לכבוד הראוי להם. נדמה שמשחקי המחשב ותקליטורי הדי-וי-די תפסו את מקומם של משחקי הקופסה, ואם המטרה היחידה היא למצוא לילד תעסוקה – הם אכן עושים את העבודה.

משחקי קופסה יכולים להציע גם חוויה מורחבת, שבה משחקים ההורים יחד עם שניים או יותר מילדיהם. זוהי פעילות שמאפשרת אינטראקציה בין חברי המשפחה

אבל למשחק הקופסה ישנם ערכים נפלאים נוספים, שלא כדאי להפחית בערכם. משחקי הקופסה לא רק מפתחים את היכולת השכלית של הילד, אלא גם מעודדים את כישוריו החברתיים, מלמדים אותו להפסיד בכבוד, להמתין לתורו בסבלנות ועוד. באמצעות משחקי הקופסה, ילד יכול להרחיב את אוצר המילים שלו, ללמוד לספור ולתאם בין חלקים, וגם להתרגל לשמור על כבוד הדדי.

זמן איכות עם הילד

בשונה מהדי-וי-די וממשחקי המחשב, בחלק גדול ממשחקי הקופסה מוגדר מראש תפקיד להורה או למבוגר אחר המשתתף במשחק. המבוגר אמור לתווך בין המשחק לילד, כשהוא מסביר, מדריך, תומך, מחבק ומעודד לפי צורך. לכן, כשמדברים על זמן איכות עם הילד מביאים בחשבון גם את האפשרות של משחקי הקופסה.

הזמן האיכותי הזה לא חייב להיות של הילד יחד עם אחד מהוריו, כי בל נשכח שיש גם את סבא וסבתא – שאולי לא תמיד יודעים לשחק במחשב, אבל גדלו בעצמם על משחקי קופסה וישמחו ליהנות משעה נוסטלגית עם הנכדים.

יתרון נוסף של משחקי הקופסה הוא שניתן בדרך כלל להתנייד איתם (בנסיעה, בטיול), ושעל פי רוב מדובר במשחקים לא יקרים יחסית. מכיוון שמשחקים אלה אינם 'נצמדים' למחשב או למכשיר הטלוויזיה, הם גם אינם עלולים 'לפתות' את הילד להמשיך ולשחק איתם גם לאחר שהמשחק הסתיים (אחד הגורמים ל'לופ' האינסופי של רביצה מול מסך המחשב).

"משחק בין הורה לילד הוא בהחלט 'זמן איכות', המספק הנאה למשתתפים ובו זמנית מקנה ערכים של תחרות הוגנת, של התמודדות עם תסכול, של תכנון צעדים מראש ושל הבנת זווית הראייה של האחר", אומרת הפסיכולוגית הקלינית ד"ר עדנה כצנלסון. "תוך כדי משחק, ההורה מתקרב אל הילד. הוא לומד מקרוב את דרך החשיבה שלו ואת האופן שבו הוא קורא את מפת המציאות, ומסקנות אלה יכולות לשרת אותו גם מעבר למשחק המשותף".

"משחקי קופסה יכולים להציע גם חוויה מורחבת, שבה משחקים ההורים יחד עם שניים או יותר מילדיהם. זוהי פעילות שמאפשרת אינטראקציה בין חברי המשפחה, ובין המהלכים שלה אפשר לגעת בנושאים משפחתיים, כמו פרגון, כעס, קואליציות במשפחה, ויתור ועוד".



משחק בין הורה לילד הוא בהחלט 'זמן איכות', המספק הנאה למשתתפים ובו זמנית מקנה ערכים של תחרות הוגנת. אילוסטרציה: GettyImages/ImageBank

משחק בין הורה לילד הוא בהחלט 'זמן איכות', המספק הנאה למשתתפים ובו זמנית מקנה ערכים של תחרות הוגנת. אילוסטרציה: GettyImages/ImageBank

למידה ופיתוח אינטליגנציה רגשית

ד"ר כצנלסון מציינת יתרונות נוספים: "המשחק מאפשר למידה בדרך שאינה מעיקה על הילד ולא נותנת לו הרגשה של בית ספר ושיעורי בית. מעבר לכך, אפשר להשתמש במשחק כדי לפתח אינטליגנציה רגשית: טיפוח הביטחון העצמי, רגישות לאחר, איפוק, שליטה ועמידה בתסכול.

"בחירת המשחק עצמו צריכה להביא בחשבון את העדפת הילד ואת העדפת המבוגר. משחק שלא גורם הנאה לשני הצדדים כדאי להגביל מראש בזמן, כדי לא לתת לילד את ההרגשה שהמבוגר רוצה לסיים במשחק ולא להמשיך בו", מציעה ד"ר כצנלסון.

ד"ר ציפורה שפירא, בעבר יועצת לשונית של "קול ישראל" ויועצת לשונית של "קומפי", וכיום יועצת לשונית של משחקי "אורדע" ומשחקי "יצירה", מדגישה את חשיבות ההורה כמתווך בין הילד למשחק. "ההורים צריכים לשחק עם הילד, לעודד אותו ולתמוך בו כדי שהוא גם ייהנה מהחוויה המשפחתית המשותפת וגם ילמד במשך הזמן לבקר בצורה חיובית ולשאוף לניצחון במשחק. הילד ילמד גם להפסיד בכבוד ולהפיק לקח מטעויות ויפתח את חוש המחשבה והטקטיקה.

אפשר להשתמש במשחק כדי לפתח אינטליגנציה רגשית: טיפוח הביטחון העצמי, רגישות לאחר, איפוק, שליטה ועמידה בתסכול

"במשחק עם חברים הילד חייב לשמור על ערנות, לשים לב לצעדים שחברו עושה כדי להתקדם במשחק ולהגיע למטרה. לכן רצוי שגם כאשר הילד משחק עם חבריו, המבוגרים ישימו לב מדי פעם להתרחשות ויבדקו אם הילדים נתקלים בקושי מסוים. כאשר ילד מפסיד, כדאי להסביר לו שהוא לא תמיד הראשון והוא לא היחיד במשחק, ושבפעם הבאה הוא יכול להשתדל יותר ולנצח".

מההתפתחות הטכנולוגית המואצת ומשחקי המחשב הביתיים ד"ר שפירא אינה מודאגת כלל. "למשחקי הקופסה אין תחליף מול משחקי המחשב, שבהם ילד משחק בדרך כלל לבד ואינו זוכה לגישה האישית התומכת ולעידוד המתלווה להצלחתו. אין תחליף לעידוד ההורה במשחק הקופסה, כשהוא אומר לילד: 'איזה יופי, ניצחת!'".  



נדמה שמשחקי המחשב תפסו את מקומם של משחקי הקופסה. אילוסטרציה: GettyImages/ImageBank

נדמה שמשחקי המחשב תפסו את מקומם של משחקי הקופסה. אילוסטרציה: GettyImages/ImageBank

איך בוחרים משחק קופסה?

גיל: קנו לילד משחק המתאים לגילו – על כל משחק קופסה מצוין לאילו גילאים הוא מיועד.

משתתפים: שימו לב למספר המשתתפים במשחק – ישנם משחקים המצריכים שני משתתפים, לעומת משחקים המאפשרים לילד לשחק לבד.

אריזה: הקפידו על כך שאריזת המשחק תהיה תקינה – אריזה פגומה תקשה על הילד לשמור על המשחק.

ניסיון אצל חברים: תוכלו לאפשר לילד להתנסות במשחק אצל חבר או לשאול את הילד באיזה משחק הוא שיחק ונהנה. אפשר גם לשאול את הגננת באיזה משחק הילדים אוהבים לשחק בגן.

פורומים בנושאי הורות

לכל המשפחה: אם יש לכם בבית ילדים בגילאים שונים, העדיפו משחקי קופסה שגם אתם, ההורים, תיהנו ממנו.

יצירתיות: אל תכריחו ילד לשחק במשחק שהוא לא נהנה ממנו, אבל היו יצירתיים וחשבו על דרך למשחק שתגרום לו הנאה.

משחקים דומים: אם הילד שלכם נהנה מאוד ממשחק מסוים, חפשו משחקים דומים מאותו סוג מכיוון שסביר להניח שגם בהם הוא ימצא עניין.

החלפה: משחקים תופסים הרבה מקום על המדף. לכן, אם משחקי הקופסה כבר אינם תואמים את גיל הילדים בביתכם, העבירו אותם הלאה ורכשו משחקים מתאימים במקומם.

חלקים חסרים: משחקי קופסה או פאזלים שבהם חסרים חלקים רק מתסכלים את הילד. בדקו אצל היצרן / המשווק האם ניתן להשיג את החלק החסר, או החליפו את המשחק החסר במשחק חדש ושלם.

בטיחות: משחקים המכילים חלקים קטנים יש להרחיק מילדים מתחת לגיל שלוש (האחים הקטנים).

הוראות משחק: בעיקר כשמדובר במשחקי קופסה לילדים הגדולים יותר, כדאי להעדיף משחקים עם הוראות ברורות ופשוטות להבנה.  



ילדים בגיל הרך יכולים ללמוד ממשחק לוטו, מהרכבת פזל, מהשחלת חרוזים וממשחקים שונים כמו 'מה במשבצת?'

ילדים בגיל הרך יכולים ללמוד ממשחק לוטו, מהרכבת פזל, מהשחלת חרוזים וממשחקים שונים כמו 'מה במשבצת?'

לכל משחק יש גיל

ד"ר ציפורה שפירא מציינת את השימושים העיקריים של משחקי הקופסה בגילאים השונים:

עבור פעוטות וילדים בגיל הרך משחקי הקופסה משמשים, לדברי ד"ר ציפורה שפירא, בעיקר ככלי למידה ראשוני בצורת משחקי מיון והתאמה. אלו עוזרים לילד לזהות, להפעיל ולהבחין, למיין, להתאים, להכליל ולסווג פריטים שונים, כמו צבעים, צורות או בעלי חיים. "מיון והתאמה", היא מסבירה, "ילדים בגיל הרך יכולים ללמוד ממשחק לוטו, מהרכבת פזל, מהשחלת חרוזים וממשחקים שונים כמו 'מה במשבצת?' או 'קומבינציה'".

ד"ר שפירא לא שוכחת גם את הפאזל. "ילדים קטנים יכולים להרכיב פאזל ביחידות או בצוותא", היא אומרת. "אולם היתרון בהרכבה ביחידות הוא שהילד יכול לשגות בשקט ולפעול לפי הקצב האישי שלו, להפסיק מדי פעם ולשוב למשחק, ולבסוף לראות את התמונה השלמה – המסמלת עבורו את ההצלחה".

לדברי ד"ר שפירא, בשלב מאוחר יותר, לקראת כיתה א', משחקי הקופסה משמשים תשתית נהדרת לקריאה ולכתיבה, ללימוד אותיות, מילים ומספרים, להרחבת אוצר המילים ולפיתוח החשיבה. "דרך המשחק הילד לומד גם לשפר את הזיכרון שלו, והוא מבין שכדי ללמוד הוא צריך לזכור. דרך המשחק הילד מפתח את היכולת לזכור תמונות, סמלים, מקומות, קולות, מילים ועוד".

בהמשך הכתבה: לקחנו משחקי קופסה מובילים לגילאים השונים כדי לבדוק עד כמה הם מתאימים לילדים

 

מתוך: מגזין הורים וילדים

לעשיית מנוי, לקבלת גיליון מתנה