"אני הליכוד האמיתי": חברת הכנסת שרן השכל בראיון בלעדי

"15 אלף תיקים פליליים נפתחים בשנה על עישון קנאביס - ובן אדם שנפתח לו תיק פלילי נהרס לו העתיד". שרן השכל | חולצה: מנגו | מכנסיים: עמנואל | שרשרת: מיה גלר | צילום: איליה מלניקוב
"15 אלף תיקים פליליים נפתחים בשנה על עישון קנאביס - ובן אדם שנפתח לו תיק פלילי נהרס לו העתיד". שרן השכל | חולצה: מנגו | מכנסיים: עמנואל | שרשרת: מיה גלר | צילום: איליה מלניקוב

2017 אולי תהיה השנה שבה עישון קנאביס יפסיק להיות פשע בישראל. את החקיקה מובילה שרן השכל, בת 32, טבעונית, לוחמת לגליזציה שלא מוכנה להחליק את השיער שלה בשביל תפקיד בפרלמנט. לא מדובר בנציגה של מרצ, אלא במספר 31 ברשימת הליכוד

88 שיתופים | 132 צפיות

 

הוויכוח על לגליזציה של קנאביס בישראל יגיע ב־2017 להכרעה: האם תוכלו או לא תוכלו לעשן ג'וינט בלי למצוא את עצמכם בבית מעצר. בחזית המלחמה ניצבת כבר שנים רבות ח"כ תמר זנדברג ממרצ, והשנה הצטרפה אליה חברת הכנסת הצעירה, הטבעונית, הליכודניקית, שרן השכל. בצדו השני של המתרס ניצב לא אחר מחברה למפלגה אורן חזן, אותו ח"כ שבית המשפט קבע כי השתמש בסמים קשים בהרבה מקנאביס. לאחרונה הפך הקרב הפוליטי ביניהם למלחמה אישית, כשבתוכנית "צינור לילה" פקפק חזן בתפקוד המוחי של השכל, שיבש את שמה בכוונה וקרא לה "שרון" בהפגנתיות, על אף שאת שמה הצרפתי, יש להגות עם צירה ברי"ש.

השכל לא מתרגשת, ואף נראית משועשעת מהסיטואציה. "ככה זה, כשלאדם אין מה לענות עניינית הוא תוקף אישית, מקלל. אורן הוא טיפוס שנטפל לאנשים, אני לא מתרגשת ממנו. התקשורת בינינו מינימלית".

מעבר לממד הקומי שבעימות ביניהם השכל מודעת היטב לסמליות של הסיטואציה הזו, שמשרתת אותה בניסיונות להבהיר את זהותם האמיתית של אנשי הליכוד, לגרסתה. חזן והשכל חברים באותה סיעה, ועבור שניהם זאת הקדנציה הראשונה בכנסת. הוא היה מספר 30 ברשימה לכנסת, היא 31. אבל השכל מנסה להרחיק עצמה ככל האפשר מחזן ומסוג הליכוד שהוא מייצג, ואף אמרה בעבר שאם יתברר שאכן עסק בסחר בנשים, עליו לפרוש מהכנסת. "זה נכון שיש אנשים מסוימים בליכוד שגורמים לתדמית מתלהמת, לא מלומדת, שזורקים הערות שלא קשורות למציאות או מגוחכות. אבל יש ליצנים גם בימין וגם בשמאל. מה שצריך לזכור, זה שיש פה צד שמקבל תשומת לב יותר גדולה מצד התקשורת ואנחנו בימין מקבלים הרבה פחות זמן מסך. אבל יש אנשים כמוני וכמו צחי הנגבי ובני בגין ואמיר אוחנה ויהודה גליק, אנחנו לא נופלים לטייפקאסט. אנחנו הליכוד האמיתי".

"כשהגעתי לכנסת הרגשתי כאילו אני יוצאת למלחמה. כמו בצבא. אבל אני נהנית מזה. לפעמים זה כמו לדפוק את הראש בקיר, עד שיורד לך דם ואז להמשיך לדפוק עוד ועוד". שרן השכל | שמלה: זארה | צילום: איליה מלניקוב
"כשהגעתי לכנסת הרגשתי כאילו אני יוצאת למלחמה. כמו בצבא. אבל אני נהנית מזה. לפעמים זה כמו לדפוק את הראש בקיר, עד שיורד לך דם ואז להמשיך לדפוק עוד ועוד". שרן השכל | שמלה: זארה | צילום: איליה מלניקוב

 

ללכלך את הידיים

אם הייתם שואלים את השכל לפני ארבע שנים איפה תהיה היום, היה לה סיפור אחר לספר. "הייתי אומרת לך שאני בחווה שלי בנגב, עם מגפיים בבוץ, מתרוצצת ומטפלת בחיות, והידיים שלי מלוכלכות לגמרי", היא אומרת בחיוך רחב.

הדימוי הזה רחוק מחברת הכנסת המוקפדת, הממלכתית, המחויטת, שמבקשת להיפגש איתי במכון ז'בוטינסקי כדי שאוכל להתפעל ממורשת הליכוד. השכל, ילידת קנדה, הגיעה לישראל עם משפחתה כשהייתה בת שנה. פעילותה הציבורית, היא מספרת, התחילה למען בעלי חיים. "כשהייתי בת 5 אבא הביא הביתה, לדירה שלנו בכפר סבא, קרטון עם שבעה אפרוחים", היא משחזרת. "הוא הציל אותם מגריסה, וגידלנו אותם עד שנאלצנו להעביר אותם לסבא וסבתא במושב. זה גרם לי להבין שאני אוכלת חיות, ובגיל 14 הודעתי שאני צמחונית".

הילדה הטובה מכפר סבא התגייסה לשירות צבאי במג"ב, ואחרי השחרור החליטה שהיא רוצה להיות וטרינרית. היא למדה ביולוגיה בארצות הברית, ואחרי שנה פגשה זמר אוסטרלי, התאהבה בו ונסעה בעקבותיו. "גרנו בסידני, עבדתי כאחות וטרינרית בבית חולים ובמקביל התנדבתי בארגון חיות הבר".

השכל וח"כ אורן חזן בתכנית "צינור לילה" | צילום מתוך "צינור לילה"
השכל וח"כ אורן חזן בתכנית "צינור לילה" | צילום מתוך "צינור לילה"

נשמע רגוע.

"החיים באוסטרליה היו מאוד שונים. היום אני נשואה לישראלי, ג'נטלמן מושלם, אבל בטייפקאסט הגברים באוסטרליה יותר ג'נטלמנים ואדיבים ועדינים. הם גם נורא ספורטאים, אוהבים אקסטרים. הייתי גולשת כל בוקר, יוצאת לצלילות, היה לי ".

מתי החלטת לחזור לישראל?

"יום רדף יום, ופתאום אני פה שש שנים, ובכל יום בחו"ל את מבינה את המשמעות הדרמטית של הקיום של מדינת ישראל, ואת רוצה להיות חלק מזה. בהתחלה בן זוגי הגיע איתי, אבל הוא לא הסתדר עם המנטליות הישראלית ועזב אחרי חצי שנה״.

השכל חזרה ארצה, לעיר ילדותה, ולצד עבודה במשרד להגנת הסביבה התחילה להתעניין במחאה החברתית של 2011. "באתי מבית לא פוליטי. אבא שלי היה בתנועת המושבים והיום חי בטורונטו כי הוא לא הצליח לשרוד כאן כלכלית. אימא שלי נולדה בצרפת, היא חיה כאן וגם היא לא אדם פוליטי. אבל אני נסחפתי לפוליטיקה. לא כל כך מדברים על מה שצמח בימין בעקבות המחאה, אנשים שהבינו שהדרך של השמאל, של התערבות ממשלתית וחקיקה סוציאליסטית, מכניסה אותנו לבור עמוק של מיסוי ותשלומים".

השכל הצטרפה לליכוד ואף התנדבה בלשכה של חבר הכנסת מיקי איתן, שהפך למנטור הפוליטי שלה. "לא ידעתי שאני כאזרחית יכולה להשפיע כל כך על נבחרי ציבור. מטריד אותי שרק שני אחוזים מאזרחי ישראל פקודים למפלגות. זה מספר זעום, שני אחוזים מחליטים מי ישב ויקבל את ההחלטות. אם יותר אנשים יהפכו לחברים במפלגות אז אדם כמוני, ללא קשרים, שאבא שלי לא מנכ"ל – יכול להפוך לחבר כנסת".

השכל רצה בפריימריז בעזרת קבוצת "הליכודניקים החדשים". למרות עמדותיה הליברליות, היה זה דווקא עיקרון שמאלני של אפליה מתקנת שהכניס אותה

השכל צוללת | מתוך ערוץ הכנסת
השכל צוללת | מתוך ערוץ הכנסת

פנימה – הבטחת ייצוג לאישה חדשה ברשימה. את עיקר העשייה הפמיניסטית שלה ניתן למצוא בעברה הצבאי כחיילת מג"ב בשטחים באינתיפאדה השנייה. "הצבא היה בשבילי החוויה הכי מעצימה כאישה", היא אומרת. "אני תמיד אומרת לבנות – לכו לתפקיד קרבי, ככה תוכלו לקבל כלים לשבור את תקרת הזכוכית".

נתקלת בהערות מקטינות בשירות שלך?

"תמיד יש את אלה שאומרים 'איך תסחבי את המ"ג, איך תלכי 20 קילומטר עם ציוד'. פעם באבטחת יישובים מפקד מסוים רצה להכנס לאזור בלילה ואמרתי לו שאני מגבה אותו. הוא רצה לקרוא לתגבורת, אבל כשסיימנו הוא אמר לי – תפקדת בצורה לא רגילה. הוא רצה אותי בסיורים הבאים. זו גאווה".

מאחורי הגאווה שאת מתארת מתבררות עוד ועוד פרשיות של הטרדות מיניות בצבא.

"אני יודעת עד כמה מפקדים הם אלוהים עבור פקודים ופקודות, זו מערכת יחסים שאסור לנצל. כשהייתי מ"כית, גיליתי שאחת הטירוניות מנהלת מערכת יחסים עם המפקד. נעמדתי על הרגליים האחוריות, נלחמתי נגד הקצינים ובסוף באמת העבירו את המפקד הזה למקום אחר. אני חושבת שהוא אחד האנשים הבודדים ששונאים אותי היום".

"15 אלף תיקים פליליים נפתחים בשנה על עישון קנאביס – ובן אדם שנפתח לו תיק פלילי נהרס לו העתיד". שרן השכל | חולצה: מנגו | מכנסיים: עמנואל | שרשרת: מיה גלר | צילום: איליה מלניקוב
"15 אלף תיקים פליליים נפתחים בשנה על עישון קנאביס – ובן אדם שנפתח לו תיק פלילי נהרס לו העתיד". שרן השכל | חולצה: מנגו | מכנסיים: עמנואל | שרשרת: מיה גלר | צילום: איליה מלניקוב

 

חווה את יוקר המחיה

העבודה האמיתית הראשונה של השכל בפוליטיקה היא להיות חברת כנסת – רק לפני רגע עוד עבדה לצד בן זוגה אייל בניהול בית הדפוס שלו. "כשהגעתי לכנסת הרגשתי כאילו אני יוצאת למלחמה. כמו בצבא, כשיצאנו למבצעים או למעצרים, עם תחושה של מוכנות לקרב. זה יכול להיות מאוד קשה ומתיש אבל אני נהנית מכל שנייה. לפעמים זה כמו לדפוק את הראש בקיר שוב ושוב, עד שיורד לך דם ולהמשיך לדפוק. אני נלחמת על דברים שאנשים ניסו כבר 20 שנה לפניי, יש רגעים שאת עם דמעות בעיניים".

אחת המלחמות האלו היא, כאמור, המלחמה על עישון קנאביס. אחרי שהשכל הביאה למינוי ועדה לבחינת הנושא, ונציג הרשות למלחמה בסמים בוועדה המליץ בחודש האחרון לאמץ את המודל הפורטוגלי של אי הפללת צרכני קנאביס, היא אופטימית מתמיד. "אני עובדת על זה שמונה חודשים, אמרו שאני נאיבית ושזה לא יקרה, אבל הנה זה משתנה".

בסוף התהליך מקווה השכל להגיע למצב של אי הפללה. כלומר, שימוש בקנאביס יהיה אסור, אבל לא יהיה פשע. "אין צורך לערב את הדין הפלילי ואפשר להסתפק בדין מנהלי, כמו תשלום קנס", היא אומרת. "15 אלף תיקים פליליים נפתחים בשנה על עישון, ובן אדם שנפתח לו תיק פלילי נהרס לו העתיד, על מה? זה תיק פלילי כמו כזה שנפתח לעבריינים, שאנסו ופרצו וגנבו. מדובר ב־15 אלף איש שלא יוכלו לעבוד במקצועות כמו עריכת דין או רפואה, שלא יוכלו לאמץ ילדים. 498 איש נכנסו ב־2009 לכלא לתקופה של עד שנה על שימוש עצמי. סחר צריך להיות מחוץ לחוק, אבל שימוש עצמי? למה אדם צריך להיכנס לכלא, לבית ספר לעבריינות, על דבר כזה?"

את מעשנת סמים?

"לא. יצא לי להתנסות בזה לפני הרבה שנים, זה לא עשה לי טוב, הרגשתי שאני מאבדת כיוון. אני עדיין חושבת שזה סם, אסור להשתמש בו. אבל להציג את הקנאביס כסם מסוכן וממכר, זה פשוט לא נכון".

האג'נדה של השכל, לדבריה, לא מספיק פופוליסטית כדי לקבל כותרות, אבל היא בדמה – צמצום ההתערבות הממשלתית בחיי האזרח. "רוב החוקים שאני מנסה להעביר הם בעצם ביטול של חוקים", היא מסבירה. "ככל שהממשלה תתערב פחות, היצרנים שיודעים לנהל עסק, ירוויחו יותר, יעסיקו יותר, ישלמו יותר משכורות ומיסוי".

שרן השכל בטיול אופנועי שטח בקוסטה ריקה, 2009 | צילום ביתי
שרן השכל בטיול אופנועי שטח בקוסטה ריקה, 2009 | צילום ביתי

 

אבל כשיוקר המחיה לא מפסיק לעלות התחושה המתקבלת היא של חלוקה לא צודקת של המשאבים.

"אני חווה את יוקר המחיה כמו כולם. אנחנו חיים בדירה שכורה, עד לאחרונה השתמשתי בתחבורה ציבורית, אני קונה בסופר".

הצלחות שהיא זוקפת לזכותה בגאווה הן העברת חוק שמשפר את מצב האזרח התובע חברת ביטוח; וחוק נוסף, ירוק במהותו, שמעניק פטור על היטל השבחה למתקנים סלולריים. אבל לצד ההצלחות יש גם מבוכות, למשל כשהוכרזה על ידי חדשות ערוץ 2 כשיאנית הטיסות של הכנסת הנוכחית. "הם הראו את הנתונים בצורה צינית ומגמתית", אומרת השכל. "אפשר לבדוק ולראות שהיו לי רק 11 חיסורים בימי כנסת, כולל היום שבו התחתנתי וימי מחלות. הנסיעות לחו"ל לא באו על חשבון העבודה הפרלמנטרית. כשנכנסתי לכנסת החלטתי להילחם ב־BDS ובארגונים אנטי ישראליים, ובשביל זה צריך לטוס בעולם".

גרה קרוב לאימא

ביוני האחרון התחתנה השכל עם בן זוגה מזה שלוש שנים, אייל הרפז. "למדנו יחד בתיכון. כשחזרתי לארץ נפגשנו אצל חברה משותפת. מאז אנחנו יחד".

החתונה הייתה טבעונית ולא לגמרי ממלכתית – לפחות לא על פי שמלת הכלה היפהפייה בעיצוב אלון ליבנה. "אני לא מנסה להסתיר את מי שאני", אומרת השכל. "עדיין אלך לים ואם תהיה לי הזדמנות בשבת אגלוש, גם כחברת כנסת. אני אדם רגיל ואין לי מה להסתיר".

לחתונה הוזמנו בני משפחה וחברים קרובים. ראש הממשלה ורעייתו לא הגיעו, "משיקולים ביטחוניים", אבל שלחו ברכה.

אתם מצליחים להיפגש?

"בימים של עבודה בכנסת אני חוזרת הביתה ב־11 בלילה, במקרה הטוב. הוא בקושי רואה אותי. ברור לי שזה יהיה מורכב יותר כשיהיו לנו ילדים. אבל אנחנו חיים בכפר סבא ליד האימהות שלנו, וטוב שהן קרובות ויכולות לסייע".

שאלה אחרונה שאני חייבת לשאול – השיער המפואר שלך, מה את עושה איתו?

"אני שמה עליו שמן ארגן או שמן קוקוס שקונים בסופר. אגב, יועצים אסטרטגים ותקשורת ממליצים לכל הנשים הבכירות, כולל פוליטיקאיות, להחליק שיער אם הן מתולתלות. יש מחקרים שאומרים שעדיף לנו להיות בשיער חלק וקארה אבל אני מסרבת להחליק. אני מתולתלת וטוב לי ככה".

 

צילום איליה מלניקוב | סטיילינג אנה מירקין לסוכנות סולו | שיער זק אלמוג לאמיקה ישראל | איפור ליאתי כהן ליוסי ביטון