יצירה ישראלית: הכירו את מלון בצלאל

קיר קרמיקה ארמנית שנוצר בשיתוף בית מלאכה מהעיר העתיקה | צילום: סיון אסקיו
קיר קרמיקה ארמנית שנוצר בשיתוף בית מלאכה מהעיר העתיקה | צילום: סיון אסקיו

מלון בצלאל החדש בירושלים נמצא בבבניין לשימור בן שתי קומות והוא מלא בעיצובים של מעצבים ישראלים וביוצרים שקשורים לישראל, שהתייחסו להיסטוריה של העיר ולשכנה - האקדמיה בצלאל לעיצוב ולאמנות

88 שיתופים | 132 צפיות

 

מיקום ירושלים
בעלים רשת מלונות אטלס
אדריכלות ביטמן-בן צור
עיצוב פנים סטודיו מו
קהל יעד תיירים מהארץ ומחו"ל וחובבי אמנות ישראלית
למה התכוונו המעצבים "לייצר חלל גלריסטי למעצבים ישראלים שפועלים בארץ ובעולם, באופן שיבטא את ההישגים של העיצוב הישראלי על ידי שימוש בריהוט ובמוצרים שעיצבו מעצבים ישראלים".

 

קונספט

מלון הבוטיק בצלאל נמצא בירושלים סמוך למקום משכנו של בית הספר בצלאל ההיסטורי, לשוק מחנה יהודה ולשכונת נחלאות, בבניין לשימור בן שתי קומות שעבר שיפוץ מקיף ונוספו לו שש קומות. בקומת הכניסה ממוקמים החללים הציבוריים, אזורי שירות ומשרדים, ומעליהם 37 חדרים שלחלקם צמודה מרפסת. למלון חצר נעימה שבה יכולים האורחים להמתין עד שיוזמנו לקבלה.

חצר ירושלמית אינטימית עוצבה להמתנה ולהירגעות | צילום: סיון אסקיו
חצר ירושלמית אינטימית עוצבה להמתנה ולהירגעות | צילום: סיון אסקיו

מוטיבים עיצוביים

עיצוב המלון נמסר לידי אורי בן-דרור ומיכאל אנקווה מסטודיו מו, שהשתמשו כנקודת מוצא בקרבה הגיאוגרפית לבצלאל ובסמליות של בית הספר בהקשר של אמנות ישראלית. "רצינו ליצור מלון עיצוב ואמנות, ששייך לכל דורות המעצבים והאמנים שצמחו מבצלאל. בחרנו רק במעצבים ישראלים וביוצרים שקשורים לישראל, לאו דווקא כלאום אלא כאמנות ואומנות מקומית", אומרים בן דרור ואנקווה.
החיבור לעיצוב הישראלי מתחיל בבחירת הטיפוגרפיה לשלט הנושא את שם המלון, באותיות שמאוחר יותר יופיעו על פלייסמטים. תמה זו של עיצוב ישראלי קלאסי עוברת כחוט השני בכל החללים. קומת הכניסה מכילה את עמדת הקבלה ואזורי השירות המוקפים בקיר קרמיקה ארמנית, שליצירתה חברו בן-דרור ואנקווה למשפחת בליאן, יצרנית קרמיקה ארמנית מסורתית מהעיר העתיקה. "לקחנו תמונה של עבודה שלהם, הגדלנו וערכנו בטכנולוגיית דפוס רשת עד שהגענו לתוצאה הרצויה. למעשה הקיר הוא מיזוג של הידע של היצרנים והעיצוב שלנו", בן דרור ואנקווה.

קיר הקרמיקה הארמנית הוא מיזוג של הידע של היצרנים ועיצוב הפנים הישראלי הקלאסי | צילום: סיון אסקיו
קיר הקרמיקה הארמנית הוא מיזוג של הידע של היצרנים ועיצוב הפנים הישראלי הקלאסי | צילום: סיון אסקיו

לחיפוי הרצפה נבחרה יציקת טרצו בגוון אפרפר שמשדר רוגע. למרות הקושי בטיפול בחומר ובמציאת אנשי מקצוע התעקשו המעצבים על הטרצו שהוא חומר מקומי, שנמצא בעבר בבתים רבים בירושלים. הטרצו והקרמיקה הארמנית נמשכים אל חדר האוכל ויוצרים כך מראה מגובשת לחללים הציבוריים. אזור הקבלה והלאונג' משלבים עיצוב ישראלי מהעשורים האחרונים וריהוט מתכת. "יש בו משהו מאד קלאסי אבל החומריות לוקחת אותו למקום עכשווי", אומרים בן דרור ואנקווה. על הקירות נתלו עבודות של נעמה הופמן שהן שילוב בין אמנות לגופי תאורה. במדפי הספרייה אפשר למצוא תקליטים וספרים ישראלים ישנים לצד מסכות של המותג Urban Masquerade של צחי נבו, בוגר בצלאל בעצמו. התחושה בחלל היא כמו בסלון 'של פעם', חמים ומזמין שנותן במה לעיצוב ישראלי כפי שהיה נהוג אז.

הלאונג' כבמה לאמנות ישראלית. ריהוט בסגנון קלאסי וחומרים עכשוויים מבסס את הקונספט | צילום: סיון אסקיו
הלאונג' כבמה לאמנות ישראלית. ריהוט בסגנון קלאסי וחומרים עכשוויים מבסס את הקונספט | צילום: סיון אסקיו

החיבור לקונספט מתעצם בחדרים. הם שואבים השראה מגלריות לאמנות, שבאה לידי ביטוי בצבעי לבן ואפור. גוון תכלת ים-תיכוני מופיע בשטיחים מתוצרת המפעל הישראלי כרמל. כהשראה לשטיח שימשו אריחי ריצוף מאוירים שתורגמו לסגנון עכשווי. "פלטת הגוונים נובעת מתוך הרצון ליצור עיצוב שאינו מתחנף. כל חדר מכיל בתוכו אמנות ישראלית ורצינו חדר שיוכל להכיל אותה כמו גלריה", אומרים בן דרור ואנקווה. לצד המיטה ניצבת שידת אלון צרפתי דמוית גזע עץ. "בהתחלה חיפשנו עצים מקומיים כמו איקליפטוס, אבל בסוף הבנו שישראל היא לא ארץ של עץ. לכן בחרנו באלון צרפתי שמשדר חמימות", אומרים בן דרור ואנקווה. לחלק מהחדרים צמודה מרפסת עם כיסאות נוח.

אריחי ריצוף מאוירים תורגמו לסגנון עכשווי והיוו השראה לשטיחים בגוון תכלת ים-תיכוני | צילום: סיון אסקיו
אריחי ריצוף מאוירים תורגמו לסגנון עכשווי והיוו השראה לשטיחים בגוון תכלת ים-תיכוני | צילום: סיון אסקיו

 

אמנות ואומנות

על האמנות במלון כולו אחראית האוצרת דינה יקרסון, שבחרה אמנים ישראלים עכשוויים המציבים את העיר ואת הווייתה במרכז עשייתם. לדוגמה: עבודת פיסול של זוהר גוטסמן באבן ירושלמית, שעומשת בחצר המלון, מציגה את מייסד בצלאל בוריס שץ רכוב על טווס. כך מתחברים ישן וחדש, היסטורי ועכשווי, רציני והומוריסטי, ומתייחסים למיקום המלון ולעברה של העיר.
שיתוף פעולה נוצר עם סדנת ההדפס בירושלים, מוסד בן יותר מ-40 שנה שהוקם כבית לאמנים ולעשייה אמנותית בטכניקות הדפס מסורתיות. בפעילותה ממשיכה הסדנה את מסורת ההדפס האמנותי העברי בראשית המאה ה-20 ואמנים ישראלים מהשורה הראשונה עובדים איתה. בחדרים נתלו הדפסים של לארי אברמסון, משה גרשוני, הילה בן ארי, נלי אגסי, מידד אליהו ועוד. בלובי המלון מוצגים צילומים בשחור לבן של אברהם חי, הידוע בתיעוד אמנים ישראלים חשובים כדוגמת מנשה קדישמן ואביבה אורי. האומנות (craft) הישראלית באה לידי ביטוי בבחירת בתי עיצוב כמו אקווה קריאיישן (גוף תאורה מנחושת בחדרים), כיסאות רשת מתוצרת חברת גאגא של יעקב קאופמן, כיסאות נדנדה של קסטיאל בלובי של וכיורי בטון שנוצקו על ידי רוני פריד מסטודיו קראפט.

החדרים מעוצבים כגלריה המהווה רקע לאמנות בלי לוותר על הנוחות | צילום: סיון אסקיו
החדרים מעוצבים כגלריה המהווה רקע לאמנות בלי לוותר על הנוחות | צילום: סיון אסקיו

דבר המערכת

מלון בצלאל ממשיך את הקו של רשת מלונות אטלס ביצירת מלונות קונספט. מוסד הלימודים הוותיק שימש כהשראה, כמו גם עולם האמנות והעיצוב הישראלי במהלך השנים. לסיפור המסגרת נוספו תפיסת המושג "גלריה" ומלונאות מודרנית, שמטרתה לייצר אווירת חופשה ונוחות מקסימלית. התוצאה היא מלון בוטיק אינטימי וייחודי שמעמיד את האמנות והאומנות הישראלית במרכז הבמה בצורה נעימה וידידותית ובגובה העיניים. המחיר: מ-688 ש"ח לזוג כמחיר השקה ללינה וארוחת בוקר.

ארוחת בוקר בסטייל | צילום: סיון אסקיו
ארוחת בוקר בסטייל | צילום: סיון אסקיו

מלון בצלאל, מסילת ישרים 1, ירושלים, 02-5309999