יפו פינת סקנדינביה

חצר קטנה הפתוחה לשמיים ומוקפת בקיר בגובה שלושה מטרים, מייצרת חוץ מוגדר ופרטי שהוא חלק בלתי נפרד מהסלון. עץ לימון נשתל בתוך גומחה שנחפרה ברצפה ומהדק את הקשר בין פנים לחוץ | צילום: גדעון לוין
חצר קטנה הפתוחה לשמיים ומוקפת בקיר בגובה שלושה מטרים, מייצרת חוץ מוגדר ופרטי שהוא חלק בלתי נפרד מהסלון. עץ לימון נשתל בתוך גומחה שנחפרה ברצפה ומהדק את הקשר בין פנים לחוץ | צילום: גדעון לוין

דירת קרקע ישנה ביפו, שופצה ועוצבה בשפה נקייה ומינימליסטית עם הפרדה ברורה בין הפרטי לציבורי וחיבור אל הטבע. מפלט של שקט בלב העיר

88 שיתופים | 132 צפיות

אדריכלות איתי פלטי

שטח בנוי 70 מ"ר + 10 מ"ר גינה

משך פרויקט מתחילת התכנון כחצי שנה

עלות כ־300,000 שקלים

אריחי גרניט פורצלן אפורים בתוספת פאנלים מרצפים הן את הסלון והן את החצר הקטנה היוצאת ממנו, כדי לייצר המשכיות בין שני האזורים ולהפוך אותם למרחב אחד משותף | צילום: גדעון לוין
אריחי גרניט פורצלן אפורים בתוספת פאנלים מרצפים הן את הסלון והן את החצר הקטנה היוצאת ממנו, כדי לייצר המשכיות בין שני האזורים ולהפוך אותם למרחב אחד משותף | צילום: גדעון לוין

 

דירת קרקע בבניין ישן בן כמאה שנה ביפו שופצה מן היסוד בעבור זוג צעיר עם ילד והפכה לדירת שני חדרים עם חצר זעירה. אדריכל איתי פלטי, שתכנן וליווה את השיפוץ, מספר כי מאחר ששטח הדירה נחלק בין שני בניינים שחוברו והפכו לאחד, הרעיון העיצובי היה להשאיר שתי ישויות נפרדות בדירה שישקפו את העובדה שהיא בנויה בין שני בניינים. ואכן, הדירה חולקה לשני חלקים ברורים ששטחם נחלק בין שני הבניינים, והם ניחנים בשפות חומריות ואסתטיות שונות שיוצרות הפרדה ברורה: חלל האירוח פתוח, גבוה, נטול מחיצות, שעוצב בסגנון נקי ואוורירי ובגוני שחור־לבן־אפור, וחללים פרטיים, הכוללים חדר שינה שנבנה מעל חדר רחצה וחלל אחסון נמוך, שעוצבו כמרחבים סגורים ואינטימיים בחיפוי עץ אלון חם.

ספסל מעץ אלון הבנוי לאורך מסדרון הכניסה מלווה את הכניסה לבית, ויוצר אזור חיץ המפריד בין הרחוב לבין הדירה | צילום: גדעון לוין
ספסל מעץ אלון הבנוי לאורך מסדרון הכניסה מלווה את הכניסה לבית, ויוצר אזור חיץ המפריד בין הרחוב לבין הדירה | צילום: גדעון לוין

 

בדיקת היתכנות

הצעד הראשון בתכנון השיפוץ היה להיעזר במהנדס בניין שיעריך את מצב הקירות ואת התמיכות הקיימות בדירה. "הדירה נבנתה בצורה מאולתרת ובבנייה לא מבוקרת, והיא צמחה לכל מיני כיוונים ללא תכנון", מספר פלטי. הבדיקה העלתה שמחצית מהתקרה בנויה מאבן חול וזקוקה לחיזוקים. קירות החדר שתחתיה נהרסו והחלל הפך לאזור אירוח פתוח המכיל את הסלון והמטבח, שקורות תמיכה מברזל נוספו בארבע פינותיו. מאחר שתקרת הדירה לא הייתה גבוהה דיה כדי לקבוע בה קומת גלריה מלאה, נבנה חדר השינה במפלס גבוה ונפרד, ובמת שינה בגובה 40 ס"מ שהותקנה בו אפשרה את בנייתו של חדר רחצה בגובה סטנדרטי מתחתיה. לצד הניסיון ליצור הפרדה ברורה ומובהקת בין החללים הפרטיים והציבוריים, שאף השיפוץ להכניס את החוץ פנימה ולהפוך אותו לחלק בלתי נפרד מהמרחב הציבורי בבית. מאחר שהחצר הקטנה פתוחה לשמים אך מוקפת בחומה בגובה שלושה מטרים, היא מייצרת חוץ מוגדר ופרטי כחלק בלתי נפרד מהסלון. הרמז היחיד לכך שמדובר בחצר הוא עץ לימון שנשתל בתוך גומחה שנחפרה ברצפה. פלטי מספר כי חיבר שני צינורות ביוב מבטון שיצרו בור עמוק ברצפה, המוביל את שורשי העץ לעומק של כארבעה מטרים, שבו יוכלו להתפשט באדמה בלא מפריע בלי לפגוע בריצוף. אריחי גרניט פורצלן אפורים מרצפים הן את הסלון והן את החצר הקטנה היוצאת ממנו, כדי ליצור המשכיות בין שני האזורים ולהפוך אותם למרחב אחד משותף, וגם החצר רוצפה סביב בפאנלים שהשימוש בהם אופייני בדרך כלל לפנים הבית.

כל קירות קומת הכניסה נהרסו והוסרו כדי לייצר חלל אירוח פתוח ומאוורר, ומטבח מעץ אלון נבנה בתוך נישה שנוצרה בקיר התומך היחיד בחלל שלא ניתן היה להסירו | צילום: גדעון לוין
כל קירות קומת הכניסה נהרסו והוסרו כדי לייצר חלל אירוח פתוח ומאוורר, ומטבח מעץ אלון נבנה בתוך נישה שנוצרה בקיר התומך היחיד בחלל שלא ניתן היה להסירו | צילום: גדעון לוין

השימוש בצמחייה שנשתלה במכלים בנויים חוזר גם בכניסה לבית, מסדרון צר הנפתח אל הסלון שספסל עץ בנוי לאורכו. בקצה הספסל הותקן מכל עץ שמולא באדמה והפך לעציץ בנוי. "רציתי ליצור חלל בעל זהות משלו, כדי שלא יהיה מדובר רק במעבר", מסביר פלטי את הבחירה. "ספסל העץ וצמח הדקל שנשתל בו מעניקים לאזור אופי ומחברים את החוץ שממנו נכנסים אל הבית עם הנוף הנשקף מהסלון. הוא מאפשר לחוות את הסלון כ'חוץ' חדש". הוא מספר כי בעלת הבית מכנה את הדירה "הרחם" בשל ניתוקה מן העולם שבחוץ והיותה חלל עוטף ומגונן המופרד מן הרחוב.

מול המטבח נפתח פתח המוביל אל האזור הפרטי בבית, ובו חדר שינה בקומת גלריה שנוספה לדירה, ומתחתיו חדר רחצה. המטבח, הפתח וגרם המדרגות נבנו מעץ אלון כדי ליצור אחידות חומרית בבית | צילום: גדעון לוין
מול המטבח נפתח פתח המוביל אל האזור הפרטי בבית, ובו חדר שינה בקומת גלריה שנוספה לדירה, ומתחתיו חדר רחצה. המטבח, הפתח וגרם המדרגות נבנו מעץ אלון כדי ליצור אחידות חומרית בבית | צילום: גדעון לוין

הסלון עוצב בגוני אפור ושחור, והוא מרוהט בספה אפורה, בכורסת יחיד אוורירית ובשולחן קפה נמוך – כולם רהיטים קלילים ופשוטי קווים בעיצוב סקנדינבי. שטיח מחומרים טבעיים באריגה גסה, בגוני שחור ואפור, משלים את התמונה. "יש משהו מחובר מאוד לטבע בעיצוב הסקנדינבי", אומר פלטי. "הוא מצטיין בקווים קלילים ובחומריות טבעית או רכה, שמשתלבים עם רעיונות העיצוב המרכזיים בבית". ספריית עץ שנבנתה בתוך קיר הסלון מהדהדת אלמנטים בנויים נוספים מעץ שהושקעו בקירות הבית, כמו ארונות המטבח וגרם המדרגות המוביל לחדרי השינה והרחצה. בפינת הסלון, סמוך ליציאה לחצר, בולט עמוד תומך מברזל שחור בצורת סולם. פלטי מספר כי יכלו להצניעו בתוך הקיר כמו את שאר העמודים התומכים בדירה, אך החליטו להשאירו חשוף, גם כדי לא להקטין את פתח היציאה לחצר וגם כדי להוסיף טאץ' מחוספס־משהו לחלל המעוצב ומרוהט בקווים קלילים ועדינים. "מעבר לכך, העמוד החשוף מרמז על ההיסטוריה של המבנה ועל התהליך שעברה הדירה בשיפוץ. אני מעדיף את הגישה האדריכלית שלא מוחקת לגמרי את ההיסטוריה של הבניין ומשלבת עקבות ממנה בעיצוב חדש ומודרניסטי".

תכנון חכם

המטבח נבנה בתוך נישה שנוצרה לאחר שקירות החדר המקורי שהיה במבנה נהרסו והוסרו, פרט לקיר המטבח. פלטי מסביר שהיה זה קיר שהיו חייבים להשאירו כדי לתמוך בתקרה, והנישה שנותרה לאחר הסרת קירות החדר היא המגדירה את גודל המטבח. הארונות נבנו בהזמנה מיוחדת ובקווים נקיים ופשוטים כדי לא להכביד על הסלון הקטן. כמו שאר עבודות הנגרות בבית, המטבח נבנה מעץ אלון כדי לייצר אחידות חומרית. שולחן לבן ושני ספסלים ממתכת ומפורמייקה (איקאה) חוצצים בינו לבין הסלון. "הרעיון היה להכניס פנימה פינת אוכל שמזכירה פיקניק, לכן רכשנו ריהוט גן של איקאה עבור פינת האוכל", מסביר פלטי. "הוא קליל בשפתו העיצובית והחומרית, וקל מאוד גם לקיפול ולנשיאה, ולכן ניתן להוציאו בקלות אל הגינה הקטנה ולסעוד עליו גם בחוץ".

במת שינה בגובה 40 ס"מ שהותקנה בחדר השינה וחוסכת את מקום המיטה, אפשרה את בנייתו של חדר רחצה בגובה סטנדרטי בקומה שמתחתיה | צילום: גדעון לוין
במת שינה בגובה 40 ס"מ שהותקנה בחדר השינה וחוסכת את מקום המיטה, אפשרה את בנייתו של חדר רחצה בגובה סטנדרטי בקומה שמתחתיה | צילום: גדעון לוין

מול המטבח נפתח פתח המוביל אל האזור הפרטי בבית, שנבנה בשטח הדירה שהשתייך לבניין השני. הפתח כולו חופה בעץ וכך גם המדרגות שנבנו בו, ומוביל אל חדר השינה בקומת הגלריה מעל. קירות גרם המדרגות נצבעו בגוון תכלת עז מעל מעקה העץ כדי לייצר הפרדה בולטת בין החללים הציבוריים והפרטיים, והבחירה בגוון הים תיכוני מקפלת בחובה התייחסות מרומזת להיסטוריה של הבניין ביפו. חדר השינה חופה בפרקט עץ אלון, ועל כמחצית משטחו נבנתה במת עץ רחבה שעליה הונח מזרון השינה. הבמה, כאמור, מוסיפה 40 ס"מ לחלל שמתחתיה ואפשרה לבנות בו חדר רחצה מרווח בעל תקרה בגובה סטנדרטי. לצד חדר הרחצה, מתחת לרצפתו של חדר השינה, נבנה חלל אחסון נמוך בגובה 1.60 מטרים, שהותקנו בו מדפים וארונות כדי למקסם את ניצול שטחו. במרכז הבמה נחצב אזור שבו הושקע המזרון, ומשני צדדיו הוקצו שטחים המתפקדים גם כשידות צד. גב המיטה נבנה אף הוא ממשטח עץ אלון, וברווח הצר בינו לבין תקרת החדר הותקנה שורת מנורות המטילות אור על התקרה. "אין מנורות נוספות בחדר מכיוון שבחרנו להשאיר את תקרת החדר המקורית שלא ניתן היה לחצוב בה, ולא רצינו לתלות גופי תאורה גדולים המשתלשלים מן התקרה בשל גובהו המוגבל של החלל", אומר פלטי. עיטור גבס מעוגל בתקרת החדר הוא אחד האלמנטים המקוריים מן הבניין הישן שהושארו כפי שהם בדירה המשופצת. "התקרה לא מיושרת ולא אחידה, ויש אולי שהיו בוחרים להצניע את העקמומיות שלה", הוא אומר, "אבל אני מוצא שיש הרבה קסם בלהתייחס למאפיין המקורי וההיסטורי הזה ולכן בחרתי להדגישו באמצעות התאורה המופנית מעלה". מול המיטה הוצבו שולחן מעץ וממתכת צבועה בלבן (טולמנ'ס) וכיסא לבן של איימס, ומעליו פוסטר של מפה המחולקת לצורות גיאומטריות ומסמנת את צפיפות האזורים המיוערים בעולם – עוד אזכור לחיבור לטבע ולשימוש הרב בעץ בבית.

לצד גרם המדרגות ומתחת לחדר השינה נבנה חדר הרחצה, שחולק באמצעות דלתות עץ רחבות לאזור שירותים ואזור רחצה ורוצף באריחים לבנים בצורת משושה. שני החלונות בחדר הרחצה נפערו בשטח שבו הייתה הדלת החיצונית המקורית של הדירה שהובילה אל הגינה. חלון אחד צר וארוך נבנה בתוך שטח המקלחון, וחלון נוסף המשקיף לגינה נפתח מעל שידת הרחצה. "אלה שני פתחים עם שימוש שונה", מסביר פלטי את ההפרדה, "מטרתו של האחד להכניס אור יום ושל השני להחדיר אוויר. לכן האחד חופה בזכוכית חלבית כדי לשמור על פרטיות הרוחצים, והשני חופה בזכוכית שקופה רגילה". שידת רחצה לבנה וצפה הותקנה בחדר, ולצידה הודגשה נישה קיימת בקיר בצבע כחול. פסל צר ומוארך מעץ שהוצב בה (טולמנ'ס) מזכיר פסלי עץ דומים נוספים בבית, המייצגים בחומריותם ובצורותיהם הפשטה של אלמנטים מן הטבע. "אני לא אוהב חיקויים חומריים הנדמים לחומרים טבעיים", אומר פלטי, "אני מאמין שגם אם מטפלים בחומר ומשנים אותו, כדאי לחשוף גם את מאפייניו המקוריים".

חדר הרחצה רחב הידיים חולק באמצעות דלתות עץ לאזורי שירותים ורחצה ורוצף באריחים לבנים בצורת משושה | צילום: גדעון לוין
חדר הרחצה רחב הידיים חולק באמצעות דלתות עץ לאזורי שירותים ורחצה ורוצף באריחים לבנים בצורת משושה | צילום: גדעון לוין

על קצה המזלג עם איתי פלטי

אני מאמין אני מתכנן חוויות, והעיצוב הוא תולדה של החוויה שאני רוצה ליצור בחלל ולא של הצורות והחומרים.

גישת עיצוב אין לי שפה אסתטית אחידה, כל פרויקט צומח מצרכי הלקוח ומצטיין בשפה עיצובית המתאימה לו. אבל אני תמיד אוהב לעורר סקרנות ואני חוקר את הגורמים המעוררים עניין בעיצוב כחלק מהניסיון שלי להבין את השפעתו הפסיכולוגית של החלל על החיים בו.

טיפ עיצוב כדאי להגביל את כמות החומרים שמשתמשים בהם כדי ליצור שפה עיצובית ברורה יותר. השימוש בחומרים צריך לייצר שפה עקבית.

לא כדאי לנצל לבנייה כל פינה בשטח הבית עד תום. גם זרימת אוויר ואור היא דרך לנצל חלל בצורה נכונה.