איי לאב יו, טרמינל

טרמינל 4 בשדה התעופה באראחאס שבמדריד. אדריכלות במיטבה

88 שיתופים | 132 צפיות

שתי חברות אדריכלים – ריצ'רד רוג'רס ושות' הבריטית וסטודיו למלה הספרדית, קיבלו באוקטובר את פרס העיצוב האדריכלי היוקרתי ביותר בבריטניה – פרס הסטרלינג של ארגון RIBA (איגוד האדריכלים הבריטי), על עיצוב טרמינל 4 בשדה התעופה באראחאס (Barajas) שבמדריד. הפרס כולל מענק בסך 20,000 פאונד, ומוענק לעיצוב המבנה שתרם את התרומה הגדולה ביותר לאדריכלות הבריטית בשנה החולפת. השופטים נימקו את החלטתם במילים: "לא משנה כיצד מגיעים לשם, באוויר או ביבשה, גודלו המדהים של הפרויקט והמורכבות עמה התמודדו האדריכלים בהצלחה, מעוררי השתאות".

שדה התעופה נפתח בינואר 2006 .את כוונות העיצוב הסביר האדריכל ריצ'רד רוג'רס: "ניסינו ליצור מקום של כיף מעבר לטרמינל שדה תעופה. העיצוב מדגיש צבע, אור, חלל ושקיפות, ומתייחס לאנשים הנעים בחלל הזה, בכך שהם לא נמעכים תחת תקרות נמוכות או מוטרדים מחללי מסחר רועשים. ישנם מבטים נהדרים לעבר המטוסים ואל הנוף הפנטסטי סביב לאתר".

הפרויקט, ששטחו מיליון מ"ר והמתנשא לגובה שלוש קומות, נחשב לאחד הפרויקטים האדריכליים הגדולים ביותר שנבנו אי פעם, וכולל רציף ליניארי באורך קילומטר לחניית מטוסים. עיצוב הטרמינל זכה בתחרות אדריכלים מוקדמת, בה לקחו חלק כ-92 צוותים מכל העולם.

האתגר המרכזי בעיצוב טרמינל נמל תעופה הוא ביצירת חללים שיטפלו בזרימה המתמדת של קהל הנוסעים ומטענם. הטרמינל של רוג'רס ולמלה מציג דיאגרמה פשוטה וליניארית של מבנה המורכב מרצף חללים המשרתים את תנועת הבאים והעוזבים. המתכננים הציבו לעצמם מטרה להשתמש בצורות גאומטריות פשוטות, כך שמתווה הבניין יהיה קל ופשוט להבנה עבור הנוסעים וצוות התפעול.



בגג קבועים חלונות סקיי לייט עגולים וגדולים, המספקים אור יום מסונן

בגג קבועים חלונות סקיי לייט עגולים וגדולים, המספקים אור יום מסונן

גג הטרמינל הוא חגיגה אדריכלית של צבע, אור וצורה, ומהווה אלמנט דומיננטי מאחד שהישגו הגדול ביותר הוא שהוא מצליח להיות בולט מאוד, ובו זמנית להקרין שלווה. השלווה והקלילות של צורת הסינוס התלת מימדי של הגג, שצדו הפנימי מחופה לוחות במבוק צרים, מהווה ניגוד לפסי הפלדה הצבועים שמחזיקים את הגג.

בגג קבועים חלונות סקיי לייט עגולים וגדולים, המספקים אור יום מסונן. פתחי מיזוג אוויר בצורה מיוחדת ומשעשעת מחיים את החלל. הצלחה נוספת של המבנה היא ביכולתו לספוג חללי מסחר ושילוט רועשים ויזואלית, ועדיין לשמור על בהירות אדריכלית, זאת הודות לגג הדומיננטי שיוצר המשכיות והגדרה.

הגג נתמך בצמדי עמודים בצורת האות V, המתפצלים לצדדים, כמין ענפים. צבע העמודים משתנה לאורך הטרמינל בצורה הדרגתית, מה שתורם לאוריינטציה של העובר במבנה הענק. הרצפה, העשויה אריחי אבן סיד ספרדית בגוון חם, תורמת לתחושה הנעימה והשלווה של פנים המבנה.

ריצ'רד רוג'רס, בעל אחת מחברות האדריכלות המובילות בבריטניה ובעולם, מוכר בעיקר מפרויקטים חלוציים כמו מרכז פומפידו בפריז, בניין מנהלת חברת לוידס בלונדון, בניין הארגון האירופאי לזכויות אדם בשטוטגרט וכיפת המילניום בלונדון. משרד האדריכלים סטודיו למלה מנוהל על ידי האדריכל קרלוס למלה. זהו אחד המשרדים הגדולים והפעילים בספרד, העוסק בעיצוב פרויקטים בכל מגוון תחומי התכנון. לשני המשרדים היה זה הפרויקט הגדול ביותר שעיצבו אי פעם.

 

הכותב הוא אדריכל

 

מתוך: מגזין DO

לעשיית מנוי, לקבלת גיליון מתנה