אלוהי הפריטים הקטנים

רוצים לשדרג את עיצוב הבית? התחילו בפריטים הקטנים וה"שוליים"

88 שיתופים | 132 צפיות

מרד חדש יוצא לדרך: פריטים שעד כה נדחקו לשוליים, הוחבאו בארונות או נבלעו בחלל, זוכים בעת האחרונה להתייחסות עיצובית מסוגננת. מדובר בכבלים דקורטיביים, מעמדים צבעוניים לשלטים, מתגים המוצעים במגוון צורות, סלי כביסה מאויירים ועוד.  

מדובר במגמה שצוברת תאוצה מסחררת בזירת העיצוב. גדולתה בכך שהיא מעניקה מענה אסתטי לפריטים שנעדרו חזות מעניינת וחסו בצילם של רהיטים אחרים או הוגדרו באמצעות אביזרים דומיננטיים בחלל.

לפי פרופ' אריה סיון, ראש החוג לעיצוב פנים במסלול האקדמי, המכללה למינהל, כיום אין יותר דבר שהוא מחוץ לתחום העיצובי המושקע. "אלמנט כמו מברשת השיניים, הכוס למברשות ולמשחה, המברשת שמנקה את האסלה וכדומה, הפכו לנושאים בהם מתגאים מעצבי על כדוגמת פיליפ סטארק". היה זה רק עניין של זמן עד שמעצבים יגלו עניין בפרטים הכי קטנים בבית. קטנים כמובן לא במושגים של גודל או נפח, אלא במשמעות או באמירה העיצובית שיוחסו להם עד כה ובסטיגמה של פריטים חסרי חשיבות אסתטית.

הפריטים שעושים את ההבדל

היופי של פריטי השוליים טמון בכך שהם מאפשרים במסגרת עיצוב הבית ברוח הטוטאלוק ירידה עיצובית עד לפרטים הקטנים ביותר ומשתתפים בחגיגה המסוגננת. האדריכל צביקה דונסקי, מ"דונסקי אדריכלים ומעצבים בע"מ", מאמין בתפיסה שאלוהים נמצא בפרטים הקטנים ומסביר: "כאדריכל, אני מבין את חשיבותו של כל פרט ופרט בחלל העיצובי, החל מגובה קיר, דרך בחירת מסגרת החלון וכלה בבחירת סוגי הידיות של הדלת או של השידה ומאמין שכל פרט, קטן ושולי ככל שיהיה- הוא זה שיוצר את הפאזל השלם והמושלם עבור כל אדם".

"התייחסות וירידה לפרטים קטנים מאפיינת עיצוב כולל עם חשיבה מעמיקה יותר", אומר עציון וואלך, מנכ"ל ובעלים של רשת העיצוב "סוהו" ומסביר שחברות היוקרה החלו להתייחס בזמן האחרון גם לפריטים לכאורה בנאליים ומשעממים. "כשמסתכלים על המראה הכולל של החדר, דווקא הפרטים הקטנים עושים את ההבדל. בצורה כזו שולחן סטנדרטי ובנאלי יכול להפוך למוקד עניין אם מוסיפים לו את האביזרים הנכונים, וגם חלל לא מעוצב יקבל טאץ' מיוחד ברגע שנוסיף לו פריטי קישוט מדליקים".



מימין לשמאל:

מימין לשמאל: "ינון עיצובים", "סוהו"



מימין לשמאל:

מימין לשמאל: "סוהו", "פאו ברזיל"

יציאה מההקשר

פריטי השוליים פלשו לזירה העיצובית בדרכים שונות ומגוונות. מצד אחד, חברות החלו לשדרג במרץ פריטים עיצוביים שעד כה היו חסרי חשיבות אסתטית ושימשו בעיקר כפתרונות פרקטיים, כמו מתגים, זרועות טלוויזיה וכדומה. במקביל, עם התקדמות הטכנולוגיה ופתרונות האחסון לבית, החלו לצוץ פריטים שעד כה לא היו בשימוש ולפתע נודעה להם תועלת וגם משמעות עיצובית. למשל, מעמדים דקורטיביים לשלטים ומחזיקי כבלים או הזזה מכוונת של פריטים שוליים מהצד אל המרכז. מגמה זו התחזקה בזכות מעצבי פנים שהתעקשו להעניק בולטות לפריטים הללו על ידי שינוי הקונטקסט או הדגשה של קיומם במרחב.

לדברי עדי סדן פדות, בעלת סטודיו "CANOPY" לעיצוב פנים ואירועים, העיצוב של הפריטים הקטנים נעדרי הנוכחות בחלל שלפתע פורץ קדימה, יוצר אלמנט מפתיע. "העין המתבוננת תופסת לרוב רהיטים או פריטים גדולים שאנחנו רגילים לראות בבית, ולכן פריטים קטנים או שהיו בשוליים ולפתע קיבלו חיזוק עיצובי, מסבים אליהם תשומת לב ומפתיעים במיוחד".

אפקט ההפתעה פועל בהצלחה משום שמדובר בשבירת מערכת הציפיות. סדן פדות: "למשל, להפוך פאנל לפריט עיצובי זה בלתי שגרתי ומאוד ייחודי, כיוון שהפאנל נמצא ברך כלל בחלל כסוג של אילוץ ומטעמים פרקטיים, אך כשמשלבים בפאנל פס תאורה, זה מעניק לו אופי וייחוד בחלל. אפשרות אחרת היא לשים דגש על רגליות של כיסאות או שולחנות, להלביש אותם בבדים וכך למעשה ל"האניש" אותם. סדן פדות גורסת שאנשים רבים מנסים לחפות ולהסתיר כבלים של מוצרי חשמל מתוך מחשבה שהם לא יפים. לדעתה, אפשר לעשות את המעשה ההפוך בדיוק ודווקא להדגיש אותם. "אפשר לקבוע וו ולתלות עליו את הכבל או להצטייד בכבלים שקופים שרואים דרכם את הסיבים. ניתן להוסיף סביב שקעי החשמל הפזורים בבית טפט מיוחד ואף לעטר אותם במסגרת, וכך להפוך את השקע בקיר למעין תמונה שהמסגרת היא זו המעניקה לשקע ביטוי דקורטיבי".



מימין לשמאל:

מימין לשמאל: "טורקיז", "ינון עיצובים"



"Golf&Co"



"טולמנ'ס"

שם המשחק: הומור

כדי להפנות את תשומת לב המתבונן לפריטי השוליים, נאלצו המעצבים להפוך את הפריטים הללו למעין גימיקים. כך למשל, נוצרו ידיות שהן ואזות או פריטים בעיצובים הומוריסטיים של דמויות משעשעות וכדומה.

המותג קוזיול מומחה בהפיכת פריטי שוליים לדקורטיביים להפליא. כך ניתן לראות מעמדים מסוגננים לניירות טואלט, מתאמי יו אס בי בצבעוניות עליזה ואפילו מברשת לאסלה בעיצוב הומוריסטי. ב"סוהו" ניתן להשיג פריטי בית קטנים שבעבר לא קיבלו התייחסות משמעותית ובמהלך השנים עברו שדרוג עיצובי קל וקיבלו מעמד כשל פריט גדול וחשוב. כך אפשר לראות טבליות לקרח בצורת יהלומים או בצורת קבב על מקל המוסיפות פן משעשע ומדליק, מתלים בצורת כלים שנזרקו כאילו בדרך אגב אל הקיר, כפפות לסיר חם בצורות חיות, מחזיק ספרים בצורת איש ואפילו מעצור לדלת בצורת נעל עקב נשית ואלגנטית.



מימין לשמאל:

מימין לשמאל: "באני בי", "אנטר", "הביטאט"



1.

1. "קוזויל" 2. "סוהו" 3."קוזויל" 4. "איקאה"

איפה העיתון, לעזאזל?

המעצבת מיכל נגרין השיקה לא מכבר ליין חדש ומהודר של קופסאות לשלטים, זאת מתוך הצורך שלה לסידור הבית. בין כל השלטים של המכשירים החשמליים, יצרה המעצבת את קופסאות העץ שעליהן מודפסים מוטיבים ייחודיים המאפיינים את מוצריה. הקופסאות מחולקות לשלושה תאים ומעוטרות בקריסטלים, נצנצים ומדבקות שונות. זהו פריט שנמצא בכל בית, כמעט בכל חדר, ומכאן אולי נובעת חשיבותו העיצובית החדשה.

גם הפח תורם לשפה העיצובית של חלל החדר ומוסיף לו טאץ' ייחודי. בהתאם למגמה זו מיטב המעצבים לקחו על עצמם משימה: להפיח חיים בפח. רשת "הביטאט" מציגה מגוון פחים אשר נושאים חותם של מעצבי על כדוגמת קונסטנטין גרצ'יץ, ג'ון ברואר ועוד. כמו כן, נראה כי העיתונים לא מוצאים את מקומם בבית. הם מפוזרים בכל מקום ומפריעים לשפה העיצובית של החלל. ממש כפי שאנו משקיעים בעיצוב מוקפד למעמד הטלוויזיה, מעצבים רבים החכימו ועיצבו מעמד הולם להצגת ואחסון עיתונים ומגזינים. רשת "הביטאט" מציעה מגוון פתרונות יצירתיים לאיסוף העיתונים בעיצובים מודרניים ובקווים נקיים ומוקפדים.  



"מיכל נגרין"



"בוטיק נח"

מעוף הפרפר

פותחן הוא מסוג האביזרים שזוכים להתייחסות עיצובית מיוחדת באזור המטבח. פותחנים יפים ומעוצבים משמשים כיום גם כקישוט. המעצבת עדי פרחיה, מעצבת הבית של גלריית "עדינה פלסטלינה", מעצבת פריטים לבית ואביזרי אופנה בעבודת יד מושקעת, תוך שימוש בחומרים עתיקים ומיוחדים. ניתן למצוא פותחנים בשילובי צבעים שונים כגון פרחוני, ציורי פסיפס, עיצוב מנומר וגם בצבעים אחידים וחזקים, כמו סגול, טורקיז, צהוב זוהר ועוד. הפותחנים עשויים נירוסטה ולכן אינם מחלידים כאשר הם מצופים בחומר פולימרי.



מימין לשמאל:

מימין לשמאל: "עדינה פלסטלינה", "זרועות ברקן"

חברת "זרועות ברקן" העוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק מוצרי תלייה לאלקטרוניקה בידורית (מסכי LCD ופלזמה), בחרה לתכנן ולעצב קו מוצרים חדש בהשראת תנועת בעלי חיים בטבע, וכך השיבה את כבודה האבוד של הזרוע. החברה חשפה קו חדש לתליית מסכי LCD (בגודל של 12 עד 37 אינץ') אשר תוכנן ועוצב בהשראת התנועה בטבע של מעוף הפרפרים.

 

מתוך: נישה

לעשיית מנוי, לקבלת מגזין מתנה