פרק ב'

בני זוג שילדיהם בגרו ועזבו את הקן שיפצו את דירתם הישנה בהרצליה. בחלל המואר, הנקי והירוק משולבים פריטי טקסטיל בסגנון אתני ועתיקות, האהובים על בעלת הבית

88 שיתופים | 132 צפיות

עיצוב פנים קדם שנער

שטח בנוי 120 מ"ר

משך פרויקט כחצי שנה

עלות כ־250,000 שקלים

שילוב של ישן וחדש בסלון
שילוב של ישן וחדש בסלון

דירת דופלקס ישנה בבניין שיכון מסוף שנות ה־70 בהרצליה נהרסה כליל ושופצה מן היסוד לאחר שבני הזוג המתגוררים בה כבר 30 שנה בגרו וילדיהם עזבו את הקן. אדריכלית קדם שנער תכננה וליוותה את השיפוץ בכל שלביו. היא מספרת כי את מקום הילדים שעזבו את הבית תפסו הנכדים הצעירים, וכי בני הזוג ביקשו לחדש את הדירה וליצור חלל מסוגנן ואלגנטי המתאים יותר לצורכיהם הנוכחיים. שנער ניגשה לשיפוץ מצוידת בגישת העיצוב האקלקטית שלה, השואפת לשלב ישן וחדש, ויצרה דירה מוארת, נקייה וירוקה שבה משולבים פריטי טקסטיל בסגנון אתני ועתיקות, האהובים על בעלת הבית. "האתגר היה לקחת דירת שיכון ישנה ומיושנת משנות ה־70, שלא הצטיינה בהקפדה גבוהה על אסתטיקה, ולהפוך אותה לדירה מסוגננת בעלת אופי תל אביבי ים תיכוני", היא אומרת. בבסיס השיפוץ עמד תכנון מחדש של חללי הפנים והגדלתו של המטבח על חשבון אחד מחדרי השינה, החלפת הרצפה והחלונות, ובעיקר – יצירתן של שתי מרפסות זעירות באמצעות ניכוס אינטליגנטי של שני שטחים זניחים לשטח הדירה. טרסה צרה שנבנתה במקור כמעמד לעציצים מחוץ לחלון הסלון הפכה למרפסת צרה שהסלון נפתח אליה, ושטח "מת" נוסף שאכלס את מסתור הכביסה של הדירה במטבח הישן הפך למרפסת צרה נוספת המלווה את פינת האוכל. זו חופתה בדק עץ שבו בעיקר עציצים גדולים.

גרם המדרגות הישן שנצבע וחודש הפך לאלמנט פיסולי דקורטיבי בבית
גרם המדרגות הישן שנצבע וחודש הפך לאלמנט פיסולי דקורטיבי בבית

שטחן אמנם זעיר, אולם דלתות הזכוכית המובילות אל המרפסות, הממוסגרות פרופיל בלגי שנצבע כחול, הופכות את המרפסות לשטח חיצוני לכל דבר ומגבירות את החשיפה לאור יום ולחוץ הירוק. הדירה עוצבה בסגנון ים תיכוני המתבטא בעיקר בצביעת הפרופילים הבלגיים בכל הדירה בכחול, המתכתב עם מעקות הברזל הכחולים הנפוצים במרפסות יפו, ובשימוש בשטיחים של אריחי גלוסקא מאוירים ששובצו ברצפת האבן האפורה של הדירה (אלוני). גווניהם נבחרו בקפידה כדי להתאימם באופן מדויק לרצפת האבן וכדי להדק את הקשר בין ישן לחדש. עיקרון בולט שהנחה את השיפוץ, מעידה שנער, היה הקצאת מקום לאוספי הפריטים הישנים של בעלת הבית, ויצירת רקע ההולם אותם ומחמיא להם. רצפת האבן האפורה משמשת רקע ניטרלי המבליט את אוסף השטיחים הפרסיים של בעלת הבית, והספה האפורה ורכת הקווים שבסלון (קסטיאל) משמשת מצע לאוסף הכריות האתניות שלה. עוד שולבו בסלון שידת עץ עתיקה, שולחן עץ, הדום וכורסת יחיד מאוסף הרהיטים העתיקים. הוויטראז' ששולב בפתח המרפסת הצרה היוצאת מן הסלון הוא מעשה ידיה של אמה של בעלת הבית, "מזכרת ששולבה ביד אמן בפרופיל הבלגי", מעידה שנער. ספרייה הבנויה עץ אלון נבנתה בנישה מיוחדת בין המטבח לסלון, ופתח אוורור ששולב בקצה הספרייה מציע פתרון אלגנטי למיזוג החלל הלא גבוה בלי שיתגלו מזגנים לעין ובלי להנמיך את תקרה.

שטחו של המטבח המרווח הוכפל על חשבון אחד מחדרי השינה שבדירה המקורית
שטחו של המטבח המרווח הוכפל על חשבון אחד מחדרי השינה שבדירה המקורית

בנישה נוספת שנוצרה בקיר המוביל אל המטבח שולבו מדפי עץ אלון המשמשים לתצוגת אוסף כלי החרס והנחושת של בעלת הבית. מצדה השני של הנישה נבנה ארון עץ המצניע את מכונת הכביסה והמייבש. במטבח, הפתוח למחצה, נמצאת גם פינת אוכל מקסימה ושטופת אור הצופה אל הסלון. "פעם זו הייתה פינת גידול של הילדים. עכשיו זו פינה שאוכלים בה ומארחים בה. זה הצומת החשוב ביותר בבית, ולכן הוא זוכה לנוף ולאוויר המזמינים ביותר". הפינה מרוהטת בשולחן אוכל ישן ובכיסאות עתיקים מסוגים שונים שבעלת הבית אספה לאורך השנים.

מרפסת צרה שנבנתה לצד פינת האוכל, במקום מסתור הכביסה הישן של הדירה, מחדירה פנימה אור יום רב. הנוף הירוק מעניק לדירה תחושה של בית צמוד קרקע
מרפסת צרה שנבנתה לצד פינת האוכל, במקום מסתור הכביסה הישן של הדירה, מחדירה פנימה אור יום רב. הנוף הירוק מעניק לדירה תחושה של בית צמוד קרקע

יוצרים מסגרת

צרכיהם החדשים של בני הבית הכתיבו מטבח גדול המתאים לאירוח, ושטחו של המטבח המרווח, שנבנה בצורת חי"ת, הוכפל על חשבון אחד מחדרי השינה שבדירה המקורית. ארונותיו התחתונים תוכננו ונבנו ממסגרת עץ אלון החובקת דלתות לבנות, וארונותיו העליונים והקטנים יותר נבנו מעץ אלון מלא (נגר: צבי מרמלשטיין). שורת הארונות העליונים ממשיכה ברצף לאורך הקיר המרכזי, במטבח, שכולל חלון גדול. הארונות הופכים לשקופים כשהם חולפים על פני החלון, שמוסגר אף הוא בפרופיל בלגי כחול. "הארונות השקופים מאפשרים מעבר אור יום פנימה" מסבירה שנער, "ומצד שני משמשים גם כוויטרינת תצוגה לכלי החרס הדקורטיביים של בעלת הבית".

המטבח. פרט
המטבח. פרט

במרכז החלל שובץ שטיח של אריחים מאוירים בגוני אפור וצהוב, ואלמנטים שונים בגוני כחול וצהוב חוזרים בחלל ומשלימים את אריחי הרצפה ואת פרופיל החלונות הכחול, בהם: ציור של בעלת הבית בצבעי כחול־צהוב, קערת אמייל כחולה המכילה לימונים צהובים, קומקום חשמלי צהוב ואוסף של כלי חרס כחולים. "מאוד חשוב לייצר אינטגרציה בין עולמו האישי והפרטי של הלקוח לבין הדירה שמעצבים עבורו" מדגישה שנער, "חשוב לי לא לכפות עליו מרחב זר ולכן אני מקפידה לעבוד עם הקיים. כך נולדה הבחירה בצבעוניות כחולה־צהובה, שנבעה מפריטים שהיו ברשות בני הבית".

מבט כללי על אזור המטבח
מבט כללי על אזור המטבח

הנמכת חלק קטן מהתקרה במטבח נועדה להצניע גופי תאורה שקועים. מאחר שההנמכה חלקית בלבד היא נראית כמשטח שקופל ומזכירה אוריגמי. רעיון קיפול המשטחים חוזר גם בארונות המטבח. סרגל מעץ אלון שעוטף את המטבח כולו משמש כפריט קצה למשטח בציפוי פורמייקה־נירוסטה שהותקן מעל משטח העבודה. במסלולו החובק את המטבח משמש סרגל העץ לעתים כגבול המשטח, לעתים הופך לסף החלון, ולעתים למדף צר המכיל צנצנות תבלינים. המקרר, תנור האפייה והמיקרוגל הוטמעו באופן נקי ואסתטי בארונות מטבח גבוהים מעץ אלון, ורק חזיתם נראית לעין. במרפסת הצרה שנבנתה מחוץ למטבח נשתלה צמחייה גבוהה, ובה עץ לימון קטן שנשתל בעציץ חרס גדול. היא מייצרת מיסוך טבעי שמוסיף פרטיות למטבח ומקנה לדירה תחושה של בית כפרי הנטוע בסביבה ירוקה. "המרפסות והפתחים הגדולים גורמים לבית לרחף בין צמרות העצים שבחוץ, ומעניקים לו תחושה של בית צמוד קרקע" מאשרת שנער.

חדר השינה וחדר הרחצה של ההורים מצטיינים בתקרה משופעת, באור יום רב ובעיצוב צנוע באמצעות פריטי טקסטיל בהירים המעניקים להם תחושה אינטימית של צימר
חדר השינה וחדר הרחצה של ההורים מצטיינים בתקרה משופעת, באור יום רב ובעיצוב צנוע באמצעות פריטי טקסטיל בהירים המעניקים להם תחושה אינטימית של צימר

חדר רחצה גדול משלים את חללי הקומה התחתונה. אבן הריצוף האפורה ששימשה לריצוף הבית כולו ממשיכה גם בחדר הרחצה ומטפסת על קירותיו. גם בחדר זה שולבו אלמנטים כחולים ופריטי נגרות מעץ אלון: החלון מוסגר בפרופיל בלגי כחול, מדפי האחסון משמשים לתצוגת אוסף בקבוקי הזכוכית הכחולים של בעלת הבית, שידת רחצה צפה מעץ אלון ממסגרת את המראה שמעליה.

פרופיל בלגי, אלמנטים כחולים, אוספים של בעלת הבית ופריטי נגרות מעץ אטום שולבו גם בחדר הרחצה של האורחים בקומה הראשונה
פרופיל בלגי, אלמנטים כחולים, אוספים של בעלת הבית ופריטי נגרות מעץ אטום שולבו גם בחדר הרחצה של האורחים בקומה הראשונה

משדרגים את הקיים

גרם מדרגות לולייני המוביל אל קומת חדרי השינה, חודש ונצבע לבן. מדרכיו הוחלפו למדרכי עץ אלון כדי שיתאימו לפריטי הנגרות הרבים מעץ אלון הקיימים בבית. "חידוש המדרגות הפך אותם לאלמנט פיסולי יפה המצטיין בתנופה טבעית המוסיפה עניין לחלל" מסבירה שנער את הבחירה. בפתח הקומה השנייה נבנתה פינת משחקים פתוחה המשרתת את הנכדים. יש בה ספרייה ובה ספרי ילדים, צעצועים ישנים, וציורי ילדי הבית שבגרו בינתיים והפכו להורים בעצמם. עריסה ישנה ששימשה אף היא את ילדי המשפחה נצבעה לבן ותכלת והפכה לאלמנט דקורטיבי שלעתים אף משמש את בני הדור הצעיר. כיסא נדנדה מעץ, הנודד עם המשפחה שנים ארוכות, שולב בפינה, ומשמש כיום להקראת סיפורים לנכדים.

פריטים מתקופת הילדות של ילדי המשפחה שהפכו להורים שולבו בפינת המשחקים שנבנתה בקומה השנייה
פריטים מתקופת הילדות של ילדי המשפחה שהפכו להורים שולבו בפינת המשחקים שנבנתה בקומה השנייה

חדר השינה של בעלי הבית קטן אך מואר במיוחד. הוא רוהט בפשטות ובצניעות, אך תקרתו המשופעת, השימוש הרב בפריטי טקסטיל בהירים, וחלונותיו, שמוסגרו אף הם בפרופיל בלגי כחול, מעניקים לו רכות ומשדרים תחושה של צימר: גב מיטה מעץ שנבנה מבסיס ישן למיטה, נוסף למיטה ומעניק לה מראה צעיר וחמים יותר, וילון כותנה לבן שנתלה על דלת הכניסה וציור דיוקן משפחתי מעשה ידיה של בעלת הבית מוסיפים לתחושת האינטימיות בחדר. חדר הרחצה של ההורים רוצף באריחי גלוסקא המאוירים בגוני כחול ולבן. אלו הפכו לאלמנט הבולט ביותר בעיצוב החלל הפשוט ומעניקים לו אופי רב. בדומה לחדר הרחצה בקומה התחתונה, גם בחדר זה נבנו שידה צפה ומסגרת מראה מעץ אלון. נישה באזור המקלחון נוצלה להתקנת מדפי זכוכית צרים, והנישה שנוצרה מעל מכל ההדחה של האסלה התלויה נוצלה אף היא להתקנת מדפי עץ, המוסיפים חמימות לחדר. כמו בשאר חללי הבית, גם בחדר הרחצה נשמר מקור בולט של אור טבעי סמוך לתקרת החדר – הקפדה שהפכה למוטיב חוזר בכל חללי הבית.

תוכנית הקומה העליונה
תוכנית הקומה העליונה

 

תוכנית הקומה התחתונה
תוכנית הקומה התחתונה

על קצה המזלג עם אדריכלית קדם שנער

אני מאמין

אני מאמינה גדולה בהקשבה ללקוח ובשילוב הצרכים שלו בהרמוניה עם הראייה האסתטית שלי.

גישת עיצוב

אני נוטה לעיצוב מינימליסטי, נקי ואלגנטי שמשלב באופן אקלקטי בין אלמנטים מקומיים שונים. אני מרבה להשתמש בבסיס העיצוב בחומרים שנותנים רקע ניטרלי ואלגנטי לנגיעות צבע רבות, המגיעות מפריטים קטנים שקל להחליפם, אפילו זר פרחים.

טיפ עיצובי

כדאי לשלב ישן וחדש. זה מעניק יותר אופי לבית. יש משהו בעבודות היד של פעם שנותן טאץ' אישי לבית, ואני אוהבת את השילוב ואת הניגוד שלהן עם חומרים ומוצרים תעשייתיים בעלי מראה מודרני יותר.

לא כדאי

לבחור בחיפוי רצפה מגרניט פורצלן זול. הרצפה היא משטח גדול מאוד המשפיע על תפיסת החלל כולו, ומשטח זול שאין בו עושר חומרי טבעי ממש מקלקל את מראה הדירה כולה.