אחים מבית

אורלי רובינזון וערן רולס | צילום: איליה מלינקוב
אורלי רובינזון וערן רולס | צילום: איליה מלינקוב

ערן רולס, היו"ר והבעלים של מרכז הבנייה הישראלי, ואחותו, כוהנת ספרי העיצוב והאדריכלות של ישראל, אורלי רובינזון, בריאיון משותף ראשון על משפחה, על בית, על עבודה ועל היוזמה החדשה – שבוע העיצוב הישראלי

88 שיתופים | 132 צפיות

מה אומרים לכם השמות אורלי רובינזון וערן רולס? את רובינזון (46) אין חובב עיצוב שלא מכיר. הספרים שלה הם מופת לטעם ישראלי טוב ומוצגים בהם חללים שיש בהם אופי ואישיות שכל אחד היה רוצה בביתו הפרטי. רולס (49) מוכר בעיקר בזכות היותו היו"ר והרוח החיה של מרכז הבנייה הישראלי. מה שמרבית האנשים אינם יודעים הוא שהשניים אחים ומשתפים כעת פעולה בהתנעת שבוע העיצוב הישראלי שיתקיים בחודש פברואר 2016.

איחוד הכוחות והיצירתיות מבטיח אירוע בניחוח חו"לי שיסחף את כל גוש דן. לכבוד האירוע תפסנו את שניהם לשיחה – אם אפשר לקרוא כך למצב שבו אחד מתחיל משפט והשני משלים אותו, לצחוקים ולמבטים שרק אחים מבינים – על משפחה, על עיצוב ועל בית שמבחינתם הוא נקודת המוצא למי שהם היום. "גדלנו בקריית מוצקין בבית דירות – 'בלוק', כך קראו לזה פעם", נזכרת רובינזון. "הבית היה ארמון קטן עם שנדליירים מקריסטל, וילונות בורדו כבדים ושולחן שיש בסלון, כי אבא בא מתרבות איטלקית. אמנם בקרייה החתך סוציואקונומי היה אחיד ובתקופות מסוימות היינו אפילו למטה מכך, אבל הבית תמיד היה שונה ויוצא דופן".

להורים שלכם היה חיבור לעיצוב?

רובינזון: "לאבא היה משרד אדריכלים. הוא היה טיפוס מיוחד – קרא ספרי אמנות וצייר, ובמשך שנים כתב רומן. אימא הייתה הגורם המלכד והחיבור לאדמה".

רולס: "אבא היה איש של אמנות והושפע מהאימפרסיוניסטים. אצלי בבית יש ציורים שלו".

רובינזון: "היו בבית ספרים של שייקספיר וגיליונות של פלייבוי. הוא היה משתמש בתמונות כמודלים ומצייר נשים ערומות על הקירות".

רולס: "כשההורים היו יוצאים הייתי שורק לחבר'ה, כולם היו באים וכל אחד היה תופס עיתון".

אורלי: "הבית היה פתוח מאוד ותמיד היו בו חברים ואורחים. ערן היה מביא את הבנים ואני את הבנות".

תמיד הייתם בקשר טוב?

רובינזון: "תמיד היינו חברים טובים מאוד ואפילו גרנו יחד בתל אביב אחרי הצבא".

הבית של אורלי מורכב מהרבה חפצים שנאספו עם השנים ולכל אחד מהם סיפור המשלים את הפאזל הגדול. בית שמרבה לארח ומספק קרקע פורייה לאינספור סיטואציות שמרכיבות חיים משפחתיים | צילום: גלעד רדט
הבית של אורלי מורכב מהרבה חפצים שנאספו עם השנים ולכל אחד מהם סיפור המשלים את הפאזל הגדול. בית שמרבה לארח ומספק קרקע פורייה לאינספור סיטואציות שמרכיבות חיים משפחתיים | צילום: גלעד רדט
הבית של אורלי מורכב מהרבה חפצים שנאספו עם השנים ולכל אחד מהם סיפור המשלים את הפאזל הגדול. בית שמרבה לארח ומספק קרקע פורייה לאינספור סיטואציות שמרכיבות חיים משפחתיים | צילום: גלעד רדט
הבית של אורלי מורכב מהרבה חפצים שנאספו עם השנים ולכל אחד מהם סיפור המשלים את הפאזל הגדול. בית שמרבה לארח ומספק קרקע פורייה לאינספור סיטואציות שמרכיבות חיים משפחתיים | צילום: גלעד רדט
הבית של אורלי מורכב מהרבה חפצים שנאספו עם השנים ולכל אחד מהם סיפור המשלים את הפאזל הגדול. בית שמרבה לארח ומספק קרקע פורייה לאינספור סיטואציות שמרכיבות חיים משפחתיים | צילום: גלעד רדט
הבית של אורלי מורכב מהרבה חפצים שנאספו עם השנים ולכל אחד מהם סיפור המשלים את הפאזל הגדול. בית שמרבה לארח ומספק קרקע פורייה לאינספור סיטואציות שמרכיבות חיים משפחתיים | צילום: גלעד רדט
הבית של אורלי מורכב מהרבה חפצים שנאספו עם השנים ולכל אחד מהם סיפור המשלים את הפאזל הגדול. בית שמרבה לארח ומספק קרקע פורייה לאינספור סיטואציות שמרכיבות חיים משפחתיים | צילום: גלעד רדט
הבית של אורלי מורכב מהרבה חפצים שנאספו עם השנים ולכל אחד מהם סיפור המשלים את הפאזל הגדול. בית שמרבה לארח ומספק קרקע פורייה לאינספור סיטואציות שמרכיבות חיים משפחתיים | צילום: גלעד רדט

רובינזון מגדירה את עצמה כילדה של אבא ומספרת שגדלה לאורו. היא החליטה ללמוד הנדסת אדריכלות, אך לא התחברה למקצוע. "עבדתי בהפקת תצוגות אופנה ועשיתי תעודת הוראה באוניברסיטת תל אביב. לא ראיתי את עצמי עוסקת בעיצוב ובאדריכלות והייתי בדרך החוצה. רועי, בעלי, הכריח אותי לחזור. סיימתי את פרויקט הגמר ועבדתי עם אבי. הוצאתי פלייר של משרד אדריכלים חדש בעין ורד ועבדנו יפה, אבל הבנתי שזה לא בשבילי", היא משחזרת בקורקטיות ורולס מדגים בתיאטרליות משעשעת מחווה של דפיקת ראש בקיר. הבחירה המקצועית של רולס קשורה גם היא לאב, אם כי החיבור אחר. "האהבה לעולם הבנייה בטוח הגיעה ממנו. הייתי מסתובב איתו במושבים בצפון. אהבתי את ריח הבטון והאדמה".

ערן, איך הגעת למרכז הבנייה?

"אחרי הצבא התחלתי לעבוד בעסק של אבא של חבר במכירת מודעות הקשורות לענף הבנייה וכאיש מכירות באיטונג. התקדמתי, ואז עלה הרעיון להוציא ספר על בנייה. עשיתי תחקיר וראיינתי עשרות אנשים ובהם אבי. אחרי שהספר יצא הבנתי שבענף הבנייה אין מספיק ידע ושאלתי את עצמי למה בעצם לא לפתוח קורס. החלטתי להיכנס לנישה ופתחתי קורסים לנדל"ן, לחברות בנייה, לבנייה פרטית ועוד. ככה נהייתה מכללה קטנה".

אורלי, בזכות הספרים שלך גם את סוג של ספק ידע.

"התשוקה לכתיבה תמיד הייתה בדמי. אני לא מחזיקה מעצמי כותבת כי רומן המגרה עדיין בגדר פנטזיה, אבל עשיתי פרויקטים שונים של כתיבה. התחלתי לכתוב והבנתי שאני רוצה לכתוב ספר. ביקשתי את אישורו של ערן כי בכל זאת הוא מו"ל בענף הבנייה. מאז כתבתי 24 ספרים".

אורלי רובינזון וערן רולס בידלותם | צילום מאלבום משפחתי
אורלי רובינזון וערן רולס בידלותם | צילום מאלבום משפחתי

יצא לכם לעבוד יחד?

רובינזון: "עבדתי עם ערן שלוש שנים כמנהלת הדרכה במרכז הבנייה".

רולס: "זו דווקא לא הייתה תקופה טובה כל כך בחברות בינינו. שנינו טיפוסים חזקים ומובילים והיו חיכוכים".

רובינזון: " זו לא הנקודה. ברמה האישית היינו צריכים להתפרק ולהיבנות מחדש. לשנינו היו בני זוג ופתאום היחד שלנו התנפץ".

רולס: "אורלי דעתנית וצריכה להוביל וגם אני כזה. אי אפשר ששני אנשים כאלה יעבדו צמוד".

אז מה קורה עכשיו, לקראת שבוע העיצוב?

רובינזון: "אנחנו לפעמים משיקים, בנגיעות. אני מסייעת בכנסים של ערן אבל אין בינינו ביזנס. עבדנו יחד לפני 20 שנה אבל היום זה לא המצב. אנחנו חוברים לשיתופי פעולה אבל כל מה שאנחנו עושים איננו עסקי. היה לי חשוב מאוד לשמור על ניתוק ממרכז הבנייה כי גם ערן וגם אני עובדים עם גורמים מסחריים. עד היום אנשים מופתעים לשמוע שאנחנו אחים. זה כל הזמן קורה".

רולס: "היום אנחנו לאט ובזהירות משתפים יותר פעולה. פעם אצל אדריכלים אורלי הייתה אחות של ערן והיום אני אח של אורלי. זה הכיף הכי גדול".

אורלי, את מקבלת יד חופשית במיזם?

"זה מיזם של ערן שצריך לענות על הצרכים של ערן ועל האינטרסים של מרכז הבנייה. התוכן אמור להעשיר ולפתוח עוד דלתות ועולמות".

הבית של ערן חם ומזמין. בית פתוח עם חצר גדולה לאירוח ותנור אבן במטבח שמסמל את מדורת השבט שהוא מקפיד לטפח. ציורים של אביו, יוסף רולס, מעטרים את הקירות ברחבי הבית | צילום: גלעד רדט
הבית של ערן חם ומזמין. בית פתוח עם חצר גדולה לאירוח ותנור אבן במטבח שמסמל את מדורת השבט שהוא מקפיד לטפח. ציורים של אביו, יוסף רולס, מעטרים את הקירות ברחבי הבית | צילום: גלעד רדט
הבית של ערן חם ומזמין. בית פתוח עם חצר גדולה לאירוח ותנור אבן במטבח שמסמל את מדורת השבט שהוא מקפיד לטפח. ציורים של אביו, יוסף רולס, מעטרים את הקירות ברחבי הבית | צילום: גלעד רדט
הבית של ערן חם ומזמין. בית פתוח עם חצר גדולה לאירוח ותנור אבן במטבח שמסמל את מדורת השבט שהוא מקפיד לטפח. ציורים של אביו, יוסף רולס, מעטרים את הקירות ברחבי הבית | צילום: גלעד רדט

מה אתם מתכננים לעשות בשבוע העיצוב?

רולס: "לשים את העיצוב במקום שהוא ראוי לו. אין בישראל את מה שיש בכל העולם – שבוע שמקדש את העיצוב. תערוכת העיצוב עברה גלגולים שונים כמו קאזה, אירוע שהבאנו לכבודו מעצבים בסדר גודל של קארים ראשיד ומרסל וונדרס. זה היה גדול על ישראל. לכן החזרנו אותה למקום שלה ובחרנו להתמקד בעיצוב ישראלי, אבל הבנו שהיא חייבת להיות בכל העיר, לא רק בגני התערוכה. לקחנו קונספטים מתערוכת העיצוב במילאנו ומתערוכת הבנייה במינכן, שמוציאות את האירוע ממרכזי הירידים אל מרכזי הערים. במינכן יש קווי אוטובוסים שלוקחים מבקרים לאתרים ולפרויקטים. שם המבקרים פוגשים אדריכלים ואנשי מקצוע ומקבלים הסברים. במילאנו חלק גדול מההתרחשות בשבוע העיצוב קורה בכלל בערבים. לכן אנו הוגים אירועי עיצוב על הבר – מפגשים בברים עם אדריכלים. אורלי בונה את התכנים, יושבת עם אדריכלים וקובעת את הנושאים שעליהם ידברו".

אורלי איך את מחליטה?

"הוצאנו מיילים מקדימים וביקשנו מהאדריכלים שיגידו לנו על מה מעניין אותם לדבר. רובם עוסקים בבנייה פרטית, וזה הכתיב את הכותרת הכללית. אחר כך ביקשנו מהם להשמיע את דבריהם".

רולס: "כמעט כולם הסכימו ברצון. מתוך 30 אדריכלים שפנינו אליהם 28 השיבו מיד בחיוב. אף אחד לא אמר 'אני לא רוצה' כי באמת יש פה משהו גדול. זה win win situation, אירוע גדול שיקבל חשיפה אדירה. אנחנו בונים על 4,500־5,000 אדריכלים שישתתפו באירועים ועל כ־20 אלף משפחות משפצות, מאבזרות או בונות. זו מסה עצומה בקנה מידה ישראלי".

והאירוע הזה לא יהיה גדול על מדינת ישראל?

רולס: "אנחנו מדברים אל העם. התערוכה מיועדת פחות לשוחרי עיצוב. אותנו מעניין ציבור האדריכלים והמעצבים והמשפחות שמשפצות או בונות. יש בישראל 200 אלף משפחות כאלה בשנה, ואנחנו רוצים להביא עשרה אחוזים מהן לשבוע העיצוב. תהיה תערוכה עם כ־100 מציגים בגני התערוכה ובערב יתחילו לצאת אוטובוסים לחללים בעיר. זה יהיה מעין ערב לבן שבו יהיו הרצאות, קוקטיילים, השקות, הופעות ומסיבות. בכל שעה יהיו כמה אירועים והמשתתפים יוכלו לבחור מה בא להם לשמוע. אנחנו רוצים לתת את הכבוד לעיצוב הישראלי שאינו נופל ממה שקורה בחו"ל. נניע אלפי אנשים בגוש דן וזו תהיה חגיגה גדולה. בשנה הבאה אני מתכנן שהאירוע יתפרס על כל הארץ – באר שבע, הצ'קפוסט בחיפה, ראשון לציון ותלפיות בירושלים. אני נגד מדינת תל אביב וחושב שאנשים בכל הארץ אוהבים עיצוב וראויים לקבל אותו".

אורלי רובינזון וערן רולס | צילום: איליה מלינקוב
אורלי רובינזון וערן רולס | צילום: איליה מלינקוב

שלוש שאלות ראש בראש

מה זה בית בשבילך?

רולס: "משפחה מורחבת, חברים, המקום שלי ומדורת השבט. אני מאמין בבית פתוח לארבע רוחות השמים, בית התוועדות".

רובינזון: "גם אצל ערן וגם אצלי, מלבד המשפחה יש משמעות לבית שמתרחב. לא התרחבות פיזית, אלא התרחבות לאירועים ולחברים. בצוק איתן הבאנו 30 ילדים מהדרום שגרו אצלנו שלושה ימים".

מאיפה ההשראה?

רובינזון: "מהכל – מאנשים, ממקומות, מקומבינציית צבע, מרעיון או ממשפט שמישהו אמר".

רולס: "מאחותי אורלי, מאדריכלות בארץ ובחו"ל ומוועידות שקשורות לעיצוב, אדריכלות ונדל"ן".

מה הדבר שהכי חשוב לך במקצוע?

רולס: "מלבד הכסף, חשוב לי להיות שותף בבניין ארץ ישראל. אני עובד עם משפחות שבונות את בתיהן לא רק באזורים עשירים אלא גם במושבים בצפון ובמצפה רמון. כשאני מקבל הזמנה לחנוכת בית כזו אני מרגיש מעורב במשהו שהוא גדול ממני".

רובינזון: "הקוראים. אני מתייחסת בחשיבות יתרה להשפעה שלי על הטעם הישראלי. חשוב לי להתחדש כל הזמן ולהיות בן אדם עם כל מי שאני באה איתו במגע, מהמטורפים ביותר ועד השפויים ביותר".