כמו גדולים

Summer Camp - קולקציית טקסטיל לחדרי ילדים. רנבי | צילום: יח"צ
Summer Camp - קולקציית טקסטיל לחדרי ילדים. רנבי | צילום: יח"צ

תחום עיצוב חדרי הילדים עבר בשנים האחרונות טלטלה ומתכתב באופן ברור עם עולם המבוגרים - מגמה ששורשיה נעוצים בעולם האופנה שעבר תהליך דומה. מי השחקנים הראשיים ואיך תעשו את זה בעצמכם?

88 שיתופים | 132 צפיות

"כשהבת שלי נולדה, לפני 21 שנה, רציתי לעצב לה חדר – לא בוורוד ובפסטלים שהיו מקובלים אז. גם היום יש אנשים שחושבים שאם יהיה ציור של פו הדוב על הקיר החדר יהיה ילדותי, אבל אני לא באה מהאסכולה הזו", אומרת המעצבת שרית שני חי, שמתמחה בעיצוב חללים לילדים. רקע באמנות פלסטית הוביל את הסגנון שלה, המאופיין באלמנטים מעולם הילדות שמתורגמים לעיצוב לא ילדי. "ההסתכלות שלי על עיצוב באה מזווית אחרת. אני מאמינה בחקירת צורות ודימויים ולא פוחדת להשתמש בצורות מובהקות, באופן תמציתי. לא מזמן השקנו קולקציה שבה יש שימוש בצורות גיאומטריות. הפריטים אמנם נמצאים בחדר של ילד אבל השפה מאוד גיאומטרית וצורנית ולכן החוויה נקייה ואינה קשורה לגיל. אני יכולה להעיד שהרבה פעמים אנשים באים לקנות חדר ילדים ורוצים את הספרייה לעצמם".

פינת עבודה וחדר רחצה משותף לילדים בבית ביישוב נטף. תכנון: אדריכל יונתן מונג'ק. באדיבות בלוג הביתה | צילום: הגר דופלט
פינת עבודה וחדר רחצה משותף לילדים בבית ביישוב נטף. תכנון: אדריכל יונתן מונג'ק. באדיבות בלוג הביתה | צילום: הגר דופלט

 

ורוד מעושן ואפור כהה בעיצוב חדר לתינוקת. מאדרלנד | צילום: עוזי פורת
ורוד מעושן ואפור כהה בעיצוב חדר לתינוקת. מאדרלנד | צילום: עוזי פורת

ממותגי בוטיק למיינסטרים

המושג "חדר ילדים" עבר בשנים האחרונות טלטלה ומתכתב באופן הרבה יותר ברור עם עולם המבוגרים – מגמה ששורשיה נעוצים בעולם האופנה שעבר תהליך דומה. ילדים, ואפילו תינוקות לאמהות בעלות מודעות אופנתית מפותחת, לובשים בגדים בצבעוניות, חומרים, הדפסים וטקסטורות מעולם המבוגרים. מעצבי אופנה זיהו את הצורך והחלו לייצר קולקציות מתאימות. המותג הישראלי, למשל, מלביש את הילדים של ביונסה וג'יי זי, גוון סטפני ואייקונים נוספים מה־A ליסט.

הסטייליסטית איריס אדלר והפרסומאית טלי מילכברג, אז שהיו אימהות צעירות בעצמן בימי הקמת המותג, לא הצליחו למצוא בגדי ילדים שחורים ואפורים – הצבעים שהרכיבו את המלתחות שלהן, ולכן יצרו ליין מסוג חדש שגרר תגובות מעורבות. "היו האוהבים האבסולוטיים שבירכו על כך שסוף סוף יש משהו מגניב לילדים, בוגר ולא מתיילד, והיו ספקנים שאמרו 'מי מלביש ילדים ותינוקות בשחור ובגולגלות? זה מורבידי'", משחזרת מילכברג. כיום, שש שנים אחרי יצירת המותג, שחור וגולגולות כבר לא נחשבים סנסציה. הם עדיין מייצגים את התופעה, אך המותג התקדם להשראות אחרות מעולם המבוגרים. "כל עונה אנחנו ממציאות את הגלגל מחדש. לפני כמה שנים הכנסנו נגיעות בצהוב זוהר לשחור ולאפור ובקולקציית החורף עבדנו עם דוגמאות גיאומטריות בהשראה ארכיטקטונית. אלה עיצובים בוגרים שנובעים מהעולם התעשייתי, ההפך הגמור מדובונים וארנבים". מילכברג אומרת שבחמש השנים האחרונות עבר השוק שינוי דרמטי. "ל־ nununu יש חלק גדול בתהליך, וברגע שהצלחנו בחו"ל וראו את הסלבס לובשים בגדים שלנו הגיעה הלגיטימציה. עובדה שהשחור והגולגולות לתינוקות ולילדים נמצאים כיום גם ברשתות מיינסטרים".

חדר ילדים בביתה הפרטי של מעצבת הפנים שירי היימן. עיצוב אקלקטי, המשלב רהיטים ואביזרים משלימים שעברו במשפחה עם רהיטים ופריטים חדשים שנקנו במגוון מקומות | צילום: לימור הרצוג אהרוני
חדר ילדים בביתה הפרטי של מעצבת הפנים שירי היימן. עיצוב אקלקטי, המשלב רהיטים ואביזרים משלימים שעברו במשפחה עם רהיטים ופריטים חדשים שנקנו במגוון מקומות | צילום: לימור הרצוג אהרוני

"קו הילדים נולד מהצורך האישי שלנו, כמעצבים וכהורים, למצוא בגדים נוחים וכיפיים ואיכותיים, אבל גם קולים. רצינו לתת תשובה חדשה לעולם הילדים, להכניס בו מגניבות, נונשלנטיות ורוקנ'רוליות, וגם להישאר בעולם של קסם ודמיון", מסבירה גפן רוזן, מעצבת ראשית של קו הילדים "הילדים של קסטרו", את הרציונל שמאחורי קולקציית מיקי מאוס בשחור לבן. מהאיורים הקלאסיים נותרה רק צללית הראש המפורסמת – עיגול ושתי אוזניים עגולות. "בגלל שהצללית המינימליסטית הזו כל כך מזוהה וחזקה, יכולנו לחקור את כל העיבודים הגרפיים והטקסטילים האפשריים דרכה: מפאצ'ים פרומים ועד הדפסי קטיפה ושפריץ, פאייטים ודפוסים מבריקים שהתחברו עם בגדים מעולם הסטריט הקז'ואלי". גם בקסטרו עבר קהל הלקוחות את אותה דרך – מתמיהה ועד קבלה. "בשלב העיצוב, ממש בהתחלה, כשהחלטנו לעצב קולקציה בהשראת רוקנ'רול ופּאנק ולהשתמש באלמנטים כמו גולגולות וכוכבים, לא ממש ידענו איך זה יתקבל. כשהשקנו את הקו הפריטים פשוט נחטפו ומאז הקו רק הולך, גדל ומתפתח".

חדר ילדים בעיצוב סטודיו Matka | צילום: גדעון לוין
חדר ילדים בעיצוב סטודיו Matka | צילום: גדעון לוין

רהיטים שמתפתחים עם הילד

זליגה מעולם האופנה לעולם עיצוב הפנים איננה דבר חדש אם מביאים בחשבון מטבחים בעיצוב גדעון אוברזון, טקסטילים של ארמאני ומיסוני ואריחי קרמיקה בדגמי ורסאצ'ה. לא כל מה שמקובל באופנה עובר בעיצוב ולכן גולגולות מקובלות פחות, אך כוכבים וגוני שחור ואפור בהחלט כן. גוונים שלפני כן נחשבו לא לגיטימיים הצליחו להשתחל לחדרי הילדים, לא מעט בזכות התפתחות ההום סטיילינג. תחום האקססוריז התפתח הרבה מעבר למדבקות קיר ולמוביילים. ניתן להשיג אותם בקלות באתרי אינטרנט – כריות מהודו, שעוני קיר מסין, וילונות מארצות הברית. בכמה חנויות (שמספרן גדל והולך) ניתן להשיג גם פריטי מעצבים ישראלים בסגנון בוגר. "רוב הפריטים בחנות מיוצרים על ידי מעצבים ישראלים שעושים לנו קו בסגנון שלנו", מספרת רבלי בראל מבוטן מעוצבים לקטנטנים. "היום כמעט כל הלקוחות שלנו מחפשים דברים לא ילדותיים ורוב האקססוריז אצלנו בהחלט לא תינוקיים. יש המון אימהות שנכנסות לסטודיו וישר אומרות שהן רוצות לעשות חדר לא ורוד. אנחנו לא עושות עיצובים אקסטרימיים אבל בהחלט נשלב כרית בפסים אפור־לבן ועוד כרית באפור וכוכב כהה". ומה לילדים יש לומר? "הרבה אימהות מגיעות עם הילדים – הבנים מתחברים בקלות לעולם של כוכבים ושל ים, אצל בנות האימא מושכת לכיוון הסטייליסטי ולעיצוב נקי והבת מאבזרת עם מובייל לבבות ורוד ונגיעות קטנות של דברים שמדברים אליה בתקופה ה'ורדת'".

יחידת עבודה משולבת בארון קיר חדר ילדים בעיצוב שרית שני חי | צילום: שירן כרמל
יחידת עבודה משולבת בארון קיר חדר ילדים בעיצוב שרית שני חי | צילום: שירן כרמל

מרואיינים רבים שאיתם דיברנו הצביעו על הרצון לייצר חדר שיתאים לאורך זמן כסיבה לבחירה בעיצוב בוגר. "לדעתי חשוב שלחדר יהיו חיים ארוכים ולא לעצב לגיל מסוים", אומרת טלי רובין מביתילדים.קום. "עד היום המגמה הייתה לעצב חדר הכי זול שאפשר ואחרי כמה שנים להחליף אותו. כיום קונים שולחן מעץ מלא ויודעים שהוא ימשיך עם הילד הלאה". בניגוד למה שנהוג לחשוב על חדרי ילדים, הפריטים שהיא מציעה אינם צבעוניים, ומקור עיצובם בתפיסת עולם שמותירה מקום ליצירה. "אנחנו מוכרים חפצים מעץ שלא עברו גימור כדי שאנשים יוכלו לעשות איתם מה שהם רוצים, בהתאם למגמת ה־DIY ומתוך חשיפה לחדרי ילדים פחות מובנים ותבניתיים. רואים שיש רצון להכניס רגש לתוך החומר ושחשוב להורים לא רק לקנות אלא לעשות. זה נובע גם מהגישה האנתרופוסופית וגם מתוך האמונה שחדר ילדים צריך להיות רגוע. הצבעוניות והיצירתיות צריכות לבוא ממנו ולא מתוך מה שמקיף אותו". רובין מספרת שהלקוחות שואבים השראה מפינטרסט ומשתמשים בפריטים שלא היו מיועדים לחדרי ילדים מלכתחילה, כמו קולבים שהופכים להיות מתלים לציורים ומדפים שמשמשים שולחנות כתיבה. ההשקעה בריהוט ובאביזרים באיכות טובה ובעיצוב ניטרלי מובילה לכך שאפשר להשתמש בהם גם בתקופות מאוחרות יותר בחיים. "ארגזים שהם היום מטבחון יהיו בעוד כמה שנים ספרייה או גב מיטה. עדיף להשקיע בחומרים טבעיים כי אותם ארגזים, כמה שהם ישנים ומשומשים כך ערכם יעלה".

ריהוט ואקססוריז לחדר ילדים בגוונים בוגרים. איקאה | צילום: יח"צ
ריהוט ואקססוריז לחדר ילדים בגוונים בוגרים. איקאה | צילום: יח"צ

אחידות סגנונית בבית

עיצוב חדרי הילדים מתקדם עם הזמן ויוצריו שואבים השראה ממה שקורה בחו"ל. "עד לפני כמה שנים הייתה אסכולה שמאוד אהבה את הבון טון הלבן – לא להכניס לחדרי ילדים, ובכלל – לכל הדירה, צבעים. אני מרגישה שהיום המגמה הזו משתנה", מסבירה שני חי. "אנחנו חוזרים לעץ ולשילובי צבעים ויש התייחסות לרטרו ולחומרים אורגניים – שימוש בסוגי עץ שונים ובשילובי ריפוד שיוצרים חדרים מתוחכמים יותר. לי חשוב במיוחד לשלב תיעוש ועבודת יד וברהיטים שלי תמיד יש טוויסט של קראפט, כמו אריגה או הטבעות בעץ שיוצרים ייחודיות".

מה שנחשב בעבר לאדג'י הוא כיום מיינסטרים שהגיע עד לאיקאה, המכנה המשותף הרחב ביותר בעיצוב הבית. ענבר אדדי, מנהלת תחום העיצוב של חנות איקאה נתניה, מחזקת את הקשר בין אופנה לעיצוב. "מביגוד ועד חדרי ילדים יש נטייה לעיצוב בוגר יותר. אנחנו רואים בגדי תינוקות עם ז'קטים מג'ינס ומעור, כמו של אימא ואבא, וכך גם בחדרים". מלבד הטעם המתפתח ולרצון של ילדים – ולא פחות מכך של ההורים – להיות "כמו גדולים", העיצובים הבוגרים מחברים את חדר הילדים לשאר הבית מתוך תפיסה שמקומו של הילד איננו רק באזור שמיועד לו. "אנחנו רואים שפעילויות הילדים לא מוגבלות לחדר הילדים ושזמן איכות פירושו פעילות משותפת לאורך כל היום בכל חדרי הבית". מכיוון שברשת מאמינים שהריהוט גדל עם הילד, ניתן להתחיל בעיצוב בסיסי ולהחליפו ככל שהילד גדל, בהתאם לתעוזה שלו ושל ההורים. האופנתיות באה לידי ביטוי באביזרים ובטקסטילים. "אם פעם בקולקציה לילד היו נקודות או פסים, היום יש סוגי הדפסים שונים שמשתלבים במגמות האופנה העולמיות, בדיוק כמו באבזור או בטקסטיל של הבית. כל החומרים נושמים, בטוחים ומתאימים לילדים, אבל הלוק בוגר והחומרים טרנדיים – דמוי פח מגלוון ודמוי בטון, וחומרים אחרים שאופנתיים כיום בעיצוב בתים. ילדים היום זה כבר לא ורוד לבנות ותכלת לבנים".