המדריך המלא לשיפוצים

המדריך המלא לשיפוצים | צלם: יח"צ גולדשטיין גלרי טפט
המדריך המלא לשיפוצים | צלם: יח"צ גולדשטיין גלרי טפט

איזה סוג קרמיקה מתאימה לאיזה חדר, איזה אריח נשחק הכי מהר, מה זה בכלל רובה וכל מה שצריך לדעת לפני שמתחילה עונת השיפוצים. המדריך המלא למשפץ המתחיל

88 שיתופים | 132 צפיות

קרמיקה

אריחי קרמיקה מומלצים כריצוף חוץ וכחיפוי לחדרים רטובים מכורח היותם בעלי רמת ספיגות נמוכה ועמידות גבוהה בפני חומצות וכימיקלים. התאמת האריחים לעמידות גבוהה בפני רטיבות ונגד מפגעי מזג אוויר נובעת מהמבנה הזק של האריח המורכב משלושה חלקים: בסיס האריח המכונה ביסקוויט, הדפסה הקובעת את עיצובו וצבעו וגלזורה – הציפוי העליון של האריח הקובע את הגימור הסופי שלו (מט, מבריק וכו').


צילום:יח"צ חרש

גרניט פורצלן

אריחי גרניט פורצלן מכונים כדור הבא של הקרמיקה ובזכות הטכנולוגיה העכשווית המאפשרת לבצע בהם שינויים הם מותאמים כיום כמעט לכל חללי הבית ומעניקים להם מראה הומוגני ואחיד.

אריחי גרניט פורצלן הינם אריחי קרמיקה משודרגים בחומרי גלם איכותיים חזקים ועמידים יותר המקנים להם עמידות גבוהה בפני חומצות וכימיקלים ודרגת ספיגות השואפת לאפס.

את האריחים ניתן לקבל בשתי תצורות:
1.מבריקים – שלרוב יצוקים בשלמותם מאותו החומר ומלוטשים מכאנית.
2. מטים – מאחר ואינו עובר את תהליך הליטוש האריח חזק יותר ופחות רגיש לחדירת נוזלים (פחות רגיש לכתמים).

אריח טרצו

אריחי טרצו מיועדים לחדרים וחללים יבשים שכן הם בעלי ספיגות בינונית ואינם עמידים בפני כימיקלים וחומצות. הם מורכבים מתערובת של מלט ומאגרגטים בגדלי גריסה שונים ועשויים שכבת בטון תחתונה ושכבה עליונה דקורטיבית המקנה להם מראה שאינו אחיד. האריחים סופגים מים וכמובן שגם לכלוך ולכן מומלץ לנקותם לעיתים תכופות להימנע ממצבים בהם לא יהיה ניתן להסיר את הכתמים שייספגו באריח.


צילום: יח"צ קרמיק דיפו

אריח שיש

אריחי שיש מתאימים לחללי פנים שכן הם בעלי רמת ספיגות גבוהה ורגישים מאוד לחומצות וכימיקלים. מפגעים כגון לחות, קרינת שמש ורטיבות פוגעים באבן הטבעית שעוברת ליטוש, שוחקים אותה ומעלימים את הברק הטבעי שלה. אריחי השיש הינם בעלי מראה לא אחיד עקב מבנה עורקי השי ועוביים כ1 ס"מ.


צילום: יח"צ TEKA

קלינקר

אריח קלינקר מומלף לריצוף וחיפוי חוץ שכן הוא ידוע ברמת ספיגות נמוכה וברמת עמידות גבוהה במיוחד בפני שינויי אקלים, קרינת שמש ולחצים. מדובר באריח מלאכותי המורכב מתערובת של חימר, מינרלים ומתכות הנדחסות לתבנית בעודה לחה ויוצרת אריח אחיד.

LAPATO

שיטת ליטוש של אריחים המקנה להם מראה עשיר ושחוק במעט ומשמעות המילה באיטלקית כשמה כן היא: "שעברו עליו עם רגליים נגררות". ליטוש לאפטו מעניק לאריח מראה מט ואילו בניגוד אליו ישנו גם ליטוש קלאסי המעניק לאריח מראה מבריק.


צילום: יח"צ גולדשטיין גלרי טפט

שחיקה

את דרגת עמידותו של האריח יש לקבל מספק האריח טרם ביצוע הקנייה. סולם השחיקה קובע את עמידות האריח בפני שחיקה ונע בין 0-5. בריצופים סף הבדיקה המאושר הינו בדרגת שחיקה החל מ-3 ובבחינת אריחים המיועדים לקירות ואינם בעלי נגישות ישירה נסתפק אם באמת עמידות 0. ישנם אריחים שיכולים לעבור בדיקות מחמירות יותר כמו גרניט פורצלן שדרגת עמידותו עומדת על 5 – הרמה הגבוהה ביותר.

פאזה

מה קורה כשרוצים להמשיך לעצב והזוויות הישרות של האריח קצת מפריעות? פאזה פעולה המתארת שינוי בזווית הישרה של האריח על מנת להתאימו לצרכים שונים ביניהם יצירת גימור, היקף מראת זכוכית, היקף סביב עמוד בטון ועוד.

פאנלים

ככה קטן, ככה חשוב. הפאנל (ספין) מגן על הקיר מפני לכלוך, התפוררות ומונע חדירת מים ולכן מקיף את כל קירות המבנה בנקודת המפגש עם הרצפה. הפאנל מורכב מאריחים חתוכים הזהים לריצוף.

פוגה ורובה

הפוגה והרובה יוצרת את מה שנראה אצלנו כמעיין רשת על הרצפה (גריד) בין המרצפות המעניקה לחדר חלק עיצובי בלתי נפרד. חשוב מכך, השימוש התקני בהן מונע חדירת לכלוך ונוזלים ומונע את שקיעת האריחים. הפוגה (מישק) היא כינוי לחריצים שמשאירים בין המרצפות אותם חובה למלא ברובה – אבקה שמוסיפים לה מים ויכולה להיות מותאמת לריצוף בגוונים ובצבעים שונים. הרובה קיימת על בסיס אקרילי או צמנטי וניתן אף לרצף ללא פוגות כלל או עם פוגות במרווחים משתנים, המגיעים בדרך כלל עד ל-6 מ"מ.

סוגי רובה:

רובה צמנטית אקרילית
למילוי חריצים (מישקים) ברוחב של עד 5 מ"מ.

רובה פולימרית
סינטטית ונועדה למילוי חריצים ברוחב של עד 12 מ"מ (גם בחדרים לחים).

רובה פולימרית מיוחדת

נועדה למילוי חריצים ברוחב של יותר מ 12 מ"מ.

רובה אפוקסית
נועדה למילוי חריצים (מישקים) בחללים מסוימים כדוגמת: מטבחים, מפעלים תעשייתים, מעבדות, מוסכים ועוד. רובה זו הינה בעלת עמידות גבוהה נגד שחיקה, מי- ים , כימיקלים וחומצות.


צילום: יח"צ גלרי טפט

צמנט

או בשמה העברי והמוכר "מלט" הינה אבקה מאדמת חרסית ומאבן גיר היוצרת תערובת דביקה ואפורה עם מגע מים המתקשה ומשמשת ליצירת בטון, לחיבור בין לבנים בבניין ולהדבקת האגרגטים.

אגרגט

שילוב נכון של סוגי אגרגטים מאפשרים קבלת משטח חזק, אסטטי ובעל צבע מסוים המשפיעה על הרקע הכולל. האגרגט הוא חומר חלקיקי, שתכונתו העיקרית היא מילוי נפח. ככול שהאגרגטים תופסים נפח רב יותר נדרשת כמות קטנה יותר של צמנט, והמלט/בטון הופכים כלכליים יותר. האגרגטים משפיעים גם על תכונות המשקל המרחבי, חוזק ועמידות הבטון.


צילום: יח"צ איריס שמיר

מדה

משמשת לעיתים כתשתית להדבקת ריצוף או כמשטח הריצוף בעצמו בתוספת פיגמנטים וחומרים אפוקסיים. מדה למעשה הינה אבקה יבשה, המורכבת משלושה מרכיבים: חול, צמנט ופולימרים. הפולימרים הופכים אותה לחומר "מתפלס" ולאחר שמוספים לאבקה מים היא מתקשה ויוצרת משטח חלק וישר למשעי.

סילר

לכל האריחים רמת ספיגות מסוימת מטבעם, בין אם גבוהה במיוחד או נמוכה. על מנת להגן עליהם מפני נזקים כדוגמת חלחול נוזלים, אבק והיווצרות מים אנו משתמשים בסילר, חומר המשמש לאיטום פני שטח כדוגמת אבני ריצוף, חיפויי קיר מאבן, שיש וכדומה. קיימים שני סוגי סילר: הראשון והשקוף אינו משפיע מבחינה וויזואלית על מראה השטח. ואילו השני מחזיר למשטח את מרקמו וצבעו הטבעיים ומקנה לו מראה רטוב.

הדבקת אריחים (חיפוי)

אם פעם היינו רגילים לחווית שיפוץ המלווה בארגז חול טובעני בבית אז הרי שברור שהיום ישנה אופציה פופולארית נוספת להתחדשות אריחים בבית. הדבקת אריחים חדשים על קיימים אפשרית במידה ועובי האריח מאפשר זאת ובין המתאימים נמצאים אריחי הקרמיקה והשיש.

חשוב מאוד שהמשטח עליו מדביקים (בין אם מדביקים על אריחים ישנים או על משטח בטון מוחלק) יהיה מפולס לחלוטין ופעולת ההדבקה נעשית בעזרת שכבת דבק המיועד לפעולה. ישנם סוגי דבקים שונים המותאמים למגוון האריחים ביניהם; דבק אקרילי, דבק על בסיס צמנט ודבק גמיש על בסיס מלט.


צילום: יח"צ חרש

רצפת בטון

החידוש האחרון שאנו נתקלים בו בשנים האחרונות בעולם הריצוף. יותר ויותר צרכנים ישראליים ומעצבים מוצאים שאין סיבה מיוחדת כי הבטון רק ימלא את המשקים שבין האריחים או ישמש בסיס לאריחים. במקום זאת, הם משתמשים ביציקת בטון שלמה המקנה לרצפה מראה ייחודי, קלה במיוחד לניקוי, בעלת רמת עמידות וכושר שחיקה גבוה במיוחד ובעלת מגוון צבעים גדול.

ניתן לבצע החלקות וליטושים שונים על הרצפה המקנים לה מראה שונה. אולם כמו לכל דבר גם לרצפת בטון חסרונות, ביניהם: יציקת הרצפה אינה תהליך פשוט ודורשת אנשים מיומנים בתחום בעלי כלים מתאימים – עובדה המייקרת את התהליך, ייבוש הרצפה יכול לארוך עד 28 יום ובעת היציקה לעיתים משתחררים חומרים המחייבים עבודה עם מסכות מגן.

ריצוף חוץ

אין ספק כי בחירת ריצוף חוץ משפיעה הן על אופי וחזות החוץ כמובן כמו גם על אופי הבית. על כן מעצבים רבים ובעלי בתים מתכננים חלונות גדולים ודלתות שקופות המאפשרות לשלב את החוץ והפנים ועל כן מומלץ שתיהיה התאמה בין השניים.

בין סוגי ריצוף החוץ הנפוצים ניתן למצוא את הגרנוליט, הדקים, אריחי שיש ואבן טבעית כאות הזדהות עם הסביבה הטבעית, אבנים משולבות, בטון מוטבע ועוד. בעת הבחירה חשוב לקחת בחשבון את הפעילות שעתידה להיות במשטח החוץ ולהתאימה לסוג הריצוף.


צילום: יח"צ קרמיק דיפו