חומר טוב

| מאת: אורנה גטניו שנייד | צלם: יואב גורין

הטבע הוא אחד ממקורות ההשראה שלו, הוא אוהב להתנסות בחומרים חדשים וטעויות בתהליך העיצוב הובילו לכמה מעיצוביו המפתיעים. ביקור בסטודיו של אריאל צוקרמן

סדרת המוצרים "Made in Sea" יצר בהשראת עצי סחף שמצא על שפת הים | צלם: יואב גורין

כרטיס ביקור

אריאל צוקרמן
אזור מגורים תל אביב
לימודים בוגר שנקר, המחלקה לעיצוב תעשייתי
עיסוק מעצב תעשייתי, מרצה במכללה להנדסה בבאר שבע
מוטו להיות כל הזמן בעשייה
www.ariel-design.com


מאמין במוצר שהוא פשוט וחכם. המעצב אריאל צוקרמן

דווקא טעויות שהתרחשו בתהליך העיצוב הן שהעניקו השראה לכמה מהעיצובים המיוחדים של אריאל צוקרמן. "בתהליך העיצוב אתה מנסה להיות ליניארי", הוא אומר, "אבל גם פתוח וקשוב לטעויות, כי יוצאים משם דברים יפים".

צוקרמן (34), בוגר המחלקה לעיצוב תעשייתי בשנקר, גילה את תחום העיצוב תעשייתי דווקא כשעסק בצילום. גילה אותו והתאהב. לדבריו, הגיוון והעושר האינסופי של התחום גרמו לו להתחבר אליו מיד. עיקר עיסוקו של צוקרמן כיום הוא כמעצב עצמאי של חברת כתר. במסגרת עבודתו הוא נמצא בקשר מול מחלקת אחסון החוץ של החברה, כאחראי על עיצוב מחסני הגינה, הספסלים וארונות האחסון של מחלקת "עשה זאת בעצמך", המיועדים בעיקר לשוק האמריקאי והקנדי. "הלקוח האמריקאי שונה מאוד מהלקוח הישראלי בכל מה שקשור לגודל המוצרים", הוא מסביר. "האמריקאים אוהבים מבנים גדולים, מגושמים, המשדרים כוח". במסגרת זו שוקד צוקרמן על פיתוח דגמי מחסנים ממגוון חומרים, בהם פוליגל.

את ההשראה לעבודותיו הוא מקבל ממקורות שונים, בעיקר מעולם הטבע. צוקרמן אוהב לטייל ולגלוש על הגלים, ואת סדרת המוצרים "Made in Sea" יצר בהשראת עצי סחף שמצא על שפת הים. הסדרה כוללת מגשים, צלחות הגשה לפירות וכיסא שעוצב מתוך כוונה לבטא את הדיאלוג שבין המלאכותי לטבעי.

תהליך העבודה שלו מתחיל תמיד בספר סקיצות הנמצא אצלו כל הזמן בהישג יד. "אני משרטט בספר סקיצות כדי לא לשכוח אותן, ומתוך אינספור הסקיצות הללו מתחיל רעיון", הוא מספר. השלב הבא הוא עבודה עם חומר רך, בדרך כלל קרטון ביצוע, קאפה או נייר, ומשם עובר השרטוט למחשב ולהדפסה תלת-ממדית המתבצעת בסטודיו שלו בפלורנטין. צוקרמן אוהב להתנסות בחומרים וברעיונות לא שגרתיים והקו המנחה אותו הוא פשטות עם טוויסט. "אני מאמין במוצר שהוא פשוט וחכם. אין לי מניירות ואינני מנסה לעשות מהמוצר משהו שהוא לא", הוא מטעים.

"בעיצוב התעשייתי, בדרך כלל הצורה של המוצר נגזרת מהפונקציה שלו וזה מה שאני מנסה ליישם. אני רוצה ללכת עם החומר וליצור משהו אמיתי ולא מתיימר". דוגמה לאני מאמין שלו היא סדרת גופי תאורה שעיצב בשם "Light Line", המיוצרת על ידי אנשים עם מוגבלויות מעמותת "שכולו טוב", במינימום האמצעים הדרושים. גופי התאורה בסדרה מורכבים מכבל חשמלי ומנורה בלבד, תוך שמירה על אייקון המנורה המוכר. המראה שמתקבל פשוט ויפה ובעל כמה שימושים אפשריים: מנורת תלייה, מנורת צד, נברשת ועוד.


Missing Cube

בודק גבולות

"עולם גופי התאורה תמיד משך אותי והוא מביא לידי ביטוי את צורת העבודה שלי, המתמקדת בחקר יכולות החומר ובשימוש ביכולות אלה ביצירת מוצרים יומיומיים", אומר צוקרמן. סדרת גופי תאורה נוספת שלו, הנקראת "Folded", שואבת השראה מעולם קיפולי הנייר. "אני אוהב לזרום עם החומר, ובסדרה הזאת השלכתי תכונות של עולם הנייר על עולם העץ. הסדרה עוסקת במתח הפיזי המופעל על יריעה שטוחה, דו-ממדית, כתוצאה ממניפולציות כגון קיפול, מתיחה ופיתול.

על ידי השאלת טכניקות מעולם הנייר ויישומן בעולם העץ מתקבל מופע תלת-ממדי חדש ולא טריוויאלי", הוא אומר ומוסיף כי החומר שממנו עשויים גופי התאורה הוא חומר חדש. זהו בעצם פורניר עץ בציפוי שכבה אקרילית, חומר בעל מראה של עץ טבעי עם גמישות של פלסטיק. בשל עוביו הדק של המשטח, האור עובר דרכו ואף מבליט את הטקסטורה שלו. "ניסיתי ליצור מפורניר קונוסים בתלת-ממד", הוא נזכר.

"התחלתי לחקור את החומר, יצרתי תבניות ידניות שלו וערכתי ניסויים רבים בעיבודו. במסגרת המחקר גיליתי חומר חדשני מיפן – פורניר המצופה בשכבה אקרילית, שהוא גם גמיש כפי שרציתי וגם דק מספיק כדי לתת לאור לעבור דרכו. כאשר חתכתי את החומר הזה עם סכין יפנית, ראיתי שאפשר לעבד אותו ממש כמו נייר, וכך קיבלתי את המראה התלת-ממדי והשקוף שהתאים בדיוק לגוף התאורה שתכננתי".

בימים אלה עובד צוקרמן על סדרת גופי תאורה שלישית. הפעם מדובר בגופי תאורה סרוגים מצמר בשילוב חוטEL (Electroluminescent) , חוט חשמל דק המסוגל להאיר לאורך מטרים רבים ושזור בתוך גוף התאורה. "שמתי לב למשהו מעניין בתהליך הפיתוח: כאשר אתה פותר בעיה, מיד נולדת בעיה חדשה. אתה למעשה נמצא במצב מאתגר כל הזמן וזה מה שמושך אותי בתחום הזה", הוא מספר.

צוקרמן הוא מאמין גדול בעיצוב אקולוגי ובמיחזור, ובהזדמנות זו הוא שמח לנפץ מיתוס בנושא: "אני עובד עם פלסטיק ומאמין במיחזור. לכאורה זה נשמע כמו ניגוד עניינים, אך לא כולם יודעים ש-30 עד 40 אחוז מהמוצרים הפלסטיים ממוחזרים. דווקא בפלסטיקה יש לעתים קרובות יישום אמיתי של המיחזור".

Knitted

גיוון מושך

צוקרמן מברך על ההתפתחויות המשמעותיות בתחום העיצוב ובמודעות לעיצוב בארץ, אך מציין כי במקביל להתקדמות בתחום קיימת זילות של המונח "עיצוב" וכי פעמים רבות הוא מתפרש באופן שגוי. "עיצוב במקור הוא תכנון", הוא אומר. "כשאתה מעצב מוצר מאל"ף ועד ת"ו, זה מתחיל בצורך של הלקוח, נמשך בגדלים ובפרופורציות שלו ובאופן שבו הוא יתפקד ובסופו של דבר נגמר בצבע שיהיה לו.

כמעצב, אני מתעניין בהשפעת העיצוב על החברה ומנסה לשלב אותה בעבודות שלי. הגיוון האינסופי של תחום העיצוב הוא שמשך אותי אליו", הוא מסביר. "אני מאמין שצריך להיות כל הזמן בעשייה – מול לקוחות וחברות וכמובן גם לבד. אין סיפוק גדול יותר מלראות אצל מישהו מוצר שעיצבתי מזמן".

בואו לעקוב ולדבר איתנו גם בפייסבוק ובאינסטגרם. עדכונים על הכתבות הנבחרות באת ניתן לקבל בניוזלטר היומי שלנו

תגובות

Silence is Golden SRV:SRV2 on: 6fbd647d022b47ccc