כפר המכבים

עיצוב: ליאת ניר־בלזר. צילום: טל ניסים
עיצוב: ליאת ניר־בלזר. צילום: טל ניסים

שיפוץ של בית ביישוב מכבים הפך מבנה ישן ומוזנח למרחב פתוח ורחב ידיים, שעוצב בסגנון כפרי ובנגיעות צבע עליזות והותאם למשפחה בת שלושה ילדים קטנים

88 שיתופים | 132 צפיות

 

עיצוב פנים ליאת ניר־בלזר  שטח המגרש 500 מ"ר  שטח בנוי 200 מ"ר

משך הפרויקט (שיפוץ) 8 חודשים   עלות הפרויקט כ־800,000 שקלים

לפני כשנתיים עברה משפחת ל', על שלושת ילדיה, לבית שרכשה ביישוב מכבים, והחליטה לערוך במבנה הישן והמוזנח שיפוץ מהיסוד. המטרות היו ברורות: להרחיב את שטח הבית הקיים, לבטל מחיצות פנים כדי להפוך את חלליו הקטנים והסגורים למרחב פתוח ורחב ידיים, ולפתוח אותו כמה שאפשר אל החוץ. למשימה התגייסה מעצבת הפנים ליאת ניר־בלזר, שיצרה בית חמים, כפרי ומלא נגיעות צבע עליזות, וניצלה את מאפייניו האדריכליים – שלושה מפלסים ופיר שעובר במרכז הבית לכל גובהו – כדי לענות על צורכי השיפוץ ומטרותיו. "בבנייה נוספו לבית 33 מ"ר", מספרת ניר־בלזר, "למעשה בנינו את הסלון על שטח של פטיו פנימי שסיפחנו לבית, ומעליו, על שטח הרצפה שנוסף לבית בקומה העליונה, בנינו מרפסת. את הפיר הגבוה במרכז הבית סגרנו ובמקומו בנינו גלריה שיש בה פינת קריאה נעימה".

הסלון נבנה על שטחו של פטיו שנסגר וסופח לבית
הסלון נבנה על שטחו של פטיו שנסגר וסופח לבית

כל הבית רוצף בפרקט אלון, המשרה אווירה חמימה, וחדרי הרחצה והמטבח רוצפו באריחים מאוירים בעלי מראה וינטג'י־כפרי. המטבח הסגור נותר באותו חלל, אך הורחב ונבנה מחדש בצבעוניות לא שגרתית. "בעלת הבית גילתה פתיחות כלפי בחירות הצבעים שלי, ולשמחתי נתנה לי יד חופשית", אומרת ניר־בלזר ומספרת על אהבתה לצבע תוך שהיא מצביעה על ארונות המטבח הירקרקים.

התוצאה שהתקבלה היא מטבח בסגנון כפרי אך רענן בצבעיו ואוורירי בהיעדר ארונות מטבח עליונים. ארון מזווה גדול שנבנה סביב מקרר הנירוסטה הכסוף מחליף את הארונות העליונים. ריצוף קרמי בדוגמת עלים בשחור־לבן (חזי בנק) מעניק למטבח טאץ' מיוחד. "היה ברור לנו שלא מרצפים את המטבח בפרקט, כי זה לא פרקטי, ורציתי ליצור במטבח אווירה חמימה ואחרת", מסבירה ניר־בלזר את הבחירה. "הדוגמה שבחרנו נראית קצת כמו שטיח, והיא מייצרת נפרדות מהפרקט שמחפה את שאר רצפת הבית.

למרות הדוגמה הצפופה של האריחים יש ברצפה אחידות, והצבעוניות השחורה־לבנה הזאת היא שקטה בסך הכל והשתלבה היטב במטבח הירקרק". בארונית ויטרינה בסגנון וינטג'י (סטודיו פעם של אילנה יניב) כוסות וכלי זכוכית, והמראה שלה משלים את המראה הכפרי של המטבח. את המטבח תוחם דלפק רחב מעץ אלון המשמש כפינת אוכל מוגבהת המשרתת את בני הבית במהלך השבוע. הדלפק הוקף בשישה כיסאות בגוונים שונים של שחור, לבן ואפרפר. "אני מאוד לא אוהבת סטים, לא במטבח ולא בסלון", אומרת ניר־בלזר, "ואני מנסה תמיד ליצור עניין במערכות הריהוט באמצעות שילוב של צבעים וצורות. שישה סוגים שונים של כיסאות היו אולי יותר מדי בשביל בעלת הבית, אז התפשרנו על שלושה צבעים שונים".

המטבח הורחב ונבנה מחדש בצבעוניות לא שגרתית
המטבח הורחב ונבנה מחדש בצבעוניות לא שגרתית

מעבר לדלפק האכילה נמצאת פינת האוכל שהועברה מן הבית הקודם, המורכבת משולחן רחב וכיסאות עץ. הפינה מוקפת פתחים רחבים הפונים אל הגינה הירוקה, שהורחבו בבנייה וחופו באלומיניום דמוי פרופיל בלגי בגוון ירוק־אפרפר. "בעלת הבית מאוד אוהבת אור יום, ולכן כל 21 הפתחים בבית הורחבו בשיפוץ עד למקסימום האפשרי. ויטרינת הסלון היוצאת אל המרפסת האחורית למשל הוגבהה עד התקרה, וכך גם ויטרינת המרפסת שנבנתה מעל הסלון".

את המטבח תוחם דלפק רחב מעץ אלון המשמש כפינת אוכל
את המטבח תוחם דלפק רחב מעץ אלון המשמש כפינת אוכל

הסלון

הסלון כאמור נבנה על השטח של פטיו סגור בין שלושה קירות, שנסגר וסופח אל שטח הבית, ושל הפיר הצמוד אליו, שהיה פעור במרכז הבית ונסגר גם הוא. ניר־בלזר מספרת כי משיקולי חיסכון באנרגיה ובשל רצון להקל על מיזוג חלל האירוח, החליטו לסגור את הפיר שמטפס לגובה כל הקומות בקורות עץ אורן המונחות על גבי קורות פלדה.

כך הפכה תקרת העץ של הפיר בקומה הראשונה לגלריית עץ מקסימה בקומה העליונה. תקרת העץ וקורות הברזל תורמות למראה הכפרי של הסלון, וכדי להדגישן נבנה מתחת לטלוויזיה מדף צף מבטון אפור המתכתב עם קורות הפלדה האפורות שמעליו. היותו של המדף צף מאפשר יצירת עוד שטח אחסון מתחתיו, שנוצל להצבת קופסאות וסלסילות לאחסון. הסלון רוהט בספה אפורה – "זה גוון בסיס שנוח מאוד 'לזרוק' עליו כל מיני נקודות צבע" – ובכורסאות בסגנון וינטג' שנרכשו בשוק הפשפשים ורופדו מחדש בבד בגוון תכלת־אפרפר. שולחן הסלון היה מזנון ישן שבתחילת דרכו שימש כשידת טלוויזיה. בגב הספה הוצבו שני הדומים שרופדו מחדש בקטיפה בגוון סגול, ובהם ניר־בלזר גאה במיוחד. "הבחירה בבד הריפוד הייתה נועזת, אבל התוצאה היא אחרת, פחות צפויה", היא מסבירה. "הדומים מכניסים לבית חמימות ותחושה כפרית וביתית, כאילו גרים בבית כבר הרבה זמן".

שירותי האורחים שבקומת הכניסה רוצפו באריחי גלוסקא מאוירים בסגנון של פעם, וחיפוי האריחים ממשיך גם על הקיר עד לגובה החלון. "הריצוף המטפס על הקיר לא רק יוצר עניין בחדר", מסבירה ניר־בלזר, "אלא יוצר תחושה שהחדר גולש אל מעבר למידות הרצפה ותורם לתחושה שהחלל הקטן הזה גדול ממידותיו". כיור קרמיקה בגוון טרה קוטה הונח על משטח עץ שנצבע בתכלת, ומעליו הותקן ברז פליז עם ידיות קרמיקה לבנות בסגנון כפרי.

שילוב של רהיטים ישנים וחדשים ונגיעות צבע עליזות בחלל האירוח
שילוב של רהיטים ישנים וחדשים ונגיעות צבע עליזות בחלל האירוח
ריצוף אריחי גלוסקא מאוירים בשירותי האורחים
ריצוף אריחי גלוסקא מאוירים בשירותי האורחים

חדרי הילדים

במפלס נפרד הנמצא חצי קומה מעל קומת הכניסה נמצאים חדרי הילדים וחדר רחצה משותף, ובמפלס השלישי והאחרון נמצאת סוויטת השינה של ההורים. חדר הרחצה של הילדים רוצף באריחים בשחור־לבן בדוגמת לוח שחמט. ארון עץ עם דלתות העשויות מתריסי עץ נרכש אצל דליה ארמוני בבית יהושע והותאמו לו שני כיורי קרמיקה מקסיקניים מצוירים בדוגמאות צבעוניות שונות (טורקיז האוס). "היה לנו חשוב להכניס בקומת הילדים שני כיורים ושתי אסלות כדי להקל את לחץ ההתארגנות של הבוקר במשפחה בת שלושה ילדים", אומרת ניר־בלזר על הבחירה לבנות אסלה גם בחדר הרחצה, נוסף על זו שבחדר השירותים הצמוד.

בכניסה לחדר הרחצה הוצב סולם ישן שבעלי הבית הקודמים השאירו זרוק במרתף. "זה סולם משנות ה־40 שהתאים מאוד לסגנון הכפרי של הבית ולדלתות התריסים של שידת הרחצה. בעלי הבית הקודמים השאירו לנו במרתף הבית אוצר בלום של חפצים ישנים, שבחלקם מאוד שמחנו להשתמש בעיצוב הבית, כמו הסולם הזה ושני שרפרפי עץ באדום ובלבן שהוצבו במבואה שמעל".

חדרי הילדים ממוקמים במפלס נפרד הנמצא חצי קומה מעל קומת הכניסה
חדרי הילדים ממוקמים במפלס נפרד הנמצא חצי קומה מעל קומת הכניסה
ריצוף בדוגמת שחמט ושידה מתריס עץ ישן בחדר הרחצה של הילדים
ריצוף בדוגמת שחמט ושידה מתריס עץ ישן בחדר הרחצה של הילדים

חדר ההורים

לצד חדר השינה של ההורים במפלס העליון נבנתה גלריית קריאה מעל תקרת העץ של הסלון. מיקומה של הגלריה מאפשר להשקיף ממנה אל קומת הילדים, ושם קוראים לילדים סיפורים לפני השינה. "המפלס הנפרד מאפשר להורים פרטיות מלאה וגם קשר עין מתמיד עם קומת הילדים שנעשה באמצעות הגלריה הזו", אומרת ניר־בלזר.

לצד כורסת הקריאה הוצב שרפרף גבוה המשמש כמעמד לטלפון ישן, שניהם מתוך אוצר החפצים הישנים שנמצא במרתף. כרזות פרסום ישנות הפכו לתמונות צבעוניות, והגג המשופע של פינת הקריאה הזאת מוסיף לתחושת האינטימיות והחמימות. מדפי עץ צבעוניים מקשרים בין פינת הקריאה לחדר השינה של ההורים. "לא תוכנן שתהיה כאן ספרייה", מספרת ניר־בלזר, "אבל כן תכננו נישה בקיר הארוך הזה כדי לשבור את המראה הריק והערום שלו. את מדפי העץ תכננו במיוחד לפי גודלה של הנישה, ובעלת הבית צבעה אותם בצביעה בסגנון ישן לפי הנחיות שלי. כך 'הלבשנו' את הקיר הריק בעלות נמוכה יחסית". דלת חדר השינה היא דלת ישנה וחומה שסגרה את מרפסת השירות בבית הקודם, שהוחלט למחזרה ולהשתמש בה בחדר השינה גם מטעמי חיסכון וגם מפני שהדיירים רצו פתח רחב לחדר. הדלת נצבעה מחדש בלבן ומשטח הזכוכית שלצדה הוחלף ב"זכוכית סבתא". כך הפכה דלת החוץ לדלת פנים שמחדירה אור יום רב הן לחדר השינה והן למסדרון המפלס העליון. מיטת עץ ישנה חומה נצבעה אף היא מחדש בלבן על פי הנחיות מפורטות, ולמראשותיה נבנה קיר נמוך בגובה 1.20 מטרים, שנצבע בגוון קפה ומשמש כמעין מדף עליון להנחת חפצים קטנים. שתי שידות הצד הן שידות שונות ממקורות שונים, אף הן בגוני חום ותכלת. כיסוי מיטה בגוון חרדל ושטיח קילים בדוגמה גיאומטרית משלימים את המראה האוורירי של החדר. גודלו העצום של החדר אפשר בניית קיר במרכזו, המחלק את החדר לשני חלקים ויוצר מאחוריו מקום לחדר ארונות ענק.

צמוד אליו נבנה חדר הרחצה של ההורים – חדר מקלחת מאוורר ומרווח בעל מקלחון זכוכית שקוף, שיש בו גם טאץ' חמים שמוסיפים אריחי קרמיקה לבנים קטנים בחיפוי הקיר ורהיטים מעץ גולמי מחוספס. המדף שנוצר מהצנעת מיכל ההדחה הסמוי של האסלה התלויה הוגבה, והוא נמשך לכל אורך הקיר כדי לייצר המשכיות, מראה נקי, ושטח אחסון לאביזרי הרחצה השונים. למרכז החדר נבחרה שידת עץ במראה כפרי מחוספס (דליה ארמוני) לשמש כשידת רחצה, ולצדה הוצב סולם מדפים בגוון חרדל (תומיק) התואם את ספסל העץ בחדר. מעל הספסל הותקנו ווי תלייה עגולים וייחודיים, המזכירים במקצת חלוקי נחל, מתנה מעשה ידיו של אחד מחבריהם של בני הזוג.

קיר נמוך בחדר השינה של ההורים מחליף את גב המיטה ומשמש גם כמדף
קיר נמוך בחדר השינה של ההורים מחליף את גב המיטה ומשמש גם כמדף

רהיטים מעץ גולמי מחוספס בחדר הרחצה של ההורים
רהיטים מעץ גולמי מחוספס בחדר הרחצה של ההורים

הגינה

בגינת הבית נבנה שביל בטון שעורבבה בו אבקת צבע בגוון בורדו ושולבו בו כמה אריחים צבעוניים – "פתרון חסכוני ויפה", מגדירה ניר־בלזר. לאורך השביל ומאחורי הבית נשתלו שיחי פרחים, עשבי תבלין וצמחייה ארצישראלית. במרפסת היוצאת מן הסלון נבנה דק מעץ ופרגולה שנצבעה בלבן. על הדק הוצבה פינת ישיבה ישנה שכיסאותיה נמצאו ברחוב ונצבעו בצהוב. "בעלת הבית התרגלה לכך שאני מוצאת חפצים ישנים שנצבעים מחדש, והתקשרה אליי בשמחה כשמצאה את הכיסאות האלה ברחוב", מחייכת ניר־בלזר, "והיא אכן קיבלה מיד הוראות מתאימות לצביעה".

על קצה המזלג עם ליאת ניר־בלזר

גישת עיצוב אני לא מעצבת בתים מודרניים, אלא אוהבת ליצור בתים נינוחים. חשוב לי לייצר משהו מוכר ומרוכך, לא מוזיאון, ולכן אני מרבה להשתמש בחומרים טבעיים ובחפצים ואביזרים ישנים ששייכים ללקוחות. תמונות ישנות או אוספים למיניהם מכניסים המון אופי לבית.

 אני מאמין אלוהים נמצא בפרטים הקטנים. צבע ואבזור הם אמצעים זמינים וזולים ליצירת בית חמים שמציג גם אמירה אישית.

 טיפ עיצוב צבע וצמחייה טבעית מוסיפים המון לתחושת החמימות בבית. מומלץ להעז ולהשתמש בהרבה צבע, ו"לזרוק" נקודות צבע בעזרת פריטי ריהוט או בחלק מקירות הבית.

 לא כדאי להתעקש להשאיר כל חפץ ישן. לפעמים הרהיטים הישנים אינם מתאימים לבית החדש בסגנון ובאופי, ולכן כשעוברים דירה או משפצים כדאי פשוט להיפרד מחפצים שאינם מתאימים לחלל החדש.

הכתבה התפרסמה בגיליון ספטמבר 2014 של מגזין נישה