מראה מראה שעל הקיר

המראות, שמשקפות לנו בד"כ את עצמנו, עוברות שדרוג

88 שיתופים | 132 צפיות

בבוקר, כשאנחנו קמים ורוצים לוודא שלא השתנינו במשך הלילה האחרון, אנחנו מביטים בה. אחר כך במקלחת, עם מברשת השיניים ביד, בחדר הארונות, כשמתלבשים ובדרך החוצה, עוד הצצה אחת לפני שהולכים לעבודה. במכונית מביטים באמצעותן לצדדים ושוב, קצת בעצמנו, וגם במעלית, כמובן. אם נקדיש לכך רגע של מחשבה, המראות מלוות אותנו לאורך כל חיינו. זה התחיל עוד מאז למדנו לזהות את עצמנו במראה ועד לרגע שבו אנו מתרגלים לקמטים, מי בתוגה מי בנחת. בכן, מהי בעצם אותה מראה?

האדם גילה את סוד ייצור הזכוכית ואת תכונתה להחזיר אור עוד בימי הקדמונים. מהר מאוד נחשפה יכולתה של הזכוכית להפוך לראי על ידי ציפוי חלקה האחורי בריקוע כסף. התהליך דומה פחות או יותר למה שנעשה היום, אך הטכנולוגיות משוכללות יותר מטבע הדברים.

דוגמאות אחדות של מראות זכוכית מלבניות ועגולות השתמרו עוד מהתקופה הרומית. תחתיתן של מראות אלו הייתה מצופה בטיח או בעופרת. בישראל, אגב, נמצאו מראות מתקופה זו במספר מקומות, בין השאר בסביבות נחל חבר, במדבר יהודה.

יוצאת מהארון

מאז עברה המראה תהפוכות ועם השנים הפכה מפריט פרקטי לאלמנט עיצובי לכל דבר. אם פעם היינו מוצאים אותה בעיקר כשהיא מוחבאת בארון הבגדים, תלויה על אחת הדלתות, היום היא יצאה לגמרי מהארון והפכה לקישוט בסלון, משל הייתה תמונה. גם במקרה זה מדובר בחלק מתהליך שלם שמעצים את חלקו של האלמנט המעוצב בחיינו, אולם שלא כמו פריטים שמשמשים לדקורציה ותו לא, המראה לא איבדה בדרך את הפונקציונליות שלה. לא יעזור, תמיד כשנחלוף על פניה נעיף אליה מבט.

מעניין לציין בהקשר זה את הפנג שוואי שמייחס למראות את היכולת לכוון את אנרגיית הצ'י, אותו זרם המקשר בין כל הקיים ביקום, ולא רק לכוון – אלא גם להאיצו. ההשתקפות שהן מאפשרות, המשטחים הקשים והמבריקים שלהן, כל אלה מקנים למראות יכולת השפעה משמעותית לפי תורה זו. ביכולתן של המראות, טוענים המאמינים, לפתור בעיות אנרגיה בבית, כאשר הן מוצבות לפי הכללים. כך למשל, אין לתלות מראות חשופות בחדר השינה, כיוון שהן עלולות לגרוע מאיכות השינה. הצבת מראות מול חלונות או דלתות אף היא אינה רצויה, מפני שבדרך זו המראות מחזירות החוצה את האנרגיה שאנו מבקשים להכניס פנימה, ויש עוד לא מעט הנחיות, כל אחד לפי ביתו ואורח חייו.

אבל לא צריך להרחיק לכת עד למזרח. אמונות תפלות לא מעטות נקשרו במראות. על פי אחת מהן, מראה סדוקה או שבורה לא תיטיב עם חייהם של שוכני הבית ויש להיפטר ממנה מיידית. שוב, אותם כוחות מיסטיים אפלוליים שמיוחסים למראה, היו גם מקור לאזכורים הרבים שלה בספרות, לא מעט בסיפורי אגדות וכשפים.



"וסטו"



מימין לשמאל:

מימין לשמאל: "חפצים", "simply wood"



מימין לשמאל:

מימין לשמאל: "נטליה", "קמחי תאורה"



"קסטיאל"

הקיטש חזר לאופנה

ובחזרה לשגרת היומיום. כאמור, המראה נמצאת במקומות מגוונים בבית, לעתים כשהיא משמשת בסיס לפונקציות שונות. למשל, מנורות שמשולבת בהן מראה. אם בעבר נטינו לחשוב ששימוש במראות יש בו משום הקיטש והוא יוצר אווירה ראוותנית, שירן שפיר, מעצבת התצוגה ברשת סוהו, מעדכנת אותנו שכיום הקיטש הפך אופנתי והוא חל גם על מראות. "אחת המראות היותר נמכרות אצלנו היא מראה מעוטרת הדפסים בלבן מט בסגנון שמזכיר לי כל פעם מחדש את הארט נובו. פעם היינו רואים מראה כזאת והיינו אומרים: 'איזה קיטש'. היום זה שוב באופנה".

שפיר מספרת כי המראה הפכה לתמונה לכל דבר, וככזו היא אף ממוסגרת במסגרות של תמונות. "מראות אחרות שמאוד אהובות היום מעוצבות במראה הרומנטי. הן מזכירות קצת את המראות העתיקות של פעם, אבל הצבעוניות העזה שלהן לא מאפשרת להתבלבל והן נראות כמעט מודרניות. מראות כאלה אפשר לתלות בסלון לצד תמונות אחרות או מעל שולחן אוכל והן אף פעם לא ייראו מנותקות מסביבתן. להפך, מראה אחת מיוחדת יכולה לעשות את כל ההבדל".

"יש למראה מספר תפקידים וכאשר אני מתכנן מראה אני מנסה לקחת בחשבון את המטרה הפונקציונלית שלה ומיקומה", אומר המעצב חיים קרנדג'י, שלצד הרהיטים שהוא חתום על עיצובם, נוהג לעצב גם מראות. בין המראות שעיצב מראה שמסגרתה מצופת עור קרוקו, מראה עם מסגרת מעץ אמבויה מצופת לקת פסנתרים או מראת עלי בננה עשויה פליז שמסגרתה מעוצבת בדוגמת עלי עץ הבננה בטכניקה חדשנית של צריבה בגוון מוזהב".

"כיוון שאין כללים חד משמעיים למיקומן של מראות בבית והן יכולות להיות בחדרי אמבטיות, חדרי שינה וחדרי ארונות – ניתן לעשות שימוש משעשע ומתוחכם במראות גם בחללים אחרים, למשל בסלון. כמו כן, ניתן דווקא 'לשבור' אווירה באמצעות מראה ולשלב בחלל שמעוצב בסגנון היי טקי ומודרני מראה בעלת מראה עתיק, לשם הקונטרסט. שימוש נבון במראה ייתן את האפקט של חלל גדול יותר, כאשר אנו מעוניינים להגדיל חלל קטן", מוסיף קרנדג'י. לדבריו, אלמנט נוסף שיש להתייחס אליו הוא גודל המראה והדומיננטיות של מסגרתה בהקשר לחדר שבו היא ניצבת. "המראה חייבת להתאים לעיצוב ולהעשירו", הוא אומר. "מראה קטנה מדי בחלל גדול, תגרום למראה להיבלע ולהיראות כבלתי משמעותית".

אם כך, מקומן של המראות כבר לא רק בחדר השינה ובאמבטיה, אבל אי אפשר לפטור את הצורך שלנו בהן גם שם. ג'יימי הרננדורנה, מנהל שיווק בחזי בנק, מסביר שככל שחדר הרחצה מקבל תשומת לב הולכת וגדלה בעיצוב הבית, כך גדל גם חלקם של הדגשים בפריטים שנכללים בו, מתאורה ועד מראות, אלא שכאן יש להן אפילו שימושים נוספים, חלקם מפתיעים למדי.



מימין לשמאל:

מימין לשמאל: "נגב", "וסטו"



"לורי רקנאטי"



מימין לשמאל:

מימין לשמאל: "קרני תכלת", "wind and water"



מימין לשמאל:

מימין לשמאל: "הביטאט", "חזי בנק"

טלוויזיה-מראה מול הג'קוזי

"אנחנו רואים היום שאנשים נותנים את הדעת למראות מא' עד ת', אומר הרננדורנה, "וזה אומר מראות עם מסגרות של תמונות גם בחדר רחצה, לא רק בסלון, או למשל מראות עם פאזות, ולא הפאזות שהיו פעם ונועדו למנוע פינות חדות, אלא פאזות שיכולות להגיע ל-2-3 סנטימטרים שנותנות למראה לוק של קריסטל. אם אנחנו בוחנים את הגדלים המבוקשים כיום", הוא מוסיף, "אפשר לשים לב שעם העיצובים המינימליסטיים שהפכו יותר ויותר פופולאריים, גם המראות הפכו למינימליסטיות. בנקודה זאת חשוב להדגיש תמיד שבחירה במראה צרה, בין אם לגובה או לרוחב, דורשת הוספה של מראה נוספת במקום אחר, שתענה על הפונקציה. העיצוב חשוב, אבל חשוב שהמוצרים יהיו שמישים".

סוג נוסף של מראות הרווחות בחדרי רחצה הן המראות המגדילות. "מראות כאלו משמשות גברים ונשים כאחד. הן מאוד נוחות וחלקן מגיעות עם תאורה כחלק מהמראה. התאורה גורמת למיקוד האור על הפנים, וזה הרי הדבר שאנחנו רוצים, כי מראה לא תמיד מספיקה, בטח לא בחדר רחצה, כשאין לצידה תאורה מתאימה". התאורות נחלקות לנורות ליבון פשוטות, דרך פלואורסנטים ועד לדים, ובהתאם לכך גם המחיר.

"הדבר הפרקטי ביותר הוא לשים מראה גדולה, מגובה המשטח עד גובה 2-2.2 מטרים", מציע הרננדורנה. "כך אנחנו רואים את עצמנו בצורה הטובה ביותר. גם מראת גוף יכולה להתאים, כמובן, כשהיא לפחות בגובה 1.5 מטר". כיצד פותרים את בעיית האדים הנקווים על המראה בעת המקלחת? ובכן, חלק מהמראות מגיעות עם מפיגי אדים מובנים ולחלקן אפשר להצמיד כזה כמוצר נפרד.

אולם אחד הפריטים החדשים בעולם המראות והמפתיעים בהם, משלב מראה ומסך LCD, למי שלא יכול לוותר על הטלוויזיה שלו אפילו לרגע. "מדובר על מסכים בגודל של כ-12 אינץ' שמשתלבים במראה ועוזרים ליצור מראה הרמוני, במקום להכניס מוצר חשמלי נוסף לחדר", מסביר הרננדורנה. המחיר, אגב, החל מ-5,000 שקלים, וכשהמתקן מוצב מול הג'קוזי, למשל, אפשר לצפות בעצמנו או בטלוויזיה, לפי בחירה.

 

מתוך: נישה

לעשיית מנוי, לקבלת מגזין מתנה