עורות הכרך

עיצוב בעור הוא תחום מרתק שלא מפסיק להתחדש. על העור וסוגיו

88 שיתופים | 132 צפיות

הרבה תארים ושבחים נקשרו לעור במשך השנים בזכות תכונותיו המיוחדות. הוא חזק, עמיד לאורך שנים רבות, משדר יוקרה, נעים למגע ואופנתי תמיד. כן, החומר הטבעי והקדום ביותר, שהיה פופולרי בעיקר בענף הריהוט, ההלבשה, ההנעלה והאקססוריז, מסרב לצאת מהאופנה, מתחדש ללא הפסקה, פורץ גבולות וחודר עכשיו בטבעיות רבה ובשלל גוונים אפילו לענף הריצוף והחיפוי ולחדרי האמבטיה והשירותים.

למרות מראהו היוקרתי, ואף שבשנים קודמות היה העור נחלתו של העשירון העליון, הרי שהיום הוא בר-השגה גם בקרב המעמד הבינוני. קודם כול, מכיוון שכיום יש מבחר עצום של עורות במגוון גדול של עיבודים יקרים יותר או פחות. סיבה נוספת שהכניסה את העור ליותר ויותר בתים היא העובדה שמעצבים רבים לקחו אותו כמה דרגות קדימה לכיוון צעיר, ססגוני ומודרני יותר.

הראשונים שגילו את העור כחומר מועדף היו הציידים הקדמונים שהשתמשו בו להכנת כלי עבודה, מלבושים, פריטי אומנות ואפילו לאיטום פתחי המערה שבה התגוררו. גילוי זה הביא לצמיחתה והתפתחותה של מסורת עיבוד עורות שהלכה והשתכללה עם השנים וחדרה עמוק-עמוק אל תוך עולם האופנה והעיצוב לבית.



נטורה

נטורה

האופציה הקלאסית

את העור מגדלים בשטחי מרעה באוסטרליה, דרום אמריקה, תורכיה ומדינות אירופה שבהם מטפחים בקר במיוחד לתעשיית העורות. ככל שהבקר ירעה בשטח פתוח ומוגן ויאכל מזון מהטבע, כך תהיה איכות העור טובה יותר וללא פגיעות, אבל מכיוון שהעור הוא חומר טבעי, אפשר למצוא בו סימנים לאירועים שונים בחייה של החיה. למעשה, מרקם לא אחיד של העור מראה כי מדובר בעור טבעי ולא סינתטי.

בארץ כמעט ולא מייצרים עורות, בעיקר מכיוון שמדובר בתהליך הצורך הרבה מים, והעורות המיובאים לישראל הם עורות בקר או עגל, באפלו שהוא בעל מרקם מיוחד וקשה יותר, צבי או גדי, שהוא יקר במיוחד ועוד. חברת ונוס – עיצוב בעור עוסקת מאז שנת 1977 ביבוא ושיווק של חומרי גלם לתעשיית העור, בהם עורות איטלקיים איכותיים ובטנות. נוסף לכך, מתמחה החברה בעיצוב, ייצור ושיווק של תיקים, ארנקים, חגורות ואביזרי אופנה מעורות איטלקיים משובחים, צבעוניים ואופנתיים, כולל עורות נאפה (שכבת העור העליונה והיקרה יותר) ושפאלט (שכבת העור השנייה והפחות יקרה).

"בשוק הישראלי קיים ביקוש רב לעורות", אומרת ליליאנה מור, מנכ"ל דיזיין סנטר. "גם בתקופה המתאפיינת בטרנדים חולפים ומגמות אופנה משתנות, נשאר העור, האופציה הקלאסית". והיא מוסיפה: "אם בעבר השימוש בעור כריפוד נחשב למוצר לעשירים בלבד בשל מחירו הגבוה ותיוגו כיוקרתי, הרי שלאחרונה אפשר להצביע על תפנית בהתייחסות לעור. כיום יש מבחר עצום של עורות המגיעים בשלל עיבודים, צורות, צבעים ומחירים המאפשרים פנייה לקהלי יעד שונים" (ראו בהמשך הכתבה).

לדברי אריה רצין, בעלי "נטורה", חל שינוי בגישה לעור בשנים האחרונות, בעיקר, בשל הפתיחות לגוני עור חדשים בנוסף לגוני השחור, החום והלבן הסטנדרטיים. כיום קיימים גם בגוונים עזים כמו כתום, אדום או ורוד. לדברי רינה אלקובי, מעצבת הבית של דקור "מעדיפים בארץ את העור הרך והדק מכיוון שהוא קל יותר לעיבוד ומעניק מראה עדין ויוקרתי יותר. הבחירה בצבעי העור משתנה בהתאם לצורכי ולמאוויי הלקוח, אבל אם עד לפני כמה שנים אפשר היה להגדיר שלושה צבעים לגיטימיים בשימוש בעור – חום, שחור ולבן, הרי שכיום אפשר להצביע על פתיחות רבה יותר ועל כניסה של צבעים אופנתיים שטרם נראו, ובהם: כתום, אדום, צהוב, ירוק, סגול, כחול, והשמים הם הגבול".



קרנדג'י

קרנדג'י

שילובים שונים לתחושות שונות

ספת העור הראשונה שנמכרה בארצות הברית בתחילת שנות השמונים במחיר מהפכני וזול יחסית של פחות מאלף דולר, הייתה בעיצובו של פסקוואלה נטוצי, שהביא בצעד זה את העור אל קהל יעד רחב יותר. גם כיום ממשיך נטוצי לשלוט באימפריית רהיטי העור ביד רמה, וכל אחד ממאה הדגמים החדשים שיוצאים מדי שנה מבית העיצוב שלו עובר את אישורו. משה קוסטליץ, מנכ"ל נטוצי, אומר כי לאחר עשרות שנים שבהן הוכיחו העיצובים של נטוצי את עצמם, החלו להופיע לאחרונה גם דגמים לא שגרתיים של עיצוב בעור, בזכות היותו חומר נוח לעיבוד. כך אפשר למצוא היום באולמות התצוגה של נטוצי לא רק מערכות ישיבה, אלא גם אביזרי בית משלימים, כגון: מגשים מצופים עור איכותי, קופסאות אחסון ייחודיות ואפילו אגרטלים מצופים בעור.

המעצב חיים קרנדג'י מספר כי העור הוא החומר המועדף עליו ביותר כמעצב. קרנדג'י: "העור יכול ליצור כל תחושה שרוצים: החל מתחושה חמימה וכפרית המושגת באמצעות שימוש בעור רך בצבעי חום-אדמה, דרך תחושה היי-טקית מינימליסטית שמתקבלת בשימוש בעור נוקשה בצבע שחור, וכלה בתחושה מודרנית עכשווית המושגת על ידי שימוש בעור בצבע אדום, סגול ואפור". והוא מוסיף: "כשאנחנו משלבים את העור בחומרים נוספים הוא יכול להיות דומיננטי יותר או פחות בהתאם לעיצוב שעליו מחליט המעצב".

ברשת סיאם אוהבים לשלב את העור בריהוט כחלק ממגמת העיצוב המינימליסטי והחזרה אל הטבע, אך הוא בעיקר משולב בחומרים נוספים המעניקים לפריט מראה מיוחד. לדברי אורנה המי, מנכ"ל ומבעלי סיאם, "העור נתפש כחומר בעל מראה דרמטי ואלגנטי מדי ולכן רצוי שהוא ישתלב בנגיעות קטנות ועדינות ויופיע לצד חומרים אחרים לא פחות טובים ונוחים ממנו, כגון אצות ים, קש ועץ".

אליקים ילון, מנכ"ל בית האופנה והעיצוב ילון: "מלבד יתרונות העמידות והאיכות של העור כחומר, מדובר בחומר ייצוגי שמשדר יוקרתיות, אלגנטיות וקלאסיות לצד רצינות והצלחה. בשנים האחרונות העור מתקבל באהדה לא רק בסלון ובחדרי הבית, אלא גם במשרדי מנהלים, בחדרי ישיבות ובטרקליני עסקים. העור נתפש כחומר שמשדר הצלחה ולכן הפך לחומר האהוב ביותר על אנשי עסקים. מבחינת המגמות החדשות לעיצוב הבית, העור ממשיך לתת את הטון, והחידוש הוא בשילובו עם חומרים נוספים כמו בד, קטיפה, משי וכותנה ליצירת מראה קליל ונושם יותר, בעיקר אם מדובר בכריות נוי ובכיסויי מיטה ומערכות ישיבה".



קקטוס בדיזיין סנטר

קקטוס בדיזיין סנטר

טוויסטים ושדרוגים לעור

גל יערי, מעצבת הבית של Wind & Water בדיזיין סנטר, מוסיפה: "אמנות השימוש בעור על צורותיה השונות משלבת מסורת עתיקת יומין עם טכנולוגיות מתקדמות ועדכניות המרחיבות את טווח האפשרויות ופורצת מגבלות שהיו מנת חלקם של הדורות הקודמים. עיבודו של העור המודרני מציב אותו בשורה אחת עם חומרים שהם פרי פיתוח של השנים האחרונות".

חנות רהיטי היוקרה ניסו רהיטים, המתמחה ברהיטים מעוצבים לבית, מציעה שילובים של עור עם עץ ונירוסטה בדוגמאות ובטקסטורות שונות ברהיטים ובטקסטיל מעור. לאון אדוט, המעצב הראשי של החברה, מספר כי "נכון שהעור תמיד אופנתי ונראה טוב, אבל השנה, יותר מתמיד, הוא בולט בקולקציות של המעצבים המובילים בארץ ובעולם. העור מקבל טוויסטים ושדרוגים מעניינים. כך למשל, אפשר לראות מיטה ומזנון בשילוב עור, ספות וכורסאות עשויות עור הפוך במראה ייחודי, הדומים וספסלים במראה בוטנאז' (עור עם כפתורים), וכמובן, ריהוט בעור מבריק כחלק מטרנד 'המראה הרטוב'".

תחום חדש יחסית שמוכיח את חשיבותו של העור בעולם העיצוב הוא תחום הריהוט האורתופדי. בעבר, הכנסת רהיט אורתופדי לסלון הביתי, הייתה כרוכה, בדרך כלל, בוויתור על מראה צעיר ואורבני – הנוחות באה כעסקת חבילה הכרחית ומאכזבת עם מראה מעט מגושם של הרהיטים מאחר שהמנגנונים והטכנולוגיות של הריהוט האורתופדי היו כבדים מאוד וגדולי ממדים. יוסי אלבוחר, מנכ"ל חברת ד"ר גב המתמחה בריהוט אורתופדי ובריאותי איכותי, אומר כי "החברה שמה לה למטרה למצוא את נוסחת הקסם שתצליח לשלב בין היופי לאופי של הרהיטים האורתופדיים ולהביא לישראל קולקציות של כורסאות טלוויזיה וכורסאות עיסוי המשלבות יופי עם בריאות ואופי".



חזי בנק

חזי בנק

כשמדובר ברהיטים אורתופדיים, מה יותר טבעי מעור רך ונעים למגע? אלבוחר: "הצבעים הטבעיים של העור הם הבסיס לכל סקאלת צבעים. אם זו בחירה קלאסית המקפידה על גיוון עדין וקשת צבעים מצומצמת, או בחירה ססגונית ונועזת המשלבת את כל גוני הקשת, הצבעים הטבעיים של העור, הפרוסים מלבן-שמנת, דרך כל גוני האדמה ועד הקוניאק העמוק, הם צבעים המשתלבים ברכות ואצילות בכל אחת מבחירות העיצוב האפשריות. למעשה, כיום אפשר לרכוש עור בכל צבע וגוון. צביעת העור יציבה ועמידה בפני פגעי הזמן".

אריחים ומתגים מעור

שילוב העור בעיצוב הבית לא מסתכם, כאמור, בריהוט, והוא נעשה פופולרי יותר ויותר גם בכל הקשור לאריחים ולחיפויי קיר ורצפה. ג'יימי הרננדורנה, מנהל הפרסום בחזי בנק: "החיפויים מעור נכנסים באופן מרשים אל תוך חדרי העבודה והשינה כדי להוסיף נופך יוקרתי ועשיר. הצבעים השולטים הם צבעים טבעיים, כגון בורדו, חום ושחור".

לדבריו, גם חדרי הרחצה המודרניים משלבים אריחים של עור, אך המגמה הזאת רק מתחילה לצבור תאוצה. החיפויים מעור יכולים להשתלב בכמה תבניות וצורות גאומטריות שיכולות להופיע גם זו לצד זו – פסיפסים, משולשים, מרובעים – "הכול הולך", לדבריו. מי שאינו מעוניין בחיפוי עור של ממש יוכל להסתפק גם באריחים דמויי עור, המדמים טקסטורה איכותית של עור.

"מעצבי המוצר פרצו את הגבולות באשר לשימוש בטקסטורת העור", אומרת ורד מאיר, מנהלת השיווק של ניסקו חשמל, "וכיום אפשר למצוא שימוש בעור גם במתגים יוקרתיים המגיעים בצורת מסגרת מרובעת מרשימה מעור. המתגים מתאימים למשרדים המבקשים לשדר יוקרתיות תוך שימת לב עד לפרטים הקטנים ביותר", והיא מוסיפה: "אחד היתרונות הבולטים בשימוש במתגי עור הוא עמידותו הגבוהה של החומר והעובדה כי הוא אינו סופח לכלוך ומאריך ימים, וכמובן, מדובר בפריט עיצובי לכל דבר".



modi

modi

בחלק השני של הכתבה: על השימוש בעור באופנה, על סוגיו השונים של העור וגם כמה טיפים לשמירה על העור»

 

מתוך: מגזין DO

לעשיית מנוי, לקבלת גיליון מתנה