תיקו בדרבי

גוף תאורה מסדרת layered | צילום: יח"צ
גוף תאורה מסדרת layered | צילום: יח"צ

הם זוג בחיים ובעבודה ומעצבים פריטים לבית על בסיס גלידות נמסות ובהשראת ערימות של קליפות גרעינים מאיצטדיון בלומפילד. מדור ׳טובים השניים׳ מארח את הסטודיו של עדי עזר ויותם שפרוני

88 שיתופים | 132 צפיות

תעודת זהות

שם: עדי עזר ויותם שפרוני – StudioKnob

מגורים: יפו

לימודים: עדי – שנקר, המחלקה לעצוב חזותי; יותם – HIT מכון טכנולוגי חולון, עיצוב פנים

עיסוק: עיצוב מוצר

אתר: studioknob.com

עדי עזר ויותם שפרוני | צילום: יח"צ
עדי עזר ויותם שפרוני | צילום: יח"צ

בדירה קטנה באזור הפחות אופנתי של יפו, עדי עזר (32) ויותם שפרוני (34) חולקים חיים אישיים ומקצועיים. "כבר שבע שנים אנחנו יחד. נפגשנו כשעדי סיימה את הלימודים ואני התחלתי. היא ליוותה אותי לאורך כל התואר", משחזר שפרוני, ועזר משלימה בצחוק "הוא והחברים שלו חשבו שאני יודעת יותר מהם, מה שלחלוטין לא היה נכון".

העבודה המשותפת קיבלה תוקף רשמי בעקבות סדנת הדפס רשת שעברו יחד – מתנה שעזר נתנה לבן זוגה ליום ההולדת. כשראו שאפשר לעבוד יחד החלו לעצב ליין כריות נוי מודפסות. "אנחנו אוהבים אקלקטיות וחיבור של עולמות שונים כי זה מה שהכי מאפיין את הישראליות. אנחנו גרים ליד בלומפילד ואת הדפס הגרעינים השחורים ביססנו על ערימות של קליפות. הרעיון הוא לקחת מהרחוב דברים שלפעמים יכולים להיות מחוספסים ולהכניס אותם הביתה כמשהו רך ועדין". בקולקציית ice cream and gold הם מציגים דימוי של גלידה נמסה בחומרים ובגוונים שונים. לאחר ההתנסות בהדפס רשת הם שואפים להתקדם להדפסה דיגיטלית שמאפשרת דיוק בפרטים קטנים. היא גם נגישה יחסית מבחינה כלכלית.

גוף תאורה Mister Lamp | צילום: יח"צ
גוף תאורה Mister Lamp | צילום: יח"צ

על אור וצל

סדרת גופי התאורה Layered נולדה מעבודה בנייר לאחר טיול בברצלונה שבו חקר שפרוני את קו הרקיע של העיר. השלב הראשון בכל העבודות הוא איתור הסיפור והפיכתו למה שבני הזוג מכנים "מציאות מדומיינת". אחר כך השטח מחולק למישורים אופקיים ברמת טשטוש משתנה שמעובדים בחיתוכי לייזר. "אנחנו מתחילים בקולאז' של תמונות או איורים, עוברים לעבודת שכבות ואז להפשטה, איחוד וניקוי. מעניין אותנו לחקור את הסיפור, גם סיפורי ילדות שיש בהם משהו אפל שמתורגם לאור וצל, כמו בתיאטרון צלליות שיש בו אפקט דרמטי".

העבודה בנייר התפתחה ושינתה כיוון חומרי לארבעה־חמישה לוחות פרספקס שמונחים זה על גבי זה. "נייר דורש מסגרת ורצינו לשבור אותה", אומר שפרוני. עזר מוסיפה: "רצינו לתת לעבודה לעמוד בפרונט ולהשתמש בחומר אחד כי ככה קל יותר להבין ולהתבונן. הפורמט הנוכחי משחרר את הגוף מהקונספט של עבודת אמנות הצמודה לקיר". גופי התאורה מתבססים על טכניקת Sfumato (המילה האיטלקית ל"עשן"), שמקושרת בעיקר עם לאונרדו דה וינצ'י. "יש אפקט של פרספקטיבה אטמוספרית – מה שנמצא רחוק יותר נראה מטושטש", הם מסבירים. לאות העיצוב 2015 הם יצרו שני גופי תאורה גדולים (בקוטר של 1.80 מ'). באחד מהם מתוארת מציאות מדומיינת של חיים בקיבוץ, המבוססת על אלבום התמונות המשפחתי של שפרוני. במקביל הוצגו עבודות קטנות שנשענות על סצנות מתוך אגדות ילדים.

בשני המקרים קהל היעד הפוטנציאלי כבר ברקע. "העבודה הגדולה מתאימה ללובי של מלון או לנמל תעופה – סוג של פנטזיה ישראלית שיכולה לעורר עניין בחלל כל כך קפיטליסטי. מגופי התאורה הקטנים אנחנו מתכננים לייצר ליין לחדרי ילדים. נפחית את מספר שכבות הפרספקס לשתיים או שלוש ואז המוצר יהיה נגיש יותר". כרגע הגופים מיוצרים מפרספקס לבן בלבד ("לבן הוא מינימליסטי ומודרניסטי וכשיורד הלילה נותן אפקט דרמטי יותר"), אך אפשר לשנות זאת בעזרת LED ורפלקטורים צבעוניים. הבסיס יכול לבוא מכל כיוון וגרפיקה ניתנת להתאמה אישית מקסימלית: "אנחנו יכולים לייצר עבודה על בסיס כל סיפור וליצור חיבור אישי שידבר לכל אדם ולכל מטרה. מגוון האפשרויות אינסופי".

שולחן derelict | צילום: יח"צ
שולחן derelict | צילום: יח"צ

 

מתלה מעילים | צילום: יח"צ
מתלה מעילים | צילום: יח"צ

העבודה בזוג מכתיבה לוח זמנים מסודר וחלוקת מטלות. "יותם עובד יותר על פיתוח המוצרים ברמה התעשייתית אבל אני משתתפת באיורים", אומרת עזר, ושפרוני ממשיך: "עדי הרבה יותר חזקה בשיווק ובהפקה". מלבד המוצרים המשותפים הם ממשיכים לייצר פריטים ששפרוני ושותפו לשעבר גידי גילעם פיתחו בסטודיו ספוג, ועובדים למחייתם במשרות נוספות, היא כגרפיקאית ראשית בחברה לפיתוח מכשור רפואי והוא כמרצה במחלקות לעיצוב תעשייתי ולאדריכלות במכללת אורט סינגלובסקי. "נכון שזה קשה ועמוס, אבל עדיין כיף, אחרת לא היינו פה", הם מסכמים בחיוך.

כריות מודפסות | צילום: יח"צ
כריות מודפסות | צילום: יח"צ

קצרים

מוטו פריט אחד יכול להשפיע על כל החלל – בגלל זה קראנו לעצמנו StudioKnob – ידית – הפרט הקטן שפותח את הבית.

המוצר הראשון שלנו ליין כריות נוי בהדפס רשת.

מעצב מוערך איילה ואלבי צרפתי מ־Aqua Creations. פיתוח השפה העיצובית, היקף העבודה והאפיון העקבי והמעולה מזכירים לנו בכל פעם מחדש איך עושים את זה כמו שצריך – מסחריות בלי ויתור על היושרה האומנותית.

עוד עשר שנים למרות האהבה שלנו לכל הצדדים של העבודה נשמח להוציא חלק ממנה לאאוט־סורסינג, לספק פרנסה לעובדים נוספים ולהתרכז באספקטים שבהם אנחנו הכי טובים. אנחנו שואפים לגדול מבחינת היקף העבודה והלקוחות ולתרגם חלק מהמוצרים למוצרי צריכה שזמינים יותר לקהל הרחב, אך גם ליצור עבודות בהתאמה אישית.

טיפ למעצב המתחיל החיים זה לא פייסבוק – צאו החוצה, בחנו את העבודות שלכם מול אנשים אמיתיים ולקוחות פוטנציאליים. מהם תלמדו הכי הרבה וכל מי שתפגשו יוכל לעזור לכם. צאו החוצה, לתערוכות למשל. אי אפשר להתעסק בפיתוח לנצח כמו שמעצבים אוהבים לעשות. תתחייבו והדד ליין ידחוף אתכם קדימה.

איפה אפשר להשיג את המוצרים אתר המעצבים, מדפים, גלוריה מונדי.