הסוף ללילות הלבנים

| מאת: חן רוטנברג | צילום: יח"צ

מי לא חולם על ערבים רגועים, לילות רצופים ושינה רגועה של התינוק? לעיתים זה נראה כמו חלום רחוק ולא מציאותי אך עם קצת נחישות, סבלנות והדרכה נכונה, החלום יכול בהחלט להפוך למציאות. שמענו מתמי בריקמן, יועצת שינה לתינוקות ופעוטות (נשואה + 3), איך זה עובד ומה אפשר לעשות.

מדוע החלטת להתמקצע בייעוץ שינה? 

מהרגע שבני יהלי נולד וגיליתי מה זה להיות אמא – התאהבתי. התמכרתי לכל דבר שקשור בתינוקות. אם מוסיפים למשוואה את היותי דוב שינה בעצמי, מתקבל חיבור מתבקש. התעסקתי הרבה עם נושא השינה של ילדי אך לקח לי זמן להתבשל עם זה, ללמוד, לקרוא, לעשות את הבדיקות שלי עד שהלכתי עם זה עד הסוף. אלה כבר נולדה לאמא יועצת שינה.

ואיך היא באמת ישנה בלילה?

טפו טפו – היא הבינה למי היא נולדה. אני לא אשקר ואגיד שלא היו אתגרים. גם לאמא יועצת שינה יש תינוקות ולא רובוטים. גם לה היו תקופות בהן החליטה להתעורר באמצע הלילה, אבל זה העניין: אני לא קוסמת. רק צריך אמונה ונחישות וגם התינוקות הכי עקשניים יכולים לישון. מה ה"אני מאמין" שלך?

אני עובדת לפי שיטת "לילה טוב" והבסיס של גישה זו היא הדרכת הורים בשיטת אדלר. הדגש הוא על הילד, ההורים ועל חווית השינה. המטרה העיקרית היא לא רק לישון לילה רצוף וארוך, אלא ללמוד להבין את הילד, לתת מענה לצרכיו שלא תמיד עולים בקנה אחד עם הרצונות שלו וכל זה באמצע הלילה, שגם ככה אנו עייפים. ברגע שמפצחים את זה, מגיעים ללילה רצוף וגם לוקחים את הכלים בתהליך להתמודדות בעתיד עם שינויים ורגרסיות שהם חלק בלתי נפרד מחיינו ומחיי התינוקות.

אולי זה קצת "אכזרי", אבל אי אפשר פשוט לתת להם לבכות  ואז הם ילמדו לישון?

זה לא כזה פשוט. אחד הדברים החשובים הוא להבין שיש תהליך ולא זבנג וגמרנו. זה לא דיאטת כסאח, אלא הקניית הרגלים לחיים. שום דבר לא יכול להיפתר בלילה אחד או שניים. ברגע שמבינים את זה, אפשר לצאת לדרך. יש המון שיטות וגישות בתחום ואני מכבדת כל אחת ואחת מהן. אני אישית, פשוט לא מאמינה שלתת לתינוק לבכות מלמד אותו משהו למעט העובדה שעכשיו אף אחד לא מקשיב לבכי שלו. בכי זה תקשורת. יש כאן תינוק שמנסה להעביר לנו משהו ולהתעלם זו לא אופציה בעיני. נסגור לו את הדלת, ניתן לו לבכות ואז מה?

מה הקושי הכי גדול שהורים מתמודדים איתו, ואיך את  מסייעת לטפל בו?

יש שני קשיים מאוד גדולים שהם עיקר המפתח לתהליך לימוד שינה והוא כמובן של ההורים. קושי פיזי – העייפות המכרעת שגורמת להורים לעשות טעויות בלילה והקושי המנטאלי, הרגשי, שזה בעצם לשמוע את התינוק בוכה ולהרגיש שמונעים ממנו את מה שהוא רוצה.

אחד הקשיים השכיחים ביותר נוגעים גם לשעות הערב ולא ללילה. ניסיונות הרדמה שמלווים בהמון בכי והרדמה ארוכה מאוד. מיותר לציין שמקרה כזה מוסיף קושי והוא חוסר בזמן לעצמך או לבן הזוג.

אז מה עושים במקרה כזה?

כל מקרה לגופו. דבר ראשון שאני מנחה הורים הוא לשים לב לסימני העייפות ולהשכיב בהתאם. השכבה בעייפות יתר היא האויב הכי גדול שלנו והיא משפיעה על ההרדמה, על איכות השינה וגורמת גם ליקיצות בוקר מוקדמות. מומלץ לשים לב ולהימנע ממצב כזה. דבר נוסף חשוב הוא טקס שינה. רבים נוטים לזלזל אבל הוא מאוד חשוב. כמה דקות בחדר, הרגעה, הורדת הילוך, שיר, סיפור או מסאז' יכולים מאוד להרגיע ולעזור להם להיכנס ל"מוד" שינה. בנוסף הם מבינים שעכשיו נגמר היום ומתחיל הלילה.

ומה הקושי שלך כמלווה או יועצת?

בדיוק כמו ההורים, גם עבורי מדובר בקושי רגשי גדול. אני משתדלת להיכנס לקישקע של כל משפחה. הליווי היומיומי, הטלפונים, השיחות והתסכול לא פוסחים מעליי. אני לוקחת הכל ללב – לטוב ולרע. בלידה האחרונה שלי, עוד בחדר ההתאוששות, ניצלתי את הזמן לסמס לכל אחת מהאימהות כדי לבדוק מה קרה איתן בשני הלילות האחרונים. קראו לי משוגעת אבל זה פשוט חלק ממני. החיבור עם האנשים וההצלחות שוות הכל. הידיעה שעוד משפחה יצאה ממעגל הקסמים הנוראי הזה – אין לה מחיר.

מה השאיפה שלך לעתיד?

הפנטזיה הגדולה שלי היא להקים קליניקה שתשלב בין עולם ייעוץ השינה ועולם התפתחות הילד. אני מתחילה בימים אלו לימודי "התפתחות תינוקות". יש משהו שקוסם לי מאוד בעבודה עם התינוקות עצמם (העבודה שלי כיום היא בעיקר מול ההורים) ובנוסף, זה מרכיב לא פחות חשוב כדי להבין את עולמם של התינוקות: מה מקשה עליהם ומה יכול לעזור או להקל עליהם.

השילוב בין שני העולמות ויצירת עולם משותף אחד תוכל להעניק להורים חווית לימוד עבור הילד איתה יוכלו להתמודד גם במהלך היום וגם במהלך הלילה. אני חושבת ששילוב כזה הוא מתבקש.

אסוציאציות – מה  אומרים לך הדברים הבאים:

מוצץ – אמצעי נהדר להרגעה. אפשר איתו ואפשר בלעדיו. ברגע שמלמדים אותם מגיל צעיר (4-5 חודשים) לקחת את המוצץ לבד, אפשר להגיע מהר מאוד לשקט בלילה.

הנקה – התרגשות וגעגוע. אחד הדברים הכי מדהימים והכי מחברים שיש. מצד שני חשוב להבין שהנקה זו דרך הזנה ולא בהכרח אמצעי בלעדי להרגעה.

לילה – שינה כמובן.

בוקר – מבחינתי, אם היה אפשר לא לפני 10:00. אני לא בן אדם של בוקר.

מבחינת תינוקות, לצערי גם 05:00 (בלילה) יכול להיות בוקר.

אימהות – אני לא פמיניסטית דגולה אבל בעיני זה לא משהו ששונה מאבהות ולכן זה נכנס בקטגוריה של "הורות". אם בכל זאת אני צריכה לעשות הפרדה אז אבהות בעיני זה בעלי: אבא מדהים שכל דקה של הילדים איתו שווה פי מיליון משבוע שהוא בחו"ל או בעבודה.

ובכל זאת… הורות? 

חום. אהבה. הקשבה. הקשבה לא רק לבכי או לסיפורים שלפעמים יכולים להיות משעממים אלא באמת הקשבה למי שהם. אפשר (וצריך) ללמוד מהם המון! הורות זה לא פעם גם אינטואיציות שהולכות לנו לאיבוד וזקוקות לחישוב מסלול מחדש.

 

ליצירת קשר: 050-8240406

tb.sleep@walla.com

פייסבוק  תמי בריקמן יועצת שינה  | www.tb-sleep.com

 

בואו לעקוב ולדבר איתנו גם בפייסבוק ובאינסטגרם. עדכונים על הכתבות הנבחרות באת ניתן לקבל בניוזלטר היומי שלנו

תגובות

Silence is Golden SRV:SRV2 on: 82fb693ac3d5e3d1c at 19:26:24