פריחה תיירותית: המלונות שלא מפסיקים לחדש

| מאת: יואל צפריר

מלונות אורבניים לצעירים, מלונות בוטיק ובתי מלון לתיירות עסקית צצים ומחדשים את ענף המלונאות המתפתח בארץ. ראובן אלקס, מנכ"ל מלונות פתאל, על שילוב בין איכות והתאמה לרוח הזמן 

  • https://atmag-static-timeout.netdna-ssl.com/media/2017/03/sizes/1111-HH-sea-view-balcony-הרודוס-הרצליה_H_wo_680_382.jpg
נוף מהמרפסת של מלון הרודס בהרצליה | צילום: יח"צ

 

פורסם במגזין אטמוטספירה

 

מסיכום נתוני שנת 2016 עולה כי בשנה שעברה נרשמה עלייה של שני אחוזים בתפוסת המלונות בישראל, שהסתכמה ב-22 מיליון לינות. עם זאת, שיעור זה עדיין נמוך ב-12 אחוז בהשוואה לתקופה שקדמה למבצע "צוק איתן" ויש בו כדי להצביע על אחת הבעיות המאתגרות את ענף התיירות בישראל – המצב הביטחוני והגיאופוליטי באזור.

"מגמת השיפור הזוחל החלה כבר בספטמבר 2016 והיא נמשכת לתוך 2017, ואותות המשבר שפקד אותנו ב'צוק איתן' מתמעטים", מאשר ראובן אלקס, מנכ"ל רשת מלונות פתאל. "השוק במזרח הרחוק עודנו נמוך, אך רושם עלייה קבועה, בעיקר של תיירים מסין,  ובניגוד לתיירות החוץ, שסובלת מתנודתיות, נתח תיירות הפנים שומר על יציבות וחולש על 55% מתפוסת המלונות".

אך המצב הביטחוני הוא לא האתגר היחיד שעמו מתמודדים מלונאי ישראל. אלקס שם את האצבע גם על מדיניות "השמים הפתוחים", שהגדילה את אטרקטיביות הנסיעות לחו"ל, הרגולציה המכבידה ועלויות התפעול היקרות משמעותית בהשוואה לחו"ל. "אני מקווה שהמדינה תבין את האיומים שמולם ניצב הענף ותשכיל להוריד את נטל הרגולציה, למשל, בכל הקשור לחיוב הארנונה. בכל העולם מקובל שהיקף הארנונה עומד על 0.7% מהמחזור ואילו בישראל הוא גבוה מארבעה אחוזים. יש לישראל פוטנציאל תיירותי אדיר ועל הממשלה לסייע לנו למצות אותו".

איום אחר מגיע מכיוונו של אתר Airbnb, המתווך בין בעלי יחידות מגורים לבין שוכרים לטווח קצר. "מדובר באיום גדול על הענף", קובע אלקס. "יש לנו מתחרה שלא נתון לרגולציה ומיסוי כמונו. חייבים חוק אחיד לכולם".

ראובן אלקס, מנכ"ל מלונות פתאל | צילום: שיר גולני

ראובן אלקס, מנכ"ל מלונות פתאל | צילום: שיר גולני

 

פיתוח עסקי בישראל ובאירופה

רשת מלונות פתאל מונה היום 130 בתי מלון, מתוכם 38 בארץ והיתר בחו"ל. עם זאת, המלונות בישראל מניבים מחצית מהמחזור הכספי של הרשת, שכן מרבית המלונות בחו"ל הם קטנים. הרשת, שהחלה את דרכה בניהול בתי מלון, היא כיום הבעלים של חלק גדול מהמלונות שהיא מנהלת. בחלק אחר היא שותפה, ורק בחלק קטן היא אחראית על הניהול בלבד. "התוצאות העסקיות שהיו טובות באופן עקבי עודדו אותנו עם השנים לרכוש את המלונות שניהלנו", מבהיר אלקס את המדיניות.

הרשת, שהוקמה לפני 19 שנה בידי דוד פתאל, לא מפסיקה להתפתח ולצמוח. אלקס מצביע על שורה של בתי מלון שנפתחו על ידי הרשת בשנתיים האחרונות ובהם "לאונרדו פלאזה נתניה", מלון 4 כוכבים דה-לאקס שנשען על מיקום מעולה – גם סמוך למרכז העיר וגם משקיף אל רצועת החוץ היפה של נתניה. מלון נוסף הוא "לאונרדו פלזה אשדוד", שבו 183 חדרים מרווחים ומעוצבים המשקיפים לים והוא כבר נהנה משיעורי תפוסה נאים, בעיקר של אנשי עסקים הנהנים ממרכז כנסים גדול המצוי בו. את הרשימה משלים מלון "הרודס הרצליה" החדש, ממלונות היוקרה של הרשת, שהוא גם המלון היחיד בישראל הממוקם על אי בלב ים – מטרים ספורים מהמרינה היפהפייה של הרצליה.

חדר במלון הרודס בהרצליה | צילום: יח"צ

חדר במלון הרודס בהרצליה | צילום: יח"צ

לצד אלה שוקדת הרשת על פיתוח קונספטים חדשים. אחד מהם בא לידי ביטוי במלון היוקרה החדש "רוטשילד 22", המציע חופשה אורבנית יוקרתית בלב שדרות רוטשילד בתל אביב. "האורחים ייהנו בו מעיצוב פנים מרהיב של מעצב העל ארי שאלתיאל ומשילוב של חוויית אירוח אקסקלוסיבית בלוקיישן המבוקש ביותר בעיר", מצהיר אלקס. "מדובר במלון יוקרתי, אורבני ואופנתי, שמשדר שמחה".

נוסף על זאת, פתאל בנתה מותג חדש של מלונות אורבניים תחת השם NYX, שנועד להתכתב עם הדופק הצעיר והקצבי של העיר וחיי הלילה שלה. הראשון הוקם ברחוב מנחם בגין בתל אביב ובעתיד יתפרש גם בערים אחרות, כמו הרצליה, ואף בעולם. אלקס מספר על תוכניות להקמת בתי מלון נוספים של המותג בערים שונות באירופה, כמו פראג, מילאנו ואחרות.

הלובי של מלון NYX בתל אביב  | צילום: יח"צ

הלובי של מלון NYX בתל אביב | צילום: יח"צ

חדר במלון NYX בתל אביב  | צילום: יח"צ

חדר במלון NYX בתל אביב | צילום: יח"צ

 

מהו סוד ההצלחה?

"אנו שמים את הלקוח במוקד, תוך שילוב של מקצוענות בשירות וחדשנות", משיב אלקס. "למרות גודלה של הרשת היא עדיין שומרת על אופי משפחתי. בסקרים חיצוניים שנערכים מדי שנה אנו מוגדרים על ידי הלקוחות כאדיבים ביותר. בסקר השוואתי שנערך השנה יצאנו כרשת הכי טובה בשישה סגמנטים. אנו שמים דגש רב על איכויות ותחזוקה לצד שימור ההון האנושי ופיתוח עסקי. התפיסה שלנו היא לתת לאורחים את מקסימום התמורה לכסף, ושיהיו מרוצים".

לאן ממשיכים מכאן?

"מזה כעשר שנים אנחנו נחשבים לחברת המלונאות הגדולה בישראל, והרצון הוא להמשיך לגדול, תוך שימור היתרונות שלנו בהון אנושי ובחדשנות. באופן אישי, אני אוהב מאוד לעבוד יחד עם דוד פתאל, שהקים את הרשת במו ידיו וממשיך לשקוד על עשייה יומיומית. זו זכות גדולה בעיניי".

בואו לעקוב ולדבר איתנו גם בפייסבוק ובאינסטגרם. עדכונים על הכתבות הנבחרות באת ניתן לקבל בניוזלטר היומי שלנו

תגובות

Silence is Golden SRV:SRV1 on: 82fb693ac3d5e3d1c at 19:19:01