בעיטה לרשת

חולצה מנגו, מכנסיים זארה, 
נעליים טופשופ, שרשרת וטבעת גוצ'י לאימפרס, צמיד חבל ותיק מיכל אדרי (להשיג ב- 050-633375) | צילום: יניב אדרי
חולצה מנגו, מכנסיים זארה, נעליים טופשופ, שרשרת וטבעת גוצ'י לאימפרס, צמיד חבל ותיק מיכל אדרי (להשיג ב- 050-633375) | צילום: יניב אדרי

עם כמעט 300 אלף עוקבים באינסטגרם ומכירות של בגדי ים בעיצובה ברחבי העולם (אפילו לדוגמניות ויקטוריה'ס סיקרט יש) הפכה נטע אלחמיסטר לנערת הקיץ הכי לוהטת שאתם לא מכירים. ריאיון ראשון עם הדוגמנית־יזמית שנושפת בעורפן של גל גדות ובר רפאלי

88 שיתופים | 132 צפיות

כשהייתה בת 17, ניגשה נטע אלחמיסטר אל תחנת המשטרה. כמה שעות לפני כן, צלצל הטלפון בביתה ובצד השני הטיחה בה אישה נסערת כי בנה, בן 11, מנהל שיחות עם פרופיל הפייסבוק שלה. מתחקיר זריז שערכה, גילתה כי אותו פרופיל מנהל שיחות דומות עם עשרות ילדים וקובע להיפגש איתם בגינות ציבוריות. "היא לא הייתה נחמדה ודיברה בטון קשוח, אמרה שחשבה להגיע אליי הביתה ושלא אכפת לה שהפרופיל מזויף", נזכרת אלחמיסטר, "פחדתי ונלחצתי, בכיתי המון. במשטרה אמרו שאין מה לעשות והוציאו מסמך עם רשימה של כל הפרופילים המזויפים".

פרופילים? ברבים?

"בפייסבוק תמצא עשרות פרופילים שמתחזים אליי, הרבה לפני שפרצתי באינסטגרם. חוויתי את זה כשהייתי קטנה, היו מקללים אותי, מתחזים אליי והייתי לוקחת את זה קשה, בוכה ונשברת. היום קל לי לא להתייחס, בניתי לעצמי מגננה".

הפעם ההיא לא הייתה האחרונה?

"ממש לא. לפני שנה נסעתי לדליית אל כרמל וישבתי במסעדה. המלצר, שהיה ערבי, הסתכל עליי וסיפר שהוא מכיר אותי מהפייסבוק, מסתבר שיש לי מתחזים גם בערבית שמזדהים כנוצרייה מהצפון. בלונדון פגשתי מישהו שהראה לי פרופיל מתחזה שלי שהוא מדבר איתו. זאת לא הייתי אני".

מטריד.

"כבר לא, התרגלתי. זה אפילו קצת מחמיא. אבל את הסיפור בתחנת המשטרה לא אשכח בחיים. הייתי ילדה ובכיתי הרבה. מה יש לי לחפש עם ילד בן 11?".

צילום מתוך פרופיל האינסטגרם של אלחמיסטר neta_alchimister@
צילום מתוך פרופיל האינסטגרם של אלחמיסטר neta_alchimister@

כבר במבט ראשון אפשר להבין למה מתחזים אליה. אלחמיסטר, בת 21, היא הדבר הכי לוהט עכשיו ברשת ואתם בכלל לא ידעתם. בשנה אחת בלבד היא הפכה מנערה מראשון לציון שהעלתה תמונות בביקיני לפייסבוק, לדוגמנית, בעלת מותג בגדי הים bananhot שבעיצובה, ולתופעת אינסטגרם הגורפת מאות אלפי עוקבים. "פתחתי פרופיל לפני שנתיים והתחלתי להעלות תמונות. הפרופיל צבר תאוצה והגיע לאלפי עוקבים אחרי שלושה חודשים", נזכרת אלחמיסטר. "אתרים מחו"ל פרגנו לי וקראו לאנשים לעקוב אחריי, וכל פעם שזה קרה, מספר העוקבים קפץ".

זה לא נעצר שם. בנית עסק.

"בהתחלה זה היה סתמי. שעשוע של אחרי צבא. השתחררתי וחברה שלי, נועה בני, הציעה שנעצב בגדי ים. נסענו לתל אביב, קנינו בדים, עיצבנו והלכנו להצטלם בחוף. את התמונות פרסמנו באינסטגרם ובאותו יום קיבלנו 300 הודעות מבנות שרצו לקנות מאיתנו. היינו בשוק, לא ידענו איך לאכול את זה, פתאום הבנתי כמה כוח יש לאינסטגרם, אנשים עובדים המון בשביל להגיע לשם ולנו זה קרה בגלל תמונה אחת".

בינינו, היית יכולה לעשות את זה גם לבד.

"לי לא היה רקע מקצועי ונועה עסקה בעיצוב בגדי ים כמה חודשים לפני השותפות שלנו. היא לימדה אותי את העבודה. הכוח שלי בעסק הוא החלק של הפרסום, אבל אנחנו עובדות בשיתוף פעולה מלא, אין פריט אחד שעבדנו עליו בנפרד, הכל יחד. זאת עבודה מטורפת. אנחנו עובדות מסביב לשעון, אין לנו עובדות שיקלו עלינו. אנחנו קונות בדים, מעצבות, נוסעות לתופרות ומפעלים – וכל היום בסיבובים, אין לנו חיים".

צריך המון דרייב כדי לשרוד.

"יש לי אובססיה ואהבה בלתי מוסברת לבגדי ים, זה הפריט שאני הכי אוהבת. לפני שהתחלנו לא הייתה לי אהבה לעיצוב, לא חלמתי על זה. הגזרות בארץ בעייתיות וכל פעם שהלכתי לקנות מצאתי את עצמי מתקנת את מה שרכשתי, גוזרת, מקפלת וקושרת בשביל הגזרה המושלמת. רציתי לעצב לעצמי את בגדי הים שאני מחפשת, בגזרה צרה".

בגד ים bananhot (נטע אלחמיסטר), וסט זארה, תכשיטים אימפרס | צילום: יניב אדרי
בגד ים bananhot (נטע אלחמיסטר), וסט זארה, תכשיטים אימפרס | צילום: יניב אדרי

אז את דוגמנית או מעצבת?

"אני לא יכולה להשוות בין הדברים, אני אוהבת לעצב אבל גם לקחת את המוצר ולהצטלם איתו, אני גם פה וגם פה".

1,500 ש"ח לתמונה

האינסטגרם פרץ לתודעה כרשת שבה מתפרסמות ארוחות הצהריים שלנו, אבל כשהקונספט שקע הוא ייצר קהילה שוקקת חיים של 200 מיליון משתמשים המשתפים מדי יום כ־60 מיליון תמונות. החברה, שנקנתה על ידי פייסבוק עבור מיליארד דולר, פרסמה השנה תחזית כלכלית למחזור שנתי של 5.8 ביליון דולר עד שנת 2020. מהר מאוד הפכה הרשת רווחית לא רק עבור מארק צוקרברג, אלא גם למשתמשים הפעילים בה: חברות מסחריות מוכנות לשלם סכומים שיכולים להגיע לאלפי דולרים עבור שיתוף תמונה בודדת המפרסמת את המוצר שלהן.

בזירה הבינלאומית אפשר למצוא למשל את ליז אסוין המחזיקה ב־1.2 מיליון עוקבים בפרופיל שלה: newyorkcity@. אסוין דורשת עבור תוכן שיווקי דולר על כל לייק, נוסף לתעריף פרסום קבוע. בזירה המקומית פורסם לאחרונה שבר רפאלי קיבלה 20 אלף ש"ח לתמונה בודדת של חטיף השוקולד קליק שהעלתה ל־1.6 מיליון העוקבים שלה. אחרי נטלי דדון עוקבים כיום כ־166 אלף עוקבים והיא ומתפרנסת לא רע מתחזוק הפרופיל. ואילו אלחמיסטר משאירה אבק לרוב הדוגמניות הישראליות – פרופיל האינסטה שלה בוער עם 248 אלף עוקבים, והמספר הזה בטח עולה בזמן קריאת הכתבה. לשם השוואה, לדוגמנית הבינלאומית גל גדות יש 353 אלף עוקבים, נכון להרגע ואילו אסתי גינזבורג, אחת מהדוגמניות המצליחות בישראל, מסתפקת ב־146 אלף. "החברות הכי חזקות שאני מפרסמת כיום הן בין היתר Bally Body המשווקת שמן לגוף ו־Skinny Me Tea המשווקת תה להרזיה".

צילום מתוך פרופיל האינסטגרם של אלחמיסטר neta_alchimister@
צילום מתוך פרופיל האינסטגרם של אלחמיסטר neta_alchimister@

לפרסם תה בבגד ים נשמע הזוי.

"אם לא הייתי מעצבת בגדי ים אז הייתי מפרסמת את המוצר בצורה שונה, אבל הפרסום משרת את האינטרס שלי. החברות שאני מפרסמת הן בעלות כמות עוקבים גדולה ובזכות הפרסום שלי, אני זוכה לתיוגים בעמוד החברה והחשיפה של המותג שלי גדלה בעקבות זה".

כמה את מרוויחה? לפי הפרסומים בר רפאלי הרוויחה על פוסט באינסטה סכום חלומי.

"בר רפאלי זאת בר רפאלי. היא יכולה להרשות לעצמה. התחלתי מנמוך, לא הערכתי את מה שיש לי ועל הפוסטים הראשונים לקחתי סכום של 200 ש"ח. כשצברתי עוקבים והמפרסמים סיפרו שהם מוכרים הרבה בזכותי, העלתי את המחיר בהתאם. היום המינימום הוא 1,500 ש"ח וזה תלוי במוצר. פעם קיבלתי מתנה בשווי 4,000 ש"ח, אז לא דרשתי הרבה".

בגדי הים שלך חצו יבשות, אחת המלאכיות של ויקטוריה'ס סיקרט לובשת אותם.

"בכיתי מהתרגשות באותו היום. הייתי בבלגיה, וראיתי שהיא עוקבת אחרינו, התחלנו להחליף איתה הודעות והיא גילתה שהיא אובססיבית לבגדי הים שלנו ותשמח לקבל כמה. ארזנו לה אריזה יפה והוספנו פריט בעיצוב אישי והיא העלתה איתו תמונה לאינסטגרם, זה היה מאוד מרגש. יש עניין בעיצובים שלנו, המון בנות מחו"ל עם כמות עוקבים גדולה רוכשות מאיתנו".

צילום מתוך פרופיל האינסטגרם של אלחמיסטר neta_alchimister@
צילום מתוך פרופיל האינסטגרם של אלחמיסטר neta_alchimister@

לא הולכת לאודישנים

אלחמיסטר בנתה במו ידיה אימפריה קטנה של ממש, היא ושותפתה פתחו אתר למכירה (bananhotbikinis.com), הן מעצבות לפי דרישת הלקוחות ומוכרות בממוצע כ־200 פריטים בחודש הנשלחים לכל רחבי העולם בעלות של כ־550 ש"ח לפריט. היא פותחת את העשור השלישי לחייה כדוגמנית ובעלת עסק, לדבריה, ללא עזרתם של מפיקים וסוכנים.

כשהיית בת 15 היית חתומה אצל רוברטו.

"אבל לא עבדתי. הייתי רשומה בסוכנות כי זה הלהיב אותי אבל לא עשיתי כלום. רוברטו היה שולח אותי לאודישנים אבל לא שיתפתי איתו פעולה, פשוט לא הלכתי".

דימוי עצמי נמוך?

"אני שלמה עם הגוף שלי, אבל כשאני מגיעה לאודישנים יש המון בנות יפות והמלהקים מכירים את חלקן מקטלוגים ומאודישנים קודמים וזה מכניס אותי לתחושת חוסר ביטחון. אני מרגישה אבודה, נבלעת ולא במרכז, אני מוותרת עוד לפני שעברתי אותו".

אבל עכשיו יש לך סוכן, שי אביטל מעלית מודלס. הוא מדרבן אותך?

"אנחנו ביחסים טובים, וזה קל יותר כשיש מישהו שמנהל אותך, אם שואלים לגבי צילומים אז הוא מטפל בזה וגם מתמחר את זה בהתאם. פעם הייתי צריכה אודישנים, היום כבר לא, תיק העבודות שלי נמצא באינסטגרם, שם רואים אותי באמת".

חולצה עמנואל, תכשיטים רויאלטי | צילום: יניב אדרי
חולצה עמנואל, תכשיטים רויאלטי | צילום: יניב אדרי

אלחמיסטר באמת לא זקוקה לאודישנים, בחודש שעבר הצטלמה לגיליון בגדי הים של מגזין "בלייזר" בלי הצורך לעמוד מול שורת מלהקים, והיא מקבלת הצעות להשתתף בתוכניות ריאליטי שונות. "הציעו לי להשתתף ב'הישרדות', ומ'האח הגדול' דיברו איתי כמה פעמים. שיר אלמליח נכנסה לבית עם בגד ים שלנו בעיצוב אישי אבל לי אין מה להשתתף, אני לא אוהבת ריאליטי".

נו, זה הפוש שאת צריכה כדי להצליח בענק.

"אני אוהבת שההצלחה שלי היא בזכות עצמי, אני משקיעה את כל כולי בעבודה ומקבלת הערכה. אני לא מורידה מהערך של תוכניות טלוויזיה, אבל כל בחורה בישראל תכיר אותי בגלל שאני מעצבת ולא בגלל ריאליטי".

המבט של אלחמיסטר נוקב כל עוד מדברים על העסק, על רצף האירועים שהובילו אותה למקום שבו היא נמצאת אבל כשמגיעים לדבר על הרגשות שלה היא עוצרת, בוהה ברחוב, חושבת ושוקלת מילים. היא נולדה ב־1994 לאייל, מנהל מכירות באסם, וורדי, שכירה בשחר. יש לה שתי אחיות – דנה, בת 23, וספיר, בת 15. בצבא הייתה נציגת שירות של חיל תקשוב בתחום הסלולר. "גדלתי בבית חם מאוד. ההורים שלי העניקו לי המון אהבה ודרבנו אותי להשתמש בכישורים ובאופי שלי, אבל מעולם לא לחצו עליי או דחפו אותי. מצד שני, גדלתי בבית שלא שמים את הרגשות על השולחן ומנהלים שיחה על היום שהיה. לכל אחת יש את הפינה והמקום שלה, כל אחת חיה את חייה".

צילום מתוך פרופיל האינסטגרם של אלחמיסטר neta_alchimister@
צילום מתוך פרופיל האינסטגרם של אלחמיסטר neta_alchimister@

את חושפת את הגוף אבל לא את הנשמה.

"אני בן אדם סגור ולא משתפת או מגלה את הרגשות שלי, זה האופי שלי".

אבל לא הכל מושלם בביקיני המעוצב של אלחמיסטר. עם החשיפה הגדולה מופיעים גם ניצנים של רוע. מבט חטוף בטוקבקים חושף נשים לא מפרגנות וגברים בעלי הערות סקסיסטיות שחוצות את גבול הטעם הטוב.

נשים מקללות וגברים מטרידים אותך.

"אני לא מתייחסת או מסתכלת על התגובות כל עוד הטלפון מצלצל, ועבודה נכנסת, מה אכפת לי? שיגידו מה שהם רוצים".

אפשר להגיד שהצלחת בגלל שאת משווקת תוכן בצורה מינית.

"זה לגיטימי שבחורה מצטלמת בבגד ים, אני לא היחידה. אני המוצר, בזכותי יש קניות. זו בחירה שלהם להסתכל על זה ככה".

את משדרת מיניות.

"כל אחת שתצטלם עם בגד ים ייקחו את זה לכיוון המיני, זה סקסי, אבל אצלי גם אם אצלם תמונה בבגד ים שלם יהיו שלא יפרגנו. יש את אלה שיגידו שאני חיה בסרט, שאני מכוערת ויהיה את זה שיגיד 'איזה כוסית, מה הייתי עושה לה', זה אותו חוסר פרגון מבחינתי. אני מתעלמת מהתגובות, זה לא מפריע לי, בגלל זה אני מדברת איתך פה. אני רוצה שישמעו ויבינו שזאת לא עוד 'סתם אחת' שמצטלמת כדי שידברו עליה, אני לא רק גוף, פנים ותמונות. יש מאחורי זה עבודה קשה, אני לא בטוחה שיש עוד מישהו שעובד כמוני בגילי. אני קורעת את עצמי".

צילום מתוך פרופיל האינסטגרם של אלחמיסטר neta_alchimister@
צילום מתוך פרופיל האינסטגרם של אלחמיסטר neta_alchimister@

אז את פמיניסטית.

"ממש לא. בעיניי לגברים יש את התפקיד שלהם ולנשים תפקיד אחר, המעמד ביניהם לא שווה, לא כל מה שגבר עושה אז האישה צריכה לעשות. לדעתי תפקיד האישה הוא לגדל ולטפח את הילדים והגבר צריך לפרנס".

מה? זו תפיסה סופר שמרנית. את מתכוונת לפצוח בקריירת החתלה אחרי החתונה?

"אני לא מתכוונת להתמסד בקרוב, אני לא רואה ילדים בעתיד הנראה לעין. אני מאחלת לעצמי להשקיע בשנים האלה כמה שאני רק יכולה ומאמינה שעם השנים העסק יעבוד בכוחות עצמו, אני תמיד ארצה לעבוד, אבל עם משפחה וילדים אני לא אצליח לעשות את מה שאני עושה היום".

אבל זה לא מסר מצליחני. הצלחת בגיל צעיר, מה תלמדי אחרות?

"אני לא אומרת שאהיה עקרת בית. העבודה שלי היא האהבה האמיתית שלי שמעשירה לי את היום. יש כאן קונפליקט, לא חשבתי שאסחב על כתפי אחריות כזו אבל אין לדעת מה טומן העתיד, אני חיה את הרגע".

מצליחים עד שבאים הילדים? זה מיושן ומדכא נשים.

"לחלוטין לא. הדעה שלי לא אבסולוטית אבל כשיש ילדים תשומת הלב מופנית אליהם. כרגע אני אישה עובדת, העסק הוא הבייבי שלי. בעתיד כשיהיו לי ילדים אני לא אזניח אותם לטובת בגדי ים. אני בסך הכל מחפשת מקום שיהיה לי בו טוב. אני עדיין ילדה".

 

איפור ושיער שירלי ווינר, ריטוש תמונה קרן סעד