ללא פילטר

מתוך הארון של אניה מרטירוסוב. צילום: רותם לבל
מתוך הארון של אניה מרטירוסוב. צילום: רותם לבל

לתעשיית האופנה הישראלית היה קשה לעכל את המראה הקר והבלתי רגיל של הדוגמנית אניה מרטירוסוב, אז היא פתחה חשבון אינסטגרם והבאזז לא איחר לבוא. קמפיינים גדולים, חיי לילה פרועים והורות פוטוגנית הגניבו את המיינסטרים. זה נגמר בקולקציית קפסולה שהיא מעצבת עם רונן חן

88 שיתופים | 132 צפיות

פחות מרבע שעה אחרי שסיימתי את הריאיון עם אניה מרטירוסוב, היא העלתה תמונה חדשה לחשבון האינסטגרם שלה. היא בדיוק התיישבה עם חברות במעלה הרחוב שבו נפגשנו, אבל כל עוקב ממוצע עשוי היה לקבל את הרושם שהיא התפננה שם כל הבוקר. חשבתי לעצמי שייתכן שזה בדיוק סוד ההצלחה של הדוגמנית בת ה־29: היכולת לתחזק חשבון אינסטגרם נוצץ שמשתלבות בו באופן שיקי ונטול כל מאמץ אמהות לצד קריירה; זוגיות לצד יציאות מפונפנות; אובססיה למשקפי שמש לצד חיבה לקפה. המון כוסות קפה.

אניה מרטירוסוב אולי לא מוכרת כמו בר רפאלי, אבל בתעשיית הדוגמנות היא מותג. עובדת מסורה המתמידה בעיסוקה כבר יותר מעשור – הישג נדיר בתעשייה הקטנה של ישראל. ברזומה שלה שורת קמפיינים גדולים כמו פקטורי 54, אלון ליבנה, סטייל ריבר, רנואר, הוניגמן ועוד. עם זאת, היא לא הפכה לסלב והפפרצי לא רודפים אחריה – עובדה שכנראה נעוצה במראה שלה, השנוי במחלוקת. רבים יגדירו אותו "זר", "לא נגיש", או אולי אפילו "רזה מדי".

אניה מרטירוסוב לאלון ליבנה. צילום: דודי חסון
אניה מרטירוסוב לאלון ליבנה. צילום: דודי חסון

 

בתקופה האחרונה, בזכות המדיה הדיגיטלית, הצליחה מרטירוסוב לפצח את הדרך ללבו של הקהל הישראלי. פרט לחשבון האינסטגרם, עם יותר מ־20 אלף עוקבים, היא מעניקה הצצות לחייה הפרטיים באמצעות פרופיל פייסבוק פעיל למדי ובלוג וידיאו ביוטיוב. ואם אתם לא דיגיטליים, תוכלו להיחשף אליה באמצעות קולקציית קפסולה ראשונה שתצא בשיתוף עם המעצב רונן חן.

"הלוק שלי הוא לא מיינסטרים, אני לא עוברת לכולם חלק בגרון עם המראה ה'שבור' שלי. לפני שפתחתי את החשבון לא קיבלתי עבודות גדולות ומסחריות. האינסטגרם חשף צד אחר שלי. מהדוגמנית הקרה, הרוסייה, פתאום הפכתי לישראלית לכל דבר. אנשים מתחברים לזה שאני חושפת באינסטגרם את האמהות, את הקשיים – בעצם את הכל".

 

אבא מפקד

מרטירוסוב נולדה בטשקנט שבאוזבקיסטן ועלתה לארץ בגיל 6 – בת אמצעית בין שני אחים. את ילדותה העבירה בבני ברק, שם, לפי החלטתו של אביה, נשלחו אחיה והיא לבתי ספר דתיים. היא מתארת את אביה כאיש צבא קשה וקפדן, שלאחר שנתיים בארץ נטש את המשפחה במפתיע, משאיר את אמם להתמודד עם החובות שצבר בסתר. "כשהוא עזב", היא מספרת, "אימא שלי ניסתה להיות גם אימא וגם אבא שלנו. בשביל לפרנס אותנו היא עבדה קשה, בשלוש עבודות בו זמנית: ניקיון, קופאית ובאולפן. היא עשתה הכל כדי שלא יחסר לנו כלום".

כשאני אומרת לאניה שמשהו בסיפור החיים שלה מזכיר את הישראלית סופיה מצטנר, הדוגמנית־סינדרלה החדשה שבגיל 14 הילכה על המסלול של דיור והפכה בן לילה לשם החם בתעשייה, היא מספרת שהיא מתחברת מאוד לסיפור שלה. "עוני, ולא משנה באיזה מילים יפות נכסה אותו, הוא עוני. כשהייתי צעירה, תמיד חלמתי שארוויח צ'ק נורא גדול ואתן אותו לאימא שלי, ואז נשכור דירה גדולה יותר, עם חדר משלי. חלומות על דברים שלא היו לי, שגם לה אין".

והיום, כאימא לשתי בנות, את לא חושבת שזה קצת מוקדם להתחיל קריירת דוגמנות בינלאומית בגיל 14?

"אפשר לומר שזה מוקדם מדי. אבל החיים האלה – לדאוג לשני אחים קטנים כי אימא עובדת קשה – מבגרים אותך מהר מאוד. כמו אימא של סופיה, גם אימא שלי נאלצה לפרנס אותנו ולא יכלה להחזיק לי את היד בתצוגות ובצילומים".

כבר בגיל 12 פנו אליה צלמים ברחוב, ובגיל 14 וחצי השתתפה בתחרות נערת השנה. "למרות שלא זכיתי, כל מיני סקאוטרים אמרו שיש לי המון פוטנציאל לעבודה בחו"ל. לא עשיתי את זה כי בגיל כזה אי אפשר לטוס לבד, ואני זוכרת שהתאכזבתי מאוד".

בגיל 17 היא נסעה לבדה לחו"ל במטרה למצוא סוכנות ("אבל לא הייתי מוכנה ולא לקחו אותי") ובגיל 18 נרשמה ל־mc2 ומאז היא שם. טסט ראשון מוצלח עם הצלם דודי חסון הביא אחריו תוך חודשים ספורים ארבעה קמפיינים והכרה משמעותית בתעשייה המקומית, כך שבגיל 19 החלה לחיות על הקו בין ישראל למוקדי אופנה כמו ניו יורק ופריז. "לעבוד בחו"ל אומר אינסוף אודישנים. זה לא היה קל כי קיבלתי גם הרבה 'לא'. אבל החיים הכינו אותי לא רע. הייתי רגילה לעבוד קשה, מלצרתי כבר מגיל 15 וחלקתי בקלות דירה עם שמונה בנות, כי לפני זה חלקתי חדר עם האחים שלי".

ויצא לך לראות את הצד המכוער של עולם האופנה? סמים? הפרעות אכילה?

"בחו"ל נתקלתי בהמון דברים. כשדוגמניות צעירות גרות יחד וחלק רזות יותר מכולן, זה מדרבן לעשות דברים שליליים. ראיתי בנות שחיות מתפוח ביום, סמים ואלכוהול, אבל לא חשבתי שאם ארעיב את עצמי, אקבל יותר תצוגות. בדירה הייתי אגואיסטית וסוליסטית. דאגתי רק לעצמי. המנטליות הייתה שכל אחת דואגת לעצמה".

אניה מרטירוסוב לאווה על קנרש. צילום: זוהר שטרית
אניה מרטירוסוב לאווה על קנרש. צילום: זוהר שטרית

 

אנטי מחיקון

ואז, בגיל 22, בדיוק כשהקריירה החלה לנסוק, נכנסה להיריון לא מתוכנן מבן זוגה דאז, איש חיי לילה המבוגר ממנה בכ־20 שנה. לפני כשלוש שנים הם נפרדו, וכיום היא מגדלת את בנותיה אליס (6) ואיימי (3.5) ביחד עם רועי הולנדר, 44, בן זוגה בשנתיים האחרונות, מפיק ההצגה "מייקל" וסוכן טאלנטים. "לפני שלוש שנים הייתה בעצם הפעם הראשונה שבה הייתי רווקה. מחיים רגועים, שבהם קיבלתי את הכל כמובן מאליו – זוגיות, ילדים עבודה – משהו השתנה. משהו בלבד גרם לדרייב מטורף. התחלתי לשתף את העולם בתמונות מהעבודה ושל הבנות. האינסטגרם חשף אותי לכולם. זה פתח משהו".

מרטירוסוב מעידה על עצמה שהיא לא מוחקת תגובות נבזיות גם כשכותבים לה שהיא מכוערת ושיש לה גיבנת. "כשהתחילה תקופה של הערות על המשקל והמראה, גם עדי ברקן הצטרף למגיבים והייתה חגיגה שלמה. הוא העלה תמונות שלי שנראו לו בעייתיות וכתב לי הקדשה פומבית. האופן שבו זה נעשה הבחיל אותי: הוא חיטט לי באינסטגרם, אסף תמונות ובנה קולאז'. אני בטוחה שהוא חשב שעליתי לארץ לפני שנה, שאני לא מבינה כלום ושאני לא אענה לו. אבל הגבתי כמו שאני יודעת. כתבתי לו בחזרה שהוא איש קטן ובור, שהוא לא מכיר אותי בכלל. זה עדיין באינסטגרם שלי. מבחינתי הוא חצה קו אדום. הוא ייחס לי מחלת נפש ומחלה פיזית (אנורקסיה) וגם היה יכול לפגוע לי בפרנסה".

את מבינה את הרתיעה מרזון?

"אני מבינה את הטענות כלפי העולם הזה, אבל אפשר להפנות אותן גם כלפי התעמלות קרקע, בלט או מחול. למה נטפלים לאופנה? כי זה צהוב ומצטלם יפה? לשים שם של דוגמנית באיזו כתבה זה הרבה יותר פופולרי מאשר לבדוק את משטר התזונה בקבוצת מתעמלות קרקע. בארץ אין דרישות דרסטיות כמו שיש למשל באירופה. שם, אני מסכימה, זה הרבה יותר קיצוני והמידות לפעמים על גבול הלא הגיוני".

ואת לא חושבת שלעולם האופנה יש אחריות, על הצורה שבה נשים וילדות מטפחות תפיסת גוף לא מציאותית?

"לדעתי להורים יש אחריות על כך. אם אני בוחרת לקנות 'ווג', אני יודעת מה אראה בפנים. בגלל זה אני כל הזמן אומרת שהכל בא מהבית. הבנות שלי עוד צעירות מדי ואנחנו לא מדברות על דברים כמו דימוי גוף או יופי, אבל אני לא יכולה להגיד שאני לא חרדה להן, אני רק יכולה לקוות שאני משמשת דוגמה טובה ומעניקה להן מספיק ביטחון עצמי וכלים להתמודדות עם הנושא".

מה את אומרת על ליאל דניר שחזרה לדגמן 18 יום אחרי הלידה?

"וואלה עקפה אותי. אני חזרתי לדגמן 30 יום אחרי. סחתיין עליה".

וכששואלים אותך איך את נשארת כזו רזה?

"אני אומרת 'תשאלו את אימא שלי, זה הגנים שלה'".

אניה מרטירוסוב ל-Roomer. צילום: דודי חסון
אניה מרטירוסוב ל-Roomer. צילום: דודי חסון

 

הסנדלרית היחפנית

לפני כמה חודשים פנה אליה המעצב רונן חן, שצילם איתה במהלך השנים לא פחות מחמישה קטלוגים, ושאל אם תרצה לעשות יחד קולקציית קפסולה. תחילה הרעיון נשמע לה מעט מוזר, משום שהיא מחשיבה את עצמה כ"סנדלר היחף" של עולם האופנה – "כמעט תמיד אני בטי שירט וג'ינס". לכן היססה. אבל חן לא ויתר. היה חשוב לו שיהיו בקולקציה הקז'ואליות והאוברסייזיות שמאפיינים אותה. כך הולכת ונרקמת בימים אלה קולקציה של 13 פריטים.

איך עובדים על קולקציה משותפת בין מעצב לדוגמנית?

"אני מחפשת השראה, דברים שאני אוהבת. מדברים על צבעים, גדלים, חומרים. זורקים על השולחן מלא דברים וכל אחד מושך למה שהוא מתחבר. אחר כך עושים מדידות, עליי. זה ממש נבנה מכלום. זו פעם ראשונה שאני מרגישה שמשהו נולד ממני והוא לא הבנות שלי. זה מרגש מאוד".

יש דברים שהיו קשים בתהליך?

"יש לרונן קו מסוים, ולפעמים צריך להוציא אותו מהמקום הזה. אבל כשמשהו היה חשוב לי, התעקשתי עליו. רונן מדהים ומוכשר, נותן לי יד חופשית ושואל את דעתי. זה כיף".

עברת את הגיל שבו דוגמניות מסיימות בדרך כלל את הקריירה שלהן. מה עוד את רוצה לעשות כשתהיי גדולה?

"בזמן האחרון יש יותר דוגמניות אימהות בתעשייה, כמו ג'ורדן דאן למשל. כמובן שיש ביקוש לבנות 16, אבל פה נכנס עניין האופי. אנשים עובדים עם מי שכיף לעבוד איתו, מי שמביא ערך מוסף מעבר למראה, הילה שלא בהכרח באה ממקום חיצוני. עבדתי ואני עדיין עובדת קשה כדי לשמור על המקום שהגעתי אליו. זה קלישאתי, אבל להישאר במקום הזה ולשמור עליו – זאת העבודה האמיתית. הדרך למטה מהירה מאוד".

 

 

ביקור בארון של אניה מגלה שלל אוספי בייסיק

"יש לי עוד ערימות בגדים מתחת למיטה ובמטבח ארון שלם נוסף, אני הולכת להוריש הכל לילדות שלי". ביקור בארון העמוס עד אפס מקום של אניה מרטירוסוב, מגלה שהיא פורצת את גבולות המגדר ומערבבת בין סגנון נשי לסגנון גברי. מבחינתה לא מדובר בעוד טרנד יוניסקס או אנדרוגיני, זהו סגנון הלבוש שלה. "אני אוהבת בגדי בייסיק וגם כשאני מתלבשת אלגנטי זה תמיד עם טוויסט נינוח. בגדול לא מעניין אותי להיות סקסית או נשית במיוחד, כן חשוב לי להיראות טוב, להיות אני ושיהיה לי נוח".

 

הפריט האהוב ביותר: "מעיל עור של H&M. בכל פעם שאני לובשת אותו אני מקבלת עליו מחמאות. אני גם טיפוס שאוהב מאוד עור או דמוי עור ואת התחושה שזה יושב על הגוף".

הפריט האהוב: ז'קט עור של H&M. מתוך הארון של אניה מרטירוסוב. צילום: רותם לבל
הפריט האהוב: ז'קט עור של H&M. מתוך הארון של אניה מרטירוסוב. צילום: רותם לבל

הפריט הכי משמח: "שמלת פייטים של טופשופ, לבשתי אותה ליום ההולדת שלי וכל פעם שאני פותחת את הארון ורואה אותה מבצבצת היא עושה לי מצב רוח לדיסקו".

נעליים: "אני חולת סניקרס, יש לי ארגזים של סניקרס ואני אוהבת מאוד את הפומה שלי".

נעלי הפומה האהובות מתוך הארון של אניה מרטירוסוב. צילום: רותם לבל
נעלי הפומה האהובות מתוך הארון של אניה מרטירוסוב. צילום: רותם לבל

 

אובססיה: "משקפי שמש. עכשיו נדלקתי על מותג חדש בשם Moscot שאני עוקבת אחריו באינסטגרם".

האובססיה: משקפי שמש מתוך הארון של אניה מרטירוסוב. צילום: רותם לבל
האובססיה: משקפי שמש מתוך הארון של אניה מרטירוסוב. צילום: רותם לבל

 

הייתי מחליפה ארון עם: "הצלם דודי חסון. יש לו סטייל משובח. הכל אצלו פיין ומינימליסטי. בכלל אם הייתי בן, אז הייתי דודי".

הפריט הכי יקר ללבך: "שמלת עור של אימא שלי משנות ה־90. היא על זמנית, וככל שהשנים עוברות היא רק משתבחת".

 

הפריט היקר לליבה של אניה: שמלת עור של אמא. מתוך הארון של אניה מרטירוסוב. צילום: רותם לבל
הפריט היקר לליבה של אניה: שמלת עור של אמא. מתוך הארון של אניה מרטירוסוב. צילום: רותם לבל

 

נקנה ולא נלבש: "חצאית נוצות ירוקה שנקנתה בלהט הרגע. לא ברור מה עבר לי בראש כשקניתי אותה".

נקנתה ולא נלבשה: חצאית מחנות תחפושות בנחלת בנימין. צילום: רותם לבל
נקנתה ולא נלבשה: חצאית מחנות תחפושות בנחלת בנימין. צילום: רותם לבל