דגי זהב בים השחור

מתוך הקולקציה של ויוה ווקס | צילום: Moo & Ar
מתוך הקולקציה של ויוה ווקס | צילום: Moo & Ar

מעצבי אופנה מרוסיה מפיצים בארצות הברית ובאירופה בגדים בטקסטורות ובגזרות הדוקות וסגורות. בישראל מקדמת קרן ארנלדס את אגדות הצאר האופנתיות, בחנות מקוונת שמנפצת את המיתוס של אופנה רוסית מוחצנת, מצועצעת וחושפנית

88 שיתופים | 132 צפיות

הרחובות ברוסיה כבר מזמן החליפו את הצבעים המונוכרומטיים של הקומוניזם לגוונים עזים וכובשים, ובשלוש השנים האחרונות בתי אופנה עולמיים מחזרים במרץ אחרי השוק הרוסי. העושר הרב שמרוכז בידי חלק קטן מהאוכלוסייה, הזיקה ההיסטורית לאירופה והמשיכה לסממני יוקרה של המערב הופכים את רוסיה לאחד המקומות האטרקטיביים ביותר לקנייני אופנה ולאחד האתרים האסתטיים ביותר על פני פלנטת הפאשניסטות. ז'אן פול גוטייה ורוברטו קאוולי מפיקים בשנים האחרונות תצוגות אופנה מיוחדות שמגיעות למוסקבה, ובמקביל מתרחשת במדינה התרחבות מהירה של רשתות כמו זארה הספרדית, H&M השבדית ויוניקלו היפנית. חנות ענק של גוצ'י למשל נפתחה במרכז מוסקבה באוקוטובר האחרון.

קמפיין לאתרIGLY&NITI 2014 | צילום: יניב אדרי
קמפיין לאתרIGLY&NITI 2014 | צילום: יניב אדרי

עד עכשיו היה אפשר לספר על מעצבי קוטור אירופאים שמגיעים אל הקהל הרוסי, וכעת הגיע זמנם של המעצבים הרוסים להפיץ את הבשורה בשוק האירופי. איגלי וניטי (חוט ומחט ברוסית) הוא שילוב של שואו רום מקומי ושל חנות אינטרנטית. מוצגת בו אופנה מהים השחור, ובגדי מעצבים ממוסקבה, מסנט פטרסבורג ומקייב מוצעים בו למכירה. מדובר במעצבים מבוססים, חלקם נחשבים הוט קוטור רוסי, בהם הלנה אקמדולינה, ויוה ווקס ואנה אוקטובר. לצדם נמכר גם מותג הבית איגלי וניטי, שמורכב מקניינות אישית של סתיו ויינגולד – ישראלית ילידת רוסיה שהגתה את הרעיון לפתוח את האתר לצד מואר (Moo & Ar), הסטודיו למיתוג ועיצוב של קרן ארנלדס ומשה מוגרבי.

בשיחה עמה הסבירה ארנלדס למה החליטו במואר ללוות את האתר של איגלי וניטי במגזין אופנה אינטרנטי הנקרא "I-N- Magazine". “אנשים לא מכירים את עולם האופנה הרוסי ואת המעצבים שלו, ולכן אנחנו חייבים לתת יותר מידע, גם בהתחשב בעובדה שהמחירים לא נמוכים. הבנו שחיוני להביא את הסיפור מאחורי מעצבת כמו הלנה אקמדולינה, שגם מסביר למה שמלה שלה עולה 2,000 יורו", היא אומרת.

קרן ארנלדס | צילום: יניב אדרי
קרן ארנלדס | צילום: יניב אדרי

ארנלדס מספרת שבמקביל לחדירה של מותגי על לרוסיה, מוסקבה מייצרת בזמן האחרון הייפ מטורף סביב אופנת רחוב. “יש שם דור צעיר שמחובר מאוד למה שקורה בעולם ונמצא על גבול קורבנות האופנה. צעירים מפוצצים בכסף מייצרים הרבה אופנת רחוב, אבל באיכות גבוהה מאוד – ממש מתכתבים עם יפן ועם ניו יורק. בעתיד הקרוב אנחנו מתכוונים לתת את הבמה גם למעצבים צעירים שהפכו להיות דיבור חזק מאוד באירופה וכבר מוכרים במקומות הנכונים בפריז ובלונדון. אני מאמינה שנוכל גם לקבץ אותם ולתת תמונה כוללת יותר שתבהיר מהי אופנה רוסית באמת".

מה מייחד אופנה רוסית מאופנה אירופית או אופנה אמריקאית?

“יש נגיעות רוסיות בבדים, בטקסטורות ובגזרות, שהן מהודקות מאוד וסגורות מאוד. האופי הסגור הוא הבשורה, זה מה שיוצר את האווירה הרוסית. הלנה אקמדולינה היא דוגמה מעולה – הגזרות שלה הן לא אוונגרדיות אבל הבדים והטקסטורות שלה לקוחים מעולם האגדות הרוסי. זו בשורת אופנה שמתכתבת עם המקורות הרוסיים, אבל עומדת בסטנדרטים אירופיים גבוהים".

בשבוע האופנה במוסקבה | צילום מתוך מגזין הוידיאו i-n-magazine
בשבוע האופנה במוסקבה | צילום מתוך מגזין הוידיאו i-n-magazine

לא פחדתם שאנשים ידחו את הרעיון של אופנה רוסית על הסף?

“התפיסה של רוב העולם לגבי אופנה רוסית היא ברוב המקרים כל כך לא נכונה. כשמתהלכים בסנט פטרסבורג ואפילו בקייב רואים אנשים שהם לחלוטין יותר מעודכנים מאיתנו, וזה מה שהגניב אותנו. נכון שיש שם דברים בלתי נסלחים מבחינת אופנה – תופעות שתואמות בדיוק את מה שמקובל לזהות עם אופנה רוסית (סנדלים וגרביים או לבוש מוחצן מדי ושילובים מוגזמים של פריטים – רר"ח), אבל אני חושבת שכגודל ההפתעה כך גודל ההצלחה".

איגלי וניטי מארח כיום עשרה מעצבים עם כוונות להתרחב. טווח המחירים מתחיל ב־200 דולר ומגיע לכמה אלפי דולרים. את המעצבים בוחרים במואר בשיתוף ויינגולד. “ניסינו להרכיב קולקציה אחידה של הלוק הזה – מה הוא אומר בעצם, איך אישה עדכנית, שמתעניינת במותגים כמו שאנל ופראדה, מתלבשת היום, בסנט פטרסבורג ובשאר חלקי רוסיה. בעיניי זה תחום שנכון להשקיע בו, בייחוד היום כשעדיין אף אחד לא שם עליו את היד. אנחנו מוכרים אופנה מרוסיה ומאוקראינה, ואנחנו היחידים שעושים את זה". ארנלדס מספרת על סלבריטאיות וסטייליסטים שפוקדים את השואו רום. “ועדיין", היא צוחקת, “התגובה הכי נפוצה היא 'למה אין יותר מחשופים?'".

 

הלנה אקמדולינה. צילום: gettyimages
הלנה אקמדולינה. צילום: gettyimages