דברים שלמדתי מאמא

נלי תגר ואימא טיבה | צילום: רון קדמי
נלי תגר ואימא טיבה | צילום: רון קדמי

מי למדה מאמא ששום דבר לא ישבור אותה ואיזו דוגמנית בינלאומית הבינה שהיא יפה רק בזכות ההורים? נלי תגר, יעל דיין, טהוניה ועוד נשים מעוררות השראה בפרוייקט מחווה שמזכיר שאין אהבה בעולם כמו של אמא, ושל אבא גם

88 שיתופים | 132 צפיות

 

יעל ורות דיין סלחניות

רות ויעל טוטאל לוק אוסף פרטי | צילום: עדן גבאי
רות ויעל טוטאל לוק אוסף פרטי | צילום: עדן גבאי

אימא רות פעילה חברתית, ממקימי ארגון "וראייטי", מייסדת מותג אופנת העלית משכית
דו קיום ושבירת מוסכמות: "גדלתי בסביבה מגוונת. בבית הראשון שלנו ליד שער שכם בירושלים גרו בשלום באותו בניין ערבים, נוצרים וארמנים. אימא שלי יזמה פעילויות ומפגשים משותפים ליהודים ולערבים והנוכחות המשותפת הייתה דבר מובן מאליו עבורי, נטולת ממד פוליטי. פעם חיינו יחד והיום אומרים שאין עם מי לדבר, הרי אין קל יותר מלדבר עם השכן שלך".
לראיון עם רות דיין

הבת יעל סופרת, לשעבר ח"כית וסגנית ראש העיר תל אביב
סלחנות: "אמי ואני חיות כל כך הרבה שנים אחת לצד השנייה, כך שהתכונות אחת של השנייה מוטמעות בנו. בתחום עיסוקי חוויתי פעמיים אכזבות אישיות. הראשונה עם אהוד ברק שלא מינה אותי לשרה, והשנייה עם רון חולדאי, שלא הכניס אותי לרשימה שלו בבחירות האחרונות לראשונה זה עשור. גם אם החיים ארוכים, אין בהם מקום לנקמנות או רישום חשבונות. אימא שלי לא מסוגלת לנטור טינה".

איפור רות ויעל: ענת נוימן

 

אחווה ואומץ אצל טרויה וטהוניה רובל

טרויה שמלה מאיה נגרי, טהוניה אוברול אלכסנדר וונג לבוטיק ורנר, עגילים תכשיטי בנדה, טבעת בלטו | צילום: רון קדמי 

טרויה שמלה מאיה נגרי, טהוניה אוברול אלכסנדר וונג לבוטיק ורנר, עגילים תכשיטי בנדה, טבעת בלטו | צילום: רון קדמי

אימא טרויה מנקה בבית ספר
אחווה: "אימא שלי, שעלתה לישראל במבצע משה, נפטרה לפני כשנה וחצי ועד יומה האחרון הייתה מארחת בביתה את המשפחה המורחבת. היא הייתה עמוד התווך של המשפחה, ועשתה הכל בכוחות בעצמה. גם כשהגיע הזמן לקבל סייעת שתעזור לה במלאכות הבית היא סירבה. הבית שלה היה תמיד פתוח לכולם, ואני כמוה, נותנת כל מה שיש לי וגם אם אין, נותנת בכל זאת".

הבת טהוניה דוגמנית, מנחת טלוויזיה
אומץ וחוזקה: "אימא הביאה לעולם 13 ילדים, פִרנסה וגידלה אותם בארץ זרה, בלי לדעת את השפה. במקום ליפול לייאוש היא בחרה לקום, למצוא עבודה ולהחזיק את המשפחה הגדולה במו ידיה, בלי להיתמך במוסדות ממשלתיים. היא עשתה את זה בכוחות עצמה ואני מסתכלת עליה בהערצה, מסתבר שאפשר לאכול גם את הקשה של הלחם וליהנות ממנו. כשאני נתקלת במשבר אני נזכרת בדברים שהיא עברה ומתמלאת אנרגיה טובה. אני מבינה ששום דבר לא יכול לשבור אותי".

טיבה ונלי תגר על אסתטיקה וחריצות

טיבה שמלה קארן אוברזון נעליים סטיב מאדן, נלי טופ וחצאית פיו פיו | צילום: רון קדמי
טיבה שמלה קארן אוברזון נעליים סטיב מאדן, נלי טופ וחצאית פיו פיו | צילום: רון קדמי

אימא טיבה עורכת דין
אסתטיקה: "אימא שלי חיה ונשמה יופי. החיצוניות הייתה חשובה לה מאוד וזה משהו שמלווה אותי עד היום. היא הקפידה שנאכל בנימוס ונדבר יפה ותפרה לנו בגדים מיוחדים. היא התלבשה והתאפרה בסגנון צעיר ואופנתי והתקשטה בתכשיטים עד לרגע פטירתה בשיבה טובה".

הבת נלי שחקנית
חריצות: "אימא שלי היא אישה משכילה ועצמאית, שלצד האימהות ניהלה קריירה עשירה. היא לא חיכתה לנו עם שובנו מבית הספר עם פתיתים מוכנים. המשרד שלה היה כמו עוד ילד במשפחה שחלק איתנו את תשומת הלב. כילדה בחנתי את העבודה האינטנסיבית שלה ולעתים היה נדמה שהיא לא נהנית. החריצות וההשקעה שלה גרמו לי לבחור בקריירה שונה המעניקה לי סיפוק ושמחה, אבל עם אותה הנחישות והמחויבות".

 

ישראל ותמרה אהרוני טורפים את החיים

ישראל חולצה קסטרו, מכנסיים מרטין מרג׳יאלה (אוסף פרטי)תמרה שמלה דיזל, שעון אן קליין לאימפרס | צילום: רון קדמי
ישראל חולצה קסטרו, מכנסיים מרטין מרג׳יאלה (אוסף פרטי)תמרה שמלה דיזל, שעון אן קליין לאימפרס | צילום: רון קדמי

 

אבא ישראל שף
נחישות והתמדה: "אבי הגיע ארצה בגיל 16 ומצא עצמו מתחיל מאפס, כשכל הנתונים נגדו. הוא חינך את אחיו הקטנים וניהל חנות קטנה שפִרנסה את המשפחה. היה לו קשה, אבל הוא לא ויתר לעצמו, וזה משהו שלקחתי ממנו. כשהמטרה שהצבתי לעצמי נראית בלתי אפשרית, אני לומד וחוקר אותה והולך עליה בפול ווליום עד שאני משיג אותה. כשנסעתי בצעירותי ללמוד אמנות בהולנד, זה היה רעיון זר לסביבה שבה גדלתי. לא נראה לי שאבי היה מרוצה מההחלטה הזו, אבל הוא נתן לי את ברכתו, כי הוא ידע שאני נחוש כמוהו".

הבת תמרה סטודנטית לאדריכלות ועוסקת בקולינריה
תיאבון לחיים: "אבי מתרגש מכל דבר חדש, ויש בו תאווה וסקרנות שמניעות אותו קדימה. כשאני מטיילת בחו"ל סגנון הטיול שלי שונה מהרגיל. במקום לבקר באטרקציות המקומיות, אני מנסה דברים חדשים. הסקרנות הזו מגיעה ממנו".

 

מרה ומוטי רייף מטפחים את החופש להיות

מרה חליפה קרייזי ליין, מוטי חליפה וחולצה שי שלום | צילום: רון קדמי
מרה חליפה קרייזי ליין, מוטי חליפה וחולצה שי שלום | צילום: רון קדמי

 

אימא מרה עקרת בית
מסירות: "אפילו בזמנים קשים מאוד, אימא שלי לא סטתה מדרך הישר. היא עבדה קשה מאוד כל חייה עד יומה האחרון כדי שיהיה לנו טוב, ודאגה שלא יאונה לנו כל רע, תוך נדיבות ונתינה עד אין קץ. גם אני כמוה מארחת ביד רחבה, מקבלת אחרים בלי תנאי ולא מנסה לשנות אותם".

הבן מוטי מפיק ויזם
חופש: "'אין אנשים רעים בעולם, יש רק אנשים שרע להם וכשרע להם, תעזוב', לימדה אותי אימא שלי, שבחרה לראות רק את הטוב בכל אדם. היא תמיד העניקה לי את התחושה שסומכים עליי ונתנה לי הרבה ביטחון. לא היו לה גבולות, ומכאן שהיא לא הציבה לי גבולות, ולכן גדלתי להיות אדם ללא גבולות".

 

ענת בירן ונעם פרוסט על סקס וביטחון עצמי

ענת חולצה קסטרו, ז׳קט עור סאקס, טבעות ועגילים בלטו, נעם שמלה אלכסנדר וונג לפקטורי 54, טבעות טופ טן | צילום: רון קדמי
ענת חולצה קסטרו, ז׳קט עור סאקס, טבעות ועגילים בלטו, נעם שמלה אלכסנדר וונג לפקטורי 54, טבעות טופ טן | צילום: רון קדמי

אימא ענת מטפלת בפסיכודרמה, מחנכת למיניות ומגישה בערוץ הקניות
תקשורת לא מילולית: "בתקופת נישואיי הטריים, רבתי עם בעלי ואימא שלי יעצה לי: 'חשוב לשמור על האינטימיות בין בני הזוג ולא להישאר בריב הרבה זמן', כלומר סקס זה דבר חשוב ויש לתת לו מקום של כבוד ולא להתבצר בדעותייך. הוריי ביטאו תמיד קרבה ותשוקה ביניהם, ואני נוצרת את זה בתוכי, את הצורך לתת ביטוי ולהדגיש את התקשורת דרך המגע".

הבת נעם דוגמנית
נוחות בעור של עצמך: "מאז ומתמיד הייתי גבוהה מאוד, ובעבר זה היה משהו שהציק לי מאוד. אימא שלי היוותה עבורי דוגמה לאישה גבוהה ודוגמנית נפלאה, שנמצאת במקום מאוד בטוח בעצמו, מרגישה בנוח מבפנים וזה מוקרן החוצה. בזכותה אני יודעת לפרגן לכולן ומבינה שאין מודל אחד של יופי ואין מושג כזה 'אישה אמיתית', אישה היא אישה אמיתית  אם היא במידה 34 או 44".

 

רונית רהב וסיון רהב־מאיר מבינות את השונה

רונית ז׳קט ושמלה מאסימו דוטי, שרשרת וטבעות יעקובוב, סיון חולצה וחצאית עדי יאיר, צמיד וטבעת פנדורה, שעון רויאלטי, משקפיים אופטיקה הלפרין | צילום: רון קדמי
רונית ז׳קט ושמלה מאסימו דוטי, שרשרת וטבעות יעקובוב, סיון חולצה וחצאית עדי יאיר, צמיד וטבעת פנדורה, שעון רויאלטי, משקפיים אופטיקה הלפרין | צילום: רון קדמי

 

אימא רונית עורכת לשונית
להתעניין בשונה ולהבין אותו: "אימא שלי, בת למשפחת חלוצים ציונית, לימדה עולים חדשים במעברות בשנות ה־50 והייתה מחנכת מיתולוגית בנצרת עלית. כמוה, גם אני עבדתי בעבר כמורה וקיבלתי ממנה השראה, מהיכולת שלה לפרוץ מחסומים ולהתחבר מהר עם כל אחד. בכל פעם שאנחנו פוגשים אנשים זרים ומסקרנים, ולאף אחד אין אומץ לגשת ולהתעניין, אנחנו אומרים לעצמנו 'אם אימא הייתה פה, היינו כבר יודעים הכל'".

הבת סיון אשת תקשורת
לקבל את ילדך ולהבין אותו: "בגיל שש פרסמתי את ה'יצירה' הראשונה שלי. 'שיר העגבנייה' בעיתון הילדים 'צ'ופר', שתיאר איך אימא שלי מכריחה אותי לאכול עגבניות. במקום להיעלב אימא שלי פרגנה ועודדה אותי להמשיך בדיוק באותו כיוון ולהפוך אותו למקצוע, אף שההורים שלי הם לא מהסוג ששואף להפוך את הילדים שלהם לסלבס ורושם אותם לאודישנים. מצד שני, הם גם ידעו לדרוש ממני להתנהל בצורה מאוזנת, כשתוכניות הילדים והנוער התחילו לבוא קצת על חשבון בית הספר".

סטיילינג סיון שרית שם טוב

 

אלי פישר וסיגל בר־און משלבים אהבה ואחריות

אלי חליפה וחולצה טומי הילפיגר, סיגל ז׳קט ושמלה H&M, תכשיטים אוסף פרטי | צילום: רון קדמי
אלי חליפה וחולצה טומי הילפיגר, סיגל ז׳קט ושמלה H&M, תכשיטים אוסף פרטי | צילום: רון קדמי

 

אבא אלי נשיא תשלובת מפעלי ד"ר פישר

אחריות חברתית: "אבי המסור עבד כרופא בקופת חולים בשכונת שפירא וגילה תמיד אחריות כלפי הזקוקים לו. גם כשיצא לגמלאות היה מייעץ לאנשי השכונה ללא כל תמורה, וזה משהו שנשאר איתי. כשפרצה מלחמת יום כיפור, השימוש בפולידין המתין לאישור משרד הבריאות ובצעד שהיה עלול לסכן אותי, חילקתי את התכשיר לבתי החולים כדי להציל חיים".

הבת סיגל יו"ר משותף מפעלי ד"ר פישר
אהבת אדם: "מגיל 5 עבדתי במפעל המשפחתי וראיתי איך העובדים הופכים לחלק מהמשפחה. הוריי תמיד חיבקו, דאגו ועזרו לעובדים ברגעים הקשים, ובנוסף אירחו בקביעות ילדה בת 3, שהוצאה מביתה על ידי שירותי הרווחה. אני ממשיכה בדרך הזאת, ומארחת בצל קורתי ילד בן 13, שזוכה להפוך לחלק ממשפחה נורמטיבית בבית תומך".

 

עדנה ואלישבע מזי"א מרסנות את הדמיון

עדנה שמלה אלמביקה, אלישבע שמלה זארה, טבעות פנדורה | צילום: רון קדמי
עדנה שמלה אלמביקה, אלישבע שמלה זארה, טבעות פנדורה | צילום: רון קדמי

 

אימא עדנה מחזאית ובמאית

לרסן את הדמיון: "המשפט 'אין העניינים יגעים כפי שהם נדמים', היה ממוסגר במשרד של אמי, וכילדה הייתי נתקלת בו מדי יום והוא היה מרגיע אותי. המציאות לא מדביקה את הדמיון הפרוע, ומה שנדמה תמיד יהיה גרוע ממה שנמצא. הדמיון הוא כלי אלים מאוד ואכזרי, אני יודעת כי אני מתפרנסת ממנו, ומטבעי אני צופה אסונות וחרדתית".

הבת אלישבע מנכ"ל עמותת "רוח חדשה"
לקבל את המציאות: "אימא שלי וחברתה הקרובה ענת גוב ז"ל התנהלו בחיים לפי המושג הבודהיסטי 'ככות' (טאטהטה), שמשמעותו לא להילחם ולשקוע במציאות אלא פשוט לקבל אותה. ביום האזכרה לענת הניחה אמי על הקבר בדל סיגריה במקום אבן, כדי לסמל את הככות. דרך ההתמודדות שלה עם האובדן הייתה משמעותית עבורי. למדתי שאפשר לקבל את המוות גם בהומור".

 

מרגלית בניסטי ומרסל מוסרי לא יוותרו על חמלה ומתן בסתר

מרגלית ז׳קט וחולצה רזיאלה, מרסל שמלה אלמביקה, שרשרת יעקובוב | צילום: רון קדמי
מרגלית ז׳קט וחולצה רזיאלה, מרסל שמלה אלמביקה, שרשרת יעקובוב | צילום: רון קדמי

 

אימא מרגלית עובדת תחזוקה בעיריית תל אביב
מתן בסתר: "כחודש אחרי שאבי נפטר הגיעו למעמד גילוי המצבה אנשים רבים, שאת חלקם לא הכרנו, שהתעקשו לכסות בעבורנו את עלויות המצבה הגבוהות, כדי לגמול לאבי על השנים שבהן העניק להם עזרה מהמעט שהיה לו. הוא היה ידוע בנתינה לאחרים, פשוט לא ידענו עד כמה. למדנו ממנו שכשאתה נותן לסביבה את כל הטוב שבך, זה חוזר אליך בסופו של דבר, גם אם אחרי המוות".

הבת מרסל סופרת ואשת תקשורת
חמלה: "בגיל 5 בזמן שהמצב הכספי בבית לא היה מזהיר, הוזמנתי למסיבת יום הולדת של ילדה שלא היה חסר לה דבר. אימא שלי חסכה כסף כדי לקנות לי שמלה מיוחדת ובמסיבה אחד הילדים צעק עליי 'זוזי מפה יא שמנה' ושפך עליי כוס מיץ. לא כאב לי על עצמי, כאב לי על השמלה שאימא שלי קנתה. אבל אמי הגיבה בנונשלנטיות ואמרה לי 'את עדיין הכי יפה מכל הילדים' וזה משהו שאנחיל לילדיי, לפאר אותם תמיד ולא להראות להם את הרע בעולם".

 

אלי ויוסי קצב מלמדים צניעות וקפדנות

אלי ויוסי טוטאל לוק Sketch, משקפיים תום פורד | צילום: רון קדמי
אלי ויוסי טוטאל לוק Sketch, משקפיים תום פורד | צילום: רון קדמי

 

אבא אלי מלטש יהלומים, פנסיונר
צניעות: "כשעלינו לארץ מעירק בשנת 1950, גרנו באוהלים במעברה בבת ים. אבי עבד כצורף במפעל והסתפק במה שיש. אני גדלתי עם עוד שמונה אחים ואחיות וזאת הייתה תקופה קשה מאוד, אבל גם יפה ובלתי נשכחת. הוא היה איש צנוע ופשוט, שנתן לנו כל מה שהיה לו באהבה אינסופית. איכשהו, החיים הובילו אותי להמשיך את דרכו ולעסוק בתכשיטים וביהלומים".

הבן יוסי מעצב אופנה והבעלים של Sketch
קפדנות: "אבי עסק בליטוש האחרון והסופי של היהלום – עבודה שדורשת תשומת לב לפרטים הקטנים ביותר. הוא עבד בנאמנות במשך 30 שנה באותו המקום, והתכונות הללו עברו גם אליי – סיימתי את לימודי העיצוב בהצטיינות לא רק בגלל הכישרון, אלא גם בשל הקפדנות על הפרטים הקטנים. כמו אבא שלי אני לא נותן לאנשים להתקרב יותר מדי, יש דיסטנס, אנחנו עושים את העבודה שלנו בשקט ונמנעים מספונטניות".

ניהול קריאייטיב טל קליינבורט | סטיילינג רייצ׳ל קאופמן ואורית אפרתי | שיער דן מיכאלי במוצרי לוריאל פרופשיונל | איפור ענבל איפרגן, דידי פז, ענת סיני, לירון חרט לסטודיו עדה לזורגן | ע. סטיילינג פיני זומר | ע. צלם חלי פרידמן | עיבוד תמונה עדן גבאי