100 המשפיעים בתעשיית האופנה: היזמים
עם טעם משובח, חושים מחודדים ויצירתיות חסרת מעצורים, הם הופכים את חוויית השופינג לחדשנית, מרגשת ומרוששת ארנקים. אלה האנשים ששוב השארתם אצלם את המשכורת החודשית
עדי רונן ודדי שוורצברג, 30 ו־38, בעלי החנות האינטרנטית הישראלית Adika
עדיקה הוכיחה כי בניגוד לכל הציפיות ישראלים מוכנים לקנות גם כשהם לא מודדים (כל עוד מצמידים לבגדים תג מחיר נמוך, ועוטפים אותם בתמונות אינסטגרם מסוגננות ובקריצות בלתי פוסקות אל עבר בר רפאלי). וכך, מה שהחל ב-2011 כייבוא נקודתי למדי של עיצובים טרנדיים מהמזרח הרחוק, הפך לחנות הבגדים המקוונת הבולטת בארץ, אשר לפני חודשים ספורים נמכרה בעשרות מיליוני שקלים לקבוצת גולף. עדיקה, שמאחוריה עומדים בין היתר עדי רונן ודדי שוורצברג (היא על הסטייל, הוא על הביזנס), היא למעשה סטארט אפ לאופנה שזכה לאקזיט מוצלח. אבל מלבד העובדה שהחברה הצביעה על שינויים בהרגלי הצריכה ופיצחה את הפוטנציאל המסחרי הטמון ברשתות החברתיות, וידעה לרכב עליהם בחוכמה, היא גם חשפה דבר נוסף: על אף שנהוג בישראל לזלזל במעמדה של האופנה ותרבות האופנה – רבים הרי בטוחים שמדובר בזוטות לא חשובות – עדיקה המחישה עד כמה יש לתחום כולו משמעויות כלכליות מרחיקות לכת (ובמילים אחרות – זהו שוק ששווה הרבה מאוד כסף הצמא ליוזמות חדשות).
וכך, עם הכתרתם של מתעשרים חדשים, למעשה נפתח אופק. מסתבר, כפי שהבינו בכלכלות רבות אחרות בעולם, שאפשר לכבוש את ישראל לא רק על ידי אפליקציות או תוכניות ריאליטי, אלא גם דרך הארון.
אורי רייז 37, בעלים שותף בחברת 911 אופנה וברשת סטורי
רשת סטורי הפכה בשנים האחרונות לאחת המובילות בתחום מותגי סטריט בינלאומיים, כשהיא מייבאת את כל מה שהכי נכון ורותח. בזכות אורי רייז – שעומד בראש חברת 911 אופנה, יבואנית המותגים ומפעילת הרשת – נחשפה ארץ קטנה במזרח התיכון לתיקי הרשל, לנעלי טומס, לסווידיש האסבינס, לבגדים של פרי פיפל והרשימה עוד ארוכה. בסטורי עושים את זה הכי אורבן אאוטפיטרז, גם בזכות חנות אונליין מעודכנת ופעילות מדיה חברתית בולטת לטובה. ומי שלא קנה לפחות השכיל.
אורית רזילי 59, בעלת רשת רזילי
לפני יותר מ־20 שנה פתחה אורית רזילי בוטיק מעצבים ברחוב קינג ג'ורג' בתל אביב. 30 מ"ר היו אז שטח גדול ביחס להיצע של סצנת האופנה המקומית, שמנתה מעצבים מעטים מאוד. מאז הפכה רזילי למעצמה בת 12 חנויות ומנוהלת על ידי אורית עם בעלה יאיר ושני ילדיה – אורי ונועה. הרשת, שחרטה על דגלה טיפוח מעצבי אופנה ישראלים, מתמחה יותר מכל בליקוט כישרונות מבטיחים ומתפקדת כקרש קפיצה למעצבים חדשים. מיון המעצבים הקפדני וליוויים בתהליך העיצוב מבטיח היצע ראוי. דרך אגב אורית רזילי לומדת 11 שנה בבית מדרש קהילתי ושייכת לקהילת חוכמת הלב.
דרך אגב אורית רזילי לומדת 11 שנה בבית מדרש קהילתי ושייכת לקהילת חוכמת לב
הלגה גוטסדינר־קוק 55, בעלת בוטיק הלגה עיצובים
כיכר המדינה ידע ימים יפים יותר, עם פחות חנויות ריקות העומדות להשכרה ויותר קהל אוהד, אבל את הלגה שום דבר לא מרתיע. בוטיק הלגה עיצובים שבבעלותה נפתח אי שם באייטיז, ומאז ועד היום היא מייבאת את מעצבי העל הגדולים בעולם: פראדה, מיו מיו, לנווין ואפשר להמשיך ככה שעות. את הצעד האמיץ באמת עשתה הגברת הראשונה של הכיכר בשנים האחרונות, כשבאמצעות מערך שיווק שלא מפחד מהמילה סייל, הצליחה לשנות את תדמית הבוטיק היוקרתי המנוכר מכזה שפונה לאוליגרכים לכזה המצליח לפנות גם לכיסו של הקהל הרחב בעל חשבון הבנק המצומצם.
שירה ברזילי 32, מאיירת אופנה, בעלת המותג קוקטית
שירה ברזילי פועלת כבר כמה שנים מאחורי הדמות האופנתית המאוירת "קוקטית", אבל בשנה האחרונה גבר הווליום סביבה בצורה ניכרת. זה התחיל מקראש של רוברטו קוואלי שהזמין ממנה איורים לטי שירטס שלו, המשיך בשיתוף פעולה מדובר עם רשת H&M בישראל וגועש בימים אלה עם טרנד הקעקועים הזמניים שהציתה ברזילי בארץ, שגרר לאחרונה גם שיתוף פעולה עם מותג הנעליים בנסימון. בתנור שלה כבר מתחמם עוד פרויקט עם רשת אינטימה ונראה שעוד לא ראינו ממנה הכל. שירה, תאיירי לי ילד!
רננה כהן ביקל, 31, בעלת Style For Rent
רננה כהן ביקל התגלגלה זמן מה בעולם האופנה כסטייליסטית ומעצבת, עד שהבינה את הפוטנציאל הגלום בהשכרת בגדים לאירועים, בעיקר במדינה קטנה שבה הסיכוי להפוך לבחורה השלישית שלובשת את אותה שמלה מזארה בחתונה הקרובה, הוא יותר מסביר. זה התחיל כאתר, ובעזרת לקוחות מפורסמות כמו רותם סלע וירדן הראל, התפתח הרעיון לחנות תל אביבית שבה מושכרים מותגים מקומיים ובינלאומיים.
ענת טל, ניצן רוזנט וגילת ויקסמן, 33, 38, 38, יזמיות מותג הפופ אפ שופליפטרס
ענת טל, ניצן רוזנט וגילת ויקסמן שמות את הפופ בטרנד חנויות הפופ אפ ששוטף את התעשייה והן ממחישות איך הופכים את התחביב של כולנו לעסק משגשג. מה שהתחיל ב־2006 כמכירה ביתית קטנה הפך עם השנים לאירועים קונספטואליים מסודרים, המציעים חוויית אופנה אסתטית־חושנית. מדי כמה חודשים, בלוקיישנים משתנים, מוצגים הטרנדים המובילים בעולם האופנה, העיצוב והאמנות – תמיד בתמהיל נפלא של מותגים, לצד שיתופי פעולה חדשניים.
אורי להבי, 32, מנכ"ל ומנהל קריאייטיב ברשת דניאלה להבי
אורי להבי ניהל לצד אמו, דניאלה להבי ז"ל, את העסק המצליח שלה במשך תשע שנים. הוא הצטרף אליה בגיל 22 ולמד את העסק מבפנים. לפני יותר משנה נפטרה מעצבת התיקים המיתולוגית, אבל ללהבי היה ברור שהאימפריה תמשיך לחיות גם אחריה. בעזרה צוות מעצבים נהדר וחוש עיצובי ועסקי יוצא דופן, הוא מצעיד את העסק במקצועיות, תוך שמירה על רוחה ועל כתב ידה העיצובי של אמו, וכמתבקש מגבר שיודע להעריך תיקי ונעלי מעצבים (אתה מעביר סדנאות לבעלים מתוסכלים?), הוא עושה עבודה נפלאה.
שירה דולינגר, דניאלה בן טולילה וענת כץ, 35, 39, 35, בעלות בוטיק ורנר
בוטיק ורנר הוקם ב־2009 על ידי שירה דולינגר, סטייליסטית וקניינית מנוסה, שאליה הצטרפו בהמשך שתי שותפותיה. הן מציעות חוויית קניות מרוששת ארנקים אך מספקת חשקים של פריטי אופנה ייחודיים ויוקרתיים (אבל לא נובורישים) שנאצרים בקפידה. מאז ההקמה הן דואגות להישאר מובילות בתחום ולחשוף את הקהל הישראלי לקולקציות מעצבים ומותגי ביניים בינלאומיים בועטים. גרסון.
ירון דנוך וספי גולן, 41, יזמי אופנה. בעלי דרס קוד, טימרקט ופופ־האוס
ירון דנוך וספי גולן הם חברי ילדות מרחובות, שבבגרותם עברו לעיר הגדולה והפכו למובילי סצנת הלילה שבה. הם הקימו יחד את מועדון הברזילי – מועדון האנדרגאונד הראשון בעיר ואת תמר'ז לאונג' שהצליח גם הוא, וכבר אז ניכר היה שהם משתייכים לסוג האנשים שקובע את הטון ומוביל מגמות. דנוך וגולן הם המוחות שמאחורי הירידים הידועים דרס־קוד וטימרקט, שאליהם נוסף לאחרונה מתחם העיצוב פופ־האוס בשוק הכרמל בתל אביב. פרט לפן העסקי, הכוח המניע את השניים הוא רצון לתת פתרונות איכותיים במחירים נגישים למעצבים מקומיים מסוגים שונים, כשהגדולה האמיתית היא מנעד האפשרויות הרחב שהם מציעים ברמות המחיר ובסגנונות העיצוב.
לא שכחנו
מירי חבס ודנה אונגר הבעלים של אמור בכיכר המדינה, בזכות הקולקציות המעודכנות של המעצבים הגדולים.
אליז ג'וליארד הבעלים של הבוטיקים נומרו ואליז, בגלל השיק הפריזאי שהיא מביאה לקהל הישראלי.
ענבל בוסיבה הבעלים של האתר בל אנד סו, בגלל הווייב המעודכן שגרם לנו להתמכר לצ'יפ מאנדיי.
צילום: רון קדמי | ע' צלם: עדן גבאי | איפור: ענת נוימן | שיער: אסף לוי | עיבוד תמונה: אלכס פרגמנט
לכתבות נוספות בפרויקט 100 המשפיעים בתעשיית האופנה: