מותו של הדרס קוד

מרוץ הסוסים באסקוט | צילום: GettyImages
מרוץ הסוסים באסקוט | צילום: GettyImages

מה מחבר בין מחאת העקבים של דיילות אל על לשערוריית הנעליים השטוחות בפסטיבל קאן? גסיסתו של קוד הלבוש. איך כמה מתלבשים אמיצים במיוחד כותבים מחדש את החוקים

88 שיתופים | 132 צפיות

כובעי נשים מטורפים, מגבעות צילינדר מהודרות, שמלות ברך לנשים וחליפות יום אלגנטיות לגברים הם רק חלק מקוד הלבוש המחמיר למשתתפים במירוץ הסוסים הממלכתי המתקיים מדי שנה באסקוט אנגליה. מארגני המירוץ גיבשו קוד לבוש מפורט והכשירו עובדים ייעודיים לאכיפתו, וכך נוצרו מופעי ראווה מסוגננים. ובינתיים מחוץ לתודעה האנגלית נאבק קוד הלבוש הרשמי על חייו.

בפסטיבל קאן האחרון באחת מהקרנות הסרטים, לא הורשו כמה נשים מעל גיל 50 להיכנס לאולם כיוון שלא צייתו לקוד הלבוש הרשמי של הפסטיבל, המחייב שמלות גאלה ונעלי עקב (וטוקסידו לגברים). עם המודעות הפמיניסטית שהולכת וגואה בעולם, אין פלא שהידיעה על המקרה מיד הצמיחה כנפיים. המקרה סוקר על ידי עיתונאים שהגיעו לפסטיבל והופץ ברשתות החברתיות. אחת ממפיקות הסרטים שהשתתפו בפסטיבל, שלא נעלה עקבים – כי מה לעשות – היא גדועת רגל, סיפרה שהיא נעצרה על ידי גורמים רשמיים כמה פעמים במהלך האירוע ונאלצה להסביר שהיא לא מטופפת לה כמה סנטימטרים מעל הקרקע, פשוט כי לא כל כף הרגל שלה שם. בתגובה לאירועים שחררו מנהלי הפסטיבל הודעה רשמית שלפיה גובה העקבים מעולם לא היה חלק מקוד הלבוש הרשמי על השטיח, אך נראה, כאמור, שרק מחצית מהמשתתפים הזדהו עם הצהרה זו.

הדוגמנית קרלין קלוס הולכת על שטוח בטקס פרסי האופנה | צילום: gettyimages
הדוגמנית קרלין קלוס הולכת על שטוח בטקס פרסי האופנה | צילום: gettyimages

אמילי בלאנט, המככבת באחד הסרטים שהוקרנו בפסטיבל, אמרה במסיבת העיתונאים של הסרט שהיא חושבת שכולן צריכות לנעול נעליים שטוחות, והיא ממש מעדיפה לנעול אול סטאר. עם זאת, ההערה שלה נשארה בגדר ציטוט נחמד לעיתונאים, שכן היא הגיעה לאירוע נעולה בסטילטו. מי שלקחה את המחאה ברצינות רבה יותר הייתה הדוגמנית לארה סטון, שהגיעה לאירוע בשמלת ערב ובסנדלים זהובים שטוחים, העלתה תמונה של האאוטפיט לאינסטגרם ותייגה flatsforever#.

כשבועיים לאחר מכן התקיים טקס פרסי ה־CFDA, איגוד האופנה האמריקאי – המקום המושלם להצהרות אופנתיות. כאן כבר היה קשה שלא לשים לב למגמה, כשהאחיות מרי קייט ואשלי אולסן (שזכו בפרס מעצבות הנשים של השנה) הגיעו בנעליים שטוחות לשטיח וכמוהן עשתה גם דוגמנית העל קרלי קלוס. אבל מי שקיבלה את עיקר תשומת הלב הייתה כוכבת "בנות" ג'מיימה קירק, שאמנם צייתה לקוד הלבוש בטופ וחצאית של רוזי אסולין, איפור מלא ועקבים, אך מבית השחי שלה בצבצו שערות שאין ספק שלא הגיחו משם במקרה.

זכו בפרס מעצבות הנשים של השנה, והגיעו לשטיח האדום של טקס פרסי האופנה בנעליים שטוחות. מרי קייט ואשלי אולסן | צילום: gettyimages
זכו בפרס מעצבות הנשים של השנה, והגיעו לשטיח האדום של טקס פרסי האופנה בנעליים שטוחות. מרי קייט ואשלי אולסן | צילום: gettyimages

כאן בארץ, באותה רוח, דיילות האוויר של אל על מחו על הנוהל המאלץ אותן לנעול נעלי עקב החל משלב העלייה למטוס ועד שהן מושיבות את אחרון הנוסעים. בתזמון מדהים, באותו שבוע, פרסמו באוניברסיטת אלבמה מחקר שחושף נתונים מדאיגים על פציעות הנגרמות בעקבות נעילת עקבים. לא מדובר בנזק מצטבר לגידים, לשרירים או ליציבה, אלא בתאונות של ממש של נשים צעירות שעיקמו קרסול או נפלו בזמן שנעלו סטילטו – העקב הדק והגבוה שהצעידה עליו מצריכה כמעט כישורי לוליינות.

מהכיוון ההפוך של המחאה נגד קוד הלבוש המגדרי נמצא ג'יידן סמית', בנם בן ה־16 של וויל וג'יידה פינקט סמית', שכבר זמן מה מופיע לאירועים שונים בשמלות, לא כאלה המותאמות לגזרה נשית, אלא רחבות ותואמות את הסטייל האישי הקולי שלו. ימים ספורים לפני טקס פרסי ה־CFDA, הוא צולם יוצא לנשף בית הספר שלו בשמלה, מעל מכנסיים וסניקרס, ומעליה ז'קט – פריבילגיה שללא ספק שמורה לילד הוליוודי, שכן רק לא מזמן נאסר על תלמידת תיכון בקנדה ללבוש טוקסידו לטקס הסיום שלה – רק מקרה אחד מיני רבים.

לארה סטון הולכת על שטוח בפסטיבל קאן | צילום: gettyimages
לארה סטון הולכת על שטוח בפסטיבל קאן | צילום: gettyimages

הקשר בין נעליים שטוחות וימי הביניים

אף שקוד הלבוש המחייב מסייע ליצירת קסם מסוים בהופעה ומסוגל להביע יציאה משגרת היומיום בארועים שונים, הוא עבר שינויים תכופים עוד מרגע המצאתו. כדי לשחזר את ההיסטוריה של השינויים הללו, צריך לחזור אל חוקי המותרות, שהיו נפוצים מימי הביניים באירופה (המאה ה־12 לערך), וקבעו איסורים והרשאות לבוש לפי מעמדות ואירועים שונים, בניסיון לקבוע הבדל בין המינים ובין השדרות החברתיות השונות. כבר עם המצאתם היו שמצאו דרכים להפר את החוקים האלה ולבשו קטיפה בניגוד לחוק או השתמשו בכפתורי פנינה שהשימוש בהם היה שמור למעמדות הגבוהים בלבד. במקביל, מתחזים – נשים שהתלבשו כגברים וגברים לבושים כנשים – טופלו בשיטתיות על ידי השלטונות ומוסדות הדת. שינויים בקוד הלבוש מתנהלים אפוא באטיות כבר מאות שנים, פסטיבל קאן האחרון לא היה הפעם הראשונה שבה ערערה הוליווד על מוסכמות הלבוש. זכורה ביותר תלבושת האוסקר של שרון סטון משנת 1996. סטון, אז עוד שחקנית לוהטת ומדוברת, הופיעה על השטיח האדום בחצאית של ולנטינו, ז'קט של ארמאני וחולצה שנקנתה בגאפ, שהיא שמחה לספר לכל מי ששאל אותה שהיא הוציאה מהארון שלה ברגע האחרון. אותה החולצה נמכרה בימים שלאחר מכן בקצב מסחרר, ועיתונאי האופנה והבידור לא הפסיקו להתפלא מהתעוזה של סטון.

הבחירה הזו, אגב, יצרה אפקט פרפר שמורגש עד היום – ערבוב בין מותגי על לרשתות אופנה הפך לנהוג על השטיח האדום ובהפקות אופנה. לכאורה מדובר רק בשחרור קל של עניבת קוד הלבוש האמריקאית, אבל המגמה הזו קיבלה משמעות אידיאולוגית של ממש עם התגברות המשבר הכלכלי העולמי ואימוץ הלבוש בר ההשגה גם על ידי דמויות מובילות כמו מישל אובמה או קייט מידלטון. בשלב הנוכחי של ההשתחררות מקוד הלבוש יש ללא ספק מטען פמיניסטי, ובד בבד עם מחאת המכנסונים של התיכוניסטיות המקומיות ומחאת קוד לבוש המתרחשת במקביל בבתי הספר התיכוניים בקנדה, על רקע אפליה מגדרית אך גם גזעית, נחמד לראות שבזרם המיינסטרימי של הוליווד מתחילים לאמץ את הגישה שלפיה יש כל מיני דרכים, לנשים ולגברים, להתלבש לאירועים רשמיים. עד כמה שלא תמיד נעים לנו להודות בכך, מסלבס נוצצים יכול להתחיל שינוי.

פריווילגיות של ילד הוליוודי. ג'יידן סמית בחצאית בערב הפרום עם בת זוגו אמנדלה סטנברג | צילום: gettyimages
פריווילגיות של ילד הוליוודי. ג'יידן סמית בחצאית בערב הפרום עם בת זוגו אמנדלה סטנברג | צילום: gettyimages