זהירות, פמיניסטו

ערעור על הגבריות כפי שהכרנו אותה בעשור האחרון. מתוך הקולקציה של גוצ'י, סתיו-חורף 2015-2016 | צילום: gettyimages
ערעור על הגבריות כפי שהכרנו אותה בעשור האחרון. מתוך הקולקציה של גוצ'י, סתיו-חורף 2015-2016 | צילום: gettyimages

אחרי שהתרגלנו לראות דוגמניות בחליפות ונעליים שטוחות בכל מקום, הגיע הזמן לשלב השני במהפך המגדרי: עיצובים לגברים עם מאפיינים נשיים

88 שיתופים | 132 צפיות

"רציתי לחקור מה זה אומר להרגיש גברי", אמר בהודעה לתקשורת ג'וני ג'והנסון, המנהל האמנותי של המותג השבדי אקנה, כשנשאל על קולקציית הגברים לחורף 2015־2016. לפי ג'והנסון, כדי לדעת מהו סגנון גברי חייבים להבין גם את הסגנון הנשי. לפיכך לצד פריטים גבריים מובהקים, כמו חליפות מכנסיים קלאסיים מצמר, שתל המעצב בקולקציה אינספור אזכורים נשיים כמו צעיפי פוטבול עם כיתובים בנוסח Women Power (כוח נשי), והעלה למסלול דוגמנים שענדו עגילים עצומים.

הצעת ההגשה הפרובוקטיבית של ג'והנסון מצריכה ביטחון עצמי של גברים אמיתיים, בייחוד אם לוקחים בחשבון את מכנסי הטייץ הצבעוניים ששולבו בכל הקולקציה. מנגד היא גם מאשרת את המגמה החשובה ביותר אשר צמחה בסבב שבועות האופנה לגברים שהחל בתחילת חודש ינואר 2015 בלונדון, המשיך אל מילאנו וסיים את העונה בפריז: מעצבי בגדי גברים כבר אינם חוששים לקבל רעיונות מהמלתחה הנשית.

טרנד הפמיניסטו הוא התרגשות של טעם יוצא מגדר הרגיל. מתוך הקולקציה של גוצ'י, סתיו-חורף 2015-2016 | צילום: gettyimages
טרנד הפמיניסטו הוא התרגשות של טעם יוצא מגדר הרגיל. מתוך הקולקציה של גוצ'י, סתיו-חורף 2015-2016 | צילום: gettyimages

אחד ממייסדי הטרנד הוא ג'ונתן וויליאם אנדרסון, ששתי קולקציות הגברים שעיצב לחורף הבא – אחת למותג הנושא את שמו והשנייה לבית האופנה לואווה שהוא מנהלו האמנותי – נושאים פרטים הנחשבים נשיים (צווארונים מופרזים ומכנסי משי רפויים). עכשיו אפשר לראות שגם בתי אופנה בעלי תפוצה רחבה פי כמה מספקים את פרשנותם לעניין.

כתב ידו של הדי סלימן, המעצב הראשי של בית האופנה סן לורן, שופע ציטוטים מהמלתחה הנשית המודרנית (לרבות חולצות מכופתרות נשיות ושקופות למחצה ועניבות קשורות בסרט), והדוגמה הבולטת ביותר מהעת האחרונה היא של גוצ'י. בית האופנה האיטלקי הוותיק חשף באמצע ינואר את הקולקציה הראשונה לאחר עזיבתה המתוקשרת של המעצבת פרידה ג'אניני והוכיח כי הוא בשל לשינוי סגנוני טוטאלי. במקום דוגמנים במראה מלוקק, עלה למסלול ההפך המוחלט – נערים מקועקעים ומעודנים שכאילו גנבו לפחות את מחצית הקולקציה מארונה של אימא: מעיל שכמייה בצווארון מינק וכפכפי פרווה. כל אלה הוכיחו כי צו השעה הוא ערעור על הגבריות כפי שהכרנו אותה בעשור האחרון.

מעצבי בגדי גברים אינם חוששים לקבל רעיונות מהמלתחה הנשית. מתוך הקולקציה של גוצ'י, סתיו-חורף 2015-2016 | צילום: gettyimages
מעצבי בגדי גברים אינם חוששים לקבל רעיונות מהמלתחה הנשית. מתוך הקולקציה של גוצ'י, סתיו-חורף 2015-2016 | צילום: gettyimages

גם בקולקציות האחרונות של פראדה ושל מותג מוצרי העור האמריקאי Coach, העיצובים כמעט זהים לשני המינים. אופנת הנשים ואופנת הגברים מבקשות להתקרב זו לזו ונעשות דומות זו לזו. הדבר ממחיש עד כמה גברים (ושוק אופנת הגברים רושם את הצמיחה המשמעותית ביותר בשנתיים החולפות) שינו את הדרך שבה הם רואים וצורכים אופנה. הם קשובים יותר למהלכים אסתטיים ומוכנים להתחדש, באופן המזכיר נשים הקונות ולובשות אופנה. טרנד הפמיניסטו הוא הרחבה ניכרת של היריעה, והוא מספק התרגשות של טעם יוצא מגדר הרגיל.

היתרון המותגי

ייתכן שזוהי תגובה הגיונית למגמה שהכניסה בשלוש השנים האחרונות פריטים גבריים לארון הנשי (מכנסיים מחויטים, נעליים שטוחות או חולצות מכופתרות). אם הגבול נפרץ מכיוון אחד, אין סיבה לא לפרוץ אותו מהכיוון השני. המהלך מעשיר את שתי המלתחות ומאפשר למעצבים לפתח רעיונות שהיו בעבר נחלתו של מגדר אחד בלבד. עם זאת ייתכן שהג'נדר בלנדר הנוכחי קשור למהלכים רחבים יותר.

נערים מקועקעים ומעודנים שהתלבשו על הארון של אמא. מתוך הקולקציה של גוצ'י, סתיו-חורף 2015-2016 | צילום: gettyimages
נערים מקועקעים ומעודנים שהתלבשו על הארון של אמא. מתוך הקולקציה של גוצ'י, סתיו-חורף 2015-2016 | צילום: gettyimages

מותג שמייצר קולקציות נשים וקולקציות גברים דומות זו לזו נהנה מיתרון מיתוגי – בעידן שבו השוק מוצף במעצבים המעניקים פרשנויות שונות לאותן המגמות, ויש עודף גדול בפריטים עד שקשה לבדל בין יצירה אחת לאחרת, אמירה זהה של מעצב אחד לשני המינים עשויה לחזק את זהות המותג ולחדד את סגנונו. אין זה כבר הגבר של פראדה מול האישה של פראדה, אלא השפה האסתטית של פראדה כולה.

מובן שהאופנה רגישה לתנודות חברתיות ותרבותיות. בגדים נשיים לגברים מופיעים בשנה שבה הכירה התרבות המערבית חולצות טי שירטס הנושאות את הכיתוב "כך נראה פמיניסט". במילים אחרות, הטרנד החדש החל להיות נסבל רק לאחר שהחברה הבינה שלא קורה אסון לגברים שמבקשים להזדהות עם ערכים הקשורים במגדר האחר. וכאן יש לשאול: המטרוסקסואל נישא על כפיים לפני שננטש על ידי היפסטרים מזוקנים; האם הפמיניסטו יזכה לפחות לאותה החוויה?