טיפול זוגי: קולקציית אביב – קיץ 2015 של קסטרו

גל גדות בתצוגת האופנה של קסטרו, קולקציית אביב- קיץ 2015 | צילום: אבי ולדמן
גל גדות בתצוגת האופנה של קסטרו, קולקציית אביב- קיץ 2015 | צילום: אבי ולדמן

עם שמלות גלבייה רקומות מול סווטשירטים מלאי צדפים לגברים, קולקציית האביב - קיץ החדשה של קסטרו היא כמו מדונה ומאהב צעיר או גל גדות ועומר דרור – מצד אחד נשים מבוססות ומצד שני נערים עם נפש אמנותית. לא מפתיע, שהלהיטים הפעם שייכים לארון שלו

88 שיתופים | 132 צפיות

קברניטי רשת האופנה הישראלית קסטרו מגלים חיבה יתרה לעולם הספורט. אחרי שתצוגת הקיץ הקודמת הוצגה בבריכה האולימפית במכון וינגייט, הבוקר (ראשון) נערכה התצוגה באולם הכדורסל של הפועל תל אביב כדי לחזות בקולקציה לאביב – קיץ 2015. אבל אם אז היה אפשר לראות הקשרים ברורים בין התפאורה האתלטית לבין הקולקציה, הרי שהפעם – עם מסלול שנראה כגלים עצומים ועץ אקליפטוס שניטע במרכז המסלול – מסע ההשראה היה שונה בתכלית.

"ערי נופש בים התיכון; אופנה שקושרת עשייה מסורתית, תיירות חופש ומסיבות", ציינה מנכ"ל קסטרו אתי רוטר על כיוונה הלבנטיני-משהו של הרוח האופנתית הפעם, רגע לפני שעלתה אל הבמה הזמרת דקלה, מי שסיפקה פס קול חי ומהפנט (כולל ביצוע מכשף ל- confide in me של קיילי מינוג).

גל גדות בתצוגת האופנה של קסטרו, קולקציית אביב- קיץ 2015 | צילום: יח"צ
גל גדות בתצוגת האופנה של קסטרו, קולקציית אביב- קיץ 2015 | צילום: יח"צ

בדומה לרנואר, שחשפו את קולקציית האביב- קיץ שלהם בשבוע שעבר, זוהי הפעם השלישית שקסטרו מקדישים את תצוגת האופנה העונתית לקולקציית קפסולה נפרדת במהדורה מוגבלת תחת השם Runway Collection. במילים אחרות, בועה של בגדי מסלול מושקעים, הנמכרת לצד הקולקציה המסחרית המוכרת, באתר האינטרנט של המותג ובחנות הדגל בדיזנגוף סנטר בתל אביב.

אולי כחלק מהניסיון להתמודד עם הביקורת בעונה הקודמת, שהצביעה על הפערים האדירים בין הקולקציה המסחרית הפשוטה יחסית לבין קולקציית המסלול המהודרת, הפעם הכריזו בסטודיו לעיצוב של קסטרו כי הם מתייחסים לשתי הקולקציות כקולקציות נפרדות, ממש כפי שהקולקציה של עברי לידר לקסטרו מן לדוגמא, היא פרויקט נפרד מקו הגברים המוכר. בנקודה הזו עולה שאלה קריטית – אם זהו קו אחר, בעל טווח מחירים גבוה יותר, איכויות טובות יותר, ועיצובים מורכבים יותר, האם אין מדובר למעשה במהלך הדומה ליצירה של מותג חדש?

הדוגמניות הציגו מכלול של בגדים המתאימים למשרד או לקוקטייל מהוגן | צילום: יח"צ
הדוגמניות הציגו מכלול של בגדים המתאימים למשרד או לקוקטייל מהוגן | צילום: יח"צ

זוהי קלישאה ידועה למדי בעולם האופנה, שפתח ההזדמנות להרשים עם קולקציית קיץ מוגבל בהשוואה לקולקציות חורף (עניין של משקלי בדים, שכבות ודרמה). קסטרו נתקלו באתגר הזה בקולקציית האביב – קיץ הנוכחית, אחרי קולקציית חורף פנומנלית ועזת מבע. למרות ההפקה הנוצצת והנוכחות המעשירה של דקלה, הפעם העיצובים לנשים ניכרו עצורים מהרגיל, חדשניים פחות בהשוואה להיסטוריית התצוגות של המותג המקומי (אולי משום שההכרה כי אלה הולכים מיד למכירה בתום התצוגה כבר חלחלה לתודעתם של המעצבים).

אמנם ההשראה, מתוך מוטיבציה לספק אמירה מקומית אותנטית, דיברה על מסע בין ערי נופש (בוודאי מרקש, איי יוון או תל אביב), אבל בפועל לב הקולקציה נותר נטוע בעיסוק שאפיין את קסטרו בשנה החולפת. אצל הנשים הכוונה היא למינון גבוה במיוחד של גלביות, גזרה מקומית פופולרית שזכתה לפרשנויות אינספור, ושל אוברולים, להיט נוסף בארץ, שמספק קונטרת מכנסיים ומראה שלם בפריט אחד, לשמלות.

הלהיטים שייכים לגברים. תצוגת אופנה קסטרו, קולקציית אביב – קיץ 2015 | צילום: יח"צ
הלהיטים שייכים לגברים. תצוגת אופנה קסטרו, קולקציית אביב – קיץ 2015 | צילום: יח"צ

אלא שהצעת ההגשה הנוכחית, עתירה בצבעים מאובקים שהיכולת שלהם לסחוף את העין מוגבלת מראש, לא הוסיפה רבות על הלהיטים המוכרים, למעט דקויות של גיוונים חדשים בשיבוצי אבנים או גדילים צבעוניים, או סדרה נהדרת של טוניקה, שמלה ובגד ים שנצבעו בטבילה בצבעי ים ומדבר. גם תוספת של כיסי דגמ"ח שנשתלו כמעשה ספארי על מכנסי עבודה או חצאית מקסי בצבע זית שטוף, יצרה את האפקט ההפוך. במקום לקרוץ ללבוש פרקטי ומעודכן, הם הדהדו רגעי מפתח מסוף שנות ה-90 מבלי להתחשב בעשור וחצי שחלף מאז.

בתוספת גזרות מכנסיים מגושמות במקצת – המבחר החוזר על עצמו נע בין ברמודה לבין גזרת מכנסיים רחבה, המסתיימת מעל לקרסול – החזות הכללית הייתה של בגדים ראויים (בלטו היטב בדי המשי והפשתן) אך שמרניים, שלא לומר מיושנים, הפונים לקהל מיושב וחסר מעוף אמתי. אין זו בעיה כשלעצמה, במידה וזו הייתה כוונת המשורר, רק שספק האם זהו קהל היעד של קולקציית מסלול, שאמורה להתאפיין בגישה נועזת ופורצת גבולות.

ייתכן שהרושם לא היה מוחץ כל כך, אילולא קו הנשים חלק את הבמה עם קו הגברים, שאמנם חזר גם הוא על מוטיבים ששימשו את קסטרו בעבר, אבל עשה זו ברעננות גדולה ומתוך צמא לנעורים. וכך, בזמן שהדוגמניות הציגו מכלול של בגדים המתאימים למשרד או לקוקטייל מהוגן, הדוגמנים חשפו מכנסיים קצרים ולבנים ששילבו דוגמאות אתניות באטום-שקוף, סוויטשרטים שנרקמו בהם צדפים ודוגמאות פסיפס, טוניקות גדולות או מכנסי ג'ינס מכוסחים ומטולאים, שהוסיפו למתרחש זווית אמנותית למדי וחתרו תחת הסדר האלגנטי המערבי. השיא היה פרשנות לבגדי מחויטים, שאופיינו בגזרות נינוחות אך לא נוזליות, אשר בהברקה סגנונית שולבו בכפכפים ובמשקפיים עגולים, שעוררו בתודעה מוזה של גיק מזרח תיכוני (מהלך שהזכיר את עבודתו של המעצב התורכי אומית בנאן).

על המסלול הצטבר אפקט שהיה דומה לתחושה המתעוררת כאשר מזהים את מדונה עם מאהב צעיר, או כאשר מבחינים באשה גל גדות ליד העלם עומר דרור. אלו שני עולמות נפרדים, המתוארכים בזמנים אחרים לגמרי ושעניינם בעולם אחר לגמרי – האחד שייך לגברת המבקשת להשתזף על החוף מבלי לגעת בחול, ואילו השני לאיש רוח צעיר וחצוף במידה, שמבקש לבלוט על רקע הנוף. קשרים מסוג זה הם כמובן לגיטימיים, רק שהנתק הנוכחי בין שני הצדדים מאלץ לבחור איזה סוג של קסטרו מעדיפים – זו הנטועה בקרקע או זו המבקשת לעוף?

פרשנות לבגדים מחויטים, תצוגת אופנה קסטרו, קולקציית  אביב – קיץ 2015 | צילום: יח"צ
פרשנות לבגדים מחויטים, תצוגת אופנה קסטרו, קולקציית  אביב – קיץ 2015 | צילום: יח"צ

באופן הזה, שלא בכוונה, ובוודאי שלא במודע, קסטרו לקחו חלק בטרנד הג'נדר-בלנדר (או ג'נדר-בנדר) הפושה בעולם האופנה. אלא שבמקום עיצובים המערבלים בין המגדרים, הם מממשים אותו הפעם עם קולקציה לגברים, שנשים רבות בקהל חשקו בה.