קנדי קראש: הקוסמטיקה הקוריאנית מביסה את חברות הטיפוח העולמיות

קיי ביוטי | צילום: GettyImages
קיי ביוטי | צילום: GettyImages

מוצרי קוסמטיקה מקוריאה שמבוססים על ריר חלזונות וארס נחשים וארוזים כממתקים, שמיליונים בעולם כבר התמכרו אליהם. מי עומד מאחורי זה ולמה זה יופי יופי?

88 שיתופים | 132 צפיות

 

עולם הטיפוח כמרקחה. מיליוני נשים וגברים מכל העולם משלבים חומרי גלם משונים ומוזרים בשגרת הטיפוח שלהם. הם מניחים על הפנים מסכות המבוססות על ריר חלזונות ומורחים קרם לחות הכולל ארס נחשים, לא לפני שהם משתמשים בסרום הכולל חלב אתונות או שומן סוסים. הם מוציאים נקודות שחורות מהאף בעזרת פקעות משי ודואגים לצנן את האזור באמצעות מסכה קרירה על בסיס עגבניות. לטירוף הקוסמטי הזה קוראים "קיי ביוטי" (BEAUTY–K), שם קוד למוצרי קוסמטיקה מקוריאה.

הבשורות הקולינריות האלה הגיעו לעולם הביוטי העולמי מקוריאה ב־2012, ומאז התחום מתבסס כתופעה קוסמטית שאי אפשר להתעלם ממנה בשוק שמגלגל מיליארדי דולרים בעולם. קיי ביוטי הוא שם קוד לפרוטוקול ניקוי פנים ב־10 שלבים באמצעות מוצרים שלרוב מבוססים על מוצרי מזון אסייאתיים ומגיעים באריזות צבעוניות ומתוקות המעוצבות כפאן פאן פאן, כנהוג באסיה. זהו עולם של ממתקי טיפוח המיועד לילדות גדולות.

קיי ביוטי | צילום: GettyImages
קיי ביוטי | צילום: GettyImages

 

אם פגשתם עד לא מזמן את הקוריאנים המצליחים דווקא בתעשיית הרכב (קיה, יונדאי), ענף הטלפונים הסלולרי (סמסונג) ובעולמות הספנות, האלקטרוניקה והמחשבים, היום כולם מדברים על מעצמה קוסמטית שלא עוצרת. דרום קוריאה נחשבת לאחת הכלכלות המתפתחות בעולם, וכמדינה שתרבות היופי והטיפוח היא סמלה המובהק (יש הטוענים שמדובר בסגידה ממש), גם בתקופות של משבר כלכלי נרשמת בה נסיקה בתחום הקוסמטיקה – מתברר שכשהקוריאנים מחפשים עבודה הם משקיעים מאוד במראה שלהם בתקווה להגביר את סיכוייהם לזכות במשרה.

"זה לא סוד שהמודעות ליופי ולטיפוח באסיה גבוהה מאוד, אצל נשים וגם אצל גברים, במיוחד צעירים", מסבירה העיתונאית והבלוגרית מיי נאגויין בריאיון טלפוני מביתה בווייטנאם. "אבל הקוריאנים השכילו לקחת את זה צעד אחד קדימה ולהביא חידושים וזה בדיוק ההבדל", אומרת נאגויין, שעבדה בעבר ב"הרפר'ס בזאר", מתמחה בקוסמטיקה ונחשבת לאורים ותומים בתחום הקוסמטיקה הקוריאנית.

קרם מבהיר לפנים של Tony Moly | צילום: יח"צ
קרם מבהיר לפנים של Tony Moly | צילום: יח"צ

איך את מסבירה את סוד ההצלחה של הקיי ביוטי?

"גם יפן היא מעצמת קוסמטיקה אבל הקוריאנים לקחו אותם בסיבוב. הם פיתחו טכנולוגיות הייטק חדשות ומתקדמות בתחום היופי ושילבו אותן עם רפואת המזרח. הם ממשיכים לחדש כל הזמן, כמו למשל שילוב תאי גזע וזהב בקרמים, והכל ארוז נפלא, יפה ומרשים ועם ריחות נהדרים. בעצם הם מוכרים גם חוויה. גם המחירים נמוכים מאוד בהשוואה למערב, למשל 30־15 דולר לקרם ברמה גבוהה. לרוב נשות אסיה יש עור שמן או מעורב והייצור של קרמי לחות קלילים הוא פתרון שלא חשבו עליו קודם במאסות עד שבאו הקוריאנים. קרם ה־BB – שהתחיל בעצם אצלם לפני כמה שנים ואומץ במערב – הוא שילוב של מייק אפ ולחות, הוא מכסה פגמים ונותן מענה לנשות קריירה בקוריאה שיכולת לכסות את פניהן היטב וליצור מראה חלק במהירות. אחריו הגיע גם קרם ה־CC (קולור קונטרול) שמאפשר שליטה בגוון ויוצר מראה פנים אחיד". לדברי נאגויין, הקוריאנים חלוצים גם במסכות שינה לפנים ויש להם פילינגים ייחודים לסוגי העור השונים.

סיבה חשובה אחרת שקשורה להצלחה היא העובדה שהקוריאנים השכילו להבין את המשמעויות השונות שנילוו לטרנד העולמי של אוכל בריא ולמעשה שילבו אותו בקרמים שלהם. "בימים שבהם יש מודעות עולמית גדולה למה שאת אוכלת, מתחילים לייחס חשיבות גם לקרמים שאת מורחת על עצמך ורבים מהחומרים שמרכיבים את המוצרים הקוסמטיים הקוריאניים מבוססים על מוצרי מזון – עגבנייה, סוכר, חסה, רימון, קיווי, אורז, סויה וסוגי שעועית בהירה וכהה – תחת מה שהם קוראים 'סקין פוד'. יש אפילו חברת קוסמטיקה שמגדלת בעצמה שדות של תה ירוק ומשווקת בוץ וולקני יחודי לה".

איך מוצר לא קונבנציונלי כמו קרם שעשוי מריר חלזונות הפך לאחד מהלהיטים של הקיי ביוטי?

"הקוריאנים חזקים במוצרי אנטי אייג'ינג ובסרומים, והם משלבים בקרמים כל דבר שיש לו תכונות נוגדות חמצון והוא מביא תועלות מוכחות. מכאן השימוש בחלזונות, בארס הנחשים, בפרופוליס, במזון מלכות, בצמח הג'ינקו שנחשב לצמח מרפא בעל יכולת הישרדות, ועוד ועוד".

קרם מבהיר לפנים של Tony Moly | צילום: יח"צ
קרם מבהיר לפנים של Tony Moly | צילום: יח"צ

לעומת המבחר האינסופי בתחום הטיפוח, דווקא באיפור מבחר המוצרים מצומצם.

"נכון. יש הרבה קרמים להבהרה, אלה הם מוצרי הלהיט וזה קשור למודל היופי האסייתי שעל פיו לבן ובהיר זה יפה ונקי וטהור. הצבעים המועדפים על הקוריאניות ובכלל באסיה הם צבעים טבעיים, רכים ונשיים ולכן רוב האיפור מגיע בגוני עור, עם הרבה צבעי אפרסק ובז' ושפתונים על בסיס מים שנותנים צבע טבעי לשפתיים".

שי פילר, הנספח הכלכלי של ישראל בקוריאה, יודע להגיד שעל פי נתונים משנת 2013 הקוסמטיקה הקוריאנית גלגלה יותר משבעה מיליארד דולר, ובאתר "ביזנס אוף פאשן" מדווחים כי בשנת 2015 ייצאה קוריאה מוצרי קוסמטיקה בשווי העולה על 2.64 מיליארד דולר. Tony Moly, למשל, היא אחת מעשרות החברות הגדולות שמובילות את הקוסמטיקה הקוריאנית. ב־2013 החלה החברה למכור את מוצריה לרשת חנויות הקוסמטיקה הגדולה בעולם, סאפורה, וכיום יש לה 7,700 חנויות ב־41 מדינות והן מגלגלות סכומים דמיוניים: אם ב־2010 מחזור החברה עמד על 47.6 מיליון דולר, היום הוא יותר מ־200 מיליון דולר.

ד"ר מוטי לירן, העוסק בתחום האסתטי ומביא לארץ מכשור קוריאני, מעיד כי הקוריאנים יודעים לקחת מחקרים ורעיונות ולרוץ איתם קדימה בכל תחום, ובמדינה שבה יש חשיבות גדולה לטיפוח, אפשר למצוא גם את המכשור המתקדם ביותר בתעשיית האסתטיקה והמוצרים הנלווים. לירן ופילר שותפים לדעה שלתעשיית השואו־ביז הקוריאנית המשגשגת יש חלק בההצלחה העולמית של הקוסמטיקה הקוריאנית. תחום המוזיקה עם הזמרים הגדולים בקוריאה (בהם להקת ביג בן והראפר־סולן ג'י דרגון שיש לו 10 מיליון עוקבים באינסטגרם), סדרות הטלוויזיה המקומיות שזוכות להצלחה ברחבי אסיה וסרטי הקולנוע הפכו את הכוכבים שלהם לידוענים מבוקשים ולמובילי דעת קהל שנשים רבות שואפות לאמץ את הסגנון שלהם.

קיי ביוטי | צילום: GettyImages
קיי ביוטי | צילום: GettyImages

הישראליות לא מפספסות

למרות שהקוסמטיקה הקוריאנית אינה משווקת בארץ ואין הסכמי סחר בתחום הזה בין ישראל לקוריאה, הישראליות לא נותרות מאחור והן חלק בלתי נפרד מהטרנד העולמי. קרן כחלון, מורה לאנגלית מכפר סבא ובלוגרית נחשבת בתחום האיפור והטיפוח (הבלוג Peachplz), הייתה אחת הראשונות לזהות את השיגעון הקוריאני. לפני שנתיים היא הקימה בפייסבוק קבוצה בשם "מכורי איפור וקוסמטיקה קוריאנית ואסייתית", והיום היא ושותפתה לשיגעון יונית גרובר־חזני, אשת הייטק, מנהלות קבוצה שבה 4,468 חברים שרואים בה מקום להתעדכן ולהתייעץ בו. "נדלקתי על הקוסמטיקה הקוריאנית בגלל ההיצע", מסבירה כחלון. "המוצר מסקרן, החומרים שמרכיבים את המוצרים מרוכזים ורואים תוצאות. גם המחיר נגיש ויש חוויית משתמש שהיא הנאה גורפת".

נדיה רקוביצקי, המגיעה מתחום המיקרוביולוגיה, גם היא בלוגרית ותיקה ומומחית לקניות באינטרנט, מתחזקת קבוצת פייסבוק שחברים בה יותר מ־4,000 איש (POKAPKI בפייסבוק גם בשפה הרוסית) ואתר הנקרא Anikaniti שבו היא ממליצה על מוצרי קוסמטיקה קוריאנית. "אני מאמינה בקוסמטיקה הקוריאנית שמכוונת מאוד לעור רגיש. היתרון הגדול הוא שאפשר לרכוש דוגמיות במחיר סמלי והן מספיקות לחודש, זמן מספיק כדי להחליט אם המוצר עושה את העבודה וככה את לא נתקעת עם מוצר שלא מתאים לך. אני קונה הרבה מסכות, קרמים, ג'ל ניקוי ולכל היותר מוציאה 200 שקלים בחודש".

חנה אלחרר, אדריכלית צעירה מאשדוד, קונה קוסמטיקה קוריאנית כבר שנה וחצי, לפחות מוצר אחד בחודש, והכניסה גם את בנות משפחתה לעניין. "במחיר קרם אחד בארץ אני קונה לפחות חמישה קרמים קוריאניים משובחים וההוצאה שלי על מוצרי קוסמטיקה ירדה מאוד. אני נכנסת לאתרי המכירות, מתעדכנת כל הזמן ובודקת מבצעים. אם אני רוצה לנסות משהו חדש, אני קוראת קודם מה כתבו כאלה שכבר ניסו. מעבר לזה שהמחירים נמוכים, מדובר בחוויית קנייה מדהימה, עם כל מיני אייקונים ואפליקציות לצעירות. אני מחוברת לקיי ביוטי וגם לקיי פופ. אני מכירה כאלה שמוכנים לטוס לקוריאה להופעה. אני בינתיים מסתפקת בקרמים שלהם".

קיי ביוטי | צילום: GettyImages
קיי ביוטי | צילום: GettyImages

האני מאמין הקוריאני

הקיי ביוטי כולל תוכנית לניקוי הפנים ובה 10 שלבים, להשגת עור צחור, חלק ובריא יותר:

1. הסרת איפור במגבונים או פדים.
2. ניקוי נוסף על ידי עיסוי בטיפות שמן מיוחד לפנים שמתאים גם לעיניים.
3. הסרת התאים המתים בתכשיר גרגירים (פילינג).
4. ניקוי במי פנים לשמירה על רמת ה־PH של העור.
5. הנחה וניגוב של אסנס – שילוב של מי פנים וסרום, לזירוז השלת התאים המתים.
6. בוסטר של אמפולה המסייע בהחדרת החומרים שיבואו בהמשך.
7. הנחת מסכת בד קרירה עמוסה בחומרים מזינים לעור למשך 20־15 דקות.
8. מריחת קרם עיניים ייעודי (כי העור באזור העיניים דק יותר).
9. הזנת העור בקרם לחות – מוצר חובה לליחוח הפנים גם אם מדלגים על חלק מהשלבים.
10. קרם הגנה למניעת פיגמנטציה.

מוצרי איפור וטיפוח מתקתקים של Tony Moly | צילום: יח"צ
מוצרי איפור וטיפוח מתקתקים של Tony Moly | צילום: יח"צ

מוצרים רבי מכר

פילינג לפנים מסוכר שחור של Skin Food: נחשב למוצר מוביל בקוריאה שנחטף במהירות מהמדפים.
מחיר: כ־16 דולר לשתי צנצנות.

קרם עיניים וקרם לחות של Etude House: קרם העיניים מכיל קולגן ומפחית קמטוטים וקרם הלחות מכיל קולוגן ממצק בהרכב אחר.
מחיר: כ־22 דולר לשני המוצרים.

סבון פנים נוזלי של Etude House: לשימוש פעם בשבוע, מנקה את הפנים בצורה יסודית ושומר על רמת הלחות בעור.
מחיר: כ־12 דולר.

סט סבונים בצורת ביצים של Holika Holika: תבנית ביצים קטנה ובתוכה ארבעה סבונים צבעוניים בצורת ביצה, עשויים בעבודת יד, כשכל אחד מהם מיועד לצורך אחר. האדום, למשל נועד לניקוי נקבוביות והסרת רעלים, והלבן מבוסס על תמצית חלבון ביצה, מטפל באקנה, מצמצם נקבוביות ומעניק לחות.
מחיר: כ־10 דולר.

קרם לשימוש לפני קרם לחות של Tony Moly: להגברת הלחות בפנים.
מחיר: כ־17 דולר.

מסכת פנים לשינה של Tony Moly: נחשבת ל"מסכת הפלא" על בסיס בננה, המוסיפה לחות רבה, לבוקר זוהר.
מחיר: כ־11 דולר.

מסכת הבהרה של Tony Moly: מסכת הפנדה הידועה של החברה. מבהירה, מוסיפה לחות באפקט מיידי.
מחיר: כ־10 דולר.

מסכות משולבות של Tony Moly: מסכת פילינג על בסיס תפוח לשטיפה מיידית ולאחריה שימוש במסכת יופי מעגבנייה.
מחיר: כ־15 דולר לשתיהן.

ג'ל אלוורה של Nature Republic: לגוף ולפנים, עשיר בלחות ומרענן בקיץ.
מחיר: 10.13 דולר.

קרם מבהיר לפנים של Tony Moly | צילום: יח"צ
קרם מבהיר לפנים של Tony Moly | צילום: יח"צ

5 אתרי מכירות מומלצים

cosmetic-love מוצרים עממיים, כולל דוגמיות בחינם. משלוח חינם לארץ.

koreadepart מבחר עצום של מוצרים, כולל דוגמיות בחינם.
התשלום לפי משקל: 500 גר' – 9 דולרים, 1 ק"ג – 13 דולר.

koreaevery כדאי לבדוק מוצרים במבצעים, עלות המשלוח לפי משקל.

kmall24 מומלץ לבדוק מדי יום את "דיל היום".

roseroseshop מוצרים זולים מאוד ומשלוח חינם.