עיתונות: אילנה דיין ועמליה דואק

העיתונאית הצעירה עמליה דואק נושאת עינייה אל היושרה המקצועית של אילנה דיין ולומדת ממנה את כל מה שרק אפשר. את חוגגת 50 עם הנשים הצעירות שיעשו את 50 השנים הבאות והמנטוריות שיובילו אותן לשם

88 שיתופים | 132 צפיות

 

ההבטחה

עמליה דואק, 27, עיתונאית

כתבת הכלכלה של חדשות ערוץ 2, בוגרת תואר ראשון במשפטים מאוניברסיטת תל אביב. החלה את דרכה העיתונאית בילדותה כשהגישה את מהדורת החדשות "חמש וחצי" בערוץ הילדים לצד ירון לונדון. שירתה בגלי צה"ל ככתבת ועורכת וב־2011 הצטרפה לחברת החדשות. מתגוררת בתל אביב עם ארוסה, משה גליקסמן.

עם מי עוד חגגנו 50 שנה?

איזה טיפ של אלופות נתנה יעל ארד לירדן ג'רבי?

ועוד טיפים שעוררו בנו השראה

 

מי האישה שהכי השפיעה על חייך בפן המקצועי?

"כשהגעתי לגלי צה"ל אילנה דיין סיפרה שכחיילת צעירה לא רצו למנות אותה לכתבת כי באותה תקופה רק גברים היו כתבים, אז היא שירתה תחילה כמפיקה. אילנה, בהתעקשות שלה להיות בקדמת הבמה ולא מאחורי הקלעים, סללה לנו את הדרך. במקביל, כעיתונאית המסקרת את התחומים הכלכליים אני שואבת השראה גדולה מהעיתונאית האמריקאית אידה טרבל, שהניחה את היסודות לעיתונות הכלכלית החוקרת בתחילת המאה ה־20".

מי האישה שהכי השפיעה על חייך בכלל?

"אימא שלי. אני מתייעצת איתה על כל דבר – מההחלטות היומיומיות הפשוטות ביותר ועד לדילמות העיתונאיות הכי עמוקות. לעובדה שהיא עיתונאית היה משקל גדול בסקרנות שהוטמעה בי מגיל צעיר".

מה הפדיחה הכי גדולה שעשית?

"בכל פעם שאני עושה טעות בשידור זה לא מרפה ממני. עד היום אני זוכרת כל מעידה לשונית וכל נתון שגוי. היתרון בכך שהטעות נחרתת בי הוא שאין סיכוי שאחזור עליה".

מי צריך לסלוח לך?

"באופן טבעי אני מקבלת פניות מאנשים שמשוועים לכך שהתקשורת תעסוק בסיפור שלהם ותכיר בעוול שנעשה להם. הבעיה היא שהמקרה צריך להיות מאוד מובהק כדי שיתגבש לכתבה חדשותית, ורבים לצערי לא עומדים ברף הזה. על בסיס יומיומי אני נאלצת להסביר לאנשים שגם ככה מאוכזבים מהמערכות במדינה שגם אנחנו לא נוכל לעזור להם באופן שבו קיוו".

מה הספורט שלך?

"פילאטיס וריצה, לפחות שלוש פעמים בשבוע".

מוסיפים עוד שעה ליממה. מה את עושה בה?

"קוראת ספר. ואם מוסיפים עוד שעה, עושה ספורט".

על איזה חו"ל את מפנטזת?

"התחלתי לעבוד מיד אחרי השחרור, ולכן לא נסעתי לטיול שאחרי צבא. אין לי ספק שאצטרך לעשות בשלב מסוים הפסקה במרוץ החיים ולנסוע לטייל ביפן, אפריקה והודו".

איפה תהיי עוד 50 שנה?

"בהתחשב בזה שאני חלק מדור ה־Y נכון יותר לשאול אותי איפה אהיה עוד חמש שנים – וגם על כך אתקשה לענות".

עמליה: שמלה אייסקיוב | צילום: עידו לביא | סטיילינג: מזל חסון | איפור: אסתריק | שיער: בועז עוזרי
עמליה: שמלה אייסקיוב | צילום: עידו לביא | סטיילינג: מזל חסון | איפור: אסתריק | שיער: בועז עוזרי

 

העצה של המנטורית

אילנה דיין

ֿ"עצם הבחירה של עמליה בי באמת מאוד מרגשת אותי. אני לא נוטה להביט בעצמי על תקן אושיה או מקור השראה, אלא רק כעל מי שמנסה לעשות עבודה עיתונאית באקלים שנהיה יותר ויותר קשה. הדבר היחיד שיכול להציל אותנו מהטרלול שאוחז בעולם והבוז המוחלט כלפי האמת והעובדות זה עיתונות במובן הקלאסי – ועמליה יודעת את זה ועושה את זה. זה אומר ללכת מאדם לאדם, ממקור למקור, להשקיע 20 שיחות טלפון כדי לוודא כל בדל מידע, להתעקש לקבל תשובות ולהתמיד.
בעידן הזה עומד בפני העיתונאים אתגר גדול מאוד – לא להישאר מאחור בכל מה שקשור לקדמה, לטכנולוגיה, לכל הפלטפורמות המהממות של עולם התקשורת החדש. יש משהו מאוד מפתה בקרבה המתמדת של כל אחד מאיתנו לרגע הפרסום. היום כל אחד יכול לצאת לעולם עם ציוץ, וזה עלול לרסק את הנורמות העיתונאיות – שהן בעיניי לא פחות ממקודשות. החוכמה בעיניי היא ללכת קדימה עם הטכנולוגיה ולהישאר מאחור בכל מה שנוגע לאמות המידה העיתונאיות ולחיפוש העובדות.
פיתוי נוסף שעומד כיום בפני עיתונאים הוא להגיד את דעתם על העובדות, וזה לא המנדט העיקרי שלנו. יש פובליציסטיקה וכבודה במקומה מונח, אבל המנדט העיקרי שלנו כעיתונאים הוא לכרות מידע, בעיקר כזה שלא רוצים שנגיע אליו. זה חשוב שנעשה את זה, אבל זה אינטרס של בעלי הכח שלא נעשה את זה. הם נהנים מכל ציוץ של דעתנו על טראמפ וביבי בזמן שאנחנו צריכים להביא מידע בסיסי. זה התפקיד שלנו, כל הזמן להזכיר".

 

אילנה דיין | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90
אילנה דיין | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

 

עורכת פרויקט מיכל פליישרֿ
מנהלת פרויקט ירדן מזרחי

המצולמות אופרו במוצרי אסתי לאודר