עוגת מוס נוטלה

חלומית. עוגת מוס נוטלה | צילום: בלוג פצפוצים
חלומית. עוגת מוס נוטלה | צילום: בלוג פצפוצים

כל הדברים הטובים בעוגה אחת: עוגת מוס נוטלה חלומית עם בסיס שורטברד, שכבת בראוני מושלמת, ואיך לא- מוס מהממרח הכי נהדר שיש

88 שיתופים | 132 צפיות

טוב, אתם לא מבינים מה קרה לי.

ככה מתחילה כל עוגת מוס נוטלה ראויה | צילום: בלוג פצפוצים
ככה מתחילה כל עוגת מוס נוטלה ראויה | צילום: בלוג פצפוצים

לפני כמה זמן התחשק לי להכין עוגת מוס מצנצנת הנוטלה שעמדה לי במזווה וקראה לי להשתמש בה לפני שהיא תקרא לרשויות הרווחה. עכשיו זכרתי שיש איזו עוגה אחת, שראיתי לפני המון זמן איפשהו בסייברספייס, שרציתי להכין, ואפילו הדפסתי את המתכון שלה כדי שהיא לא תישכח ממני. אבל אז הסתכלתי לעבר קלסרי המתכונים שלי והגעתי למסקנה שיהיה יותר קל לחפש את המתכון ברשת מאשר לפשפש בבלאגן המקלוסר שלי.

וצדקתי! כי מצאתי את המתכון די מהר ב-epicurious, במתכון ב-2006 [הערת צד: וואו, 2006. זו תקופת ה-don't forget about us של מאריה. מזמן. יאבה]. אז הדפסתי אותו, עשיתי כמה שינויים, והתחלתי להכין את העוגה:

קודם כל, תחתית השורטברד, שהכנתי ע"י טחינת אגוזי לוז עם סוכר, ואז הוספה של קמח, חמאה, קקאו ומלח.

שלבי ההכנה של תחתית השורטברד | צילום: בלוג פצפוצים
שלבי ההכנה של תחתית השורטברד | צילום: בלוג פצפוצים

שיטחתי בתבנית, חוררתי עם מזלג ואפיתי:

תחתית השורטברד. יאמי |צילום: בלוג פצפוצים
תחתית השורטברד. יאמי |צילום: בלוג פצפוצים

בינתיים הכנתי את השכבה הבאה: שכבת הבראוניז! את הרעיון לשכבה הזו קיבלתי מבראוניז הנוטלה של מאיה מבצק אלים, מהחוברת האיטלקית ההורסת שלה, ששיניתי מעט כדי שיתאימו לעוגה שתכננתי.

מכינים את הבראוניז | צילום: בלוג פצפוצים
מכינים את הבראוניז | צילום: בלוג פצפוצים

הקצפתי ביצים עם מלח לקצף בהיר, הוספתי נוטלה ותמצית וניל והקצפתי רק עד שאחיד. נגמרה ההכנה! שפכתי בעדינות מעל תחתית השורטברד האפויה ואפיתי עד שהבלילה הנוזלית הופכת לשכבת בראוניז רכה ומשגעת.

שכבת בראוניז רכה ומשגעת | צילום: בלוג פצפוצים
שכבת בראוניז רכה ומשגעת | צילום: בלוג פצפוצים

קיררתי את העוגה היטב [האמת שהקפאתי את העוגה בשלב הזה והמשכתי ביום אחר, אבל זה לא משנה. אם יש לכם זמן- אתם יכולים לעשות את כל השלבים באותו יום ולתת לעוגה להתייצב אח"כ, או לעצור אחרי כל שלב שבא לכם. אני מעדיף להכין את שני השכבות הראשונות באותה 'נגלה', כי לשתיהן צריך תנור], והתחלתי להכין את שכבת המוס.

ואז. המצלמה שלי. שבקה. חיים. לא עבדה. לא צילמה. לא הקליקה. שום דבר! ועוד השמנת המתוקה בחוץ, מתחממת לה, והג'לטין כבר מרוכך ומחכה לפעולה, עד שהמצלמה תואיל בטובה להתעורר. אז זרקתי את המצלמה הצידה ועשיתי מהר מהר את המוס, כדי שאספיק לבכות על מר גורלי. ואז בדקתי מה יכולה להיות הבעיה, וכמה עולה לתקן אותה [רמז: עדיף לקנות מצלמה חדשה], ואז תכננתי מתי אני יכול ללכת לקנות מצלמה חדשה, ואוי כמה זמן זה ייקח, ואוי כמה כסף, ואוי.

אבל חדשות טובות: המצלמה התעוררה אחרי כמה זמן! אז אולי אין תמונות של הכנת המוס או הזיגוג, אבל יש של זיגוג העוגה עצמה. הנה תראו:

יש משהו טוב יותר מעוגת מוס נוטלה? לצפות בזיגוג העוגה, כמובן | צילום: בלוג פצפוצים
יש משהו טוב יותר מעוגת מוס נוטלה? לצפות בזיגוג העוגה, כמובן | צילום: בלוג פצפוצים

וזה נראה לי מספיק בשביל שתרצו להכין אותה (:

רוצו למטבח לאפות. עוגת מוס נוטלה | צילום: בלוג פצפוצים
רוצו למטבח לאפות. עוגת מוס נוטלה | צילום: בלוג פצפוצים

עוגת מוס נוטלה

לבסיס השורטברד

2 כפות אגוזי לוז, קלויים וקלופים

38 גרם סוכר [3 כפות]

70 גרם קמח [חצי כוס]

56 גרם חמאה

2 כפות קקאו

קורט מלח

לשכבת הבראוני

2 ביצים, בטמפ' החדר

קורט מלח

140 גרם נוטלה, בטמפ' החדר [חצי כוס]

לשכבת המוס

1 כפית ג'לטין

3 כפות מים קרים

113 גרם גבינת מסקרפונה [חצי כוס]

375 מ"ל שמנת מתוקה [כוס וחצי]

140 גרם נוטלה, בטמפ' החדר [חצי כוס]

2 כפות אבקת קקאו

37 גרם סוכר [3 כפות סוכר]

לציפוי

75 מ"ל שמנת מתוקה

100 גרם שוקולד מריר

להכנת בסיס השורטברד:

חממו תנור ל-180 מעלות. שמנו תבנית קפיץ או נשלפת בקוטר 20 ס"מ, רפדו את הבסיס בנייר אפייה ושמנו גם אותו.

עבדו את אגוזי הלוז עם הסוכר במעבד מזון עד שהאגוזים קצוצים דק. הוסיפו את הקמח, החמאה, הקקאו והמלח, ועבדו עד שהבצק מתחיל להתגבש לגושים גדולים. העבירו לתבנית ושטחו עם הידיים או עם פלטה לשכבה אחידה. דקרו את הבצק עם מזלג כדי למנוע ממנו לקבל בועות אוויר ולוודא אפייה אחידה. אפו במשך 18-20 עד שהוא מרגיש יבש למגע.

הוציאו מהתנור, הניחו על רשת לקירור ובינתיים הכינו את שכבת הבראוני [השאירו את התנור דולק].

להכנת שכבת הבראוני:

הקציפו את הביצים עם המלח במהירות גבוהה למשך 5-7 דקות, עד שהן שילשו את ניפחן והן בצבע בהיר. הוסיפו את הנוטלה והקציפו, במהירות בינונית, עד שהתערובת אחידה. הנפח שלה יירד קצת וזה בסדר.

שפכו את הבלילה מעל קלתית השורטברד האפויה, והכניסו לתנור למשך 15-20 דקות, או עד שקיסם הנכנס במרכז יוצא יבש.

הוציאו מהתנור והניחו על רשת לקירור [עכשיו אפשר לכבות את התנור]. אם אתם רוצים לרפד את השוליים בשקף- עשו זאת עכשיו.

להכנת שכבת המוס:

בקערה קטנה וחסינת חום, ערבבו את הג'לטין והמים הקרים. הניחו במקרר ותנו לג'לטין להתרכך, עד שהוא סופח את הנוזלים ונראה קצת כמו כדוריות ספוגיות כאלה.

בקערה גדולה [אליה יתווספו כל שאר הדברים], ערבבו [עם מרית] את המסקרפונה ו2-3 כפות מהשמנת המתוקה, עד שהתערובת במרקם חלק וקרמי. הוסיפו פנימה את הנוטלה וערבבו עד שהתערובת אחידה.

הוציאו את קערת הג'לטין מהמקרר. חממו במיקרוגל למשך 10 שניות בעוצמה גבוהה וערבבו היטב. כעת הג'לטין אמור להיות מומס והתערובת צריכה להיות שקופה. אם היא עוד גרגרית- חממו עוד 2 שניות וערבבו היטב. שפכו אל תערובת המסקרפונה-נוטלה וערבבו היטב.

בקערה גדולה נפרדת [כמו קערת מיקסר], הקציפו את יתרת השמנת המתוקה עם הקקאו והסוכר, עד לקצפת יציבה אך רכה. קפלו שליש מהקצפת אל תערובת המסקרפונה, וכשהתערובת כמעט אחידה לגמרי- הוסיפו את שאר הקצפת וקפלו אותה פנימה.העבירו את המוס לתבנית, מעל שכבת הבראוני ושטחו מלמעלה עד כמה שאפשר, עם פלטה או סכין או כף או מה שבא לכם. כסו בצורה רופפת עם ניילון נצמד והעבירו למקרר למשך 3 שעות לפחות.

להכנת הציפוי:

חממו את השמנת בסיר קטן. בינתיים, חתכו [או קצצו] את השוקולד לחתיכות קטנות והניחו בקערה. בינונית. כשהשמנת על סף רתיחה [בועות קטנות מסביב]- שפכו אותה על השוקולד והמתינו דקה. טרפו היטב עם מטרפה, עד שהתערובת חלקה ומבריקה. אם התערובת נראית נוזלית ודלילה- המתינו כמה דקות עד שהיא תסמיך קצת [אנחנו רוצים שיהיה לה קצת "גוף", ושלא תהיה דלילה ממש, כי אז אפשר לראות פגמים דרך הציפוי, אבל אנחנו לא רוצים שהיא תהיה ממש סמיכה כי אז יהיה קשה לצפות איתה].

הוציאו את העוגה מהמקרר וחלצו אותה מהתבנית. הסירו את השקף, אם השתמשתם בו, והניחו על רשת.

שפכו את הציפוי על העוגה, וללא דיחוי, מרחו בתנועות ספורות עם פלטה, סכין או כף לעבר קצוות העוגה, כך שהציפוי ייפול בכוחות עצמו בצדדים. העבירו לצלחת הגשה, פזרו מעל מעט ברס והשאירו במקרר עד להגשה.

 

המתכון מתוך הבלוג פצפוצים http://www.pitzpootzim.com/