היינות נכנסים לקופסה

BiboVino – חנויות יעודיות ליין בקופסה | צילום: יח"צ
BiboVino – חנויות יעודיות ליין בקופסה | צילום: יח"צ

יינות בקופסה מוכּרים בארץ כבר די הרבה שנים, אבל לא ממש זכו להצלחה בקרב הציבור הרחב. האם חנות יין שמוכרת רק יינות צרפתיים כאלה תצליח ליצור את הבאז הראוי ולשכנע את הישראלים לצאת מהבקבוק?

88 שיתופים | 132 צפיות

אחד האתגרים הגדולים של תעשיית היין הוא להפוך את היין לנגיש יותר. נראה שממציאי הגדג'טים עבדו שעות נוספות ופיתחו מיני אביזרים כדי שהשתיין הממוצע לא יצטרך לשלוח ידו לפותחן בקבוקים ולהפעיל את כל כובד משקלו כדי לפתוח בקבוק יין. "זה אטי ומסורבל, זה מעכב את פתיחת הבקבוק ומרתיע לקוחות", זועקים מומחי השיווק. "פקק שעם זה לא נוח! הביאו לנו משהו קל, מהיר ורצוי על בטריות". אז מה לא ניסו? לפתיחת פקקי השעם המציאו משאבות בעלות צינורית מחט שבעזרתן דוחסים אוויר לבקבוק עד שהפקק עולה ויוצא, מחלצים בעלי זוג תופסנים דקים שננעצים בין צוואר הבקבוק לפקק, פותחני הברגה חשמליים, פנאומטיים והידראוליים ואפילו – שומו שמיים – החליפו את פקקי השעם לפקקי הברגה קלים לפתיחה. נראה היה לרגע שהעולם הולך ונרגע, אבל אז צצה והופיעה בעיה חדשה: בקבוקי הזכוכית יקרים לייצור, כבדים ולא ידידותיים לסביבה. תוסיפו על זה בעיות שצצו בתדמית פקקי ההברגה והרי מכלול הסיבות שבגללן העולם חזר לחפש איך הוא מוציא את היין מהבקבוק. תרתי משמע.

המצאת הביב

אריזות חלופיות הן טרנד. הן ידידותיות לסביבה, לכיס ולצרכנים צעירים. אחד מהכיוונים האלה בתעשיית היין הוא Bag In Box, או בקיצור BIB. הרעיון הוא שקית אטומה לאוויר שאותה ממלאים ביין בעוד היא נתונה בקופסת קרטון מלבנית. בתחתית השקית ישנו ברז פלסטי קטן דרכו מוזגים את היין לכוס. השקית גמישה ואוויר לא צריך להיכנס לאריזה ולהחליף את היין הנמזג. כך היין נשמר כל הזמן באווירה נטולת חמצן וטריותו נשמרת אפילו שבועות מרגע הפתיחה. הקרטון קל, זול, ניתן למחזור ונוח מאוד לאחסון. גם השקית ניתנת למחזור והשמחה רבה.

יין בקופסה של Naked Grape | צילום: יח"צ
יין בקופסה של Naked Grape | צילום: יח"צ

אבל הבּיבּ אינו המצאה חדשה. בשנת 1965 היה זה Thomas William Carlyon Angove מיקב אנגוב'ס האוסטרלי, שהחליט לנסות על היין הזול שלו שקיות פוליאתילן נתונות בקרטון, ששימשו במקורן להובלת נוזל למילוי מצברים. לא נשמע מפתה אבל הרעיון עבד ותפס יפה. כיום הרבה מהיין באוסטרליה ובעולם כולו משווק בצורה זו, בעיקר במארזים של שלושה ליטרים, המקבילים לארבעה בקבוקי 750 מ"ל. בעולם כן, אבל לא ממש בישראל.

כרמי לבנשטיין, מי שהייתה מנהלת השיווק של יקבי כרמל בשנות השמונים והתשעים, וכיום יועצת אסטרטגית ליקבים ישראלים, זוכרת גם זוכרת את הקופסקית של כרמל מזרחי: "זה התחיל מאריזות שני ליטרים של יין הילולים, והמשיך באריזות שלושה ליטרים למדפי רשתות השיווק ו-23 ליטר לשוק המוסדי", היא מספרת. כרמל, מתברר, מכרה עשרות אלפי ליטרים של יין באריזה הזו, אבל רובם המכריע שימשו לבישול.

הקהל הישראלי השתכלל והוא לא מוכן יותר לשתות את מה שמכרו לו בקרטונים. ה"הילולים" עליו השלום ויינות זולים אחרים הוציאו שם רע לפורמט הזה. אבל מה קורה כשמנסים להציע יינות טובים במארזי קרטון?

החדירה לשוק הישראלי

מאחורי הקלעים נשמעים דווקא קולות התעניינות מצד היקבים הגדולים אבל הם עדיין לא שם. מבין היקבים הקטנים, יקב מרגלית, שנחשב לאחד מיקבי הבוטיק המובילים בארץ, עשה ניסיון למכור יין בקופסה למסעדות כדי שימכרו יין מרגלית בכוסות. "המכירות היו מצוינות", מספר עודד שהם, איש השיווק והמכירות של היקב שמכיר ומעריך את הפורמט. "ולמרות זאת, בסופו של דבר המסעדנים התייאשו מניסיונות השכנוע. אמנם הלקוחות רצו את המרגלית בכוס, אבל הם רצו לראות את היין נמזג מבקבוק".

יקב בוטיק נוסף שמציע יינות בקופסאות הוא מדבר בערד. יצחק וולף, בעלי היקב, מכיר את הפורמט מאיטליה ואוהב אותו מאוד: "יין בקופסה הופך את היין ליומיומי ומתאים לכוס היין של הערב לצד הארוחה בלי הרבה עניינים". וולף השקיע במכונת מילוי מאיטליה וגם את המארזים הביא משם. "בשנה שעברה מילאנו כפיילוט כמה מאות קופסאות יין בלבד ומכרנו את כולן. ההתלבטות היחידה שיש לי השנה היא בכמה להעלות את הכמות למילוי." היקב הציע את היין בשני מארזים – שלושה ליטרים וחמישה ליטרים – במחיר של 30 ש"ח לליטר בלבד. מחיר מציאה אמיתי ליין שבבקבוק היה עולה לפחות כפול.

למציאות הישראלית הזו נכנס בסוף 2014 המותג הצרפתי BiboVino – חנויות יעודיות ליין בקופסה. ז׳אן ז׳אק טייב הוא זכיין הרשת הצרפתית בישראל. הוא בא מעולם האופנה בכלל ועד שנתקל בפורמט בצרפת לא התעניין ביין. בחנות הראשונה שלו, שיש בה גם מסעדה חלבית, הוא אומר: "התאהבתי בקונספט וביתרונות הפורמט, ואני מאמין בפוטנציאל של חנויות היין בסגנון זה גם בישראל; חנויות שכונתיות שמציעות אוכל טוב ויין במחיר שפוי."

פותחים את הראש, נכנסים לקופסה | צילום: דניאל לילה
פותחים את הראש, נכנסים לקופסה | צילום: דניאל לילה

האם מחיר היין באמת שפוי? ביבווינו מציעים יינות צעירים, שמיועדים לשתייה בטווח של עד שנה מהקנייה. אחרי הפתיחה היינות יכולים להחזיק כחודש ימים. בטעימה סדרתית של מגוון היינות התקשיתי למצוא יותר משלושה יינות שאני יכול לחשוב עליהם ככאלו שישברו את הסטיגמה שיש ליינות קופסה. צרה נוספת היא שמחירו הממוצע של מארז שלושה ליטרים של יין הוא 237 ש"ח, בשעה שהממוצע בצרפת הוא 28 אירו (כ-130 ש"ח). במחיר הזה אפשר למצוא יינות יבוא מצוינים, גם מצרפת, בלי להיות מחויב לשתות את אותו יין במשך כמה שבועות. מכאן, לצערי, לא נראה לי שתבוא הישועה. אבל אולי תהיה זו תחילתה של ידידות מופלאה בין הצרכן הישראלי לבין הקופסקית?

ה-BiboVino המעניינים

B418 בציר 2012 100% קריניאן מאזור קורבייר, בעל אופי מפולפל וחמיצות גבוהה. 285 ש"ח

Plan de Dieu 2012 בלנד של גרנאש, סירה ומורבדר מקוט דו רון וילאז'. הפה קצת מתקתק, עגול ונעים, עם חמיצות טובה ומאוזנת. 265 ש"ח

Domaine Clavel 2013 גרנאש וסירה מלנגדוק בדרום צרפת. רענן, נחמד ופרחוני. 225 ש"ח

קופסת ההפתעות

אם כבר מדברים על קופסאות, כדאי להכיר את קופסת הערכה להכנת קוקטיילים מבית Boxet. בערכה האטרקטיבית תמצאו את כל ציוד הבסיס למיקסולוג המתחיל: שייקר, ג'יגר, מסננת בר, כפית ערבוב, קיסמים המותאמים לקוקטיילים וקשים. הערכה מכילה מתכונים וחומרי גלם איכותיים לשני קוקטיילים (הכמות אמורה להספיק לארבע כוסות מכל קוקטייל, בפועל היא מספיקה ליותר), פרי פיתוחו של המיקסולוג והבעלים של מסעדת הסושיאל קלאב מוש בודניק. הוראות הכנה מפורטות ומצולמות מלוות כל מתכון, ולצדן טיפים, גיוונים וידע בסיסי חשוב. ערבבנו בקלות ובהנאה מרובה את שני הקוקטיילים שסידרו לנו את אחר הצהריים של יום שישי וגם את מוצ"ש. יופי של רעיון וביצוע ומתנה מושלמת לכל מי ששותה.

220 ש"ח (כולל משלוח עד הבית) באתר boxet.co.il