טרנד הגבינות העולמיות בישראל: "הרבה יותר ישראלים רואים עולם, טועמים, מתנסים, ומבינים באוכל"

חגיגת גבינות מהעולם. צילום: יח"צ
חגיגת גבינות מהעולם. צילום: יח"צ

שפע של גבינות הייבוא שממלא את מקררי רשתות השווק עשה לנו טעם של עוד. מתלבטים מה לקנות לשבועות? הנה כמה טיפים מיבואנית הגבינות ויליפוד - צאו מהקופסה, היפתחו לעוד ועוד טעמים, אל תחששו לקנות גבינות מיוחדות וזכרו - בכל הקשור לגבינות הנוסחה המנצחת היא איכות החלב ותהליך הייצור המסורתי

88 שיתופים | 132 צפיות

תוכן שיווקי | ויליפוד

הנה משהו ישראלי שאפשר לגמרי להתגאות בו: חג שבו חוגגים על טהרת גבינות ומוצרי חלב בלבד. לנו זה אולי נראה טבעי, אבל בעולם זה לא כך, וזו הסיבה העיקרית שבגינה התחשק לנו לפגוש את מי שאחראי על נתח משמעותי ממוצרי היבוא במעדנייה ובמקרר הגבינות שלנו: מור אטיאס, סמנכ"ל מכירות וסחר בחברת ויליפוד.

רק כדי לסבר את האוזן, וילי פוד מייבאת שפע של מוצרי מזון לישראל, אך בכל הקשור למוצרי חלב יש לה ניסיון של יותר מ־20 שנה. כך למשל אין כמעט ישראלי שלא מכיר את לורפק – החמאה שהפכה שם נרדף לחמאה איכותית, והיא רק אחד המוצרים שווילי פוד מביאה לנו מדנמרק. יש עוד והרבה . אם לדייק, יש יותר מ־60 מוצרים בקטגוריה הזאת מכל העולם, בכלל זה גבינות קשות, חצי קשות, רכות ולאחרונה אפילו גבינת שמנת.

חגיגת גבינות מהעולם. צילום: בן יוסטר
חגיגת גבינות מהעולם. צילום: בן יוסטר

[tmwdfpad]

פעם – ולא כל כך מזמן – רובנו הכרנו שלושה־ארבעה סוגי גבינות לכל היותר, כולל קוטג'. אבל היום זה כבר סיפור אחר לגמרי. מה השתנה?

"אכן מהפכה, ויש לה שלוש סיבות עיקריות: הראשונה היא יוקר המחיה שהוביל את משרד הכלכלה להגדיל את המכסות של גבינות פטורות ממכס, אז יש יותר יבוא. השנייה היא החשיפה: הרבה יותר ישראלים רואים עולם, טועמים, מתנסים, וכך מבינים יותר באוכל בכלל ובגבינות בפרט. בהקשר זה נעוצה הסיבה השלישית למהפכה: העובדה שתפיסת האוכל שלנו כאן השתנתה. תוכניות בישול הפכו ללהיט ובעקבותיהן הרבה יותר אנשים שמתנסים בבישול, ומהו בישול טוב אם לא כזה שמשולבים בו חומרי גלם משובחים?"

כל גבינה והעולם שלה: חוברת המתכונים של ויליפוד

למה בכל זאת אצלנו בישראל המסה הקריטית של הייצור המקומי היא עדיין גבינות לבנות?

"זה עניין של מסורת. לורפק למשל מיוצרת על ידי חברת ארלה שקיימת זה 120 שנה. את גבינת המנצ'גו הספרדית התחילו להכין 200 שנה לפני הספירה. לנו, עם כל הרצון הטוב, אין עדיין את המסורת, הוותק והמומחיות האלה. אצלנו מככבות בקדמת הבמה הגבינות הלבנות הרזות – קונספט שלא נפוץ בעולם אך הוא המומחיות שלנו. יש כאן בהחלט ניסיון התפתחות יפה של ייצור גבינות מיוחדות בהתחקות אחרי הייצור הבינלאומי והרבה מחלבות בוטיק שזו התמחותן, אבל עדיין לא מדובר על אותם תהליכי ייצור מסורתיים. אין מה לעשות – פרמז'ן מקורו בפרמה שבאיטליה, גבינת אדם מקורה בהולנד וכך הלאה".

גבינת אדם. צילום: יח"צ
גבינת אדם. צילום: יח"צ
גבינות ארלה. צילום: יח"צ
גבינות ארלה. צילום: יח"צ

אילו גבינות יבוא אוהבים כאן במיוחד?

"דווקא העובדה שאנחנו עם חובב חדשנות שגם מורכב מהרבה תרבויות הופכת אותנו לצרכנים שמוכנים להתנסות. המעדניות ברשתות השיווק הקרובות למקום מגורנו מציעות היום מגוון ענקי של גבינות מיובאות, כולל גאודה, ברי, קממבר, פרמז'ן, מנצ'גו ועוד. הישראלים אולי אוהבים קצת פחות גבינות חריפות, אבל גבינות עזים, למשל, הן דבר שהתפתח פה בשנים האחרונות וצובר תאוצה. גם מוצרלה, שפעם התחברה לכולנו בעיקר עם פיצה, הפכה כבר מזמן לחלק בלתי נפרד ממאכלים רבים, לרבות סלטים, תבשילים ומאפים".

קממבר של קסטלו. צילום: יח"צ
קממבר של קסטלו. צילום: יח"צ

אז כן, מבחינת חדשנות וטעם אנחנו אולי בדרך הנכונה, אבל בכל הקשור לגבינות חשוב להדגיש שהנוסחה המנצחת היא איכות החלב ותהליך הייצור המסורתי. "יצרניות גבינות מכל העולם, כמו אלה שאנחנו עובדים איתן, מחזיקות בבעלותן את הרפתות, מנחות את הרפתנים איך לגדל את הפרה, החל בשטח המרעה הפתוח ומה יש בו לאכול, עבור דרך תהליך החליבה וכלה, כמובן, בתהליך הייצור שהוא בסטנדרטים אירופיים מוקפדים במיוחד", אומר אטיאס. "לכן הודות לשינוי שחל בשוק היבוא הצרכנים בישראל יכולים להיחשף לשפע איכותי במחירים נוחים מאוד".

ברי של קסטלו. צילום: יח"צ
ברי של קסטלו. צילום: יח"צ

והנה שבועות מגיע. איך החג נראה בעיניים שלכם?

"זה מעניין. בשבועות יש עלייה של 49 אחוז בכל קטגוריית החלב ומוצריו, אבל זה לא מסתכם בכך. אם בשגרה רוב הישראלים קונים יותר גבינות ארוזות, הרי שבשבועות יש גידול של 75 אחוז דווקא בצריכת גבינות מעדנייה, עם דגש חזק על גבינות מיוחדות. השנה אגב חידשנו עם גבינת שמנת מבית היוצר של לורפק וכן עם גבינה (טורקית במקור) העונה לשם ראסטה בשל צורתה (מעין צמה). היא דומה קצת בטעמה למוצרלה, נפלאה למגש גבינות וכן לאפייה ולבישול".

קאסטלנו. צילום: יח"צ
קאסטלנו. צילום: יח"צ
גבינת איבריקו. צילום: יח"צ
גבינת איבריקו. צילום: יח"צ

טיפים לסיום?

1. להיפתח לעוד טעמים: לעמוד מול המעדנייה ופשוט לבקש לטעום!
2. לצאת מהקופסה: לא רק פרמז'ן יכולה להתאים להקרמת מאכלים או כתוספת על הפסטה, מומלץ לנסות גם את המנצ'גו ואת האיבריקו כמגורדות.
3. להרגיש חג כל השנה: לקנות גבינות מיוחדות ולהנות מהטעמים לא רק בשבועות.
4. להקפיד על חומרי גלם איכותיים: ברי, קממבר, פרמז'ן או חמאה איכותיות יעשו את כל ההבדל במה שאופים או מבשלים.

גבינת ראסטה. צילום: יח"צ
גבינת ראסטה. צילום: יח"צ
גבינת ראסטה. צילום: יח"צ
גבינת ראסטה. צילום: יח"צ