קופסת האוכל משתדרגת

ארוחת עשר משודרגת
ארוחת עשר משודרגת

קופסאות בנטו הן אפשרות מפתיעה לשלוח ארוחות לבית הספר שיוציאו אותך ההורה הכי שווה בכיתה

88 שיתופים | 132 צפיות

כשאלוהים ברא את האדם הוא חילק את הילדים שלו לקבוצות שונות של סנדוויצ'ים. כל סנדוויץ', כל ארוחה קטנה ארוזה לגן או לבית הספר, הם סיפור שלם על בית וזהות ושגרת בוקר של משפחה. אתה נכנס לפתח הכיתה בסביבות עשר וחצי בבוקר, ובין שורות הגבנ"צ וחטיפי הבריאות מתקבל חור הצצה לתוך בתים של אחרים. יש את הילד עם הפרעות האכילה שמגיע כל בוקר עם פיתה עם מלח (וברור שזאת לא הצעה של הורה: "מאמי, רוצה שאני אשים לך היום פשוט מלח בפיתה?"), והילד עם ההורים הבריאותיים שהפומפרניקל שלו תמיד מתפרק. יש את הילדה שאימא שלה מנסה לשמור לה על המשקל וכבר עכשיו דופקת לה את הדימוי העצמי עם הסלט והפריכיות, ואת הילד הנורמלי עם הגבינה הצהובה התמידית שיישאר נורמלי לנצח ולא ייצא ממנו שום דבר מעניין. יש את הילד עם הסנדוויץ' הפשוט והמושלם, כמו תומר שישב לידי שש שנים בבית הספר ותמיד הייתה לו לחמנייה קלועה טרייה עם ריבת תות סן־דלפור וחמאה מלוחה. גאונות צרופה. ולידו ישבתי אני עם סנדוויץ' פדיחות ובתוכו ארוחת הצהריים מאתמול, קציצות או חצילים או רטטוי – העיקר שינזל ויהיה מביך. שנים ביקשתי שייתנו לי פשוט קולרבי וקרמבו כדי לחסוך מעצמי כל עוגמת נפש, ובכך נכנסתי מיד לקטגוריה הראשונה של מופרעי האכילה. אה, ויש גם את אריאל.

לכל אימא יש בסביבה את אימא של אריאל. אריאל היא הילדה המושלמת לאימא המושלמת. היא לומדת אנגלית מגיל 4, מתאמנת בקלרינט פעמיים בשבוע, אוהבת מים ושונאת קולה ומעדיפה תמרים. פעם תלמה, הבת הגדולה שלי, איבדה את כל תכולת הקלמר שלה בפעם השמינית, והתברר שיש דיבור על ילדים שגונבים ציוד משרדי בכיתה. אימא של אריאל החלה את הדיבור הזה כי היא, תחזיקו חזק, מסדרת לאריאל כל לילה את התיק ומוודאת שיש בו שמונה עפרונות מחודדים ולא חסר הלורד הבורדו. אני פותחת את התיק של תלמה פעם ברבעון כדי להוציא ממנו את שכבת שאריות הסנדוויצ'ים מלמטה, ואת המכתבים להורים שנדבקו אליהם.

הארוחה של אריאל, מיותר לציין, מכילה את כל אבות המזון ויש בה ירקות בחמישה צבעים ומפית רקומה. לא ייתכן שבת של בשלנית תגיע עם ארוחה פחות שווה מבת של מהנדסת. החלטתי שהשנה, בזירה הזאת, תלמה תנצח.

מפה הגיע רעיון קופסאות הבנטו היפניות. ארוחת בנטו היא ארוחת טייק אוויי יפנית ארוזה בקופסה מחולקת ומכילה את כל אבות המזון. אבל מקור הקסם שלה הוא לא ביחס בין החלבונים לפחמימות אלא בצד האסתטי: החיתוכים, שילובי הצבעים, המשחק בין המרכיבים. קופסאת בנטו עשוייה כהלכה תיראה כמו ציור.

גם ככה תלמה אוהבת אריזות קטנות וכמויות קטנות ומגוון. זה תפור עליה. ובעצם, על מי זה לא תפור? מי לא אוהב לקבל ארוחה צבעונית מודולרית עם ארגון פנימי? המבנה הזה הוא ההצדקה היחידה שיש לאוכל הנורא שמגישים במטוס.

אבל שנייה לפני שאתם שונאים אותי ורואים בי עוד בוגדת, עוד אימא של אריאל שמספיקה לעשות דברים שאתם לא, אני רוצה להגיד שני דברים להגנתי: דבר ראשון, קופסאות בנטו הן בסך הכל הצעת הגשה. מכניסים לתוכן את אותם דברים שמכינים ממילא, רק חותכים קצת אחרת ומסדרים. לא אמור להיות בתוכן סושי או תבשיל ואין בעיה להמיר את האוקונומיאקי בסביח. דבר שני, לא אני אחראית על ארוחות בית הספר של הילדות, אלא הוא. אז מותק, תסתכל, ככה זה צריך להיות.

עקרונות הבנטו

בעלי הוא מורה בבית ספר בבת ים, ומה שהוא רואה שם בהפסקות הצהריים משפיע מאוד על הארוחות שהוא אורז ביום למחרת. "אם ההורים היו רואים על מה הילדים שלהם מוציאים את הכסף שנתנו להם לקיוסק, הם לא היו פותחים כל כך מהר את הארנק", הוא אמר פעם, "במקום סנדוויץ' הם אוכלים כל יום תפוצ'יפס ובייגלה ספוג ברוטב שמן של חמאה ושום". הטראומה גורמת לו לחתוך כל בוקר ירקות טריים ולשים להן בשקית, ולהציע שני סוגים של פירות לאחר הצהריים. כולם חוזרים אלינו במצב צבירה דומה בקרקעית התיק שלושה חודשים אחר כך. הבנטו הוא בדיוק הפתרון. הארוחה מונחת מולן כיחידה אחת חמודה ומה שלא נאכל נשלף החוצה למחרת בבוקר.

כל עקרונות התזונה היפניים – שילוב בין מלוח, מתוק וחמוץ, מבושל וטרי, פריך ורך – לא תקפים כשמדובר בילד בן 8. עם זאת כל הרעיון בשיטה הזאת הוא לגרום לילד לאכול דברים שהוא לא היה נוגע בהם במצב אחר.

מה צריך?

קופסאות בנטו. לא חייבים קופסאות עם חלוקה פנימית, מספיק כאלו שנסגרות היטב. קופסאות בנטו יפניות אמיתיות ומקסימות לחלוטין מצאתי בחנות סופי בשוק הפשפשים שבו נמכר מגוון גדול: מרובעות, מלבניות, דו קומתיות, עם ידיות או בלי ידיות, עם חציצה או עם מזלג (חלקן בתמונות). אצל סופי אפשר למצוא גם מארזים של 12 קופסאות פלסטיק קטנטנות בצורות שונות ועם מכסה תואם, שנכנסות בקלות לקופסה הגדולה ויכולות להחזיק קצת רוטב או יוגורט עם סילאן ופרי.

גם בחנות היפהפייה שינזי קאטו במתחם בזל בתל אביב יש מבחר מרשים של קופסאות בנטו יפניות לילדים (קטנות יחסית) שהחנות מייבאת במיוחד. אם אתם לא גרים במרכז שווה להרים טלפון לחנויות כדי לחפש נקודת מכירה קרובה אליכם. המחירים של הקופסאות היפניות אינם נמוכים (70 ש"ח ומעלה). בשביל פתרון זול אפשר ללכת ליצחק כהן המיתולוגי בכפר סבא, שמוכר קופסאות פלסטיק שקופות מחולקות (בסביבות 20 ש"ח), או להזמין ב־eBay חיקוי סיני. יש מיליון צורות שהילדים שלכם יאהבו, והן עולות אפילו פחות מ־20 ש"ח (רושמים bento box ב־eBay).

חותכני עוגיות. חותכנים גדולים בשביל סנדוויצ'ים שלמים, חותכנים ממש קטנים בשביל ירקות – העיקר שיהיו עשויים ממתכת ולא מפלסטיק כי אחרת הם לא חזקים מספיק.

מחלקי מגש, קיסמים חמודים, מנג'טים, בקבוקונים לרוטב. אפשר רק לדמיין עד כמה רחוק הטירוף הזה יכול ללכת. אפשר להזמין הכל ב־eBay, משלוח חינם (מסין), במחירים מגוחכים, אבל אולי כדאי להריץ את הקונספט כמה שבועות לפני שמתחילים להוסיף לו אביזרים. ההצעה הפרקטית הזאת לא תקפה אליי, כי משלוח של אביזרי בנטו כבר נמצא בדרכו לבית שלנו, מלא בבקבוקני סויה קטנים, מזלגות צפרדע ועשרות חוצצים צבעוניים. איפוק ודחיית סיפוקים הם לא הצד החזק שלי, ואם גם שלכם לא, אל תיכנסו ל־eBay לפני שאתם מסוגלים להתחייב. המבחר ענקי, מסחרר ומפתה.

השראה

בלוגים. מתוך הרבה בלוגים שבדקתי, אפילו אחד או שניים בעברית, הבלוג של מקיקו איטו היפנית, justbento.com נמצא הרציני ביותר. היא מביאה רעיונות יפים ופשוטים ומנסחת היטב את עשרת הכללים לקופסת בנטו (התקציר מצורף בהמשך). יש לה גם ספר שהפך להצלחה עולמית ומודפס כבר במהדורה שביעית.

ספרים. חוץ מהספר של מקיקו איטו יש לא מעט ספרים בנושא באנגלית. שימו לב באמאזון לספר "Healthy Bento – Preschool to Age 10" שמוצע בחינם

בגרסת הקינדל שלו ומביא רעיונות לארוחות בית ספר לגילים הקטנים.

 

כמה רעיונות פשוטים לילדים (להכנה או לעיצוב)

מנה עיקרית

  •  טורטייה עם גבינה לבנה וקולפניות מלפפון, חתוכה כמו סושי.
  •  במקום טורטייה אפשר לגלגל בתוך שלוש פרוסות לחם בלי קשה שמשטחים ביחד עם מערוך.
  •  במקום טורטייה ולחם אפשר לגלגל בתוך חביתה ולחסוך פחמימות מיותרות.
  •  במקום גבינה לבנה ומלפפון אפשר לשים כל מילוי וממרח.
  •  סנדוויץ' עם פסטרמה, חסה ועגבנייה, חתוך לקוביות. או חתוך למלבן ארוך, עטוף בחתיכת נייר.
  • פסטה פוסילי (מארוחת הערב) עם נקניקיות חתוכות (חשוב לחתוך לאורך כי הן מסוכנות).
  •  אורז (גם מארוחת הערב) שמגלגלים בין שתי ידיים רטובות לכדור קטן.
  • כדור אורז שמגלגלים אחר כך בתוך שומשום שחור.
  •  שתי קציצות קטנות (מאתמול), פתיתים, שניצל פרוס לרצועות – העיקר שתחתכו או תעצבו מחדש את מה שגם ככה יש במקרר.
  •  חצי פיתה חתוכה למשולשים.
  •  סנדוויץ' מקרקר וגבינה.
  •  רול מפסטרמה וגפרורים של ירקות. אפשר להשאיר אותו ארוך כמו סיגר או לחתוך כמו סושי.

 

ארוחת עשר משודרגת

תוספות

  • ביצה קשה קלופה וחצויה.
  •  יוגורט עם קצת דבש וקוביות של פרי חתוך.
  • גזר גמדי שנועצים לו בקצה אחד קיסם ועושים בו חור ואז משחילים פנימה גבעול דקיק של סלרי או שמיר כדי שייראה כמו גזר אמיתי.
  • שתי עגבניות שרי שחותכים מהן חתיכה אלכסונית קטנה ומצמידים אותן, והן הופכות ללב שמנמן ומושלם (הקטנה התעלפה מזה). עובד גם עם ענבים.
  • פלפלים באדום, כתום, צהוב וירוק (אפשר להמיר במלפפון), חתוכים לרצועות שוות ומסודרים בצבעי הקשת.
  • גבינה צהובה בשני צבעים (נגיד צ'דר ועמק), שקורצים ממנה פרחים לקישוט.
  • פופקורן ביתי.
  • פרוסות של תפוחי עץ ירוקים ואדומים, מסודרים כמו מעבר חצייה.
  • סתם טבעות ממלפפון קטנטן.
  • קוביות קטנות של אבטיח.

 

עשרת הדיברות לבנטו של מקיקו איטו

(מתוך הבלוג justbento.com)

1 קופסת הבנטו חייבת להיות מאוזנת מבחינה תזונתית ולהכיל חלבונים (בשר, ביצה או קטניות), פחמימות (לחם, תפוח אדמה, אורז) ומנה של ירק.

2 שמרו על זה פשוט – לא צריך יותר משלושה–ארבעה מרכיבים.

3 שימו לב שהאוכל יהיה טעים. לא מספיק שהוא יהיה חמוד או מזין.

4 קופסת הבנטו צריכה להיות יפה וצבעונית, אבל אל תשתגעו עם הקישוטים. אחרי שהאוכל מסודר, אל תבזבזו יותר מחמש עד עשר דקות לחיתוכים החמודים של הירקות או הגבינה או הדברים האחרים שבחרתם להוסיף. אל תילחצו מתמונות מנקרות עיניים של קופסאות בנטו מושקעות. מי שהכין אותן לא חושף בדרך כלל כמה זמן לקחה לו היצירה הזאת.

5 נסו להיצמד לתוצרת מקומית, עונתית ולא תעשייתית.

6 הקפידו על היגיינה. ארוחות בנטו עומדות לרוב בטמפרטורת החדר במשך כמה שעות לפחות. תנאים מעולים לחגיגות של חיידקים. שטפו ידיים לפני שאתם מסדרים אותן.

7 תכננו מראש. החלק הכי קשה בהכנת ארוחות בית הספר הוא ההחלטה מה להכין תוך כדי הלחץ של הבוקר (אין סיכוי שאצלנו מישהו יתכנן מראש משהו. שיגידו תודה שהילדה בכלל מגיעה לבית הספר – ר"ר).

8 שימו בצד או הקפיאו מוצרים שמתאימים לבנטו: אוכל פשוט שהכנתם לבד ויכול להישלף ולהיארז במהירות.

9 שמרו על עלויות נמוכות. העצה הזאת מיועדת בעיקר למבוגרים שלוקחים קופסאות בנטו לעבודה ובכך חוסכים את העלויות של לאכול בחוץ. נצלו שאריות, ירקות בעונה ונתחי בשר או עוף יקרים פחות.

10 אל תנסו לחקות קופסאות בנטו יפניות, סתם תצאו מתוסכלים. אין בעיה לשים חומוס וטחינה בבנטו שלכם.