איך לעצב את פינת העבודה

צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

לצבעים, למיקום השולחן ולחומרים במשרד שלכם יש השפעה רבה על מצב הרוח ועל העבודה שלכם. שרונה קאופמן, יועצת פנג שואי, מסבירה איך להפוך את המשרד שלכם להרבה יותר נעים ואת העבודה ליותר אפקטיבית

88 שיתופים | 132 צפיות

החופש הגדול נגמר וכך גם החגים. חזרנו לשגרה המבורכת, חלקנו חוזרים כל יום למשרד וחלקנו חוזרים לשהות שעות בחדר העבודה שלנו. גם אם אתם עובדים מהבית בפינה שהקצתם בסלון או אם יש חדר עבודה מסודר, וגם אם אתם עובדים מהמשרד – סביבת העבודה משפיעה עליכם.

מדוע חשוב לעצב את סביבת העבודה?

סביבת עבודה שמעוצבת נכון לנו ושמשרה עלינו תחושה נעימה, משפיעה עלינו לטובה ושם נהיה יותר אפקטיביים, יותר מרוכזים, ויותר יצירתיים וסבלנים. אם אתם עובדים מהבית או אם יש לכם משרד, אם העסק שלכם מקבל לקוחות או אולי אתם מנהלים עובדים – הלקוחות שלכם מרגישים את האווירה, את האנרגיה ומקום העבודה, וזו גם תשפיע על ההחלטה של הלקוח לרכוש ממרכולתכם ואפילו לשוב לחוויה נוספת.

בוודאי אתם מזדהים עם התחושה הזו שמתעוררת בכם בכניסתכם לחנות או כל עסק אחר ושם גם מתגבשת ההחלטה אם להישאר או להמשיך הלאה לחנות אחרת. סידור וארגון חדר העבודה ובחירת הצבעים והמרקמים – כל אלה משפיעים על איכות העבודה, המוטיבציה והריכוז ואף על יחסים בעבודה, בין עובדים למעסיקים בין העובדים לבין עצמם. בעזרת צבעים, חומרים, מיקום נכון של הרהיטים ניתן לחזק את העסק שלכם ואתכם וליצור מקום עבודה נוח, נעים ויעיל שמזמין שפע.

חברות רבות היום כבר גילו את האפקטיביות של שילוב פאנג שואי בעסקים: קוקה קולה, אורנג', בריטיש איירוייס ועוד. אז למה לא אנחנו?


עיצוב נכון יכול להכריע אם הלקוח יחליט להישאר או להמשיך הלאה. צילום: Ingimage

איך להוביל את האנרגיה אל מקום העבודה?

כמובן בהתחלה. חשיבות רבה מופנית בהובלת האנרגיה אל המשרד. ניקח בחשבון מדדים כמו איכות, כמות וריכוז האנרגיה. על מנת להוביל את האנרגיה אל המשרד שלנו נקפיד על שילוט בולט וברור עם שם העסק, התפקיד שלכם/שמכם, צבע בולט או אפילו משפט שמייצג אתכם. תהיו יצירתיים ודאגו שהכניסה תייצג אתכם ותפריד אתכם משאר המשרדים.

אם חדר העבודה שלכם בבית, יש להבדיל את החדר משאר הבית כך שתהיה הפרדה בין העבודה לבית. ניתן לעשות זאת על ידי עיצוב שונה לחלוטין משאר הבית או אפילו על ידי הפרדה בצבע.

בתוך המשרד: דאגו לאוורר את המשרד על בסיס קבוע, הכניסו אור יום. אם החלון ממוקם מול הדלת יש ליצור הפרדה אנרגטית כמו וילון, מובייל, קריסטל. אם אין לכם חלון במשרד, צרו חלון מניפולטיבי על ידי תמונה עם נוף פתוח. הכניסו ריחות נעימים על ידי קטורת או נר ריחני.

מיקום השולחן: דאגו לשבת עם הפנים לדלת כך שתוכלו לראות מי נכנס ומי עובר ליד הדלת. הדבר יוסיף ליכולת הריכוז והמיקוד בעבודה. כאשר יושבים עם הגב לדלת אנחנו עובדים בחוסר שקט גם אם אינכם מודעים לכך או מודים בזה, הדבר משפיע עליכם גם במישור הבריאותי, רמת העייפות ואפילו ביחסים שלכם עם עובדים אחרים.

השולחן: רצוי שהשולחן יהיה רחב מספיק כדי לא לפגוע ברוחב המחשבה וגם כמובן להתחשב בנוחות העובד. כמובן שיש לקחת בחשבון את גודל החדר. לא מומלץ לשבת עם הפנים לקיר, מצב זה חוסם את המעוף ודי סוגר. אם אין אפשרות אחרת ויושבים עם פנים לקיר דאגו "לפתוח" את הקיר על ידי תמונה של נוף, לוח השראה, מפת עולם וכל דבר שפותח לכם את הערוצים. לגבי ישיבה עם הגב לדלת, ניתן למקם מראה קטנה בזוית השולחן כדי לשלוט על הדלת.

סידור השולחן: דאגו לשולחן מסודר והקפידו בסוף כל יום לארגנו ולהכין אותו ליום חדש. הדבר מאפשר להתחיל יום חדש ביתר קלות, וגם ללכת הביתה בראש שקט מבלי להרגיש שהשארנו משהו מאחור. בנוסף, מומלץ שצד ימין של השולחן יהיה נמוך מצד שמאל. זאת אומרת ערמות הניירת יש לשים בצד שמאל. סדר ואחידות הם המפתח לעבודה ללא הסחות דעת, לכן דאגו לקלסרים זהים בצבע לכל נושא.

כיסא: מומלץ להשקיע בכיסא נח עם גב גבוה ותומך.

תאורה: רצוי כמובן כמה שיותר אור טבעי ובנוסף תאורה מרכזית. אם רוצים להרים את האנרגיה מומלץ להשתמש בתאורה עומדת, שעולה למעלה, זהו פתרון מצוין במצב של תקרה נמוכה. אם רוצים להרגיע את האנרגיה ניתן להשתמש בתאורה עם זרוע יורדת. זהו פתרון מצוין כהפרדה בין אזורים או כשיש כמה אנשים במשרד.


הקפידו בסוף כל יום לסדר ולארגן את שולחן העבודה. צילום: Ingimage

כיוונים ויסודות: חלוקת המשרד לאזורים

קיימת חשיבות עצומה לדבר הראשון שרואים כשנכנסים למשרד. כאן ניתן ליצור אווירה רצויה. תמונה מעוררת השראה, תמונה מיום חוויה משותף של העובדים במשרד, משפט מעצים.

בפאנג שואי עושים שימוש בכיווני מצפן כדי לקבוע את חלוקת הבית או המשרד. כל כיוון אחראי על תחום בחיים וכל אזור מיוצג על ידי יסוד. האזורים החשובים בכל מקום עבודה הם: דרום מזרח שמייצג שפע (יסוד העץ), דרום שמייצג מוניטין (יסוד האש) וצפון שמייצג קריירה או את ייעוד העסק (יסוד המים). כדי לחזק תחומים אלה ניתן להפעיל את האזורים על ידי שימוש ביסוד המייצג או על ידי משהו שמקושר לתחום הזה בחיים.

אזור דרומי:
באזור הזה של המשרד אפשר לתלות תעודות, תעודות הוקרה אישיות, כדי לחזק את המוניטין. אפשר כמובן גם לחזק על ידי הצבע האדום – תמונה עם צבע אדום או על ידי נרות.

אזור דרום-מזרחי: את האזור הזה אפשר לחזק על ידי פריט שמסמל עבורכם שפע, ניתן להשתמש ביסוד העץ – עציץ בריא עם צמיחה כלפי מעלה או אגרטל עם קני במבוק.

אזור צפוני: באזור הזה ניתן לתלות תמונה של מפל מים. זאת תמונה שמייצגת אתכם בעבודה ומייצגת את משאלתכם לקידום. לא מומלץ להשתמש במים חיים כמו אקווריום או מפל מים מבלי להתייעץ עם יועץ פאנג שואי מוסמך, מפני שלמים יש השפעה חזקה.

כשיש כמה אנשים במשרד רוצים ליצור פינה אישית אינטימית. נעשה זאת על ידי הפרדה ויזואלית או אנרגטית. ניתן להפריד על ידי תאורה אישית, כרית אישית, צבע מפריד או משפט השראה אישי.


לפי הפנג שואי, הצבע הירוק יביא איתו צמיחה והתפתחות. צילום: Ingimage

בחירת צבעים

לכל תחום עיסוק קיים יסוד המייצג אותו ככזה. גם צבעים וחומרים מומלצים לחיזוק תחום העיסוק. באופן כללי ניתן לחזק תחושה ואווירה על ישי שימוש בצבע.

ירוק: הצבע הירוק מייצג את יסוד העץ והוא מביא עמו צמיחה והתפתחות.

כחול: הצבע הכחול מייצג את יסוד המים. המים מייצגים זרימה, עומק ואת עולמנו הפנימי. זהו צבע מרגיע ומחבר.

כתום: צבע של שמחה, התחדשות, התרגשות ותקשורת. צבע מצוין לעידוד אינטראקציה חברתית ולעידוד יצירתיות.

צהוב: צבע המעודד אינטלקטואל ומחשבה, חכמה וידע. הצבע הצהוב מקושר לצ'אקרת מקלעת השמש הממוקמת מעט מעל הטבור והיא משפיעה על כוח הרצון, השליטה במהלך חיינו ויכולת קבלת החלטות.

סגול: צבעה של צ'אקרת העין השלישית ומעודדת חיבור לרוח ולאינטואיציה. משפיעה על יכולת הדמיון וחיבור פנימי.

אדום/בורדו: צבע המייצג את יסוד האש וככזה ממריץ, מחמם ומחזק מוניטין.

שרונה קאופמן היא מעצבת פנים ויועצת פאנג שואי בכירה.