איך עושים סדר בבית?

בגדים שלא נלבשו שתי עונות דינם להתפנות | צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב |  Shutterstock ,Kekyalyaynen
בגדים שלא נלבשו שתי עונות דינם להתפנות | צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | Shutterstock ,Kekyalyaynen

רובכם ודאי יסכים שאנחנו לא באמת צריכים את כל מה שיש לנו בבית. אז הנה כמה טיפים וסיבות טובות למיין, לשחרר ולהיפטר מחפצים

88 שיתופים | 132 צפיות

סדר, ארגון ופינוי הם מונחים בסיסיים בשיטת הפאנג שואי ומלווים כל יועץ מהתחום בביקורו הראשון בבית הלקוח. אגירה משפיעה על חיינו: בענייני יום יום וגם על נפשנו וראשינו. "בלאגן בראש" לעתים מושפע מבלאגן בבית. עומס נפשי מתקשר לעומס של אגירה. אז למה אנחנו אוגרים, ומה האגירה עושה לנו?

1. גרירת העבר
כולנו מכירים את התחושה כשאנו פותחים מגירה ומוצאים בה חפצים מתקופות שונות: תמונות, כרטיסי ברכה, כרטיסי קולנוע ועוד. נכון, יש משהו נעים בלהפליג בנוסטלגיה, אבל האם חפצים אלה באמת נחוצים לנו כדי לזכור?
אנשים שלא נפרדים מחפצים סוחבים עמם עול מהעבר המונע מהם לפתוח דף חדש, ומעכב אותם בחיים.

2. פחד
שמירת חפץ מתוך מחשבה שאולי פעם נצטרך אותו נובעת מפחד (או גורם לנו פחד) מהעתיד. בכך אנו אומרים שאנו לא סומכים על היקום (ועל עצמי) שיספק לנו את מה שאנו צריכים כשנצטרך. כך אנו משדרים לעצמנו ולסביבה חוסר אופטימיות, ומושכים אלינו אנרגיה דומה. וברור שלא נשתמש בחפץ ששמרנו לשעת הצורך מכיוון שנשכח ששמרנו אותו, ואם נזכור אז לא נדע היכן…

3. תקיעות
אגירה גורמת לצ'י (אנרגיית החיים) להיתקע – וכך גם חיינו. אם לא נפנה דברים מהבית לא נפנה מקום לאנרגיה חדשה. החפצים תופסים מקום בבית ובחיינו כך שאין מקום להתחדשות.

הקשר בין מקום האגירה לדיירי הבית

אגירה באזור דלת הכניסה: דלת הכניסה לבית היא המקום בו אנו פוגשים את העולם והעולם פוגש אותנו (וכך גם הצ'י). בבית בו הכניסה לבית (והיציאה ממנו) חסומה קיים קושי לדיירי הבית לפרוץ אל העולם, קושי ליישם תכניות. מהצד השני – הזדמנויות מגיעות לבית ויש קושי לממש אותם כי האנרגיה "מתעכבת" בכניסה.

אגירה במקומות גבוהים: בוידם, עליית גג, מעל הארונות המטבח או מעל הארונות בחדרים.
אנשים אלה חיים לעתים בתחושה ש"נופלים" עליהם תיקים. כמו כן, אגירה כזו מעכבת את ההתפתחות האישית ואת יכולת הביטוי היצירתי ואף עלולה לגרום לכאבי ראש.

כדי למנוע כאב ראש, עדיף שלא לאגור דברים גם בעליית הגג

אגירה במקומות נמוכים: במרתף, מתחת לבית. אגירה שכזו מתקשרת לפחד ולחשש, ולהצפה בעולמנו הפנימי – הדיירים מסתובבים בתחושה שהנה יגיע משהו שיציף אותם, משהו שגדול עליהם, ושלא יוכלו להכיל (עומס בעולמנו הפנימי). בנוסף על כך, יש חוויה של מכשולים בדרך.

אגירה בחדרי שינה מתחת למיטות יכולה לגרום לבעיות בזוגיות ולירידה באיכות השינה.

עדיף לשמור את השטח מחת למיטה נקי לחלוטין, אחרת עלולות לצוץ בעיות בזוגיות

אגירה באזורים מסוימים של הבית. היריעה קצרה מלהרחיב, אך אציין שלפי מדידת מצפן, הבית מתחלק לאזורים: קריירה, התפתחות, בריאות, שפע, מוניטין, אהבה, שמחה ותמיכה.
אגירה באחד מאזורים אלה יכול לתקוע את אותו תחום בחיים. אגירה במרכז הבית עלול לגרום לכאוס.

טיפים לפינוי יעיל וכואב פחות

כדי להתחיל במלאכת הפינוי צריך להגדיר מראש כללים וקריטריונים. דוגמאות: יש לתקן או להיפרד מחפצים מקולקלים שאינם בשימוש, או למצוא מישהו שישמח להחזירם לשימוש. בגדים שלא נלבשו שתי עונות דינם להתפנות.

לביצוע המשימה: כדאי להתחיל בקטן: מגירה אחת, מדף אחד. תראו שמהר מאוד יידבק בכם החשק להמשיך.

לנוסטלגיים ולבעלי הסנטימנטים שבינינו: אפשר להיעזר בחברה, אחות, חבר או בעל שיעזור לנו להיכנס לפוקוס, יעודד וישבח.

(דברים חשובים באמת ניתן לארגן ולסדר בקופסא מוגדרת.)

לגבי חפצי נוי בבית, קחו לכם זמן למחשבה: האם פריטים אלה עדיין משקפים אתכם כעת? האם התמונות המקיפות אתכם הן בעלי אופי שמח? האם הרקמה של דודה רחל תקועה (ותוקעת!) שם כי לא נעים לנו אבל מעוררת בנו תחושה שאינה טובה?

וטיפ אחרון – התייחסו למשימה כאל תהליך נפשי וטיהור פנימי: אתם מסיימים משהו ומשחררים, מפנים מקום לדברים חדשים, רעננים. ההתחלות החדשות שבפתח ותחושת ההקלה הכללית שתציף אתכם הן ערך מוסף.

שרונה קאופמן היא מעצבת פנים ויועצת פאנג שואי בכירה. ליצירת קשר בדוא"ל: sharona@sharona.org.il