אם יש לך שמש

לפעמים אנחנו שוכחים שהשמש גם גורמת לאושר | צילום: GettyImages
לפעמים אנחנו שוכחים שהשמש גם גורמת לאושר | צילום: GettyImages

גורמת לאושר, מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן ומגבירה ספיגת סידן. כחלק מפרויקט הקיץ שלנו, אספנו עבורכם את הדברים הטובים שהשמש מביאה איתה

88 שיתופים | 132 צפיות

במהלך העשורים האחרונים עברו קרניה החמימות, המלטפות והאימהיות של השמש דמוניזציה והפכו לקרניים הממוקמות על ראשו של השטן, וכך הספקנו לשכוח שלא ייתכנו חיים בלעדיה ושהיא חשובה לבריאות הגוף והנפש. אחרי שנאמר את הברור מאליו – שמש יכולה להיות קטלנית – אפשר להתפנות לרגע ולעבור לצד שלה: השמש חיונית לבניית עצמות בריאות והכרחית כדי להניע תהליך של יצירת ויטמין D בגוף, שאחד מתפקידיו החיוניים הוא סיוע בספיגת הסידן בגוף (מחקרים מוכיחים כי מרבית האוכלוסייה השוהה במשרדים – גם בארצות שמשיות כמו ישראל – סובלת מרמות נמוכות של ויטמין D בדם). חשוב להבין שאם לא מקבלים מספיק אור שמש טבעי, לא משנה כמה סידן צורכים, הוא לא ייספג. לוויטמין D תכונות נוספות של נוגדי חמצון והקטנת הסיכון למחלות ממאירות, במיוחד סרטן השד וסרטן הערמונית, הוא מונע דיכאון ומקטין את הסיכון לחלות בסוכרת נעורים.

"השמש היא מקור החיים", מזכיר ד"ר אלכס אלטס, מומחה לרפואת עור, "היעדר חשיפה לשמש גורם לירידה במצב הרוח", ולא בכדי גוברים הסיכויים לדיכאון בחורף. נמצא כי קרני השמש יעילות יותר בהעלאת רמת הסרוטונין בגוף (מוליך עצבי האחראי על ויסות מצב הרוח) מאשר תרופות אנטי דיכאוניות. ד"ר מוניקה אלמן, מומחית לרפואת עור וטיפולים אסתטיים, מוסיפה שהשמש מעניקה תחושה נעימה לגוף ועושה מצב רוח טוב. בנוסף, חשיפה לאור השמש מורידה את רמות המלטונין, הידוע בשם הורמון השינה, כך שהיא גורמת לנו להיות ערניים יותר. השמש משפרת את מצב העור של הסובלים מאקנה או מנגעים בעור (פסוריאזיס למשל), היא מקלה על הסובלים מסינוסיטיס כרוני ומנזלת כרונית ומשפרת את האיזון ההורמונלי בגוף.

חייבים לזכור שכמו כל דבר בחיים, מינון נכון הוא המתכון להצלחה. כדי ליהנות מכל הטוב הזה, אין צורך להיצלות על מיטת השיזוף במשך שעות ארוכות ובזמנים הכי חמים של היום ויש לשאוף לחשיפה מבוקרת ומריחה מושכלת של קרם הגנה. עשר דקות של חשיפה לשמש יספיקו להפקת כל כמות הוויטמין D הנחוץ למשך היום. אין צורך לחשוף את כל הגוף, חשיפה של הפנים ואמות הידיים מספיקה לייצור הוויטמין. מריחת קרם הגנה חוסמת את קרני ה־UVB המייצרות את הוויטמין, כדאי למרוח קרם הגנה לאחר 15 הדקות הראשונות של החשיפה לשמש, ומומלץ להיחשף לשמש על בסיס יומיומי ולפרקי זמן קצרים.

 

לעוד כתבות בפרויקט הקיץ