אצות ים – מטמון של בריאות

האצות עשירות במינרלים, בחלבונים, בוויטמינים ובמלחים טבעיים | צלם: Unsplash,Stephanie Hau.
האצות עשירות במינרלים, בחלבונים, בוויטמינים ובמלחים טבעיים | צלם: Unsplash,Stephanie Hau.

אצות ים נחשבות למזון על. עדנה מינץ מציגה את האצות הכי פופולריות במטבחי המזרח הרחוק ומזמינה אתכם להתחיל לשלב אותן בתוך התפריט. מטמון של בריאות

88 שיתופים | 132 צפיות

במזרח הרחוק ובמיוחד ביפן אצות מהוות חלק נכבד בכל ארוחה ובמיוחד בארוחת הבוקר. האצות עשירות במינרלים, בחלבונים, בוויטמינים ובמלחים טבעיים, ולכן הן נחשבות למזון על ומומלצות על ידי אסכולות תזונה שונות כגון מקרוביוטיקה ומזון חי (Raw Food). לפניכם האצות שכדאי להכיר:

אגר אגר. מכונה גם בשם Kanten ביפן. אצה זו מכילה חומר דמוי ג'לי והיא חסרת טעם. היא משמשת להכנת קינוחים המכילים מסמיכים מסוג ג'לטין ועשירה במיוחד ביוד.

אלריה. נאספת בחוף הצפון מזרחי של אמריקה הצפונית. לאחר ייבושה צבעה נעשה שחור או ירוק כהה. האצה עשירה בסידן ובוויטמינים A ו-B ומשתלבת בתבשילים ובדגנים. אפשר להשתמש בה גם במרק מיסו במקום הוואקמה המסורתית.

אראמה. בעלת טעם מעודן וכמעט מתקתק שמוצאה מיפן. האצה משתלבת במרקים או במאכלי טופו וירקות, והיא עשירה בסידן וביוד.

דולס. בעלת צבע אדמדם ומרקם רך ולעיס. אפשר לאכול אותה הישר מתוך האריזה, לייבש אותה במייבש מזון, לפזר אותה על סלטים או לבשל אתה. היא עשירה ביותר בחלבון, בברזל ובוויטמין B. בכוס אחת שלה יש כל התצרוכת היומית המומלצת של ויטמין B6. הדולס עשירה גם ב-B12, באשלגן ובפלואור.

היזיקי. בעלת טעם ימי עז למדי. האצה מתנפחת אחרי השרייה במים עד פי חמישה מגודלה המקורי. מצרפים אותה לירקות מוקפצים או למרקים, והיא משתלבת יפה עם בצל ועם ירקות שורש. בצורתה היבשה היא נראית כחוטים שחורים עבים, והיא עשירה מאוד בסידן, בברזל, ב-B2 ובניאצין. אצת ההיזיקי משתנת (בגלל מליחותה), מכייחת ומטהרת את הגוף מרעלים ומועילה לבלוטת התריס. היא מייצבת רמות סוכר בדם ומסייעת בהורדת משקל, מחזקת עצמות ושיניים, מרגיעה עצבים ותומכת במערכת ההורמונלית.

ואקמה. בעלת טעם מעודן. צבעה הופך ירוק לאחר השרייתה במים. מוסיפים אותה בדרך כלל למרק מיסו, אך היא מצוינת גם עם ירקות חיים, עם ירקות מוקפצים ועם מנות אורז. האצה עשירה בסידן וברמות גבוהות של ויטמין B, ויטמין C וניאצין. היא טובה להמסת ליחה בגוף ומשפרת את בריאות השיער והעור. כמו כן היא מסייעת לגוף להילחם בגידולים ובסרטן. ביפן משתמשים בה באופן מסורתי לטיהור דם היולדת לאחר לידה.

לייבר (Laver). גדלה בחופים הצפוניים של האוקיינוס האטלנטי. צבעה סגלגל שחור והיא מזכירה את אצת הנורי. האצה טעימה במיוחד לאחר קלייה המדגישה את טעמה האגוזי. היא משתלבת במרקים, בסלטים או בתבשילי דגנים. באיים הבריטיים אוכלים שיבולת שועל עם לייבר לארוחת הבוקר.

נורי. שייכת למשפחת הלייבר. צבעה הטבעי סגול כהה, אך הופכת לירוקה לאחר קלייתה. האצה מפורסמת בעיקר הודות למסעדות הסושי שאליהן היא מגיעה בצורת דפים. אפשר לפורר אותה ולזרות אותה על מרקים ועל סלטים.

קאראגין. מכונה גם באנגלית Irish Moss. האצה משמשת להסמכת מרקים, לתבשילים ולרטבים, וכן במזונות מתועשים (סוגי חלב סויה, שוקולד ועוד). משתמשים בה לעתים ברפואה לטיפול בבעיות עיכול (כיבים בקיבה ובתריסריון) ודלקות במערכת השתן ובחזה. הקאראגין עשירה במינרלים, ביוד ובוויטמין A.

קלפ. עלי הקלפ גדולים וחומים וצומחים ביערות תת ימיים. משתמשים בהם למרקים, לתבשילים ולירקות מוקפצים או לתבשילי שעועית. הקלפ עשירה בסידן, באשלגן, במגנזיום ובברזל. היא משמשת גם כמקור טוב לכרומיום וליוד. אפשר להשרות אותה לפני השימוש או להוסיפה למזונות עם נוזלים. הקלפ תופחת עד פי חמישה מגודלה המקורי בתוך מים.

קומבו. סוג אצה יפנית ממשפחת הקלפ. לקומבו קוראים לעתים קרובות "מונוסודיום גלוטמט טבעי". משתמשים בה לשיפור הטעם במרקים ובתבשילים, להכנת דגנים וכן לריכוך שעועית. האצה מועילה לסובלים מזפקת (גויטר), המתרחשת בגלל בלוטת תריס חלשה, ומחזקת את הכליות. היא משתנת, בעלת השפעה טובה על קרישת הדם ומועילה לסובלים מארתריתיס, מיתר לחץ דם, מבעיות בערמונית ובשחלות, מנפיחות במערכת הלימפה או באשכים, מהצטברות נוזלים, מסוכרת ומחוסר פוריות (בגברים). האצה טובה לצמצום גידולים בגוף, להקלה של שיעולים אסתמטיים, למיגור פטריות קנדידה ולהכנת משחות קוסמטיות. קומבו וקלפ מצוינות לבישול עם קטניות, כי הן משפרות את העיכול ומאזנות את החלבון והשומן שבקטניות.

מתכון עם אצות

סלט אצות ים

1 כף אצת ים ואקמה
1 כף אצת ים היזיקי
מלפפון חתוך לפסים דקים
1/2 סלק מגורר דק
1 צנון מגורר דק
1 בצל ירוק קצוץ
50 גרם אטריות אורז מבושלות
1/4 חבילת טופו חתוך לחתיכות קטנות

רוטב מיסו
1 כף מיסו
1 כף שמן זית
3 כפות מיץ לימון
1 כף טחינה

אופן ההכנה: מערבבים את כל המצרכים ויוצקים את רוטב המיסו.

 

האצה עשירה בסידן וברמות גבוהות של ויטמין B, ויטמין C וניאצין. צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב | צילום: Unsplash,Wolfgang Hasselmann.
האצה עשירה בסידן וברמות גבוהות של ויטמין B, ויטמין C וניאצין. צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב | צילום: Unsplash,Wolfgang Hasselmann.