האם משקאות דיאטטיים משמינים?

שותים משקאות דיאטטיים כדי לרדת במשקל או כדי לשמור על הגזרה? בוודאי תופתעו לגלות שדווקא הם עלולים לגרום לכם להשמין!

88 שיתופים | 132 צפיות

משקאות דיאטטיים קורצים במיוחד לאנשים שרוצים להוריד במשקל או רק לשמור עליו, ועדיין רוצים להתפנק במשקה אחר חוץ ממים. אולם מתברר שדווקא אותם משקאות עלולים לגרום לעלייה במשקל, כך מגלה מחקר חדש.

הסיבה לעלייה במשקל נובעת מהעובדה כי הממתיקים המלאכותיים שנמצאים במשקאות דיאטטיים גורמים למוח לחשוב שאתם רעבים – גם אם אתם לא – מה שיגרום לכם לאכול יותר וכך להשמין.

המתיקים המלאכותיים מבלבלים את המוח

על פי הדיילי מייל, המחקר, שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה ומהאוניברסיטה של סאן דייגו, השווה את התגובה הכימית שנוצרת במוח לממתיק המלאכותי סכרין אצל אנשים שרגילים לשתות משקאות דיאטטיים לזו שנוצרת אצל אנשים שאינם רגילים לשתות משקאות אלה.

המדענים מאמינים כי ברמות מסוימות של צריכת ממתיקים מלאכותיים, המוח מסוגל להבחין בינם לבין סוכר אמיתי, אבל בקרב אנשים שרגילים לשתות משקאות דיאטטיים לפחות פעם ביום, המחקר החדש מגלה כי המוח "מתבלבל" ולא יכול להבדיל בין הממתיקים לסוכר. במקרה כזה, המוח לא מצליח לחשב נכון את צריכת הקלוריות שלהן הוא זקוק, וכך אדם יכול לחשוב שהוא זקוק לאוכל נוסף, למרות שהוא לא.


משקאות דיאטטיים גורמים לנו לאכול יותר

המוח מפצה את עצמו על הקלוריות הריקות

במחקר השתתפו 24 צעירים שעברו בדיקות הדמיה של תפקודי המוח בעודם שותים כמות קטנה של סכרין ושל מים שהומתקו בעזרת סוכר רגיל, והתבקשו לדרג את הטעם. מחציתם של המשתתפים במחקר נהגו לשתות משקאות דיאטטיים בתדירות גבוהה, ומחציתם טענו כי הם כמעט ולא שותים משקאות אלה.

שתי הקבוצות העידו כי הן אהבו את שתי הגרסאות שהן טעמו באותה מידה, אולם סריקות המוח, שבדקו את הפעילות המוחית בזמן שתיית שתי הגרסאות גילו הבדלים בין שתי הקבוצות. התגלה שכאשר נבדקים שהיו מורגלים בשתיית משקאות דיאטטיים טעמו את המים שהומתקו בעזרת סכרין, ירדה פעילותו של האזור במוח שקשור להנעת מזון בגוף. החוקרים טוענים כי זהו הגורם שמעלה את הסיכון לאכילת יתר בקרב אותם נבדקים שמורגלים בשתיית משקאות דיאטטיים.

באוניברסיטת Purdue באינדיאנה, ארה"ב, מסבירים כי המוח האנושי מקשר בין טעם מתוק לבין שחרור הקלוריות, מה שמסייע לו לשלוט בצריכת המזון. אבל כשמזון שיש בו ממתיקים מלאכותיים משחרר קלוריות ריקות, כלומר כאלה שאין בהן ערך לגוף, המוח לא יודע למה לצפות. זו הסיבה לכך שהוא מחפש דרך "לפצות" את עצמו על המחסור באותן קלוריות, וגורם לנו לתחושת רעב – וכאמור, לאכילת יתר.