הבריאות שבמיצי ירקות ופירות

בתפישה הסינית, הג'ינג'ר הוא צמח מחמם ותהליך העיכול זקוק לחום | צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | asharkyu, shutterstock
בתפישה הסינית, הג'ינג'ר הוא צמח מחמם ותהליך העיכול זקוק לחום | צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | asharkyu, shutterstock

הם טבעיים, מזינים, מנקים את הגוף, מחסנים, מחזקים, ומאוד מאוד טעימים. זה בדיוק הזמן להתרענן ולהתחזק עם כוס מיץ טרי

88 שיתופים | 132 צפיות

אם אתם רוצים לעשות משהו ממש חיובי עבור הגוף שלכם, בלי לחולל מהפכות בחיים ובלי להיכנס למשטר נוקשה של תזונה נכונה, סחטו לעצמכם מדי פעם בפעם כוס מיץ ירקות או פירות טריים. במיצים טריים יש אינסוף יתרונות בריאותיים. הם נספגים בגוף בקלות ובמהירות רבה יותר מרוב סוגי המזון האחרים, וזאת מבלי לאמץ את הקיבה ומערכת העיכול, הם נעשים זמינים לגוף זמן קצר לאחר שתייתם ובעלי ערך תזונתי גבוה. מיצים טבעיים מכילים רשימה ארוכה של ויטמינים, מינרלים ואנזימים (חלבונים), אשר גם כמות מזערית שלהם מזרזת תהליכים ביוכימיים בגוף ומסייעת לניצול מרבי של המזון שאנו אוכלים.

אחד המאפיינים הבולטים שמוצאים אצל הסובלים מבריאות לקויה על רקע תזונה גרועה, הוא היעדרם (או צריכה דלה) של פירות וירקות טריים בתפריט היומי. צריכת מזונות מעובדים בעולם המערבי, המכילים כמות גדולה של חלבונים, שומנים ופחמימות, באה על חשבון צריכת פירות וירקות. שתייה של מיצי פירות וירקות היא דרך מצוינת לקבל את כל הוויטמינים הנחוצים למי שאינו מחבב ירקות ופירות בגרסתם הטבעית.

מיץ טעים מהמקור

גוף האדם אינו יכול לייצר ויטמינים. רמת הוויטמינים בגופנו היא תוצאה של התזונה שלנו. הוויטמינים הטבעיים הם הדלק שמניע תהליכים רבים בגוף, החל בחילוף חומרים, דרך גדילה והתחדשות של תאים וכלה בחיסון מפני מחלות וריפוי זיהומים פנימיים וחיצוניים.

המיצים הטריים פשוטים להכנה ביתית ואהובים בדרך כלל על כולם. מיץ סחוט מפרי או מירק טרי טעים מהמקור עצמו. ניתן לערבב "קוקטילים" ממיצי פירות שונים או לשלב מיצי פירות וירקות, וכך "להגניב" לתפריט ירקות פחות אהובים. להפקת כוס אחת (250 מ"ל) של מיץ גזר צונן טרי דרושים כשישה גזרים בינוניים. מתי בפעם האחרונה לעסתם שישה גזרים ברצף?

שתייה של מיץ סחוט טרי במהלך ארוחה, הכוללת סלט ירקות או תבשיל ירקות, תעזור לגוף לנצל את מרב המינרלים והוויטמינים המצויים במזון על ידי פעילות האנזימים המצויים במיץ. החיסרון המשמעותי ביותר של המיצים הוא בעובדה שהם אינם מכילים סיבים תזונתיים, המשחקים תפקיד חשוב בעיכול ובתזונה נכונה. רוב הסיבים נמצאים בקליפה שברובה מורחקת בפעולת הסחיטה.

רובנו מעדיפים שתייה של מיצי פירות על פני שתיית מיצי ירקות. מיצי הפירות מתוקים ברובם בעוד לחלק ממיצי הירקות יש טעם מריר במקצת. ניתן להתגבר על בעיה זו על ידי ערבובם של האחרונים עם מיצי פירות.

 

מיצים נספגים בגוף בקלות ובמהירות רבה יותר מרוב סוגי המזון האחרים.
צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב | Africa Studio, shutterstock

 

פירות בעונתם הטבעית

פירות וירקות מגיעים לשיא חיוניותם בתקופת בשלותם – תכולת החומרים המזינים בהם נמצאת אז ברמתה הגבוהה ביותר. פירות עונתיים נמצאים בשיא חיוניותם בעונה הטבעית שלהם, כשהם מגיעים לשווקים. בשנים האחרונות, הודות לשיטות טכנולוגיות לזירוז ההבחלה (בשלות) של פירות ושימורם, אנו מוצאים על המדפים ברשתות השיווק פירות רבים שאין זו עונתם הטבעית. תפוזים, תפוחים ופירות חורף אחרים קורצים לנו מהמדפים גם בקיץ, ולמעשה כל השנה.

רצוי לצרוך את הפירות והירקות בעונתם הטבעית, ללא תיווך של כימיקלים או מחסני קירור. הפירות האורגניים, שלא רוססו בכימיקלים ובחומרי הדברה ולא הוזנו על ידי הורמונים, הם המומלצים, למרות שהם אולי פחות מושכים. בעוד פירות אורגניים, כדוגמת תפוחים למשל, אין צורך לקלף לפני הסחיטה – הקליפה של תפוח עץ מגידול רגיל מצופה בשכבה של דונג, ולכן חשוב לקלפה. חשוב לציין כי חלק ניכר מכמות ויטמין A המצוי בקליפת התפוח הולך לאיבוד בתהליך הקילוף.

מומלץ לחטא את כל סוגי הפירות והירקות בחומר חיטוי מיוחד המיועד למטרה זו ולשטוף אותם היטב במים זורמים. במסחטה צנטריפוגלית ניתן לסחוט פירות המכילים זרעים כגון ענבים ורימונים. מלון ואננס ניתן לסחוט על קליפתם, למרות שאני אישית מעדיף לקלוף אותם. אם רוצים לקבל מיץ צלול, כדאי לקלף את הפרי. מיץ תפוחי עץ סחוט ללא קליפה יתקבל צלול יותר ממיץ שנסחט על קליפתו.

הפירות הפופולריים ביותר להכנת מיצים הם פירות הדר (תפוזים, תפוזי "דם", מנדרינות, אשכולית רגילה ואדומה), תפוחי עץ, אננס, ענבים ותות שדה. מבין הירקות והעשבים מככבים נבט החיטה, נבטי אלפלפא וחילבה (המצריכים שימוש במסחטת מטחנה), גזר, סלק (זהירות מכמות יתר, לא מומלץ לשתות יותר מרבע עד חצי כוס לאדם בוגר ליום), לפת, סלרי וקולרבי. רוב סוגי הפירות והירקות הסחוטים "מעלים" קצף על פניהם, כך שהנוזל נראה עכור. לקבלת משקה צלול ניתן לסנן את המיץ במסננת מתכת עדינה.

מתכונים

הכמויות המובאות במתכונים הן בעבור שתי כוסות מיץ, 400 עד 500 מ"ל – כי מיץ לא שותים לבד!

שיקוי תפוח עץ, גזר וסלק

  • 500 גר' תפוחי עץ קשים (גרנד סמית, חרמון או מה שבעונה)
  • 6 גזרים בגודל בינוני
  • 1 סלק קטן

שוטפים היטב את התפוחים, קולפים אותם וחותכים לחתיכות שיתאימו לפתח מכונת הסחיטה. אם התפוחים אורגניים – אין צורך לקלוף. רוחצים את הגזרים, מסירים את הקצוות וקולפים. חותכים את הגזרים לאורכם לארבעה רבעים (שני רבעים משאירים בצד לעיטור המשקה). רוחצים היטב את הסלק, חותכים את השורש ובסיס העלים וקולפים. סוחטים את הפרי והירק, מערבבים ומעבירים דרך מסננת להרחקת הסיבים והקצף. אפשר לקשט במקל גזר.מה שתינו?
ויטמינים ומינרלים: A, 1B,B2 , 6B, C, D, E ו-K, אשלגן, ברזל, זרחן, מגנזיום, סידן ונתרן.

תועלת: חומר בניין לכדוריות אדומות, מקל גלי חום בגיל המעבר, מסייע לניקוי הכליות ומשפר את תפקוד כיס המרה והכבד.


משקה תותפוח

  • 4 תפוחי עץ קשים
  • 1 סלסלת תות שדה (רצוי אורגני)
  • מיץ מחצי לימון או ליים

שוטפים היטב את התפוחים, קולפים אותם וחותכים לחתיכות שיתאימו לפתח מכונת הסחיטה. תפוחים אורגניים – אין צורך לקלוף. מסירים את עוקצי התותים ומשרים את הפרי בקערה עם מים וחומר חיטוי. שוטפים במים זורמים ומנקזים. סוחטים את הפירות, מוסיפים מיץ לימון או ליים ומערבבים. מתקבל מרקם סמיך בגלל תות השדה. אפשר לקשט את שפת הכוס בפלח לימון או בתות חצוי לאורכו.

מה שתינו?
ויטמינים ומינרלים: A, B1, B2, 6B, C, אשלגן, סידן, זרחן, נחושת וברזל.

תועלת: מונע הצטננות, שפעת וזיהומים במערכת העיכול, ממריץ את פעילות המעיים ותורם לבריאות העור, השיער והציפורניים.

הידעת? תות שדה הוא אחד הפירות היחידים המכיל סליצילט אורגני, חומר המשמש את התעשייה הפרמצבטית לייצור תרופות לשיכוך כאבים.

 

רצוי לצרוך את הפירות והירקות בעונתם הטבעית, ללא תיווך של כימיקלים או מחסני קירור.
צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב | Yellowj, shutterstock

מיץ גזר פלוס

  • 6 גזרים גדולים
  • 1 סלק בינוני
  • 8 גבעולי סלרי עם העלים
  • 4-3 ס"מ שורש ג'ינג'ר טרי

רוחצים את הגזרים, מסלקים את הקצוות וקולפים. חותכים את הגזרים לאורכם לרבעים. רוחצים היטב את הסלק, מרחיקים את השורש ובסיס העלים וקולפים. שוטפים את גבעולי הסלרי ומרחיקים עלים נבולים. סוחטים את הג'ינג'ר ואחריו את שאר הירקות. מערבבים ומעבירים דרך מסננת להרחקת הסיבים והקצף. אפשר להניח בכוס גבעול סלרי (ללא העלים) לקישוט.

מה שתינו?
ויטמינים ומינרלים: A, B, B6, C, D, E, K, אשלגן, ברזל ונתרן אורגני.

תועלת: עוזר להפחתת התשוקה למתוק ומסייע בירידה במשקל. תורם לספיגת מינרלים בגוף, מאזן את רמת החומציות בדם, עוזר במצבי אסתמה, מסדיר יציאות ומקל במקרים של הפרעה בתפקודי הכבד.

בתפישה הסינית, הג'ינג'ר הוא צמח מחמם ותהליך העיכול זקוק לחום. הג'ינג'ר עוזר להפיג גזים ונפיחויות, מקל כאבי בטן, צרבות, הקאות ובחילות, גם בהריון או בנסיעות, ויעיל נגד עצירות. כמו כן, הוא מחזק את מערכת החיסון ומכיל חומרים אנטי דלקתיים חזקים העוזרים לגוף להתגבר על מצבי דלקת.

מיקס ירקות

  • 8 גבעולי אספרגוס
  • 4 גזרים בגודל בינוני
  • 1 צנונית קטנה
  • ½ כוס (דחוסה) עלי תרד
  • 4 גבעולי סלרי (ללא העלים)
  • 1 בצל ירוק
  • 6 עלי כרוב

שוטפים היטב את האספרגוס, גבעולי הסלרי, הבצל ועלי התרד. רוחצים את הגזרים, מרחיקים את שתי הקצוות וקולפים. חותכים את הגזרים לאורכם לארבעה רבעים. רוחצים היטב את הצנונית (לא מקלפים), מרחיקים את השורש ובסיס העלים. מקפלים לצרור את עלי הכרוב (רצוי להשתמש בעלים פנימיים). סוחטים את הירקות, מערבבים ומעבירים דרך מסננת להרחקת הסיבים והקצף.

מה שתינו?
ויטמינים ומינרלים: A, B1, B2, C ,D, E, K, אשלגן, ברזל, זרחן, סידן, סודיום, נתרן.

תועלת: חומר בניין לכדוריות אדומות, ניקוי כליות, שיפור תפקוד כיס המרה והכבד, מניעת עצירות והפרעות עיכול.