הבריאות שבתערובות התיבול

הערך הבריאותי של הקארי עצום  אם תשתמשו יום יום בכפית תבלין למשפחה | צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | Studio Barcelona, shutterstock
הערך הבריאותי של הקארי עצום אם תשתמשו יום יום בכפית תבלין למשפחה | צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | Studio Barcelona, shutterstock

איך זעתר יכול למנוע ריח רע מהפה, כיצד הקארי שומר על הכבד ובכלל ממה מורכבות תערובות התבלינים הללו? וגם - מתכונים סודיים להכנה ביתית

88 שיתופים | 132 צפיות

ההיסטוריה של התבלינים כוללת הכנה ושימוש בתערובות מסורתיות וריחניות של תבלינים אשר שירתו את המטבח בנאמנות רבה במשך שנים. אבי ציטרשפילר, תבלינאי ועשבונאי מומחה ומייסד חוות דרך התבלינים – בית לחם הגלילית – ממליץ על תבלינים ועל תערובות מיוחדות, שמוסיפות טעם וצבע לחיים והרבה בריאות ומגלה לכם גם מתכונים סודיים להכנה ביתית.

החוואיג למרק, הקארי, הזעתר, הבהרט ועוד מיני תבלינים שמרכיבים תערובות ריחניות, הם יצירות מופת של ממש. מי שהכין את התערובות הללו היה חדור רצון עז להכניסן לשגרת החיים על מנת שהן יסייעו לשמור על בריאות המשתמש, בייחוד בכל מה שקשור למערכת העיכול שנבחנה לעיתים קרובות מול אתגרי המזון המקולקל והמעופש שנכנס לתוכה בימים עברו.

היום, בעידן המקרר, גופינו כבר לא זקוק להגנה מהמזון כמו בעבר, אך עם זאת השילוב הנכון בין תבלינים, תערובות תיבול ומטבח, נושא תקומה אדירה בהקשר הבריאותי. שילובים נכונים עשויים למנוע מחלות, להשלים חסרים ולשמור כל משפחה בריאה, בד בבד עם ההנאה מהטעמים ומהריחות.

במאמר זה נלמד להכין כמה תערובות תבלינים שמי שהמציא אותם היה בעצם יותר רוקח מאשר טבח, ולכל תערובת נמליץ על שימוש נכון במטבח ולבריאות.

תערובת הקארי

יש הרבה סוגי קארי, ולמעשה פירוש המילה הוא תערובת. לכן כמו שאומרים תערובת ניתן לומר קארי… הקארי המוכר יותר הוא קארי הודי שמבוסס על כורכום.

אופן הכנת התערובת

100 גרם כורכום טחון
20 גרם מהתבלינים הבאים טחונים:
פלפל שחור
פלפל לבן
הל
זנגוויל
זרעי כוסברה
שום גבישי
קינמון
עלי דפנה
זרעי חילבה
זרעי כמון
עלי אזוב (תוספת ישראלית שלא נמצאת במקור)
קצת צ'ילי

מערבבים את כל המרכיבים היטב ושומרים במקרר

איך משתמשים?

את האבקה היבשה אפשר להוסיף למאכלים קרים וחמים כמו חמוצים (רצוי בתוספת קצת סומק), מאכלי בשר לפני ובזמן ההכנה, רטבים, פיצוחים , ליד הבשר, במרקים ובירקות מוקפצים.

הכנת רוטב קארי

מכניסים לבלנדר 30 גרם תערובת, קליפה שלמה של לימון, מנגו לפני הבשלה מקולף וכף דבש או סילאן. מרסקים תוך ערבוב ושומרים במקרר.

ערך בריאותי

הערך הבריאותי של התערובת ניתן להשגה אם נשתמש יום יום בכפית תבלין למשפחה. התועלות לבריאות משילוב זה של תבלינים עצומות ובהן חיזוק כללי, שיפור העיכול, ניקוי הכבד, השלמת חסרים, אספקת נוגדי חמצון חשובים, מניעת מחלות קשות, שמירה על הכבד, טיפול מונע ומסייע להשמנה ושומנים בדם, חיזוק חיסוני, חיוניות וערנות, שמירה על כלי דם ולב וסיוע לפינוי פסולת מהגוף על בסיס קבוע. מה עוד אפשר לבקש?

את האבקה היבשה אפשר להוסיף למאכלים קרים וחמים כמו חמוצים. צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב | Madlen, shutterstock

תערובת הזעתר

תערובת זו מבוססת על צמח האזוב שגדל באזורינו ומוכר כצמח בריא מאוד וטעים.

אופן הכנת התערובת

100 גרם עלי אזוב (רצוי לקנות את העלים לפני שטחנו אותם ולכתוש לבד אפילו בידיים)
50 גרם סומק טחון
4 כפות שמן זית ו-100 גרם שומשום חום עם קליפה שנקרא גם שומשום זהוב.

איך משתמשים?

את התערובת מומלץ להוסיף כמעט לכל דבר. תערובת הזעתר נפוצה לשימוש עד כדי כך שהיא אולי התבלין היחידי שמוסיפים לו את האוכל ולא ההיפך.

ערך בריאותי

התערובת והצמחים בתוכה אוצרים בתוכה תועלת עצומה לבריאות. סיוע לזיכרון ולריכוז, השלמת חסרים חשובים לגופינו, סיוע למערכת החיסון, סיוע עיכולי נהדר, מניעת מחלות קשות, המרצת זרימת דם, נוירופאתיה אצל חולי סוכרת, זיכרון, און מיני, חיזוק חיסוני, טיפול בכאבי ראש שמקורם בזרימת דם לקויה, טיפול בפטריות פנימיות כמו קאנדידה, ופטריות חיצוניות עם עלי הצמח בקומפרסים, חיזוק כללי – סיוע לפירוק מזון הנכנס במקביל לצריכת התערובת לגוף, דלקות חניכיים,
שמירה על דרכי הנשימה וטיפול בבעיות הקשורות לדרכי הנשימה, מניעת ריח רע מהפה, ריח נעים לכפות הרגלים עם מוסיפים עלי אזוב לנעל (מומלץ בחום).

שימוש קבוע בתערובת הזעתר או בצמח לתיבול ולחליטה יסייע בשמירה רצופה על בריאות המשפחה. הטמעת השימוש הקבוע בזעתר על רקע הקושי העצום בשמירה על בריאות תקינה היא פעולה פשוטה ומשתלמת.

מתכון ללחמניות עם זעתר (מומלץ לשלוח לבית הספר עם הילדים)

מצרכים
1 ק"ג קמח
1 שקית שימרית
1 כוס סוכר
4 ביצים
3/4 כוס שמן
1 וחצי כוס מים פושרים
קצת מלח

למילוי
100 גרם שמן זית ו-100 גרם של תערובת זעתר מוכנה

אופן ההכנה
הניחו את המצרכים בקערה לפי סדר הרשימה ולושו היטב עד לקבלת בצק אחיד ומעט דביק
הניחו את הבצק למשך שעה וחצי עד להכפלת ניפחו
צרו עיגולים ובהם גומה שאליה תכניסו מעט מתערובת המילוי
סגרו היטב וגלגלו
התפיחו שוב ולאחר מגן מרחו ביצה מעל והכניסו לתנור שחומם לחום של 180 מעלות עד להזהבת הלחמניות.

זיכרו, המטבח עשוי להיות מפגש טעים ובריא גם יחד.